Gemeenteblad van Soest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Soest | Gemeenteblad 2022, 311654 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Soest | Gemeenteblad 2022, 311654 | beleidsregel |
Reglement Burgerlijke Stand Soest 2017
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 28 december 2016 bekendgemaakt in de Soester Courant.]
Burgemeester en wethouders van Soest, gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke stand,
Het reglement Burgerlijke Stand 2017 vast te stellen. Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van
ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de
aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. Daarmee komt het bestaande reglement te vervallen.
Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Soest.
Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.
De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie
Het voltrekken van kosteloze rechtsfeiten vinden plaats in het gemeentehuis.
Artikel 6 Bescheiden huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie
Het voltrekken van bescheiden rechtsfeiten vinden plaats onder de volgende voorwaarden:
Met de leiding van de burgerlijke stand is belast de teamleider Burgerzaken, afdeling Dienstverlening.
Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door de teamleider Burgerzaken aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan de teamleider besluiten om van de openingstijden af te wijken;
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van de teamleider -andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten;
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de teamleider Burgerzaken, afdeling Dienstverlening, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 9 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
De bezoldiging voor het voltrekken van rechtsfeiten door de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Soest.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-311654.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.