Gemeenteblad van Leeuwarden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2022, 343622 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2022, 343622 | overige overheidsinformatie |
KLACHTENREGELING LEEUWARDEN 2022
In de Algemene wet bestuursrecht is geregeld dat iedereen het recht heeft om een klacht in te dienen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich heeft gedragen. In aanvulling op de regels uit de Algemene wet bestuursrecht hanteert de gemeente Leeuwarden een interne klachtenregeling voor de afhandeling van klachten over het handelen van de gemeentelijke organisatie.
In deze klachtenregeling kunt u lezen hoe de gemeente omgaat met klachten en wat er met uw klacht gebeurt.
Artikel 1. Wie heeft welke rol bij de klachtafhandeling?
Klachtbemiddelaar: De klachtbemiddelaar is betrokken bij de informele behandeling van klachten. De klachtbemiddelaar is nooit betrokken geweest bij de gedraging waarover de klacht gaat. Verder coördineert de klachtbemiddelaar de klachtafhandeling, bewaakt de voortgang van de afhandeling van de klacht en verwerkt de gegevens in het klachtregistratiesysteem die nodig zijn voor de klachtafhandeling. De klachtbemiddelaar ziet erop toe dat de bepalingen uit hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht worden nageleefd. Ook kan de klachtbemiddelaar een inhoudelijke rol vervullen bij de klachtafhandeling.
Klachtbehandelaar: De klachtbehandelaar is betrokken bij de formele afhandeling van klachten. De klachtbehandelaar is nooit betrokken geweest bij de gedraging waarover de klacht gaat.
Klacht: Een klacht is een uiting van onvrede over de wijze waarop een medewerker van de gemeente Leeuwarden zich heeft gedragen. Ook kan een klacht gericht zijn tegen een bestuursorgaan van de gemeente Leeuwarden, behalve tegen (leden van) de gemeenteraad.
Beklaagde: De beklaagde is de persoon tegen wie de klacht is gericht en die ten tijde van de klacht werkzaam was bij de gemeente Leeuwarden. Hieronder vallen ook uitzendkrachten, stagiairs en gedetacheerden.
Klager: De burger of organisatie die een klacht indient en die geen deel uitmaakt van de gemeente.
Artikel 2. Hoe kan een klacht worden ingediend?
a. Via de website is een digitaal klachtenformulier beschikbaar: www.leeuwarden.nl/nl/klacht-indienen
2. Een klager ontvangt schriftelijk een ontvangstbevestiging van de klacht.
Artikel 3. Algemene bepalingen over de klachtafhandeling
De Gemeente Leeuwarden vindt het belangrijk om klachten goed af te handelen. Als het mogelijk is, en als de klager daarmee instemt, wordt de klacht informeel afgehandeld. Ook worden met de klager mogelijke oplossingen besproken. Op deze manier wordt ingezet op een snelle en praktische afdoening van de klacht waarmee de klager tevreden is. Een informele afdoening van een klacht zorgt in veel gevallen voor hersteld vertrouwen tussen de klager en (de medewerker van) de gemeente Leeuwarden.
Artikel 5. Formele klachtafhandeling
De formele klachtafhandeling volgt op de informele klachtafhandeling. De formele klachtafhandeling kan ook direct gestart worden indien uit het onderzoek van de klachtbemiddelaar blijkt dat de informele klachtafhandeling waarschijnlijk niet zal slagen, of indien de klager een formele afhandeling wenst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-343622.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.