Beslissing op bezwaar verkeersbesluit tijdelijke afsluiting Hoog Buurloseweg

Nr. 4021232

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn;

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

dat op 10 november 2021 het verkeersbesluit voor de verkeersmaatregelen voor de vervanging van het viaduct als ‘Verkeersbesluit tijdelijk afsluiting Hoog Buurloseweg’ met kenmerk gmb-2021-401595 is gepubliceerd;

dat tegen voornoemd verkeersbesluit een voorlopige voorziening is ingediend, alsmede vijf bezwaarschriften aanhangig zijn gemaakt;

dat het college in de vergadering van 12 juli 2022 heeft besloten:

  • a.

    Een viertal bezwaren niet ontvankelijk te verklaren en één bezwaarde ontvankelijk doch ongegrond te verklaren.

  • b.

    Het verkeersbesluit in stand te laten.

  • c.

    De motivering van het verkeersbesluit aan te vullen en te wijzigen.

Gelet op:

dat de Hoog Buurloseweg gelegen is buiten de bebouwde kom van gemeente Apeldoorn;

dat deze weg in beheer is bij de gemeente Apeldoorn;

dat bovengenoemde weg, een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het mandaat- en volmachtregister van de afdeling Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie van de gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2021 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie;

Overwegende:

dat het viaduct Hoog Burel over de A1 vervangen moet worden vanwege constructiefouten;

dat de voorzieningenrechter op 13 januari 2022 heeft besloten de verzoeken om een voorlopige voorziening toe te wijzen omdat naar oordeel van de voorzieningenrechter het college de betrokken (natuur)belangen beter had moeten onderzoeken en inzichtelijk had moeten maken en daarmee naar voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter het college het besluit onvoldoende zorgvuldig heeft voorbereid;

dat het college van burgemeester en wethouders tijdens de schorsing van het verkeersbesluit aanvullend onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen voor de natuurwaarden alsook naar de gevolgen voor het verkeer;

dat dit onderzoek is verricht door onderzoeksbureau Tauw waaraan opdracht is gegeven tot het onderzoeken:

  • I.

    Wat de betrokken natuurbelangen zijn door:

    • a.

      het verkeer over de Pomphulweg (omrijdroute);

    • b.

      het verkeer over de calamiteitenroute.

  • II.

    Welke mitigerende maatregelen zijn nodig om dit te ondervangen.

dat daarin is geconcludeerd dat de fauna het minst zal worden getroffen als de werkzaamheden in de periode september tot en met februari plaatsvinden;

dat mitigerende maatregelen worden genomen om aantasting van de natuur te beperken door het plaatsen van faunaschermen en faunapassages ter bescherming van de amfibieën en reptielen ter hoogte van het open heidegebied met vennen [(3.6x2) circa 7,2 kilometer];

dat het advies omtrent de bescherming van broedende vogels niet zal worden opgevolgd daar als de werkzaamheden in de periode september – februari plaatsvinden de werkzaamheden geen negatief effect op de broedende vogels hebben;

dat gelet op de belangen; de veiligheid van de weggebruikers op de A1 maar ook de weggebruikers over het viaduct en de bescherming van het N2000 gebied met de daar aanwezige beschermde soorten, maakt dat het verkeersbesluit en de daarin vermelde afsluiting dient plaats te vinden;

dat het college van burgemeester en wethouders de veiligheid van de bewoners in de belangenafweging heeft meegewogen en van mening is dat deze voldoende wordt gewaarborgd door de calamiteitenroute;

dat gemeente Apeldoorn en Rijkswaterstaat zich bewust zijn van de zorgen die de bewoners hebben ten opzichte van hun bereikbaarheid onder andere in geval van calamiteiten;

dat voor de bereikbaarheid van de hulpdiensten tussen Radio Kootwijk en Apeldoorn afspraken zijn gemaakt en een calamiteitenroute is ingesteld uitsluitend voor hulpdiensten (in afstemming met de eigenaren van de particuliere terreinen waar deze over heen gaat), welke route door de deskundigen van deze hulpdiensten als afdoende is beschouwd;

dat het college van burgemeester en wethouders de natuurwaarden heeft onderzocht en inzichtelijk heeft gemaakt en dit niet leidt tot een andere uitkomst in de belangenafweging;

dat uit verkeerstellingen is gebleken dat de toename van intensiteiten op de omleidingsroute past binnen de landelijke uitgangspunten qua maximale capaciteit op dit soort wegen;

dat de toename van intensiteiten naar verwachting niet zal leiden tot een toename van verkeersonveiligheid, op dit soort wegen is menging van soorten verkeer zeer gebruikelijk en valt daarmee binnen het verwachtingspatroon van weggebruikers, waardoor er een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers is om attent te zijn op de verkeerssituatie en hun gedrag daarop aan te passen;

dat het onderzoek van Tauw is aangeboden aan de onafhankelijke bezwarencommissie bij de stukken ter verweer tegen het bezwaar en dit onderzoeksrapport ook als motivering geldt voor dit verkeersbesluit;

dat de onafhankelijke bezwarencommissie op 31 mei 2022 haar advies aan het college van burgemeester en wethouders heeft aangeboden en adviseert om de bezwaren van vier van de vijf bezwaarden niet-ontvankelijk te verklaren;

dat de onafhankelijke bezwarencommissie het college van burgemeester en wethouders adviseert het bezwaar van een van de vijf bezwaarden ontvankelijk doch ongegrond te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten in acht nemende dat de vermelde afsluiting dient plaats te vinden in de periode september tot en met februari uit oogpunt van natuurwaarden en de motivering van het besluit op een aantal onderdelen wordt aangevuld;

dat het college van burgemeester en wethouders het advies van de onafhankelijke bezwarencommissie opvolgt en de bezwaarden op 13 juli 2022 het besluit op bezwaar heeft gestuurd en zij via het besluit op bezwaar zijn geïnformeerd over hun mogelijkheid tot het instellen van beroep;

dat vanuit het verkeersbesluit ‘Verkeersbesluit tijdelijk afsluiten Hoog Buurloseweg’ gepubliceerd op 10 november 2021 de overwegingen blijven behouden behalve ten aanzien van de periode, de nadere motivering omtrent de natuurwaarden;

dat tijdens de schorsing van het besluit het onderzoek aangaande de overweging ‘dat gemeente Apeldoorn en Rijkswaterstaat in samenspraak met een afvaardiging van bewoners tussen Radio Kootwijk en Apeldoorn nog andere (niet-verharde) routes onderzoekt op haalbaarheid als tijdelijke verbinding tussen Radio Kootwijk en Apeldoorn’ niet heeft geleid tot een alternatieve omleidingsroute anders dan al is aangegeven;

dat door de schorsing van het besluit de genoemde periode in de overweging ‘dat de weg afgesloten wordt vanaf 3 januari 2022 tot en met juni 2022 of zoveel korter of langer dan nodig is om de werkzaamheden af te ronden’ is verstreken en de betreffende uitvoeringsperiode daarom wordt gewijzigd en met een duidelijke begin- en einddatum opgenomen is in het besluit;

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders besluit:

 

  • -

    ‘tot het verlagen van de snelheid naar een maximum snelheid van 30 km/uur ten behoeve van de werkzaamheden door het plaatsen van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Hoog Buurloseweg ter hoogte van het viaduct, gedurende de periode 1 september 2022 tot 1 maart 2023’;

  • -

    ‘tot het plaatsen van de borden C1 van Bijlage I van het RVV 1990 om de Hoog Buurloseweg ter hoogte van het viaduct Hoog Burel af te sluiten voor al het verkeer ten behoeve van de werkzaamheden, gedurende de periode 1 september 2022 tot 1 maart 2023’;

  • -

    ‘tot het plaatsen van de borden C16 van Bijlage I van het RVV1990 om het voetpad over het viaduct af te sluiten voor voetgangers ten behoeve van de werkzaamheden, gedurende de periode van 1 september 2022 tot 1 maart 2023';

  • -

    dat mitigerende maatregelen worden genomen om aantasting van de natuur te beperken door het plaatsen van faunaschermen en faunapassages ter bescherming van de amfibieën en reptielen ter hoogte van het open heidegebied met vennen [(3.6x2) circa 7,2 kilometer].

     

Een situatieschets van de bebording is toegevoegd als bijlage bij dit besluit.

13 juli 2022

namens de burgemeester en wethouders van Apeldoorn,

ChrisLagendijk

Afdelingshoofd Team Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

Bezwaar- en beroepclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen het wijzigen van de periode van uitvoering van de verkeersmaatregelen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift. Indien u uw bezwaarschrift per post verstuurt, raden wij u aan een kopie van dit besluit mee te sturen.

Tegen de beslissing op bezwaren en het in stand houden van het primaire besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit beroep indienen bij de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de genoemde rechtbank via de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor is een elektronische handtekening (Digid) nodig. Op de genoemde website vindt u de precieze voorwaarden.

 

Naar boven