Gemeenteblad van Heerde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerde | Gemeenteblad 2022, 331781 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerde | Gemeenteblad 2022, 331781 | beleidsregel |
Beleidsregels alternatieve trouwlocaties in Heerde
In toenemende mate worden gemeenten geconfronteerd met verzoeken om bepaalde locaties aan te wijzen voor het voltrekken van huwelijken. Ook Heerde heeft al gebruik gemaakt van de mogelijkheid om andere locaties dan het gemeentehuis als “huis der gemeente” aan te wijzen (Kasteel Vosbergen en éénmalige trouwlocaties). Een concreet verzoek van de eigenaar van een gebouw om als trouwlocatie te mogen dienen is aanleiding geweest om de bestaande “regels toe te passen bij het trouwen op locatie” nader te bezien. Deze nieuwe beleidsregels alternatieve trouwlocaties in Heerde worden ook elders in den lande toegepast.
Daar waar in deze regels van huwelijk of bruidspaar wordt gesproken dient ook registratie van het partnerschap of partners te worden gelezen.
Aanstaande bruidsparen kunnen een verzoek indienen om een gebouw in de gemeente Heerde als éénmalige trouwlocatie aan te wijzen. Om dit verzoek te kunnen honoreren moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Uit artikel 63, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, blijkt dat het huwelijk in het openbaar moet worden voltrokken. Dat wil zeggen dat het gebouw voor iedereen toegankelijk moet zijn;
Het gebouw moet toegankelijk zijn voor mindervalide personen, dan wel moet er iets georganiseerd worden, waardoor de mindervalide personen wel het gebouw kunnen betreden;
Het gebouw dient te voldoen aan de eisen van de openbare orde en de (brand)veiligheid en dient te beschikken over de eventueel noodzakelijke vergunningen;
Een huwelijk trekt vaak publiek. Deze mensen moeten zonder al te veel problemen de locatie kunnen bereiken. Daarnaast is het van belang dat het huwelijk niet tot ongewenste verkeersproblemen leidt. Voldoende parkeergelegenheid in de nabije omgeving van de locatie is daarom van belang;
De eigenaar of beheerder is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van het gebouw. In ieder geval dienen er voldoende tafels, stoelen en verlichting aanwezig te zijn, evenals een aparte ruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
De eventuele kosten voor het gebruik van de locatie komen volledig voor rekening van het bruidspaar en worden door de eigenaar of beheerder van de locatie rechtstreeks in rekening gebracht bij het bruidspaar.
De gemeente is, behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking, op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gang van zaken op de huwelijksdag. De inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het éénmalig aanwijzen van de trouwlocatie, het beschikbaar stellen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, een bode en de formele afhandeling van de huwelijksvoltrekking.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd het voltrekken van het huwelijk op te schorten dan wel te annuleren, als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-331781.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.