Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Klein Vlaanderen – Verkeersmaatregelen

Zaaknummer 281235

 

Besluit

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten voor het gedeelte van Klein Vlaanderen vanaf de aansluiting met het Noordpoortplein tot voorbij de aansluiting met het Seisbolwerk, de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

  • a.

    er wordt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingesteld;

  • b.

    de voorrangsregelingen en de stilstaan-, parkeer- en fietsverboden worden opgeheven;

  • c.

    de parallelwegen, de fietspaden en het zebrapad ter hoogte van Klein Vlaanderen 46 worden verwijderd;

  • d.

    bij de asverspringing ter hoogte van Klein Vlaanderen 46 wordt een verhoogde middengeleider aangebracht met de verplichting deze middengeleider aan de rechterzijde voorbij te gaan;

  • e.

    de laad- en losplaats ter hoogte van Klein Vlaanderen 73 wordt verwijderd;

  • f.

    de verplichte rijrichting rechtsaf op het Seisbolwerk bij de aansluiting met Klein Vlaanderen wordt opgeheven.

 

Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

BABW: Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

RVV 1990: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

(Verkeers)bord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994.

 

Verkeerssituatie

Klein Vlaanderen is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in de binnenstad, binnen de bebouwde kom van Middelburg. In de binnenstad geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, behalve op onder andere Klein Vlaanderen: daar geldt op de hoofdrijbaan een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en op de parallelwegen een maximumsnelheid van 30 km per uur.

Klein Vlaanderen sluit aan de noordoostzijde aan op het Noordpoortplein en aan de zuidwestzijde op de kruising Seisplein/Seisstraat. Tussendoor kruist Klein Vlaanderen aan de oostzijde de Volderijstraat en de Volderijlaagte, en aan de westzijde het Seisbolwerk. Op deze kruispunten ligt Klein Vlaanderen in de voorrang.

Op het gedeelte tussen de huisnummers 2 en 46 ligt aan beide zijden van de rijbaan een parallelweg, net als aan de oostzijde op het gedeelte tussen de Volderijlaagte en de asverspringing. Op die parallelwegen liggen parkeervakken buiten de rijbaan en geldt op de rijbaan eenrichtingsverkeer en een parkeerverbod.

Op het gedeelte tussen de Seisstraat en de Volderijlaagte ligt aan de oostzijde een parallelweg.

Ter hoogte van huisnummer 46 liggen een asverspringing en een zebrapad.

Aan de westzijde ligt tussen de huisnummers 46 tot en met 78 een vrijliggende fietspad.

Ter hoogte van de huisnummers 37B en 73 ligt een laad- en losplaats.

 

Aanleiding

30km-zone

Gemeente Middelburg volgt op het gebied van verkeersveiligheid het landelijk beleidsprogramma Duurzaam Veilig Verkeer. Op basis hiervan zijn in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan Middelburg 2030 (hierna: GVVP) alle wegen binnen de bebouwde kom gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg of als erftoegangsweg en geldt er een bijbehorende maximumsnelheid van respectievelijk 50 of 30 kilometer per uur.

Het basisprincipe van de wegenstructuur is een rondwegstelsel bestaande uit de N57, de Torenweg, de Laan der Verenigde Naties en de President Rooseveltlaan. Deze wegen verdelen het verkeer over de stad en/of geleiden het doorgaande verkeer langs de stad. Vanaf de rondweg zijn de verblijfsgebieden te bereiken via ‘inprikkers’. De wegen in de verblijfsgebieden zijn erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Bij de totstandkoming van het GVVP hebben we een audit gedaan naar de Middelburgse wegencategorisering. Op basis van deze audit is in het GVVP opgenomen dat het goed mogelijk is om Klein Vlaanderen af te waarderen naar een erftoegangsweg. Een erftoegangsweg versterkt het verblijfskarakter van de directe omgeving. Op een erftoegangsweg mengen fietsers zich met het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en ontbreken voorrangsmaatregelen.

Voor de afwaardering naar een erftoegangsweg moet de inrichting van de weg worden aangepast. Die herinrichting vindt gelijktijdig plaats met de uitvoering van groot onderhoud.

 

Inrichtingsplan

Het ontwerp voor de herinrichting van Klein Vlaanderen is gebaseerd op de CROW-richtlijnen voor een erftoegangsweg. Deze richtlijnen zijn een uitwerking van de verkeersveiligheidsprincipes van het landelijk verkeersveiligheidsbeleid Duurzaam Veilig Verkeer. Uitgangspunten voor het ontwerp zijn daarbij het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, het ontbreken voorrangsmaatregelen, en het mengen van fietsers en gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, behalve ter hoogte van de bushalte.

De volgende verkeersmaatregelen zijn meegenomen in het inrichtingsplan:

  • De 30km-grenzen op het Seisbolwerk, de Volderijlaagte en Klein Vlaanderen ter hoogte van het ’t Gasthuis komen te vervallen.

  • Ter hoogte van Klein Vlaanderen 99 komt een nieuwe 30km-grens.

  • De verkeerslichten op de kruising Klein Vlaanderen / Volderijlaagte vervallen, de verkeerslichten op de kruising Klein Vlaanderen / Seisplein blijven gehandhaafd.

  • Het trottoir wordt 1,80 breed, met uitzondering van het gedeelte langs de gevels van Klein Vlaanderen 1 t/m 37, ter hoogte van Klein Vlaanderen 48 en Noordpoortplein 1 t/m 3: daar wordt rekening gehouden met een één meter brede eigendomsstrook waarlangs een één meter breed openbaar trottoir wordt aanlegd. De totale breedte tussen gevel en groenstrook wordt twee meter.

  • Het vrijliggende fietspad tussen de huisnummers 46 t/m 78 komt te vervallen.

  • Op de Volderijlaagte worden de fietsers teruggeleid van de rijbaan naar het vrijliggende fietspad in de Volderijlaagte.

  • Ter hoogte van de aansluiting Seisbolwerk / Klein Vlaanderen worden de fietsers teruggeleid van de rijbaan naar het vrijliggende fietspad richting het Seisplein.

  • Op het Seisbolwerk vervalt de verplichte rijrichting rechtsaf naar Klein Vlaanderen.

  • De parallelwegen in Klein Vlaanderen komen te vervallen, hierdoor komen de parkeervakken langs de hoofdrijbaan te liggen.

  • Het aantal parkeervakken neemt toe van 70 naar 74.

  • Bestaande particuliere inritten (zoals de toegang tot eigen grond/tuin) en laad- en losplaatsen blijven gehandhaafd, maar de laad- en losplaats bij Klein Vlaanderen 73 komt te vervallen.

  • De bestaande asverspringing ter hoogte van Klein Vlaanderen 46 blijft gehandhaafd.

Met de herinrichting van Klein Vlaanderen willen we het verblijfskarakter versterken. Voor het herinrichtingsplan is een inspraakprocedure doorlopen.

 

Doel

Met dit besluit willen we het verkeer op een zo veilig mogelijke manier afwikkelen (artikel 2, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994) en de verblijfsfunctie benadrukken (artikel 2, tweede lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994).

 

Argumenten

Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur past bij de functie en inrichting van de weg.

Klein Vlaanderen heeft voornamelijk een verblijfsfunctie en wordt ingericht als verblijfsgebied met een maximumsnelheid van 30 km per uur, volgens de verkeersveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig Verkeer. Het gedeelte van Klein Vlaanderen waarop een maximumsnelheid van 30 km per uur wordt ingesteld, heeft een lengte van ongeveer 410 meter. Op dit weggedeelte zijn de omstandigheden zo aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving:

  • a.

    de rijbaan wordt uitgevoerd in een bestrating van gebakken klinkers;

  • b.

    in noordoostelijke richting (richting het Noordpoortplein) achtereenvolgens:

  • een zijstraat van rechts (Volderijlaagte);

  • 37 haakse parkeervakken;

  • een zijstraat van rechts (Volderijstraat);

  • een asverspringing (ter hoogte van Klein Vlaanderen 46);

  • 20 langsparkeervakken;

  • c.

    in zuidwestelijke richting (richting het Seisplein) achtereenvolgens:

  • 17 langsparkeervakken;

  • een asverspringing en een uitrit (ter hoogte van Klein Vlaanderen 46);

  • een zijstraat van rechts (Seisbolwerk).

Hiermee voldoet het wegbeeld wat ons betreft aan de wettelijke eisen voor de toepassing van bord A1 (30 km/h) zoals vastgelegd in hoofdstuk II, paragraaf 4, van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

De asverspringing zal in eerste instantie verlaagd worden uitgevoerd met het oog op het bouwverkeer van en naar het voormalige kazerneterrein aan de Zuidsingel waar appartementen en woningen gebouwd gaan worden. Die bouw start naar verwachting in 2023, en het bouwverkeer kan die locatie alleen bereiken en verlaten via Klein Vlaanderen.

Om diezelfde reden worden ook de eerder geplande verkeersgeleiders ter hoogte van Klein Vlaanderen 75/ 69 en ter hoogte van 43/37B/39 niet geplaatst. Na de bouwwerkzaamheden zal aan de hand van de gemeten rijsnelheden worden bekeken of er aanvullende snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk zijn.

 

Het opheffen van voorrangsmaatregelen in 30km-zones sluit aan op het beleid Duurzaam Veilig Verkeer.

Eén van de verkeersveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig Verkeer is dat in een 30km-zone alle kruispunten gelijkwaardig zijn. Dat wil zeggen dat de bestaande voorrangsmaatregelen (verkeersborden, verkeerstekens op het wegdek, en openbare in- en uitritconstructies) worden verwijderd.

Volgens artikel 15, eerste lid, van het RVV 1990 moeten bestuurders op kruispunten voorrang verlenen aan voor hen van rechts komende bestuurders. Dit draagt bij aan het verlagen van de snelheid en daardoor aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

 

Met het verwijderen van de fietspaden zorgen we ervoor dat fietsers gebruikmaken van de rijbaan.

Een ander verkeersveiligheidsprincipe van Duurzaam Veilig Verkeer is dat op erftoegangswegen alle bestuurders dezelfde rijbaan en rijstrook gebruiken, waardoor weggebruikers worden gedwongen (meer) rekening met elkaar te houden.

 

De laad- en losplaats ter hoogte van Klein Vlaanderen is niet meer nodig.

De laad- en losplaats ter hoogte van Klein Vlaanderen 73 vervalt omdat laden en lossen ook aan de achterzijde van het pand (Volderijstraat) mogelijk is.

 

De noodzaak voor een verplichte rijrichting rechtsaf is vervallen.

Op het Seisbolwerk vervalt de verplichte rijrichting rechtsaf naar Klein Vlaanderen. Die was ingesteld vanwege de doorgetrokken asstreep op Klein Vlaanderen, maar die streep verdwijnt en daarmee vervalt ook de noodzaak voor de verplichte rijrichting.

 

Uitvoering

Plaatsen zonale borden 30km-zone

De borden A1 (begin 30km-zone) en A2 (einde 30km-zone) op het Seisbolwerk, de Volderijlaagte en Klein Vlaanderen ter hoogte van het ’t Gasthuis worden verwijderd, en deze worden geplaatst ter hoogte van Klein Vlaanderen 99.

 

Verwijderen voorrangsmaatregelen

Op het gedeelte van Klein Vlaanderen tussen de aansluiting met het Noordpoortplein tot voorbij de aansluiting met het Seisbolwerk worden de voorrangsregelingen in de vorm van verkeersborden en/of wegmarkeringen verwijderd.

 

Verwijderen borden verplicht fietspad, fietsverbod, stilstaanverbod, parkeerverbod en eenrichtingsverkeer

Op het gedeelte van Klein Vlaanderen tussen de aansluiting met het Noordpoortplein tot voorbij de aansluiting met het Seisbolwerk worden de eenrichtingsverkeersborden, de stilstaanverboden, de parkeerverboden, de fietsverboden en de borden verplicht fietspad verwijderd.

 

Verwijderen zebrapad

Bij de asverspringing ter hoogte van Klein Vlaanderen 46 worden de verkeersborden L2 (voetgangersoversteekplaats) en de zebramarkering verwijderd.

 

Verwijderen bord verplichte rijrichting rechtsaf

Op het Seisbolwerk wordt bij de aansluiting met Klein Vlaanderen het bordt D5 (verplichte rijrichting rechtsaf) verwijderd.

 

Plaatsen borden bij middengeleider om deze aan de rechterzijde te passeren

Bij de middengeleider ter hoogte van Klein Vlaanderen 46 wordt in beide richtingen een bord D2 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) op een verkeerszuil geplaatst om bestuurders te verplichten het bord aan de rechterzijde te passeren.

 

Handhaving

Over dit verkeersbesluit hebben wij advies gevraagd aan de korpschef. De gemandateerde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat de maatregel handhaafbaar is.

Handhaving van de borden A1 (maximumsnelheid) en D2 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) is mogelijk op basis van artikel 62 van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Handhaving van de borden L2 (voetgangersoversteekplaats) is mogelijk op basis van artikel 49, tweede lid, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat bestuurders voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan dit te doen, voor moeten laten gaan. In het derde lid is bepaald dat dit niet geldt voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.

Handhaving van de voorrangsregels op gelijkwaardige kruispunten is mogelijk op basis van artikel 15, eerste lid, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat bestuurders op kruispunten voorrang verlenen aan voor hen van rechts komende bestuurders.

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Volgens artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel van het 12 BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Dit betekent dat in dit geval een verkeersbesluit moet worden genomen voor:

  • het uitbreiden van de 30km-zone door het (ver)plaatsen en verwijderen van de maximumsnelheidsborden;

  • het verwijderen van voorrangsregelingen in de vorm van verkeersborden en/of wegmarkeringen;

  • het verwijderen van de laad- en losplaats ter hoogte van Klein Vlaanderen 73;

  • het verwijderen van de eenrichtingswegborden op de parallelwegen;

  • het verwijderen van het verkeersbord verplichte rijrichting rechtsaf op het Seisbolwerk bij de aansluiting met Klein Vlaanderen;

  • het verwijderen van de verkeersborden langs Klein Vlaanderen die aangegeven dat er niet mag worden stilgestaan, geparkeerd en gefietst;

  • het verwijderen van het zebrapad ter hoogte van Klein Vlaanderen 46;

  • het plaatsen van dwangpijlborden op de verkeerszuilen bij de asverspringing ter hoogte van Klein Vlaanderen 46, om aan te geven dat de borden aan de rechterzijde moeten worden gepasseerd;

  • het verwijderen van de fietspadborden tussen Klein Vlaanderen 46 t/m 78.

Klein Vlaanderen ligt binnen de bebouwde kom en is eigendom van en in beheer bij Gemeente Middelburg. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de WVW 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 19 juli 2022.

de secretaris,                                   de burgemeester,

mr. A. van den Brink                       mr. H.M. Bergmann

Mededelingen

 

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Online bezwaar maken

Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via de link www.middelburg.nl/bezwaar.

Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw inlogcode van DigiD nodig.

 

Voorlopige voorziening

Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 184 voor particulieren en € 365 voor organisaties.

 

Naar boven