[Verkeersbesluit: Instellen 30km/h-zone binnen de bebouwde kom, afwaarderen snelheid van 50 naar 30 km/u en uitbreiding van de 30 km/h-zone betreffende Oostrikkerdijk/Sint Anna en Sint Jacobstraat/Voordenweg te Leende]

[2022-243500]

[Burgemeester en wethouders gemeente Heeze-Leende]

Gelet op

[De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.]

Overwegingen ten aanzien van het besluit

[Overwegingen ten aanzien van het ontwerp besluit:

dat de Oostrikkerdijk / Sint Jacob en Sint Annastraat / Voordenweg (hierna te noemen: deze weg) in eigendom en/of beheer en onderhoud is bij de gemeente Heeze-Leende;

dat deze weg binnen de bebouwde kom van Heeze-Leende ligt en een erftoegangsweg is met een snelheidsregime van 50 km/uur;

dat deze weg gemengd verkeer kent, waarbij fietsers en motorvoertuigen de rijbaan delen;

dat deze weg een ontsluitende functie van Leende heeft;

dat vanwege de ontsluitende functie van deze weg de verkeersintensiteiten hoger dan gemiddeld liggen;

dat de hogere verkeersintensiteiten in combinatie met een snelheidsregime van 50km/u op deze weg hogere verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee brengen;

dat de hogere verkeersintensiteiten in combinatie met een snelheidsregime van 50km/u op deze weg mogelijk leiden tot een afname in woongenot voor omwonenden;

dat het verlagen van de maximum toegestane rijsnelheid naar 30km/u de verkeersveiligheid en het woongenot aanzienlijk verbetert en dat het verlagen van de maximum toegestane rijsnelheid naar 30km/u in lijn is met de visie tot het herinrichten van het verblijfsgebied in en rondom Heeze-leende;

De maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Om de maximum snelheid van 50 km per uur op de Oostrikkerdijk/SintJacob en Sint Annastraat/Voordenweg binnen de bebouwde kom van het gehucht/buurtschap Leende terug te brengen naar 30 km per uur.

En de 30 km/h-zone uit te breiden;

Binnen de bebouwde kom van Heeze-Leende wordt de categorisering van de wegen in fasen aangepast. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.

Belangenafweging

Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Gehoord

Met betrekking tot dit verkeersbesluit is, overeenkomstig artikel 24 BABW, gemandateerde namens de Korpschefs van de Politiedistrict Zuidoost-Brabant. De Politie heeft positief geadviseerd.

Juridisch kader verkeersbesluit

[Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is. In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist. Artikel 12 van het BABW bepaalt dat: De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit: a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht; b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;

6. gele onderbroken strepen;

7. haaientanden;

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht. Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.]

A anpak en inrichting

Bebording 30 km per uur zone, herinrichting;

Belangenafweging

Overwegende dat:

Er geen redenen zijn om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat;

Volgens de principes van Duurzaam Veilig deze wegen gekenmerkt kunnen worden als erftoegangswegen;

Bij een erftoegangsweg de nadruk op de verblijfsfunctie ligt en de verkeersfunctie ondergeschikt is;

Het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming is met de richtlijnen voor een erftoegangsweg;

- De wegen niet beschikken over rijbaanmarkering of over fietsstroken of fietspaden en de kruispunten zijn ingericht als gelijkwaardige kruispunten wat inhoudt dat verkeer van rechts voorrang heeft;

- De instelling van een 30 km/u als zodanig noodzakelijk is ter verzekering van de veiligheid en bescherming van de weggebruikers en ter voorkoming/beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast dan wel aantasting van het karakter of de functie van de verblijfsgebieden;

- In verblijfsgebieden de intensiteit en de snelheid van het gemotoriseerd verkeer op de wegen binnen zo’n gebied laag dienen te blijven om ruimte te bieden voor uitoefening van verblijfsactiviteiten (wonen, spelende kinderen, parkeren);

- De maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving;

- De verblijfsgebieden dusdanig ingericht zullen worden dat de maximum toegestane snelheid teruggebracht kan worden tot 30 km/u;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

BESLUIT

[I. De 30 km per uur zone Oostrikkerdijk/Sint Anna en Sint Jacobstraat/Voordenweg (bibeko) in te stellen en het uitbreiden van de 30 km per uur zone, middels het plaatsen van de verkeersborden (RVV 1990):

1. A1 (30 km) ter hoogte huidige locaties kombord;

2. A1 (30 km) ter hoogte huidige locatie verkeersbord;

3. Een en ander uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde tekening.]

 

[Gemeente Heeze-Leende][29-07-2022]

[Burgemeester en wethouders gemeente Heeze-Leende]

Namens deze,

[I. B ][van Helden] [Beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer]

Bezwaarclausule

Ingevolge artikel 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden van 29 juli 2022 tot en met 7 september 2022 bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Uw kunt uw brief sturen aan: Gemeente Heeze-Leende, Postbus 10.000, 5590 GA Heeze. Of via email: postbus@heeze-leende.nl Uw bezwaarscrift dient tenminste het volgende te bevatten:

- dagtekening;

- het nummer van het verkeersbesluit;

- omschrijving van het verkeersbesluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

- een beschrijving van uw zienswijze;

- uw naam en adres;

- ondertekening.

[Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Na het indienen van een bezwaarschrift kunt u, indien - gelet op de betrokken belangen - onverwijlde spoed dat vereist, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt ook digitaal het verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor de behandeling van een voorlopige voorziening wordt griffierecht in rekening gebracht.]

 

Naar boven