Gemeenteblad van Land van Cuijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2022, 322084 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2022, 322084 | beleidsregel |
Beleidsregels reiskostenvergoeding re-integratie, participatie en inburgering gemeente Land van Cuijk 2022
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk,
overwegende dat het wenselijk is regels te stellen over het beleid ten aanzien van reiskostenvergoedingen Inburgering, re-integratie en participatie; en
gelet op de artikelen 4.81 en 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Beleidsregels reiskostenvergoeding re-integratie, Participatie en Inburgering gemeente Land van Cuijk 2022
Uitkeringsgerechtigden op grond van de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en Aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) die een re-integratietraject volgen.
Artikel 5. Aanschaf van een (elektrische) fiets
Indien de geprognosticeerde reiskosten conform artikel 4 voor de trajectduur meer bedragen dan de aanschafkosten uit de Nibud norm voor een (tweedehands) elektrische fiets kan rechthebbende de keuze worden voorgelegd tussen vergoeding conform artikel 4 dan wel de bruikleen van een (tweedehands) elektrische fiets. De keuze voor gebruik van een fiets kan nadien niet opnieuw gewijzigd worden gedurende de duur van het traject.
De elektrische fiets wordt eerst verstrekt in bruikleen. Dit betekent dat rechthebbende de fiets gebruikt, maar dat de fiets eigendom blijft van de gemeente Land van Cuijk. Als rechthebbende na uitstroom zes maanden aan het werk blijft, kan de fiets in eigendom worden overgedragen aan rechthebbende. Dit kan alleen als rechthebbende de elektrische fiets nog steeds nodig heeft voor het woon-werkverkeer. Indien de duur van het traject langer is dan 2 jaar kan de fiets na verloop van deze twee jaar eveneens worden overgedragen aan rechthebbende.
Artikel 7 Vervoerskosten bij structurele functionele beperkingen
Als de rechthebbende structurele functionele beperkingen heeft of werkzaam is op een baan met wettelijke loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10 d van de Participatiewet en niet in staat is te fietsen of met openbaar vervoer te reizen, worden door het college de kosten vergoed van de meest adequate en goedkope oplossing die kwalitatief verantwoord is. Bovendien dienen de kosten proportioneel te zijn, dat wil zeggen dat de investering in de vergoeding van de vervoerskosten moet opwegen tegen de opbrengsten van uitstroom naar werk.
Bij deze beoordeling worden onder andere betrokken de kosten van de vervoersvoorziening, de duur van de (potentiële) arbeidsovereenkomst in arbeidsduur per week en in contractduur, de besparing op de uitkeringslasten en eventuele andere lasten (bijvoorbeeld in het kader van de WMO). Afhankelijk van deze beoordeling kan een vergoeding worden verstrekt voor het aanpassen van de eigen fiets of auto, het verstrekken van een bruikleenauto, het vergoeden van taxivervoer, het vergoeden van kosten van het halen van een rijbewijs.
De vergoeding kan geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd indien de rechthebbende onjuiste of onvolledige inlichtingen heeft verstrekt en dit heeft geleid tot het ten onrechte of tot een te hoog bedrag verlenen van de vergoeding.
Artikel 10 Inwerkingtreding en overgangsrecht
Voor scholingstrajecten met betrekking tot de inburgeringsplicht geldt 6 maanden overgangsrecht.
Pas als de eerdere toekenning voor reiskostenvergoeding (voor re-integratie, participatie en inburgering) afloopt wordt een nieuwe beoordeling gedaan op grond deze beleidsregels. Ten gunste van rechthebbende kan op zijn verzoek hiervan worden afgeweken.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk, datum: 24 mei 2022
de secretaris,
de burgemeester,
Geen nadere toelichting nodig.
Met een voorliggende voorziening wordt bijvoorbeeld bedoeld:
Beschikbare reiskostenvergoeding bij werkgever, vrijwilligersorganisatie, trajectbureau, extern re-integratiebureau, of andere organisatie waar een trajectactiviteit plaats heeft.
Ook een stage vergoeding, onkostenvergoeding, vrijwilligersvergoeding moet in eerste plaats gezien worden als een manier om reiskosten te dekken.
Vervoer met de fiets wordt als algemeen gebruikelijk geacht tot een enkele reisafstand van 10 kilometer.
In het kader van een maatwerk besluit kan de consulent overwegen een fiets, scooter of auto (in bruikleen) te verstrekking indien dit een ten opzichte van de Openbaar Vervoer kosten een te verantwoorden aanschaf betreft.
Uitgangspunt voor de vergoeding is het meest goedkope tarief openbaar vervoer.
Dit kan bij een traject van meerdere dagen ook een abonnement zijn. De kosten zijn uit te rekenen via 9292.nl
Indien rechthebbende kiest om gebruik te maken van een motorvoertuig en de kosten zijn lager dan het openbaar vervoer, dan worden de laagste kosten vergoed. Via de website van GoogleMaps wordt de snelste route bepaald en vergoed gelijk aan de fiscaal vrijgelaten kilometervergoeding. Denk hierbij aan een traject waarbij de aanvangstijd voor de aanvangstijd van het OV ligt of een traject met als standplaats een plaats die niet bereikbaar is per OV.
Vergoedingen kunnen door de consulent zijn vastgesteld als incidenteel of structureel. Vaststelling kan zowel voor- als achteraf de aanvraag plaatsvinden. Vergoedingen hebben een structureel karakter als het gaat om reizen die langer dan 1 maand aaneengesloten plaatsvinden. De duur van de vergoeding evenals een contract en omschrijving van het traject is vastgelegd in het plan van aanpak / PIP . In het geval de trajectactiviteiten van de rechthebbende buiten de gemeente plaatsvinden, is de vergoeding gelijk aan de werkelijk gemaakte kosten op basis van het tarief in het openbaar vervoer (tweede klas).
Indien de rechthebbende niet beschikt over eigen vervoer en indien openbaar vervoer redelijkerwijs niet mogelijk is, zoekt de consulent in overleg met de rechthebbende naar een passende oplossing voor het vervoersprobleem en eventueel bijbehorende kosten. De voorwaarden zoals genoemd in de beleidsregels worden bij een eventuele maatwerk aanvraag beoordeeld.
Artikel 5 Aanschaf van een (elektrische) fiets
Na aanschaf van het vervoersmiddel vergoedt de gemeente niet de verzekering, het onderhoud of de vervanging van het vervoersmiddel.
De prijs van een (nieuwe) fiets is afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder een indicatie voor een aantal fietsen:
In het kader van een maatwerk besluit kan de consulent overwegen een fiets, elektrische fiets, en bij uitzondering scooter of auto (al dan niet in bruikleen) te verstrekking, conform artikel 5, indien dit een ten opzichte van de Openbaar Vervoer kosten een te verantwoorden aanschaf betreft.
De betaling van de vergoeding vindt plaats nadat de rechthebbende een declaratie heeft ingediend. In het geval de rechthebbende de reiskosten niet kan voorschieten, kan de consulent de reiskosten als voorschot verstrekken.
Indien de consulent vaststelt dat de hoogte van de reiskostenvergoeding niet toereikend blijkt voor een activiteit welke in het kader van re-integratie wel wenselijk is, dient zowel de noodzakelijkheid als de ontoereikendheid van reiskostenvergoeding te worden aangetoond en vastgesteld, ondersteund door bewijsstukken. Met bewijsstukken worden de navolgende gegevens bedoeld:
Te allen tijde dient onderzocht te worden of er bij het reizen per OV een kostenbesparing gerealiseerd kan worden met een kortingsregeling of een bepaalde abonnementsvorm.
De declaratie moet zijn voorzien van bewijsstukken dat eventuele voorliggende voorzieningen voor het vergoeden van reiskosten zijn onderzocht en niet toereikend blijken.
Artikel 7 Vervoerskosten bij structurele functionele beperkingen
Aparte positie voor rechthebbende met structurele functionele beperkingen
Artikel 8 Duur van de vergoeding
Geen nadere toelichting nodig.
Geen nadere toelichting nodig.
Artikel 10 Inwerkingtreding en overgangsrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-322084.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.