WET GELUIDHINDER ONTWERPBESLUIT VASTSTELLING HOGERE WAARDEN DORPSSTRAAT 4 TE ELST (GLD.)

Burgemeester en wethouders van Overbetuwe zijn voornemens voor de afgifte van een omgevingsvergunning (HOV-21-2240) voor de transformatie van het kantoorpand aan de Dorpsstraat 4 te Elst naar 2 appartementen hogere waarden ten gevolge van wegverkeerslawaai vast te stellen als bedoeld in artikel 110a lid 1 Wet geluidhinder (Wgh) juncto artikel 83 lid 1 Wgh. De hogere waarden worden vastgesteld in het kader van de procedure op grond van artikel 3.5 van het Bouwbesluit 2012 (BB2012).

 

Aanleiding

De gemeente Overbetuwe is voornemens om ten behoeve van een bestaand pand met kantoorbestemming aan de Dorpsstraat 4 te Elst een omgevingsvergunning af te geven voor de verbouw in 2 appartementen. Het pand is gelegen binnen de geluidszones van de Rijksweg en de Eshofsestraat. Ter onderbouwing van de omgevingsvergunning, die de wijziging naar de bestemming wonen mogelijk moet maken, is er een akoestisch onderzoek uitgevoerd ʺTransformatie Dorpsstraat 4 Elst – Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaaiʺ met rapportnummer 21-08828.R01.V03 d.d. 9 februari 2022; opgesteld door Alcedo B.V. uit Holten. Met dit onderzoek is invulling gegeven aan de onderzoekplicht zoals bedoeld in artikel 77 Wgh.

 

Uit dit akoestisch onderzoek blijkt dat enkel bij de voorgevels (zuid-westkant) van de twee appartementen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB met slechts 1 dB wordt overschreden, ten gevolge van het wegverkeerslawaai afkomstig van de Eshofsestraat en met maximaal 4 dB ten gevolge van het wegverkeerslawaai afkomstig van de Rijksweg; zie hiervoor tabel 3 (pagina 12) uit het genoemde akoestische rapport. De hoogst toelaatbare geluidbelasting van 63 dB wordt hiermee nergens overschreden.

 

Ontvankelijkheid

De hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting wordt op verzoek van de initiatiefnemer ambtshalve vastgesteld (artikel 110a, lid 3 Wgh). Hiertoe is er door Jansen Makelaars namens conStabiel BV uit Velp op 7 april 2022 een verzoek ingediend.

 

Wettelijk kader en beleid

 

Wet geluidhinder

Indien woningen worden gerealiseerd in de zone van een (spoor)weg dient voor de geluidsbelasting van deze woningen te worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Deze bedraagt respectievelijk 48 dB en 55 dB voor wegverkeerslawaai en voor railverkeerslawaai, overeenkomstig de artikelen 82 lid 1 Wgh en 4.9 Bgh. Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, bieden de artikelen 83 lid 1 Wgh en 4.10 Bgh de mogelijkheid om een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen met dien verstande dat deze waarde voor woningen in binnenstedelijk gebied de 63 dB en 68 dB, respectievelijk voor wegverkeerslawaai en railverkeerslawaai, niet te boven mag gaan.

 

Conform lid 1b onder 5 Wgh hoeft een gevel echter niet in de beoordeling te worden meegenomen indien sprake is van:

 

  • 1.

    een bouwkundige constructie waarin geen te openen delen aanwezig zijn en met een in NEN 5077 bedoelde karakteristieke geluidwering die ten minste gelijk is aan het verschil tussen de geluidsbelasting van die constructie en 33 dB, alsmede

  • 2.

    een bouwkundige constructie waarin alleen bij uitzondering te openen delen aanwezig zijn, mits de delen niet direct grenzen aan een geluidsgevoelige ruimte.

Gemeentelijk geluidsbeleid

Sinds de wijziging van de Wet geluidhinder die per 1 januari 2007 van kracht is geworden is het college van Burgemeester en wethouders bevoegd gezag voor het vaststellen van hogere waarden (artikel 110a lid 1 Wgh). De gemeente Overbetuwe heeft op 8 september 2009 een gebiedsgericht geluidsbeleid vastgesteld. Onderdeel hiervan is de Nota hogere grenswaarden, waarin de ontheffingscriteria en randvoorwaarden voor het vaststellen van hogere waarden staan beschreven.

 

Burgemeester en wethouders kunnen van deze bevoegdheid slechts onder voorwaarden gebruik maken. In ieder geval dient voldaan te worden aan het hoofdcriterium:

 

Een hogere waarde kan alleen worden verleend indien toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van de geluidsbelasting vanwege de spoorweg, van de gevel van de betrokken woningen tot de voorkeurswaarde onvoldoende doeltreffend zal zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.

 

De overige criteria die van toepassing zijn voor het aspect wegverkeerslawaai zijn hieronder weergegeven. Een hogere waarde kan worden vastgesteld indien:

 

  • 1.

    Het geluidsaspect vanaf het eerste ontwerpstadium bij de planvorming wordt betrokken.

  • 2.

    De mogelijkheid zich voordoet, bronmaatregelen worden getroffen.

  • 3.

    De mogelijkheid tot het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de nieuwe woningen is meegenomen in de planvorming.

  • 4.

    Ter plaatse van de buitenruimte van de woningen (tuin) wordt voldaan aan de in het geluidsbeleid gestelde ambitiewaarde.

  • 5.

    Het stedenbouwkundig ontwerp zo vormgegeven is dat afscherming voor het achterliggende gebied ontstaat.

Naast bovengenoemde ontheffingscriteria worden de onderstaande locatiespecifieke criteria als positief aspect dan wel zwaarwegend argument meegenomen bij de afweging tot vaststelling van hogere waarden:

  • 6.

    De nieuwbouw vult een open plaats op tussen aanwezige bebouwing.

 In voorliggend geval zijn bron- en/of overdrachtsmaatregelen niet aan de orde uit esthetische en financiële overwegingen. Hiermee wordt voldaan aan het hoofdcriterium. Er wordt niet voldaan aan de ambitiewaarde (43 dB) maar wèl ruimschoots aan de bovengrens (53 dB) uit het gemeentelijk geluidbeleid.

 

Conform het geluidbeleid zal de gemeente bij de realisatie van woningen vanaf de geluidklasse ‘onrustig’ niet-akoestische compensatie positief betrekken bij de overwegingen om een hogere waarde toe te staan. Hierbij wordt gedacht aan de volgende zaken:

 

  • 1.

    grotere woningen/appartementen;

  • 2.

    een meer dan gemiddeld aantal parkeerplaatsen, liefst door middel van parkeren uit het zicht;

  • 3.

    de nieuwe locatie ‘groen’ in te richten;

  • 4.

    de woningen/appartementen te voorzien van een hoger afwerkingsniveau;

  • 5.

    de hoogbelaste woningen/appartementen te situeren op een locatie met uitzicht;

  • 6.

    de hoogbelaste woningen/appartementen te situeren in de nabijheid van ‘uitloopgebieden’/natuurgebieden.

Bouwbesluit 2012

Bij de vaststelling van hogere waarden met toepassing van artikel 83 lid 1 Wgh met betrekking tot een gevel van een nieuw te realiseren woning, dient de initiatiefnemer zorg te dragen voor een dusdanige geluidwering van de gevel dat het binnenniveau in de woning voldoet aan de wettelijke waarde van 33 dB zoals opgenomen in Afdeling 3.1 van het Bouwbesluit 2012 (BB2012).

 

Coördinatie

In artikel 110c Wgh is bepaald, dat op de voorbereiding van een besluit tot vaststelling van een hogere waarde de in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geregelde procedure van toepassing is, met dien verstande dat indien burgemeester en wethouders bevoegd zijn de hogere waarde vast te stellen en het besluit ten behoeve van de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan wordt genomen, het ontwerp van het besluit tegelijkertijd met het ontwerp van het bestemmingsplan gedurende zes weken ter inzage wordt gelegd. De vaststelling/beschikking voor de hogere waarden mag niet later genomen worden dan de vaststelling van het bestemmingsplan.

 

Overwegingen

De omgevingsvergunning voorziet in de transformatie van een kantoorruimte in 2 appartementen van een pand aan de Dorpsstraat 4 te Elst, welke is gelegen binnen de geluidszones van de Rijksweg en de Eshofsestraat.

 

Voor dit pand, waarvan de gevelbelastingen op de voorgevels (zuid-westkant) niet voldoen aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB, worden in verband met bezwaren van financiële aard geen bron- en overdrachtsmaatregelen getroffen, maar worden daarentegen hogere waarden voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting vastgesteld.

 

Er wordt niet voldaan aan de ambitiewaarden uit het geluidsbeleid maar wèl ruimschoots aan de hoogst toelaatbare geluidsbelasting.

 

Hiermee wordt voldaan aan het hoofdcriterium en één van de overige voorwaarden uit de Nota hogere grenswaarden van de gemeente Overbetuwe.

 

Ten behoeve van de uiteindelijke realisatie van het tot wonen bestemde pand dient door de initiatiefnemer te zijner tijd bij de aanvraag om omgevingsvergunning nog wèl een aanvullend onderzoek te worden uitgevoerd naar de geluidswering van de zuidwestelijke gevel om zodoende te kunnen garanderen dat ook aan de eis voor het binnenniveau (33 dB), zoals opgenomen in Afdeling 3.1 van het BB2012, wordt voldaan. Immers, bij een (maximale) gecumuleerde gevelbelasting van 67 dB, d.i. exclusief 5 dB aftrek conform artikel 110g Wgh, wordt niet automatisch voldaan aan een minimale (standaard) geluidwering van 20 dB (33 dB + 34 dB = 67 dB).

 

Besluit

Gelet op het bovenstaande, en het bij en krachtens de Wet geluidhinder bepaalde, besluiten Burgemeester en wethouders van Overbetuwe:

 

a) Op grond van artikel 110a lid 1 Wet geluidhinder juncto artikel 83 lid 1 Wgh, voor de omgevingsvergunning van het pand aan de Dorpsstraat 4 te Elst, hogere waarden vast te stellen conform onderstaande tabel (zie tevens tabel 3 op pagina 12 van het akoestisch rapport):

 

Geluidgevoelige bestemming

Verzochte hogere waarde [dB]

Categorie

Rekenpunt / omschrijving *

Aantal bestemmingen

Hoogte [m]

wo

001A

1

4,75

49

wo

001B

1

7,6

51

wo

001A

1

4,75

51

wo

001B

1

7,6

52

* Posities van de waarneempunten worden weergegeven in bijlage 1 Figuren, figuur 3 van het akoestisch rapport.

 

Gelet op artikel 110i van de Wet geluidhinder wordt dit besluit, na het onherroepelijk worden daarvan, ter inschrijving aangeboden aan de openbare registers van het Kadaster.

 

De vastgestelde hogere waarden zijn het gevolg van een akoestische afweging en toetsing aan de Wet geluidhinder en de nota hogere grenswaarden (onderdeel van het gebiedsgericht geluidsbeleid) van de gemeente Overbetuwe.

 

b) De volgende bescheiden vast te stellen als behorende bij het verzoek om vaststelling van hogere waarden:

 

  • 1.

    Verzoek Aanvraag hogere waarden d.d. 7 april 2022;

  • 2.

    ʺTransformatie Dorpsstraat 4 Elst – Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaaiʺ met rapportnummer 21-08828.R01.V03 d.d. 9 februari 2022; opgesteld door Alcedo B.V. uit Holten.

Elst, 12 juli 2022

Burgemeester en wethouders

 

de gemeentesecretaris,

P.J.E. Breukers

 

de burgemeester,

R.P. Hoytink-Roubos

Naar boven