Gemeenteblad van Boxtel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2022, 339456 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2022, 339456 | beleidsregel |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel tot vaststelling van nadere regels over de huisvesting van arbeidsmigranten (Regeling huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2022)
In deze regeling wordt verstaan onder:
beheerplan: een plan/protocol als bedoeld in artikel 4 vierde lid sub c van de verordening en artikel 11 tweede en derde lid van deze regeling, waarin het beheer van de huisvestingsvoorziening wordt omgeschreven en waarin de wijze van communicatie tussen een vergunninghouder en derden wordt omgeschreven;
recreatiepark: perceel waarop het volgens het geldende bestemmingsplan is toegestaan bedrijfsmatig voorzieningen voor recreatieve doeleinden te exploiteren, te realiseren of te gebruiken. Daaronder wordt in ieder geval verstaan gronden met de bestemmingen: ‘Recreatie’, ‘Recreatie – Verblijfsrecreatie’, ‘Recreatie – Dagrecreatie’, ‘Recreatie – Volkstuin’.
Hoofdstuk 2 Arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning
Artikel 2 Systeem van schaarse vergunningen
Voor de toepassing van het vierde lid en vijfde lid worden twee of meer aanvragers beschouwd als één aanvrager indien dezelfde rechtspersoon of natuurlijke persoon daarin feitelijke zeggenschap of een overwegend belang heeft of een aanvrager feitelijke zeggenschap of een overwegend belang in de andere aanvrager heeft.
Een rechtspersoon of een natuurlijk persoon wordt geacht feitelijke zeggenschap te hebben in een aanvrager wanneer hij gerechtigd is direct of indirect 50% of meer van de stemmen uit te brengen in één of meer van de besluitvormende organen, dan wel op andere wijze in staat is de besluitvorming te bepalen, respectievelijk de feitelijke zeggenschap heeft.
Artikel 4 Verdelingsronde 2022
Artikel 5 Eisen aan een aanvraag
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat vergezeld van:
het volledige en naar waarheid ingevulde formulier in bijlage 1. In het geval van een aanvraag van een natuurlijk persoon dient het formulier als bedoeld in bijlage 1 te zijn ondertekend door die natuurlijk persoon. In het geval van een aanvraag van een rechtspersoon dient het formulier als bedoeld in bijlage 1 te zijn ondertekend door een vertegenwoordigingsbevoegd bestuurder of vertegenwoordigingsbevoegde bestuurders.
Artikel 6 Indieningswijze aanvraag
Een schriftelijke aanvraag geschiedt door middel van deponering van de aanvraag in een afgesloten container gesitueerd bij de receptie in het gemeentehuis van Boxtel (Markt 1, 5281 AT Boxtel). De afgesloten container is toegankelijk gedurende kantoortijden tijdens de aanvraagperiode als bedoeld in artikel 4 eerste lid. De aanvraag, waaronder formulieren en bijlagen, mag ook op een USB-stick worden aangeleverd door deze in de betreffende container te deponeren.
Het college kan een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning weigeren indien de aanvrager naar het oordeel van het college onvoldoende heeft aangetoond dat hij over de grond kan beschikken waar de huisvestingsvoorziening is voorzien op het moment dat de voorziene huisvestingsvoorziening wordt gebouwd.
Artikel 8 Weigeringsgronden zoekgebieden
Het college kan een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning weigeren indien de aanvraag betrekking heeft op een locatie voor een huisvestingsvoorziening:
die naar het oordeel van het college belemmeringen kan opleveren voor omliggende bedrijven op het gebied van milieu, bijvoorbeeld doordat een locatie zich bevindt binnen de richtafstanden van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ten opzichte van omliggende bedrijven en naar het oordeel van het college geen uitzondering op die richtafstanden mogelijk of wenselijk is;
Hoofdstuk 5 Intrekking of wijziging van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning
Het college kan een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning intrekken, indien sprake is van slecht levensgedrag als bedoeld in artikel 9 derde lid sub f van de verordening. Bij de beoordeling of sprake is van slecht levensgedrag wordt in ieder geval in aanmerking genomen of:
uit concrete feiten en omstandigheden volgt dat de frequentie, de aard en de ernst van gedragingen de vrees rechtvaardigen dat de vergunninghouder of een bij de vergunninghouder werkzaam persoon of werkzame personen een bedreiging vormt of vormen voor de bescherming van de belangen als bedoeld in artikel 6 tweede lid van de verordening.
Bij de beoordeling of sprake is van slecht levensgedrag als bedoeld in artikel 9 derde lid sub f van de verordening kan ook rekening worden gehouden met gedragingen die op zichzelf niet als ernstig kunnen worden beschouwd, maar die in samenhang met andere gedragingen een gedragspatroon opleveren dat van slecht levensgedrag getuigt.
Het college kan een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning intrekken in het geval van overgang van de huisvestingsvoorziening of van de onderneming van de vergunninghouder op een derde partij, bijvoorbeeld door middel van een aandelentransactie of een activa passiva transactie als bedoeld in artikel 9 derde lid sub l van de verordening. In dat geval kan het college de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning intrekken, indien naar het oordeel van het college:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 juli 2022,
de burgemeester,
R. van Meygaarden
de loco-gemeentesecretaris,
M. Snellen
De aanvrager verklaart door ondertekening van dit formulier dat deze aanvraag wordt gedaan overeenkomstig de eisen, bepalingen en gegevens zoals deze zijn omschreven in de Verordening huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2022, de Regeling huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2022 en de daarbij behorende bijlagen. De aanvrager verklaart door ondertekening van dit formulier dat de aanvraag en de overige daarbij in te dienen documenten als bedoeld in artikel 5 van de Regeling huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2022 volledig en juist zijn ingediend.
De aanvrager verklaart dat zij geregistreerd staat in het reguliere SNF-register.
Ondertekening indien aanvrager een natuurlijke persoon is:
Dit formulier is in overeenstemming met de ministeriële Regeling Bibob-formulieren (4 juni 2013 nr. 389136)
Let op: U dient van alle gevraagde bewijsstukken te allen tijde de originele exemplaren te tonen en een kopie in te leveren.
Wat is het (voorlopige) adres van de huisvestingsvoorziening?
Adres huisvestingsvoorziening:…………………………………………………………………….
Welke vergunning vraagt u aan?:…………………………………………………………………….
Vraagt u de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning aan als natuurlijk persoon of als rechtspersoon?
3a. Gegevens aanvrager (natuurlijk persoon)
Achternaam:…………………………………………………………………….
Voornaam:…………………………………………………………………….
Geboortedatum:…………………………………………………………………….
Burgerservicenummer (BSN):…………………………………………………………………….
3b. Gegevens aanvrager (bedrijf/rechtspersoon)
Statutaire naam en statutaire vestigingsplaats (zoals op de akte van oprichting), handelsnaam, nummer inschrijving KvK.
Vestigingsplaats:…………………………………………………………………….
Handelsnaam:…………………………………………………………………….
KvK-nummer:………………………………………………………………………
Bent u ook de opdrachtgever van de activiteit waarop de aangevraagde arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning ziet?
4a. Gegevens opdrachtgever (natuurlijk persoon)
Achternaam:…………………………………………………………………….
Voornaam:…………………………………………………………………….
Geboortedatum:…………………………………………………………………….
Burgerservicenummer (BSN):…………………………………………………………………….
4b. Gegevens opdrachtgever (bedrijf/rechtspersoon)
Statutaire naam en statutaire vestigingsplaats (zoals op de akte van oprichting), handelsnaam, nummer inschrijving KvK.
Vestigingsplaats:…………………………………………………………………….
Handelsnaam:…………………………………………………………………….
KvK-nummer:…………………………………………………………………….
5. Gegevens betrokkenen bij de opdrachtgever
Is of zijn de aanvrager(s), opdrachtgevers, aandeelhouders, gevolmachtigden of
vennoten in de afgelopen vijf jaar voor strafbare feiten vervolgd?
Veroordeeld (d.w.z. een uitspraak naar aanleiding van een terechtzitting gedaan door een rechter)
1. Naam……………………………………………………………………. Datum…………………
(strafbaar) feit…………………………………………………………………….
Een schikking aangegaan met het Openbaar Ministerie (d.w.z. dat er geen terechtzitting, geen bemoeienis van een rechter en ook geen veroordeling heeft plaatsgevonden)
2. Naam……………………………………………………………………. Datum…………………
(strafbaar) feit…………………………………………………………………….
3. Naam……………………………………………………………………. Datum…………………
(strafbaar) feit…………………………………………………………………….
Heeft deze persoon een bestuurlijke of fiscale boete gekregen?
4. Naam……………………………………………………………………. Datum…………………
(strafbaar) feit…………………………………………………………………….
6. Betrokkenheid bij andere ondernemingen
Zijn de huidige ondernemers, bestuurders, aandeelhouders of vennoten in de afgelopen vijf jaar betrokken (geweest) bij andere Nederlandse of buitenlandse ondernemingen?
Naam betrokkene…………………………………………………………………….
Onderneming………………………………………………………………… KvK-nummer…………………
Naam betrokkene…………………………………………………………………….
Onderneming………………………………………………………………… KvK-nummer…………………
Naam betrokkene…………………………………………………………………….
Onderneming………………………………………………………………… KvK-nummer…………………
Naam betrokkene…………………………………………………………………….
Onderneming………………………………………………………………… KvK-nummer…………………
Naam betrokkene…………………………………………………………………….
Onderneming………………………………………………………………… KvK-nummer…………………
7. Financiering van het bouwplan
Geef aan hoe de huisvestingsvoorziening gefinancierd wordt.
Bedrag financiering (totaal) €…………………………………………………………………….
1. Financiering met eigen vermogen
Eigen vermogen: Bedrag: €…………………………………………………………………….
Geef aan hoe dit eigen vermogen is verkregen:
2. Financiering met vreemd vermogen (vreemd vermogen is al het vermogen dat in de onderneming zit behalve het eigen vermogen. Bijvoorbeeld: leningen, schulden en kredieten).
1. Naam financier…………………………………………………………………….
Bedrag: €………………………………………………………
BSN (indien financier een natuurlijk persoon betreft)…………………………………
2. Naam financier…………………………………………………………………….
Bedrag: €………………………………………………………
BSN (indien financier een natuurlijk persoon betreft)…………………………………
3. Naam financier…………………………………………………………………….
Bedrag: €………………………………………………………
BSN (indien financier een natuurlijk persoon betreft)…………………………………
4. Naam financier…………………………………………………………………….
Bedrag: €………………………………………………………
BSN (indien financier een natuurlijk persoon betreft)…………………………………
8. Relatie pand/terrein waarvoor arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning wordt aangevraagd
Geef aan wat uw relatie is met het pand en/of het terrein waarvoor de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning wordt aangevraagd.
A. Wordt het pand/terrein gehuurd?
Naam eigenaar:…………………………………………………………………….
Huur per maand: €…………………………………………………………………….
B. Is het pand/terrein waarvoor de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning wordt aangevraagd (deels) uw eigendom?
Aankoopbedrag €…………………………………………………………………….
Indien u het eigendom binnen een periode van twee jaar, voorafgaande aan de datum van
deze aanvraag, hebt verkregen dan tevens bijvoegen:
9. Gegevens van de onderneming(en) die de huisvestingsvoorziening gaan realiseren
Wie gaat de huisvestingsvoorziening realiseren?
Naam…………………………………………………………………….
Adres…………………………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
Naam…………………………………………………………………….
Adres…………………………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
A. Is in de afgelopen vijf jaar een vergunning voor een onderneming in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, voor de horeca, prostitutie- en/of speelautomaten-, hallenbranche en/of bouwactiviteiten aan de bestuurders, aandeelhouders of vennoten van de onderneming geweigerd of ingetrokken?
1. Gemeente…………………………………………………………………….
Onderneming………………………………………………………
KvK-nummer…………………………………………………………………….
2. Gemeente…………………………………………………………………….
Onderneming…………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
3. Gemeente…………………………………………………………………….
Onderneming…………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
B. Is de afgelopen vijf jaar een door de bestuurders, aandeelhouders of vennoten geëxploiteerde
onderneming en/of een pand en/of erf in hun eigendom op last van de burgermeester gesloten of is ten aanzien daarvan overige bestuursdwang toegepast?
1. Gemeente…………………………………………………………………….
Onderneming…………………………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
2. Gemeente…………………………………………………………………….
Onderneming…………………………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
3. Gemeente…………………………………………………………………….
Onderneming…………………………………………………………………….
KvK-nummer…………………………………………………………………….
11. Ondertekening door aanvrager
Naam…………………………………………………………………….
Datum…………………………………………………………………….
Handtekening…………………………………………………………………….
NB: U dient dit formulier volledig ingevuld in te leveren.
Opzettelijk verschaffen van onjuiste informatie is strafbaar, net als het opzettelijk weglaten van informatie (artikel 227a en 227b, Wetboek van Strafrecht).
De gemeente kan uw vergunning in dat geval weigeren of intrekken (artikel 3, zesde lid Wet Bibob).
Afhankelijk van het gegeven antwoord kan het zijn dat bij bepaalde vragen niet alle bescheiden ingeleverd behoeven te worden. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze checklist.
Bijlage 3: Beoordelingscriteria kwaliteit en huurprijs
De kwaliteit van een aanvraag wordt beoordeeld op basis van kwaliteitscriteria. Deze criteria, inclusief de te behalen punten per subcriterium, zijn hieronder opgenomen in tabel 1.
Per subcriterium wordt een cijfer toegekend tussen de 0 en de 4:
0 = onvoldoende (0% van de maximaal te behalen punten)
1 = matig (25% van de maximaal te behalen punten)
2 = voldoende (50% van de maximaal te behalen punten)
3 = goed (75% van de maximaal te behalen punten)
4 = zeer goed (100% van de maximaal te behalen punten)
Indien een aanvrager bijvoorbeeld het cijfer 3 krijgt toegekend op ‘Subcriterium 1: het ontwikkelplan’ dan levert dat 142,5 punten op (0,75 x 190).
De leden van het beoordelingsteam zullen in consensus een cijfer per subcriterium toekennen. Het beoordelingsteam bestaat uit ambtenaren en (externe) deskundigen. Het college neemt het definitieve besluit tot de verlening van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning of de weigering van de aanvraag.
Enkel de hiervoor genoemde gehele cijfers (0, 1, 2, 3 of 4) kunnen per subcriterium worden toegekend, het cijfer 2,5 is bijvoorbeeld niet mogelijk. Na het in consensus toekennen van cijfers, worden de daaruit voortvloeiende punten die op de vijf subcriteria zijn behaald bij elkaar opgeteld. De rangschikking van de aanvragen vindt plaats aan de hand van het totaal aantal punten (meeste punten als hoogst gerangschikte).
Indien drie of meer aanvragers die de meeste punten behalen hetzelfde puntentotaal hebben, dan worden de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunningen verleend aan de aanvrager of aanvragers aan wie het hoogste cijfer is toegekend op ‘Subcriterium 4: het plan inzake de bijdrage aan leefbaarheid en woningvoorraad’. Indien die aanvragers ook het hetzelfde cijfer hebben gekregen op ‘Subcriterium 4: het plan inzake de bijdrage aan leefbaarheid en woningvoorraad’, dan wordt geloot tussen die aanvragers. De loting is openbaar en wordt voltrokken door een notaris.
Subcriterium 1: het ontwikkelplan
Kwaliteit van huisvesting is een speerpunt in het beleid. De minimale vereisten waaraan huisvestingsvoorzieningen moeten voldoen, zijn opgenomen in artikel 10, 11, 12 en 13 van de regeling.
De aanvrager levert een adequate kwalitatieve en kwantitatieve beschrijving van het huisvestingsconcept aan. Onderdeel hiervan is een programma van de ontwikkeling, zowel van de verblijfsruimten als aanvullende voorzieningen. Meer gemeenschappelijke voorzieningen en ruimte voor de huisvesting dragen hieraan bij. Tevens wordt ingegaan op de indeling van de huisvestingsvoorziening, inclusief het benoemen van oppervlakten en functieaanduidingen en of en zo ja op welke wijze aan duurzaamheid voor klimaat en milieu wordt voldaan.
Er wordt tenminste ingegaan op hoe aanvrager voorziet in (basis)behoeften van de arbeidsmigranten. Hieronder wordt door de gemeente in ieder geval gerekend het bieden van voldoende gelegenheid voor wassen en drogen van kleding, eten en drinken, persoonlijke verzorging, parkeergelegenheid voor auto’s en fietsen en (draadloos) internet.
Daarnaast is betaalbaarheid voor de doelgroep van belang. De huisvesting, zoals die wordt omschreven in het ontwikkelplan, moet worden aangeboden tegen een passende en acceptabele huurprijs voor de gemiddelde arbeidsmigrant. Om dit te beoordelen maakt de huurprijs per persoon én de daarbij behorende prijsonderbouwing onderdeel uit van de aan te leveren gegevens. Deze prijs dient all-in te zijn. De onderbouwing moet transparant en volledig zijn. De gemeente wil in deze onderbouwing ook duidelijkheid over eventuele aparte toeslagen, servicekosten en dergelijke, zodat een volledig beeld van de kosten voor de arbeidsmigrant ontstaat. Ook heeft de arbeidsmigrant bij voorkeur een huurovereenkomst met een andere partij dan bij zijn arbeidsrelatie.
Aan het in te dienen document worden geen aanvullende (vorm- en hoeveelheids)eisen gesteld.
Subcriterium 2: het beheerplan
De gemeente vindt goed verhuurderschap van groot belang. In artikel 10, 11, 12 en 13 van de regeling en ‘Subcriterium 1: het ontwikkelplan’ is beschreven wat de gemeente van aanvragers eist respectievelijk verwacht als het gaat om de huisvestingsvoorziening. Goed verhuurderschap gaat echter verder dan dat. De gemeente vraagt van aanvragers te beschrijven hoe zij invulling willen geven aan goed verhuurderschap, zowel jegens de te huisvesten arbeidsmigranten als jegens de omgeving. In ieder geval wenst de gemeente het volgende beschreven te zien:
de wijze van beheer en onderhoud, in het kader waarvan brand- en fysieke veiligheid, hygiëne en het kwalitatief op peil houden van de huisvestingsvoorziening als speerpunten gelden. Beschreven dient te worden hoe het beheer en onderhoud wordt vormgegeven (wie, werkwijze en frequentie), daaronder ook begrepen het opstellen van inspectierapporten;
communicatie met de gemeente en omwonenden. Naast een algemene beschrijving van de beschikbare communicatiemiddelen dient beschreven te worden op welke specifieke wijze de gemeente en omwonenden snel in contact kunnen komen met de beheerder/aanvrager van de huisvestingsvoorziening, op welke wijze aanvrager/beheerder daarop acteert en op welke wijze aanvrager in voorkomende, door aanvrager te beschrijven, gevallen de beheerder/aanvrager zelf/actief met de gemeente of omwonenden contact zal opnemen. In deze paragraaf zal onder andere worden aangegeven hoe aanvrager omgaat met de pers en op welk tijdstip en welke wijze aanvrager de gemeente op de hoogte stelt van eventuele communicatie met de pers. In ieder geval het voorgaande dient te worden beschreven in een communicatieprotocol;
begeleiding van en communicatie met de arbeidsmigranten, bijvoorbeeld met betrekking tot het proces van verkrijgen van een verblijfsruimte, het (voor langere tijd) vestigen in de gemeente Boxtel, het leren van de Nederlandse taal, de wijze van verblijven in de huisvestingsvoorziening (zoals uitleg beschikbare voorzieningen), het overbruggen van taalbarrières (zoals het beschikbaar stellen van mondelinge en schriftelijke communicatie in de moedertaal van de arbeidsmigranten) en de inschrijving in de BRP.
In de beschrijving wordt het bovengenoemde (1. Beheer en onderhoud, 2. Toezicht en klachtenprotocol, 3. Communicatieprotocol en 4. Begeleiding van en communicatie met arbeidsmigranten) aangevuld met de onderwerpen die aanvrager belangrijk acht, op een zodanige manier beschreven dat voor de gemeente duidelijk is hoe aanvrager uitvoering gaat geven aan de eisen en wensen van de gemeente.
Aan het in te dienen document worden geen aanvullende (vorm- en hoeveelheids)eisen gesteld.
Beide criteria worden beoordeeld op (1) concreetheid (specifieke vermelding/aanduiding en mate van gedetailleerdheid), (2) volledigheid, (3) uitvoerbaarheid en (4) passendheid bij de door de gemeente genoemde aspecten die tot goed verhuurderschap worden gerekend.
Subcriterium 3: het stedenbouwkundigplan en de locatie
In de regeling is bepaald dat een locatie voor een huisvestingsvoorziening zich niet mag bevinden op of in een bedrijventerrein, recreatiepark, natuurgebied of woonwijk. Aanvragen die inhoudelijk aan de onderhavige subcriteria worden getoetst, worden ook beoordeeld op locatie.
De gemeente wenst een locatie voor een huisvestingsvoorziening te vergunnen vanaf waar de te huisvesten arbeidsmigranten veilig en met zo min mogelijk overlast voor de omgeving (van de gehele route) naar hun werkplek en omgekeerd kunnen reizen. De gemeente verwacht van aanvragers een beschrijving van de reisroute(s), de vervoersmiddelen die door de arbeidsmigranten (naar verwachting) gebruikt zullen worden (auto/fiets/Openbaar Vervoer/wandelen), de verwachte mate van overlast voor de omgeving (van de hele route), de verwachte toename van de parkeerdruk op of in de directe nabijheid van de werkplek en de (verkeers)veiligheid. Zo ziet de gemeente de verkeers- en parkeerdruk het liefst zo min mogelijk toenemen. Tegelijkertijd is de veiligheid voor de arbeidsmigranten en het overige verkeer van groot belang, ook indien arbeidsmigranten (deels) wandelend of met de fiets naar hun werkplek zullen reizen.
Verder wil de gemeente huisvestingsvoorzieningen realiseren die passen in de stedenbouwkundige context van de omgeving. De gemeente vraagt aanvragers daarom om inzicht te geven in de keuze voor de locatie en de mogelijkheden tot inpassing van de huisvestingsvoorziening in de lokale omgeving. Aanvrager levert een locatieanalyse aan met onder andere aandacht voor de stedenbouwkundige context van de omgeving en de bereikbaarheid voor alle verkeersmodaliteiten. Aanvrager verstrekt een toelichting op de stedenbouwkundige en ruimtelijk-functionele randvoorwaarden op basis van de analyse voor de inpassing van de huisvestingsvoorziening en werkt dit uit in een massa/volume studie. De stedenbouwkundige kaders en massa/volume studie dienen als input voor het verdere participatietraject. Om die reden wordt expliciet niet gevraagd om een uitgewerkt bouwkundig ontwerp of inrichtingsplan. Het is wel toegestaan om referentiebeelden voor de huisvestingsvoorziening toe te voegen aan de aanvraag.
Aan het in te dienen document worden geen aanvullende (vorm- en hoeveelheids)eisen gesteld.
Beide criteria worden beoordeeld op (1) concreetheid (specifieke vermelding/aanduiding en mate van gedetailleerdheid), en (2) passendheid en mate van aansluiting bij de hiervoor door de gemeente genoemde aspecten alsmede de door de gemeente gestelde eisen en wensen.
Criterium 2 binnen dit subcriterium, de stedenbouwkundige context, wordt daarnaast beoordeeld op de mate van doorvertaling van de locatieanalyse naar de mogelijke inpassing van de huisvestingsvoorziening.
NB: Het verkrijgen van een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning houdt geen verband met en geeft geen garantie dat andere voor de realisatie en exploitatie benodigde vergunningen, ontheffingen of toestemmingen zullen worden verleend (bijv. omgevingsvergunning).
Subcriterium 4: het plan inzake de bijdrage aan leefbaarheid en woningvoorraad
Met het realiseren van huisvestingsvoorzieningen voor het huisvesten van arbeidsmigranten wil de gemeente de druk op de bestaande woningvoorraad verlichten en de leefbaarheidsproblemen in de Boxtelse woonwijken verminderen. Leefbaarheid in de directe omgeving van de voorziene huisvestingsvoorziening is een aandachtspunt. Tevens moet de wijze van huisvesting een positief effect hebben op de huisvesting van de arbeidsmigranten zelf. Een aanvaardbaar woon- en leefklimaat voor omwonenden en arbeidsmigranten is leidend.
De gemeente streeft naar een bezetting van de huisvestingsvoorzieningen met arbeidsmigranten waarvan bij voorkeur 75% werkzaam is bij bedrijven in de gemeente Boxtel. Dit kan bijvoorbeeld worden onderbouwd door een samenwerkingsovereenkomst met lokaal actieve uitzendbureaus en inleners (lokale bedrijven die arbeidsmigranten inhuren).
De aanvrager beschrijft in een plan de bijdrage met betrekking tot de leefbaarheid en de woningvoorraad en op welke wijze zijn initiatief bijdraagt aan bovengenoemde doelstellingen van de gemeente.
Aan het in te dienen document worden geen aanvullende (vorm- en hoeveelheids)eisen gesteld.
Beide criteria worden beoordeeld op (1) concreetheid (specifieke vermelding/aanduiding en mate van gedetailleerdheid), (2) de mate waarin de aanvrager de bijdrage concreet en aannemelijk heeft gemaakt en (3) passendheid en mate van aansluiting bij de hiervoor door de gemeente genoemde aspecten.
Subcriterium 5: Het plan voor de omgevingsdialoog
De gemeente wil de huisvesting realiseren op een zodanige wijze dat deze door de omwonenden wordt gedragen en geaccepteerd. De gemeente verwacht dat aanvrager hiertoe haar bijdrage levert.
Voorafgaand aan het indienen van de aanvraag om een huisvestingsvergunning te verlenen hoeft aanvrager geen omgevingsdialoog te voeren. De omgevingsdialoog is namelijk (pas) vereist in de opvolgende fase waarin aanvrager een ontvankelijke aanvraag indient voor de omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (of de Omgevingswet). De gemeente vraagt van aanvrager om te beschrijven hoe in deze opvolgende fase invulling wordt gegeven aan de verplichting om een omgevingsdialoog te voeren met als doel draagvlak bij de omwonenden te creëren.
Een aanvrager kan zelf een keuze maken of en in welke mate het initiatief reeds in deze verdelingsronde wordt getoetst bij omwonenden. Ook dit dient beschreven te worden door aanvrager (wie, wat, waar en hoe).
Aan het in te dienen document worden geen aanvullende (vorm- en hoeveelheids)eisen gesteld.
Bijlage 4: Voorschriften arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning
De omgevingsdialoog moet zijn afgerond vóórdat de vergunninghouder een aanvraag indient voor een omgevingsvergunning die, of ander planologisch besluit dat noodzakelijk is voor de realisatie van de huisvestingsvoorziening. In aanvulling op voorschrift 8 kan het college de vergunninghouder opdracht geven de omgevingsdialoog anders uit te voeren dan de vergunninghouder heeft voorgesteld in de aanvraag van vergunninghouder. Vergunninghouder kan afwijken van de voorgestelde omgevingsdialoog in de aanvraag van de vergunninghouder indien het college met die afwijking vooraf schriftelijk instemt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-339456.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.