Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/21/069215 Staatscourant: 2022, nr. ????

Onderwerp: aanwijzen bushaltes langs de Randweg Noord, Klapstraat, Hogeweg en Zuiderdreef in Wijchen.

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW),

- artikel 18 van de WVW,

- artikel 15 van de WVW 1994,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 24 januari 2022 positief is geadviseerd;

- het feit dat de wegen die in dit verkeersbesluit genoemd worden in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Wijchen.

 

Overwegende dat:

• de provincie Gelderland concessie verlener is van het openbaar vervoer (OV);

• de busmaatschappij Breng/Connexxion de concessiehouder is van het OV;

• de provincie Gelderland op 26 oktober 2021 heeft besloten de busroutes binnen het concessiegebied te wijzigen. Dus ook die door Wijchen;

• de gemeente vooraf gevraagd is te adviseren over de voorgestelde wijzigingen;

• gezien de grote impact die de wijziging voor Wijchen zou hebben, het college hier negatief op geadviseerd heeft richting provincie;

• de provincie Gelderland beslissingsbevoegd is tot het wijzigen van de busroutes en de wijziging, ondanks het negatieve advies, toch heeft doorgevoerd;

• de busroute via de Westerdreef en de Randweg Noord - Tunnelweg - Fazantstraat komt te vervallen;

• voor de onderstaande haltes waar geen bus meer halteert, deze kunnen worden opgeheven. Hiervoor zal de bebording en de zwart wit geblokte markering verwijderd worden;

• Westerdreef, ter hoogte van de Weertjes 10e straat / Kronenland 10e straat (twee zijden)

• Westerdreef, ter hoogte van de Sluiskamp 30ste straat / Westerdreef (twee zijden)

• Westerdreef, ter hoogte van de Blauwe Hof 60ste (twee zijden)

• Tunnelweg, voetgangersdoorsteek ter hoogte van de Kanariestraat (twee zijden)

• Fazantstraat, ter hoogte van de Buizerdstraat (twee zijden)

• Randweg Noord, ter hoogte van Holenbergseweg (twee zijden)

• Randweg Noord, ter hoogte van de westzijde Hoefsestraat (één zijde)

• door het opheffen van deze haltes, de aanwezige voorzieningen zoals fietsklemmen en abri’s gebruikt kunnen worden voor de nieuwe haltelocaties;

• de nieuwe route van buslijn 15 als volgt is: Nieuweweg - Stationslaan – Bronkhorstlaan – Meester van Coothlaan - Meerdreef – Zuiderdreef – Hogeweg – Klapstraat – Heilige Stoel 38ste, 66ste en 69ste straat – Kraaijenberg 70ste en 83ste straat, met als eindpunt de wachtlocatie aan de Groenestraat / Randweg Noord, en vice versa;

• de gemeente Wijchen samen met Breng/Connexxion de locaties voor de nieuwe bushaltes heeft bepaald;

• de bus een algemeen belang dient, waar goede en veilige voorzieningen noodzakelijk zijn;

• de haltes op centrale locaties liggen die veilig bereikbaar zijn voor de bus en de passagiers;

• met het bepalen van de locatie van de haltes naar de omliggende woonwijken, loopafstand en bestaande openbare ruimte (zoals trottoirs en bomen) is gekeken;

• als service naar de reizigers, de instaphalte en de uitstaphalte zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen;

• met de keuze voor de nieuwe haltevoorziening ook gekeken is naar de ligging van de nog aanwezige haltvoorzieningen uit het verleden;

• een nieuwe halte wordt gerealiseerd op de volgende locaties:

• Klapstraat , ter hoogte van de Homberg 12e straat / Passedwarsstraat (twee zijden)

• Zuiderdreef , ter hoogte van Diepvoorde 10e straat (twee zijden)

• Randweg Noord, ter hoogte van de oostzijde Hoefsestraat (één zijde)

• bij de halte Hogeweg, ter hoogte van Aalsburg 17e straat en Oud Ravensteinseweg, nu ook al de buurtbus halteerd. Hier is in 2019 het verkeersbesluit (Z/19/040152) voor genomen;

• voor de halte Hogeweg geen verkeersbesluit meer voor hoeft genomen te worden, maar voor de volledigheid hier wel genoemd wordt, omdat lijn 15 hier ook gaat halteren;

• bij de halte Klapstraat ter hoogte van de Homberg (12e straat), aan beide zijden van de weg een voorziening aanwezig is waar de bus buiten de rijbaan kan halteren;

• bij halterende bussen buiten de rijbaan het overige verkeer de halterende bus kan passeren, waardoor er geen wachtrij ontstaat, of ongewenste inhaalmanoeuvres ontstaan;

• hierdoor de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemer vergroot wordt. Zeker bij deze haltes die binnen de invloedsfeer van een spoorovergang liggen speelt verkeersveiligheid een belangrijke rol bij de gemaakte locatiekeuzes;

• bij de overige haltes de bus op de rijbaan halteert;

• de halte Randweg Noord alleen gebruikt wordt door de buurtbus;

• halteren op de weg op deze locaties, verkeerskundig gezien niet tot problemen zal leiden;

• met het bepalen van de locaties gekeken is om de bus te laten halteren tussen de banden, zodat het overige verkeer een halterende bus niet kan passeren;

• de bestaande haltevoorzieningen aangepast moeten worden naar de laatste richtlijnen in verband met de bereikbaarheid van de bussen en mindervaliden (haltetoegangkelijkheid);

• als service naar de passagiers bij de nieuwe haltes abri’s geplaatst worden aan de zijde van de weg waar de bus richting Nijmegen rijdt;

• de abri’s maar aan één zijde van de weg geplaatst worden omdat daar de mensen wachten op de bus;

• deze voorziening in de andere richting minder noodzakelijk is, omdat hier veelal de passagiers alleen uitstappen;

• bij de nieuwe haltes fietsklemmen geplaatst worden als service naar de passagiers en om een rommelig aanblik te voorkomen;

• prullenbakken bij de haltes geplaatst worden om zwerfafval tegen te gaan;

• de gemeente Wijchen vooraf een zienswijze heeft ontvangen (Z/21/069215 en Z/21/070369) voor de halte aan de Klapstraat ter hoogte van de Homberg 12e straat en hierdoor naar een alternatief is gezocht;

• de enige mogelijkheid is op de Klapstraat, tussen de Passedwarsstraat en Heilige Stoel 38ste straat;

• wij veel waarde hechten aan een voorziening waarbij de bus buiten de rijbaan halteert, maar dat dit voor deze locatie alleen te realiseren is door het kappen van bomen en het verleggen van fietspaden;

• de extra kosten hiervoor, ten opzichte van het aanpassen van de bestaande haltehavens, niet opwegen tegen de in de zienswijze genoemde bezwaren;

• de doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verbeteren van de bruikbaarheid van de weg, en het vergroten van de verkeersveiligheid. Op basis van art. 2, lid 1 van de WVW liggen de belangen van vrijheid van het verkeer, de bruikbaarheid van deze wegen en een veilige inrichting van de weg ten grondslag aan het verkeersbesluit. Deze belangen zijn in de voorgaande overwegingen tegen elkaar afgewogen.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

  • I.

    Op de volgende locaties een haltevoorziening voor het openbaar vervoer te maken:

• Klapstraat , ter hoogte van de Homberg / Passedwarsstraat

• Zuiderdreef , ter hoogte van Diepvoorde 10e straat

• Randweg Noord, ter hoogte Hoefsestraat (één nieuwe halte)

De genoemde haltevoorzieningen aan te duiden met verkeersbord L3 (Bushalte/

Tramhalte) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en een zwart/wit geblokte markering volgens artikel 23 lid 1 sub e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • II.

    De bijbehorende tekening (bijlage 1) vast te stellen.

  • III.

    Op de volgende locaties (bijlage 2) de bestaande haltevoorzieningen te verwijderen.

• Westerdreef, ter hoogte van de Weertjes 10e straat / Kronenland 10e straat (twee zijden)

• Westerdreef, ter hoogte van de Sluiskamp 30ste straat / Westerdreef (twee zijden)

• Westerdreef, ter hoogte van de Blauwe Hof 60ste (twee zijden)

• Tunnelweg, voetgangersdoorsteek ter hoogte van de Kanariestraat (twee zijden)

• Fazantstraat, ter hoogte van de Buizerdstraat (twee zijden)

• Randweg Noord, ter hoogte van Holenbergseweg (twee zijden)

• Randweg Noord, ter hoogte van de westzijde Hoefsestraat (één zijde)

  • De verkeersbesluiten, die hierbij horen, in te trekken.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Jan Rouw

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

 

 

Datum: 17 januari 2022

 

Bijlage 1: nieuwe haltes

Bijlage 2: op te heffen haltes

Bijlage 3: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 4: bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

- naam en adres van de indiener,

- datum van het bezwaarschrift,

- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,

- de gronden van het bezwaar.

 

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het gemeentehuis bij de balie van de Afdeling Bouwen en Leefomgeving, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

 

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer; de heer M. van Mourik, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Team Tweestromenland, Teamchef A. Buco;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein Publiekszaken, Balie Bouwen en Leefomgeving (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team ruimtelijk beheer.

 

Naar boven