Technische wijzigingen verordening Sociaal Domein gemeente Aalten 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

Besluit:

vast te stellen de technische wijzigingen verordening sociaal domein gemeente Aalten 2022.

 

“Is-wordt tabel” technische wijziging Verordening Sociaal Domein Gemeente Aalten 2021 ten behoeve van de raadsvergadering van 5 juli 2022.

Verordening Sociaal Domein Gemeente Aalten 2021.

Huidige tekst.

Nieuwe tekst.

Artikel 2.3.4 Beoordelen aanvraag [Jeugdwet, Wmo, Wgs, Gemeentewet, Awb]

lid 3 sub a.

Om te bepalen of de gemeente hulp verleent, houdt de gemeente onderstaande volgorde aan:

De gemeente stelt eerst vast wat de hulpvraag van de inwoner is.

Om te bepalen of de gemeente hulp verleent, houdt de gemeente onderstaande volgorde aan:

De gemeente stelt eerst vast welk effect/resultaat de inwoner wil bereiken.

Artikel 2.4.1 Inhoud besluit [Jeugdwet, Wmo, Wgs, Gemeentewet, Awb]

lid 2.

 

Geeft de gemeente hulp in natura, dan wordt in het besluit in ieder geval vastgelegd:

wat de hulp inhoudt en waarvoor de hulp bedoeld is;

wanneer de hulp in gaat en in het geval van huishoudelijke ondersteuning hoe lang de hulp duurt;

hoe en door wie de hulp wordt gegeven;

welke voorwaarden en verplichtingen er voor de hulp gelden.

 

Geeft de gemeente hulp in natura, dan wordt in het besluit in ieder geval vastgelegd:

waarvoor de hulp bedoeld is;

wat de hulp inhoudt of welke zorgaanbieder het zorgplan samen met de inwoner maakt;

wanneer de hulp in gaat en in het geval van huishoudelijke ondersteuning hoelang de hulp duurt;

hoe en door wie de hulp wordt gegeven;

welke voorwaarden en verplichtingen er voor de hulp gelden.

 

Artikel 3.3. Individuele voorzieningen (hulp-op-maat) [Jeugdwet]

 

1. De volgende vormen van individuele voorzieningen zijn in ieder geval beschikbaar:

Ondersteuning individueel;

Ondersteuning groep;

Wonen en logeren;

Jeugdhulp met verblijf en jeugdhulp crisis;

Generalistische basis Jeugd GGZ;

Specialistische Jeugd GGZ;

Ondersteuning bij Ernstige Enkelvoudige Dyslexie;

Vervoer van de jeugdige van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden.

 

Deze hulp is niet vrij toegankelijk. De inwoner heeft daarvoor een verwijzing door een huisarts, een medisch specialist of een jeugdarts nodig, of een besluit van de gemeente.

 

De volgende vormen van individuele voorzieningen zijn in ieder geval beschikbaar:

ondersteuning bij opvoeden en opgroeien;

een plek in een pleeggezin, gezinshuis of verblijf in een instelling, als thuis wonen (tijdelijk) niet meer mogelijk is;

specialistische jeugdhulp, zoals behandeling bij een GGZ-instelling;

hulp bij persoonlijke verzorging;

logeeropvang;

crisishulp;

hulp bij Ernstige Enkelvoudige Dyslexie;

vervoer van de jeugdige van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden.

 

Deze hulp is niet vrij toegankelijk. De inwoner heeft daarvoor een verwijzing door een huisarts, een medisch specialist of een jeugdarts nodig, of een besluit van de gemeente.

 

Artikel 4.2.3 Beschermd wonen [Wmo]

 

Artikel 4.2.3 Beschermd wonen [Wmo]

De inwoner behoort tot de doelgroep van hulp-op-maat Beschermd Wonen en hij 18 jaar of ouder is en er sprake is van complexe psychische en/ of psychosociale problematiek op meerdere levensterreinen. De inwoner kan zijn zorgvraag niet (uit)stellen. Hierdoor heeft de inwoner 24-uurs toezicht of bereikbaarheid van een professionele organisatie nodig.

De gemeente stelt vast of de inwoner behoort tot de doelgroep van Beschermd Wonen.

Beschermd wonen kan worden ingezet als dit de inwoner helpt om zichzelf weer te kunnen handhaven in de samenleving. Beschermd wonen kan hierbij nodig zijn om:

de zelfstandigheid van de inwoner te vergroten en hem beter mee te laten doen in de samenleving;

het psychosociale functioneren van een inwoner te verbeteren;

een psychiatrisch ziektebeeld te stabiliseren;

maatschappelijke overlast te voorkomen; of

de inwoner geen gevaar voor zichzelf of zijn omgeving te laten zijn.

Artikel 4.2.3 Wmo wonen [Wmo]

De inwoner behoort tot de doelgroep van hulp-op-maat Wmo Wonenals hij 18 jaar of ouder is en er sprake is van complexe psychische en/ of psychosociale problematiek op meerdere levensterreinen. De inwoner kan zijn zorgvraag niet (uit)stellen. Hierdoor heeft de inwoner 24-uurs toezicht of bereikbaarheid van een professionele organisatie nodig.

De gemeente stelt vast of de inwoner behoort tot de doelgroep van Wmo Wonen.

Wmo wonen kan worden ingezet als dit de inwoner helpt om zichzelf weer te kunnen handhaven in de samenleving. Wmo wonen kan hierbij nodig zijn om:

de zelfstandigheid van de inwoner te vergroten en hem beter mee te laten doen in de samenleving;

het psychosociale functioneren van een inwoner te verbeteren;

een psychiatrisch ziektebeeld te stabiliseren;

maatschappelijke overlast te voorkomen; of

de inwoner geen gevaar voor zichzelf of zijn omgeving te laten zijn.

 

5.3 Dagbesteding en begeleiding.

--

Titel v ervalt.

Artikel 5.3.1 Dagbesteding [Wmo]

 

5.3.1 Dagbesteding [Wmo]

De gemeente zorgt ervoor dat inwoners die niet in staat zijn om de dag goed in te vullen en waarbij professionele ondersteuning nodig is, hulp-op-maat kunnen krijgen (dagbesteding). De hulp-op-maat houdt in dat inwoners mee kunnen doen aan arbeidsmatige, recreatieve of andere begeleide groepsactiviteiten voor een of meer dagdelen per week.

Artikel vervalt.

Invoeging nieuw artikel 5.2.1 Integrale ondersteuning.

--

5.2.1 Integrale ondersteuning

De inwoner die de dag niet goed kan invullen of die de normale dagelijkse activiteiten niet zelf kan doen, kan in aanmerking komen voor integrale ondersteuning. Dat kan alleen als andere voorzieningen niet geschikt of niet voldoende zijn. De hulpverlener helpt dan bij de dagelijkse gang van zaken en bij terugkerende activiteiten. Ook kan de hulpverlener de inwoner helpen om op een goede manier met zijn omgeving om te gaan. Ook kan de inwoner bijvoorbeeld meedoen aan sociale, recreatieve of andere groepsactiviteiten. Als de inwoner daarbij vervoer nodig heeft, kan de gemeente ook helpen.

 

Artikel 5.3.2 Persoonlijke begeleiding [Wmo] wordt vervangen door een nieuw artikel 5.2.2 Persoonlijke verzorging [Wmo]

 

5.3.2 Persoonlijke begeleiding [Wmo]

De gemeente zorgt ervoor dat inwoners die niet in staat zijn de normale dagelijkse activiteiten te doen hulp-op-maat kunnen krijgen. De hulp-op-maat houdt in dat inwoners begeleid worden bij deze activiteiten (persoonlijke begeleiding). Het betekent, dat de begeleider helpt bij de dagelijkse gang van zaken en de inwoner helpt om op een goede manier met zijn omgeving om te gaan. De begeleider kan ook helpen bij vaak terugkerende activiteiten, zoals het structureren van de dag, het doen van de administratie en het beheren van de financiën. De begeleider neemt deze activiteiten niet volledig over.

 

5.2.2 Persoonlijke verzorging [Wmo]

Persoonlijke verzorging richt zich op het helpen bij, inslijten en/of aanleren van Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL), persoonlijke hygiëne en lichamelijke basiszorg. Persoonlijke verzorging is gericht op het aanleren, oefenen en bestendigen van vaardigheden en gedrag. Zodat de cliënt deze taken (weer) zelfstandig of met behulp van zijn/haar omgeving kan uitvoeren.

 

Vernummering van titel en artikelen

5.3.3 Contact met anderen [Wmo ]

5.3.4 Rolstoel [Wmo]

5.3.5 Vervanging vervoermiddel en rolstoel [Wmo ]

5.4 Mantelzorg

5.4.1 Ondersteuning mantelzorger [Wmo ]

5.4.2 Maatwerkvoorziening mantelzorgondersteuning [Wmo]

5.4.3 Mantelzorgwaardering

 

 

 

5. 2 .3 Contact met anderen [Wmo ]

5. 2 .4 Rolstoel [Wmo]

5. 2 .5 Vervanging vervoermiddel en rolstoel [Wmo

5. 3 Mantelzorg

5. 3 .1 Ondersteuning mantelzorger[Wmo

5. 3 .2 Maatwerkvoorziening mantelzorgondersteuning [Wmo]

5. 3 .3 Mantelzorgwaardering

 

Artikel 7.3.3 Hoogte en tarief pgb [Jeugdwet, Wmo]

Lid 2. sub a.

Het tarief pgb voor professionele ondersteuning wordt berekend met het geldende tariefmodel Sociaal Domein Achterhoek. In afwijking van de tarieven zorg in natura is de berekening van de overheadkosten naar 15% bijgesteld.

Bij beschermd wonen kan het zijn dat de inwoner woonkosten moet betalen. Bij het vaststellen van de hoogte van het pgb wordt daarmee rekening gehouden.

 

Het tarief pgb voor professionele ondersteuning wordt vastgesteld op basis van het laagst geoffreerde tarief op dienstverleningsniveau binnen de aanbesteding van zorg in natura voor Wmo en Jeugdwet.

Bij Wmo wonen kan het zijn dat de inwoner woonkosten moet betalen. Bij het vaststellen van de hoogte van het pgb wordt daarmee rekening gehouden.

 

Artikel 7.3.3 Hoogte en tarief pgb [Jeugdwet, Wmo]

Lid 3 sub c.

c. In geval van bemiddeling door Alfasens een toeslag voor bemiddelingskosten.

 

Lid 3 sub c. vervalt.

Artikel 11.1 Kwaliteit [Jeugdwet, Wmo, Gemeentewet]

Lid 3.

 

3. De gemeente stelt kwaliteitseisen aan aanbieders in het inkoopdocument.

 

De gemeente kan aanvullende kwaliteitseisen en andere voorschriften vaststellen en controleert of deze eisen door aanbieders worden nageleefd.

 

 

Artikel 11.2 Inkoop en aanbesteding [Jeugdwet, Wmo, Gemeentewet]

Lid 3 sub a en b

 

De gemeente zorgt voor een goede prijs-kwaliteitverhouding door:

een vaste prijs te bepalen. Die prijs geldt dan voor inschrijving op een aanbesteding en een daaropvolgende overeenkomst met een aanbieder; of

een reële prijs vast te stellen. Die geldt dan als ondergrens voor een inschrijving en een daarop volgende overeenkomst met een aanbieder.

 

3. De gemeente zorgt voor een goede prijs-kwaliteitverhouding door:

een vaste reële prijs te bepalen. Die prijs geldt dan voor inschrijving op een aanbesteding en een daaropvolgende overeenkomst met een aanbieder; of

in overleg met de aanbieder tot een reëel (lumpsum) budget te komen om een opdracht uit te voeren of een populatie te bedienen.

Artikel 11.2 Inkoop en aanbesteding [Jeugdwet, Wmo, Gemeentewet]

Lid 4

 

De vaste of de reële prijs wordt vastgesteld op basis van de volgende kostprijselementen:

Uurtarief op basis van dominante cao’s / deskundigheidsmix en eventueel onregelmatigheidstoeslag

Loonontwikkeling

Vakantiegeld

Eindejaarsuitkering

Sociale lasten

Pensioenlasten

Productiviteit en declarabele tijd

Overige personeelskosten (woon-werkverkeer, jubilea, wervingskosten)

Opleidingskosten

Overige directe kosten (cliëntgebonden reiskosten en materiële zorggebonden kosten)

Overhead

Winst en risico

Directe kapitaal- en inventarislasten

Maaltijdkosten

Groepsgrootte

De aanbieder moet aantonen dat bij het bepalen van de kostprijs rekening gehouden is met de factoren uit 11.2 lid 4.

 

De gemeente houdt bij het vaststellen van prijzen rekening met:

het soort dienst of product;

het salaris en andere arbeidsvoorwaarden van werknemers;

een redelijke toeslag voor overheadkosten;

andere personeelskosten die niet direct met de dienstverlening te maken hebben, zoals kosten voor werkoverleg, bijscholing, ziekte en verlof van werknemers;

reis- en opleidingskosten van werknemers;

het jaarlijks aanpassen van de reële prijs in verband met wijziging van de kosten;

andere kosten die het gevolg zijn van verplichtingen voor aanbieders, zoals rapportage- en administratieve verplichtingen.

De aanbieder moet aantonen dat bij het bepalen van de kostprijs rekening gehouden is met de factoren a tot en met g.

 

Invoeging van een nieuw artikel 12 5.a. Overgangsrecht met betrekking tot de nieuwe wijze van inkoop per 1 juli 2022

--

A rtikel 12.5.a. Overgangsrecht met betrekking tot de nieuwe wijze van inkoop per 1 juli 2022.

Een voorziening die afgegeven is voor 1 juli 2022 voor Wmo/Jeugd ondersteuning individueel of Wmo/Jeugd ondersteuning groep of Wmo/Jeugd wonen en logeren of jeugdhulp met verblijf en jeugdhulp crisis, of generalistische basis JGGZ of specialistische JGGZ loopt door tot het einde van de beschikking, maar uiterlijk tot 31 december 2022.

Hoofdstuk 13 Begrippenlijst

Mantelzorg

Mantelzorg: De hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep (artikel 1.1.1 Wmo).

Mantelzorg: De hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, Wmo wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep (artikel 1.1.1 Wmo).

Hoofdstuk 13 Begrippenlijst

Ondersteuningsplan

Ondersteuningsplan: een plan van aanpak dat de gemeente opstelt, waarin de knelpunten staan die de inwoner in het dagelijks leven ervaart, waarin de gewenste hulp wordt geïnventariseerd en de gemeente mogelijke oplossingen aandraagt.

Ondersteuningsplan: Het ondersteuningsplan wordt samen met de inwoner opgesteld door de gemeente. Hierin staan de te bereiken resultaten, welke ondersteuning het betreft, de duur van de indicatie, de zorgaanbieder en de evaluatievormen.

Hoofdstuk 13 Begrippenlijst

In voeging van het begrip Zorgplan

--

Zorgplan: Een plan dat de zorgaanbieder samen met de inwoner opstelt over de invulling en inzet van de hulp-op-maat, (waaronder omvang, uren, frequentie) en de wijze waarop dit bijdraagt aan de realisatie van de door de gemeente opgestelde resultaten en effecten.

 

 

Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op 17 mei 2022

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp

Naar boven