Gemeenteblad van Ameland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ameland | Gemeenteblad 2022, 328466 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ameland | Gemeenteblad 2022, 328466 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Mandaatregeling Gemeente Ameland 2022
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze mandaatregeling wordt verstaan onder:
Artikel 3 Volmacht en machtiging
Het mandaatregister bevat ook door het bestuursorgaan verleende volmachten en machtigingen. Op volmacht en machtiging zijn de artikelen van deze mandaatregeling van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4 Reikwijdte van het mandaat
Bij de uitoefening van de bevoegdheden uit het mandaatregister wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, beleidsregels, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere hogere bestuursorganen in acht genomen.
De gemandateerde zorgt voor afstemming met het bestuursorgaan/de portefeuillehouder voordat een besluit wordt genomen, indien:
het besluit of (rechts)handeling naar verwachting politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig zal zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel als in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.
Artikel 6 Betrokkenheid ander cluster of team
Indien bij het gebruiken van de verleende bevoegdheid (te weten mandaat, volmacht of machtiging) een ander cluster of team eveneens belang heeft dan wel het betreffende onderwerp eveneens de verantwoordelijkheid van een ander cluster betreft, legt de gemandateerde alvorens tot ondertekening of afdoening over te gaan, het stuk voor medeparaaf of instemming voor aan de betreffende leidinggevende van dat cluster of team.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden: “namens burgemeester en wethouders van Ameland” of “namens de burgemeester van Ameland”, gevolgd door de handtekening, de naam en de functie van de gemandateerde conform de functienamenlijst die onderdeel uitmaakt van het mandaatregister.
In dit artikel zijn de begrippen gedefinieerd zoals die gebruikt worden in de mandaatregeling en het mandaatregister.
Onder gemandateerde wordt eveneens verstaan het niet onder de verantwoordelijkheid van de mandaatgever werkzame personen. Anders dan in het privaatrecht is het in het bestuursrecht veel minder gebruikelijk mandaat te verlenen aan anderen dan ondergeschikten. Indien in strijd met het mandaat wordt gehandeld ontbeert het bestuursorgaan de uit het hiërarchisch verband voortvloeiende sancties.
Het mandaatregister bestaat uit een overzicht van alle verleende mandaten en moet altijd samen gelezen worden met de bepalingen uit de mandaatregeling. Zowel aan een mandaat als een ondermandaat kunnen beperkingen en instructies worden gesteld bij de mandaatverlening, ook wel clausulering genoemd. Deze beperkingen en instructies worden opgenomen in het mandaatregister.
Waar over mandaten wordt gesproken, wordt in sommige gevallen volmacht (betreffende privaatrechtelijke rechtshandelingen) of machtiging (betreffende handelingen niet zijnde een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling) bedoeld. Gemakshalve wordt ook in die gevallen van mandaat gesproken. De bepalingen over mandaat zijn van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.
Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, het voorbereiden, ondertekenen en afdoen van het besluit, door de gemandateerde worden verricht. Voorts houdt het mandaat in de bevoegdheid om het besluit te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen.
De mandaatgever kan bij mandaatverlening toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Nu de verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid bij het bestuursorgaan berust, ligt het voor de hand dat dit orgaan beslist of en in hoeverre het de gemandateerde toestaat deze bevoegdheden aan anderen op te dragen. Dit wordt nader aangegeven bij de verlening van het mandaat en als zodanig opgenomen in het mandaatregister. Voor ondermandaat gelden dezelfde bepalingen als voor mandaat. Ook bij ondermandaat wordt een besluit namens het bestuursorgaan genomen, dus niet namens de eerst gemandateerde.
In dit artikel worden tevens grenzen gesteld aan de omvang van het mandaat, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet mag worden uitgeoefend. Zo geldt het mandaat bijvoorbeeld niet indien er sprake is van een overschrijding van budgetten of er sprake is van een afwijking van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften (bijvoorbeeld aanbestedingsbeleid). Hieronder wordt niet verstaan het afwijken van beleid op basis van en binnen de kaders van een in het beleid opgenomen afwijkingsmogelijkheid. Hieronder wordt evenmin verstaan het, in de gevallen dat de reguliere procedure van toepassing is, beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor een met het bestemmingsplan strijdige activiteit met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen afwijkingsregels ofwel in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen
Van de gemandateerde wordt verwacht dat hij een inschatting kan maken in hoeverre er sprake is van een situatie als bedoeld in dit artikel, zodat alvorens van het mandaat gebruik gemaakt wordt consultering van de portefeuillehouder plaatsvindt en de mandaatgever desgewenst zelf gebruikt maakt van de gemandateerde bevoegdheid.
Een besluit dat in mandaat is genomen wordt ondertekend namens de mandaatgever. Artikel 10:10 Awb formuleert het aldus: een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Uit deze formulering blijkt tevens dat het bij ondermandaat niet nodig is om de gehele keten van tussenliggende gemandateerden te vermelden. Het is wel zaak om de redactie van de ondertekening zodanig op te stellen dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen gewoon mandaat en ondertekeningsmandaat. Dit om duidelijk te laten wie het besluit heeft genomen en mede teneinde gebreken in de ondertekening te voorkomen.
Aldus vastgesteld door respectievelijk burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ameland op 28 juni 2022;
het college,
Leo Pieter Stoel Iwan Valk
Burgemeester secretaris-directeur
Algemene toelichting mandaatregeling en mandaatregister
De mandaatregeling bevat de spelregels over het verlenen van mandaten; hoe om te gaan met verkregen mandaten, hoe vervanging geregeld is en hoe er omgegaan moet worden met betrokkenheid van een ander team/cluster.
Het mandaatregister bestaat uit een overzicht van alle verleende (onder)mandaten, volmachten en machtigingen en moet altijd samen gelezen worden met de bepalingen uit de mandaatregeling.
Het mandaatregister bevat algemene en wet specifieke onderdelen.
De algemene onderdelen bevatten taken en bevoegdheden:
Er is voor gekozen om de lijn college en burgemeester –leidinggevende– medewerkers zoveel mogelijk vast te houden. De hoofdregel is dat het mandaat bij de leidinggevende ligt. Dit maakt het (onder) mandaat voorspelbaar en verkleint daarmee de kans op onbevoegd getekende besluiten. In geval van (onder)mandaat geldt dit voor zover dit wettelijk is toegestaan, past binnen de door de raad gestelde kaders en vereisten en past binnen vastgesteld beleid en/of vooraf is afgestemd met het college of de burgemeester t.a.v. de voorwaarden.
Met deze lijn van mandateren wordt ook de positie van de leidinggevende verstevigd. Voor een leidinggevende is hierdoor zichtbaar welke besluiten / correspondentie door het cluster / team geproduceerd wordt. De leidinggevende zal prima in staat zijn te beoordelen of er sprake is van een politiek gevoelig stuk of dat er andere redenen zijn om van de hoofdregel af te wijken. Als ervoor gekozen wordt het besluit voor te leggen aan het bevoegde orgaan, dient in het (college)voorstel gemotiveerd te worden waarom geen gebruik wordt gemaakt van het verleende mandaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-328466.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.