Besluit mandaat, volmacht en machtiging Alblasserdam 2022 eerste wijziging

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam en de burgemeester van de gemeente Alblasserdam ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht

 

overwegende,

 

dat in dit mandaatbesluit de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;

 

besluiten:

 

vast te stellen het navolgende

 

Besluit mandaat, volmacht en machtiging Alblasserdam 2022 eerste wijziging.

 

Artikel 1 Wijziging Bijlage 2

Bijlage 2 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Alblasserdam 2022 komt als volgt te luiden:

 

Bezwaar en Beroep

 

 

Bevoegdheid

Beperkingen mandaat

1

Het vertegenwoordigen van respectievelijke het College, de burgemeester en de gemeenteraad tijdens hoorzittingen op grond van de Awb, gehouden door de Commissie voor de Bezwaarschriften, de Bestuursrechter, de Raad van State of de Centrale Raad van Beroep.

 

 

 

 

 

Personele aangelegenheden

 

 

Bevoegdheid

Beperkingen mandaat

2

Geven van verlof, Inclusief bijzondere vormen van verlof.

 

3

Aangaan van een Arbeidsovereenkomst.

Uitgezonderd met leden van het managementteam.

4

Het opzeggen van de Arbeidsovereenkomst vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid, regelmatige arbeidsongeschiktheid, ongeschiktheid anders dan arbeidsongeschiktheid, het bereiken van de AOW gerechtige leeftijd of bij prepensioen.

 

5

Tussentijds opzeggen en het aanzeggen van het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.

 

6

Het geven van opdrachten aan werknemers tot het verrichten van overwerk.

 

7

Het nemen van beslissingen ten aanzien van aanvragen van maaltijdvergoedingen bij overwerk.

 

8

Het nemen van beslissingen ten aanzien van aanvragen van reiskostenvergoedingen i.v.m. dienstreizen.

 

9

Geven van een vergoeding voor onregelmatige dienst.

 

 

 

 

 

Privaatrechtelijke aangelegenheden

 

 

Bevoegdheid

Beperkingen mandaat

10

Behandeling van aansprakelijkstellingen jegens de gemeente.

Tot een maximum schadebedrag van € 5.000,00.

11

Inschakelen van juridische bijstand t.b.v. rechtsgedingen met een spoedeisend karakter en/of tot behoud van recht.

 

12

Het afsluiten, opzeggen en wijzigen van verzekeringen van gemeentelijke eigendommen, alsmede het behandelen en afhandelen van schadegevallen, die onder de dekking van de desbetreffende verzekeringen vallen.

 

13

Aanbesteden en gunnen van werken, diensten en leveringen.

Met betrekking tot de voorlopige en definitieve gunning geldt een maximum van € 50.000,00.

14

Het nemen van een besluit tot het verstrekken, aangaan van een hypotheek en de doorhaling van een hypotheek.

 

15

Ondertekenen van notariële akten

 

16

Alle bestuurlijke, juridische en notariële handelingen alsmede het contractbeheer met betrekking tot onroerende zaken, zoals het verkopen, verhuren, verpachten en het belasten van onroerende zaken met een zakelijk recht.

Tot een eenmalige tegenprestatie van € 50.000,00 of een jaarlijkse tegenprestatie van € 5.000,00. Daarboven slechts mandaat nadat het college heeft besloten tot de rechtshandeling. Geen mandaat voor aankopen en huur, waarbij de gemeente de huurder is.

17

Aangaan van huurovereenkomsten met betrekking tot standplaatsen ten behoeve van een woonwagen met een huurprijs bij aanvang hoger dan de liberalisatiegrens.

 

18

Aangaan van huurovereenkomsten waarbij de gemeente als huurder optreedt.

Tot een jaarlijkse tegenprestatie van € 5.000,00. Daarboven slechts mandaat nadat het college heeft besloten tot de rechtshandeling.

19

Het verlengen van een verleende optie op industriegronden.

 

 

 

 

 

Overig

 

 

Bevoegdheid

Beperkingen mandaat

20

Het nemen van verkeersbesluiten ingevolge de Wegenverkeerswet, waaronder begrepen het aanleggen van invalidenparkeerplaatsen.

 

21

Aanvragen van ontheffingen van verkeers- en gedragsregels, als genoemd in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

 

22

Het aanwijzen van verkeersregelaars i.c.m. een beslissing op een aanvraag vergunning of ontheffing op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening.

 

23

Brieven en beschikkingen lokaal onderwijsbeleid

Alleen mandaat tot het ondertekenen. Geen besluitbevoegdheid.

24

Besluit omtrent noodzaak archeologisch onderzoek

 

25

De vaststelling en goedkeuring van programma's van eisen voor archeologisch onderzoek.

 

26

De goedkeuring van rapporten betreffende archeologisch onderzoek en het nemen van selectiebesluiten

 

27

Besluiten leerlingenvervoer

 

28

Het afwijzen, verlenen en vaststellen van subsidies

Van € 0,00 tot € 5.000,00: volledig mandaat; Van € 5.000,00 tot € 25.000,00: na overleg met portefeuillehouder; Van € 25.000 en hoger: geen mandaat.

29

Beschikking voor de tijdelijke verhuur van woningen op grond van de Leegstandswet

 

30

Besluit tot wijziging woningvoorraad alsmede alle daarmee samenhangende correspondentie.

 

31

Het ondertekenen en versturen van het besluit op het principeverzoek alsmede alle daarmee samenhangende correspondentie.

 

32

Ondertekenen van (o.a. waarschuwingen, constateringen en vooraankondigingen) brieven op het gebied van bestuursrechtelijke handhaving.

Mits geen formeel besluit.

33

Het registreren van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken.

 

34

Verzenden voortgangsberichten en kennisgevingen van afdoeningstermijnen met betrekking tot aanvragen en stukken, gericht tot het College of de burgemeester.

 

 

Artikel 2 Wijziging Bijlage 3

Bijlage 3 het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Alblasserdam 2022 komt als volgt te luiden:

 

Bevoegdheid

Mandaat aan

Beperkingen mandaat

1

Het openen en sluiten van bankrekeningen.

Concerncontroller

 

2

Het aangaan van rente-instrumenten

Concerncontroller

 

3

Het ondertekenen van borgstellingen

Concerncontroller

Betreft alleen mandaat tot ondertekening

4

Het ondertekenen van verstrekte geldleningen

Concerncontroller

Betreft alleen mandaat tot ondertekening

5

Het vertegenwoordigen van respectievelijke het College, de burgemeester of de gemeenteraad bij bestuursrechtelijke procedures

Juridisch Controller, Medewerker JKC, Gemeentejurist, Griffier gemeenteraad

 

6

Het verdagen van Woo-verzoeken.

Juridisch Controller

 

7

Het verlenen van vergunning tot het leggen van riolering, kabels, leidingen en dergelijke in de openbare ruimte.

Medewerker informatiebeheer

 

8

Aanschrijvingen tot het verwijderen van uitzicht belemmerende beplanting.

Coördinator Buitendienst

 

9

Geven van verlof

Coördinator Buitendienst

 

10

Beslissen over maaltijdvergoedingen

Coördinator Buitendienst

 

11

Beslissen over vergoedingen voor dienstreizen

Coördinator Buitendienst

 

12

Beslissen over vergoedingen voor onregelmatige diensten

Coördinator Buitendienst

 

13

Toekennen van grafrecht(particulier graf).

Administratief medewerker (begraafplaats)

 

14

Verlening van vergunning tot het plaatsen van een grafsteen op een particulier en een algemeen graf.

Administratief medewerker (begraafplaats)

 

15

Overschrijving van een recht op een particulier graf.

Administratief medewerker (begraafplaats)

 

16

Het afgeven van een verklaring van de aan- of afwezigheid van publiekrechtelijke beperkingen

Medewerker informatiebeheer

 

17

Het zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 Wet BGT, volgens de systeembeschrijving zoals bedoeld in de artikelen 15, tweede lid en 20 Wet BGT.

Medewerker informatiebeheer

 

18

Aangaan van overeenkomsten ter uitvoering van werken of leveringen met betrekking tot gebouwen of civieltechnische werken, voor zover deze zijn begrepen in of voortvloeien uit goedgekeurde exploitatieopzetten en/of uitvoeringsprogramma’s.

Alle kredietbeheerders

 

19

Het waarmerken en publiceren van Wro (Wet ruimtelijke ordening) instrumenten en manifest.

Adviseur ruimtelijke ordening

 

20

Het, in geval van niet oplosbare knelpunten in de zorg voor een jeugdige, aanwijzen van een instantie die wordt belast met de coördinatie van de zorg.

Adviseur Welzijn en Onderwijs

 

21

Het nemen van besluiten op aanvragen tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LKRP).

Adviseur Welzijn en Onderwijs

 

22

Verzenden van ontvangstbevestigingen m.b.t. ontvangst van aanvragen en stukken.

Alle functionarissen

 

23

Verzenden voortgangsberichten en kennisgevingen van afdoeningstermijnen, met betrekking tot aanvragen en stukken.

Alle functionarissen

 

24

Doorzenden van onjuist geadresseerde stukken.

Alle functionarissen

 

25

Verstrekken van schriftelijke informatie.

Alle functionarissen

 

26

Het bekendmaken en mededelen van genomen besluiten aan belanghebbenden, niet zijnde besluiten in bezwaar of beroep genomen.

Alle functionarissen

 

27

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechtshandelingen die betrekking hebben op de griffier of de griffie.

Werkgeverscommissie van de gemeenteraad

 

28

Het aangaan van overeenkomsten namens de gemeente ten aanzien van zaken die betrekking hebben op het functioneren van de gemeenteraad en de griffie.

Griffier gemeenteraad

 

 

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking één dag na de bekendmaking daarvan.

 

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als " Besluit mandaat, volmacht en machtiging Alblasserdam 2022 eerste wijziging".

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 juli 2022

Het College van Burgemeester en Wethouders

de secretaris, de burgemeester

S. van Heeren, J.G.A. Paans

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 5 juli 2022.

De burgemeester

J.G.A. Paans

Naar boven