Verordening vertrouwenscommissie Eijsden-Margraten 2022

De raad van de gemeente Eijsden-Margraten

 

  • Gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet;

  • Gelet op de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ingangsdatum 1 oktober 2017);

Besluit:

 

  • 1.

    Instellen voorbereidingswerkgroep profielschets per 12 juli 2022 en eindigend op het moment dat de profielschets aan de commissaris van de Koning wordt overhandigd:

    • Bestaande uit de volgende leden:

    • a.

      Mevr. Nadine Steijns-Huids (CDA)

    • b.

      Dhr. John Nelissen (EML)

    • c.

      Mevr. Sjanne Quellhorst (PRO)

    • d.

      Dhr. Jean Thomassen (VVD)

    • e.

      Mevr. Hanneke Koene (ODE).

  • 2.

    Instellen Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester

    • Bestaande uit de volgende leden:

      • a.

        Mevr. Nadine Steijns-Huids (CDA)

      • b.

        Dhr. John Nelissen (EML)

      • c.

        Mevr. Sjanne Quellhorst (PRO)

      • d.

        Dhr. Jean Thomassen (VVD)

      • e.

        Mevr. Hanneke Koene (ODE).

    • Als adviseur toe te voegen:

      Dhr. Jan Weling (wethouder VVD)

  • 3.

    De Verordening Vertrouwenscommissie Eijsden-Margraten 2022 vast te stellen.

Bijlage 1:

 

Verordening vertrouwenscommissie

Artikel 1: Taken

De vertrouwenscommissie, hierna te noemen: de commissie, heeft tot taak op basis van de commissaris van de Koning aan haar overgelegde selectie haar standpunt te bepalen over de geschiktheid van de door haar ontvangen kandidaten en daarover haar bevindingen schriftelijk en gemotiveerd aan de raad en aan de Commissaris van de Koning ter kennis te brengen.

Artikel 2: Samenstelling en ontbinding van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties in de gemeenteraad.

  • 2.

    Een fractievoorzitter kan zich laten vervangen door een lid van zijn fractie. Deze vervanging geldt voor het gehele proces . De raad benoemt de plaatsvervanger op voorstel van de voorzitter van de betreffende fractie.

  • 3.

    Indien tijdens de werkzaamheden van de vertrouwenscommissie:

    • een ander raadslid fractievoorzitter wordt van een in de commissie vertegenwoordigde fractie;

    • een fractievoorzitter tijdelijk in de raad wordt vervangen wegens zwangerschap of ziekte;

    • een nieuwe fractie in de raad ontstaat;

  • wordt de betreffende fractievoorzitter geen lid van de commissie.

  • 4.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    Als adviseur wordt aan de vertrouwenscommissie toegevoegd een vertegenwoordiger uit het college. Een adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 6.

    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 3: Contactpersoon en correspondentie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken voor de commissie worden gericht aan het privéadres van het secretariaat van de vertrouwenscommissie en bewaard door de secretaris van de commissie tot de archivering.

  • 3.

    Alle stukken, die van de commissie uitgaan, worden vanaf het adres van het secretariaat van de vertrouwenscommissie verzonden en door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 4.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de geheimhouding in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

Artikel 4: Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De griffier geeft ambtelijke ondersteuning en advies aan de commissie.

  • 3.

    De griffier is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 4.

    De plaatsvervangend griffier is ambtelijk ondersteuner en bij ontstentenis van de griffier treedt de plaatsvervangend griffier op als secretaris van de commissie.

Artikel 5: Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    Elke vergadering wordt door of namens de voorzitter tenminste twee dagen van tevoren aangekondigd aan de leden van de commissie. De voorzitter nodigt schriftelijk uit. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.

  • 3.

    De commissie vergadert alleen indien een meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 6: Selectie

  • 1.

    De commissie kan de Commissaris van de Koning verzoeken te worden geïnformeerd over de criteria die hij heeft gehanteerd bij zijn selectie van kandidaten.

  • 2.

    De commissie kan de Commissaris van de Koning tevens verzoeken zijn oordeel te geven over de andere, niet door hem geselecteerde kandidaten.

Artikel 7: Gesprek met de Commissaris

  • 1.

    De commissie voert gesprekken met de door de Commissaris van de Koning geselecteerde kandidaten en eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten, die hetzij zich uit eigen beweging tot de commissie hebben gewend, hetzij door de commissie worden uitgenodigd.

  • 2.

    Indien de commissie besluit een door de Commissaris van de Koning geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, worden de commissaris en de kandidaat schriftelijk door haar van de beslissing op de hoogte gesteld.

  • 3.

    Als de vertrouwenscommissie besluit naast deze kandidaten ook andere kandidaten die gesolliciteerd hebben bij haar beoordeling te betrekken, doet zij daarvan onverwijld mededeling aan de commissaris. . Deze brengt zijn oordeel over laatstgenoemde kandidaten ter kennis van de vertrouwenscommissie.

Artikel 8: Inlichtingen

De commissie wint, anders dan door tussenkomst van de Commissaris van de Koning, geen inlichtingen - schriftelijk of mondeling - in over de sollicitanten.

Artikel 9: Gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De griffier nodigt in overleg met de commissie de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De plaats en het tijdstip voor een gesprek worden zodanig gekozen dat voorkomen wordt dat kandidaten hierdoor bekend worden of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

  • 3.

    Gesprekken met en oordeelsvorming over de sollicitanten vinden uitsluitend plaats in aanwezigheid van en door leden van de commissie, de secretaris en eventuele adviseurs, daarbij inbegrepen, en uitsluitend tijdens een vergadering van de commissie.

Artikel 10: Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de commissie, de (plv.) secretaris, de adviseur(s) en de ambtelijke ondersteuning hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen ter kennis is gekomen.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Deze geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover andere raadsleden die geen lid van de commissie zijn of zijn geweest.

  • 4.

    Deze geheimhoudingsplicht geldt zowel vóór, tijdens en na het verrichten van de werkzaamheden door de commissie alsmede na de ontbinding van de commissie als bedoeld in artikel 12, lid 1.

Artikel 11: Verslag

  • 1.

    Nadat de commissie haar standpunt over de geschiktheid van de door haar ontvangen kandidaten heeft bepaald, brengt zij schriftelijk verslag uit van haar bevindingen aan de raad en de Commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • a.

      Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      Een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de com missie.

  • 3.

    De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen

Artikel 12: Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim” en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat alsdan alle stukken, die de commissie, de leden van de commissie en de secretaris onder zich hebben, onverwijld worden vernietigd.

  • 3.

    Alle kopieën van de stukken genoemd onder lid 2 van dit artikel dienen eveneens vernietigd te worden door de zorg van de secretaris van de commissie.

  • 4.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 13: Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie.

Artikel 14: Toelage

  • 1.

    Aan een raadslid dat lid is van de vertrouwenscommissie, bedoeld in artikel 61, derde lid, of artikel 61a, vierde lid, van de Gemeentewet, wordt voor de duur van de activiteiten van die commissie ten laste van de gemeente een toelage verleend van € 128,23 per maand.

  • 2.

    Voor de toepassing van het eerste lid stelt de burgemeester de duur van de activiteiten vast.

Artikel 14: Titel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie Eijsden-Margraten 2022.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgende na de dag van bekendmaking.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 juli 2022,

De griffier,

Mr. M. Verbeet

De voorzitter,

Drs. G.J.M. Cox

Naar boven