Gemeenteblad van Borne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borne | Gemeenteblad 2022, 308867 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borne | Gemeenteblad 2022, 308867 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Stimuleringsregeling voor hemelwaterafvoer op particulier terrein van de gemeente Borne
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne;
gelezen het voorstel van het college burgemeester en wethouders van 21 juni 2022, met kenmerk 22int06197;
het gewenst is om een stimuleringsregeling vast te stellen omtrent het afkoppelen van hemelwater op particulier terrein. Om zodoende bedrijven, particulieren, stichtingen en corporaties te stimuleren om op particulier terrein het hemelwater te scheiden van het afvalwater. Dit met als doel om meer bewustzijn te creëren en beter voorbereid te zijn op de gevolgen en effecten van de klimaatverandering.
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht,
de doelen die gesteld zijn in het Watertakenplan 2022 - 2026 en het bepaalde in de Algemene subsidieverordening gemeente Borne.
b e s l u i t vast te stellen de volgende stimuleringsregeling:
Stimuleringsregeling voor hemelwaterafvoer op particulier terrein van de gemeente Borne
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Artikel 2 – Doel van de bijzondere subsidieverordening
Deze subsidieverordening heeft tot doel om bedrijven, particulieren, stichtingen en corporaties te stimuleren om (schone) verharde oppervlakken, waarbij afvloeiend hemelwater nu nog aangesloten is op de gemengde riolering, af te koppelen. Hiervoor worden twee regelingen in het leven geroepen, te weten het subsidiëren van:
Artikel 3 – Bevoegdheidsverlening aan het college
Het college verstrekt met inachtneming van het bepaalde in deze bijzondere subsidieverordening subsidie voor het afkoppelen van hemelwater op particulier terrein.
Artikel 4 – Subsidieplafond, wijze van verdeling
Bij de verdeling van het op grond van het eerste lid beschikbaar gestelde bedrag worden aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de wet de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Hoofdstuk 2. Bijzondere bepalingen over het subsidiëren van afkoppelen verhard oppervlak en realiseren van waterberging op eigen terrein
Hoofdstuk 3. Bijzondere bepalingen over het stimuleren van afkoppelen van dakoppervlak aan de voorzijde van het pand indien er een hemelwatervoorziening in de straat aanwezig is of gerealiseerd wordt
Hoofdstuk 4. Procedurele aspecten
De gemeente Borne zal binnen 4 weken na de melding van het gereed komen van de afkoppeling het overeengekomen bedrag over maken op de rekening van de aanvrager.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 21 juni 2022.
Burgemeester en wethouders van Borne
de secretaris,
E.S.I. ter Koele
de burgemeester,
drs. J.H.R. Pierik
Gemeente Borne gaat duurzaam waterbeheer op particulier terrein stimuleren. Hiervoor worden twee regelingen in het leven geroepen, te weten het subsidiëren van:
1) Afkoppelen verhard oppervlak en realisatie waterberging op eigen terrein (hoofdstuk 2)
Indien u als perceeleigenaar verhard oppervlak afkoppelt en op uw eigen terrein een berging- en/of infiltratievoorziening aanlegt, kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van € 300,- (inclusief BTW). U koppelt daarvoor minimaal 15 m² verhard oppervlak af en realiseert een totale bergingscapaciteit van minimaal 500 liter (ofwel 0,5 m3). Indien het af te koppelen verhard oppervlak meer dan 50 m² bedraagt wordt een bergingscapaciteit van tenminste 10 liter berging per afgekoppelde m² gerealiseerd. De overige voorwaarden voor subsidiering staan opgenomen in artikel 5.
2) Afkoppelen dakoppervlak aan de voorzijde van het pand (hoofdstuk 3)
Het betreft dakwaterafvoer aan de voorzijde van het pand. Dit houdt in de straatzijde en/of de zijde waar de openbare riolering ligt. Om voor de stimuleringsregeling in aanmerking te komen gelden een aantal voorwaarden (zie artikel 8). Om op een duurzame wijze hemelwater van dakoppervlak in te zamelen en beheersbaar te houden biedt gemeente Borne twee mogelijkheden tot afkoppeling aan (zie toelichting onder artikel 8). De eerste optie (een betonnen afvoergoot) heeft de voorkeur omdat het hemelwater dan aan de voorzijde volledig zichtbaar op eigen terrein wordt afgevoerd. Het alternatief is een uitstroom-infiltratiekolk op de erfgrens.
Het is toegestaan dat een perceeleigenaar subsidie aanvraagt voor beide regelingen. Voor beide regelingen geldt dat de perceeleigenaar zelf verantwoordelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Substantiële financiële prikkel
De hiervoor genoemde stimuleringen zijn bedoeld als een substantiële financiële prikkel. De particulier stelt immers zijn eigen terrein ter beschikking voor het algemene nut. Het wettelijke kader voor alle subsidies van zowel het Rijk als decentrale overheden is te vinden in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (“Awb”). Deze bijzondere subsidieverordening is, in samenhang met artikel 1, onder e en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Borne, een uitwerking van het voorschrift van artikel 4:23, eerste lid, Awb, dat bepaalt dat subsidies slechts worden verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift.
Voor zover regelingen in de Algemene wet bestuursrecht zijn opgenomen, staan zij niet in deze bijzondere subsidieverordening vermeld. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de omschrijving van het subsidieplafond (4:22 Awb), de weigering van subsidie in geval van overschrijding van het subsidieplafond (4:25, tweede lid, Awb), de verdelingsmaatstaf en wijze van verdeling (4:26 Awb), de algemene weigeringsgronden (4:35 Awb), de algemene verplichtingen die aan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening kunnen worden opgelegd (4:37 Awb) en algemene regels over de betaling van het subsidiebedrag (afdeling 4.2.7 Awb).
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
In dit artikel worden de in deze subsidieverordening gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 – Doel van de bijzondere subsidieverordening
Het doel van de subsidieverordening is om eigenaren te stimuleren om het hemelwater van de riolering af te koppelen. Door het afkoppelen van verharde oppervlakken van de (gemengde) riolering wordt voorkomen dat relatief schoon hemelwater wordt afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Dit verhoogt de zuiveringsefficiëntie van de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Door het afkoppelen van hemelwater zal bij hevige regenval het aantal overstorten van de riolering op oppervlaktewater afnemen. Dit heeft een positief effect op de waterkwaliteit. Daarnaast zorgt minder hemelwater op het gemengde riool voor minder water op straat, waterhinder en wateroverlast in stedelijk gebied tijdens hevige neerslag. Tevens zorgt het afkoppelen van hemelwater van de riolering voor een aanvulling van het grondwater en kan daarmee een bijdrage leveren aan de droogtebestrijding. Deze subsidieverordening is bedoeld voor het afkoppelen van bestaand verhard oppervlak en mag geen overlast opleveren voor derden.
Artikel 3 – Bevoegdheidsverlening aan het college
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4 – Subsidieplafond, wijze van verdeling
Het subsidieplafond van de gemeente is gelijk aan het bedrag dat genoemd is in het Watertakenplan Borne 2022-2026. Jaarlijks stelt de gemeente € 20.000, - beschikbaar. Wanneer het jaarlijks budget op is worden in beginsel de aanmeldingen opgeschort (artikel 4:25, tweede lid, Awb). Het tweede lid geeft het college de bevoegdheid om (eventueel) jaarlijks een hoger subsidieplafond vast te stellen. De wijze van verdeling wordt in het derde lid besproken.
Hoofdstuk 2. Bijzondere bepalingen over het subsidiëren van afkoppelen verhard oppervlak en realiseren van waterberging op eigen terrein
Artikel 5 – Algemene vereisten voor subsidiëring
Dit artikel geeft het kader aan van deze regeling. Het derde lid geeft de ondergrens voor deelname aan deze regeling aan. Uit het oogpunt van doelmatigheid en beheersbaarheid stelt de gemeente Borne een ondergrens van 15 m² (én een minimale capaciteit van 500 liter) per aanvraag omdat afkoppelen van minder dan 15 m² te weinig bijdraagt aan de doelstelling van deze regeling. Bovendien kost het de uitvoeringsorganisatie relatief veel tijd in relatie tot de bijdrage aan de doelstelling van deze regeling.
Het vijfde lid stelt dat bij het afkoppelen wordt vastgehouden aan de voorkeursvolgorde zoals deze ook staat omschreven op pagina 23 van het Watertakenplan Borne 2022-2026 (Waterbeheer 21e eeuw):
1) Vasthouden c.q. infiltreren
De voorkeur gaat uit naar open bovengrondse infiltratievoorzieningen. Een voorbeeld van een dergelijke voorziening is een wadi of infiltratievijver. Het uitgangspunt is een voorziening met 0,5 m3 (500 liter) berging:
Mogelijke infiltratievoorzieningen bij afkoppeling van verhard oppervlak op particulier terrein, uitgaande van de minimaal te realiseren berging van 500 liter (tot een af te koppelen oppervlak van 50 m2). Bron: Externe link: https://www.huisjeboompjebeter.nl/regenwaterberging/
In sommige gevallen is er onvoldoende ruimte voor een bovengrondse voorziening. In dat geval is waterdoorlatende verharding of ondergrondse infiltratie middels infiltratiekoffers een uitkomst. Voor tips en voorbeelden wordt verwezen naar Externe link: www.groenblauwtwente.nl. Ondergronds infiltreren zonder bodemfilter is alleen acceptabel als het hemelwater tijdens het afstromen niet of nauwelijks verontreinigt raakt.
Het hemelwater dat niet kan worden geïnfiltreerd, mag vertraagd worden geloosd op het oppervlaktewater of naar de riolering door middel van een buffer. Veelal is een combinatie met een infiltratievoorziening mogelijk.
Voor het geval de capaciteit volledig is benut kan ook een overloop worden aangebracht.
Artikel 6 – Hoogte van de subsidie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel omschrijft de situaties, naast de in artikel 15 Algemene subsidie verordening Borne en artikelen 4:25 en 4:35 Algemene wet bestuursrecht genoemde gronden, waarin negatief wordt besloten op een aanvraag. Wanneer bijvoorbeeld de bergingsvoorziening geen leegloop mogelijkheid heeft, zal in beginsel de subsidie worden geweigerd (artikel 7, eerste lid, sub d).
Als het afkoppelen zonder meer zal leiden tot overlast op aanliggende percelen (buren maar ook de openbare weg), ook na het treffen van eenvoudige maatregelen, zal afgezien moeten worden van afkoppelen (artikel 7, eerste lid, sub e).
Dat het afkoppelen vanuit milieuhygiënisch oogpunt ongewenst is (artikel 7, eerste lid, sub f) houdt bijvoorbeeld in dat wanneer het rioolstelsel het hemelwater niet meer afvoert en er dus afgekoppeld is, het hemelwater elders geborgen moet worden: of in de bodem of naar open water. Wanneer de bodem slecht doorlatend is en er niet direct open water in de nabijheid is, is afkoppelen hydrologisch niet verantwoord. In een dergelijk geval dient er afgezien te worden van afkoppelen. Eventueel kan het water dan tijdelijk geborgen worden en na de bui langzaam afgelaten worden op de riolering. Ook wanneer de berging van water leidt tot bodemverontreiniging of verspreiding van bodemverontreiniging en maatregelen als bodemfilters geen oplossing bieden, zal afgezien moeten worden van afkoppelen.
Benadrukt wordt dat de regeling niet geldt voor situaties waar van origine een gescheiden rioolstelsel aanwezig is en het hemelwater aangesloten zou moeten zijn op de regenwaterriolering en niet op de vuilwaterriolering (artikel 7, eerste lid, sub i).
Hoofdstuk 3. Bijzondere bepalingen over het stimuleren van afkoppelen van dakoppervlak aan de voorzijde van het pand indien er een hemelwatervoorziening in de straat aanwezig is of gerealiseerd wordt
Artikel 8 – Algemene vereisten voor subsidiëring
Dit artikel geeft het kader aan van deze regeling. Zoals ook in de algemene toelichting is omschreven, betreft het enkel dakwaterafvoer aan de voorzijde van het pand. Dit houdt in de straatzijde en/of de zijde waar de openbare riolering ligt.
Het vijfde lid geeft de ondergrens voor deelname aan deze regeling aan. Uit het oogpunt van doelmatigheid en beheersbaarheid stelt de gemeente Borne een ondergrens voor het afwaterend dakoppervlak van 20m² per aanvraag in omdat afkoppelen van minder dan 20 m² te weinig bijdraagt aan de doelstelling van deze regeling. Bovendien kost het de uitvoeringsorganisatie relatief veel tijd in relatie tot de bijdrage aan de doelstelling van deze regeling. Een eventueel aanwezige carport mag ook bij de berekening van het dakoppervlak worden betrokken.
Om op een duurzame wijze hemelwater van het dakoppervlak in te zamelen en beheersbaar te houden biedt de gemeente Borne uitsluitend twee mogelijkheden tot afkoppeling aan (artikel 8, vierde lid). Deze opties zijn:
Het aanbrengen van een afvoergoot op particulier terrein aan de voorzijde van het pand. De bestaande regenpijp wordt (net) boven maaiveld en circa 10 cm onder maaiveld doorgezaagd. De regenpijp onder maaiveld wordt direct na het doorzagen met een pvc-deksel (vaak rond 80 mm) afgedopt. Vanaf de regenpijp wordt een betonnen afvoergoot (in een zandbed) door de tuin aangelegd rechtstreeks richting de openbare ruimte. Onderaan de zichtbare regenpijp wordt een bochtstuk geplaatst, die ervoor zorgt dat het hemelwater in de betonnen goot terecht komt. Het hemelwater stroomt via de goot naar de openbare ruimte. Alternatief is dat de goot wordt uitgevoerd met de eigen reeds aanwezige klinkerverharding. Deze mag ook via een molgoot in het straatwerk worden gerealiseerd, zie ter illustratie de hiernavolgende foto:
De uitstroom-infiltratiekolk wordt op particulier terrein aan de erfgrens geplaatst. De kolk krijgt ondergronds met de regenpijp een verbinding door middel van een afvoerleiding. Hemelwater stroomt van het dakoppervlak door de regenpijp via de ondergrondse leiding richting de uitstroom-infiltratiekolk. Het hemelwater stroomt vervolgens via de kolk de openbare ruimte in. Het uitgangspunt is dat de gemeente de ‘infiltratiekolk’ regelt en plaatst, plus de afvoerleiding (inclusief koppelstukken) regelt. De eigenaar zelf is verantwoordelijk om de afvoering ondergronds aan te sluiten op de infiltratiekolk en op de regenpijp.
Artikel 9 – Hoogte van de subsidie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 – Weigeringsgronden
Zie de toelichting onder artikel 7.
Hoofdstuk 4. Procedurele aspecten
De procedure begint met het indienen van een aanvraag door de perceeleigenaar (artikel 11). Het is toegestaan dat een perceeleigenaar subsidie aanvraagt voor beide regelingen.
Vervolgens beslist het college binnen zes weken na ontvangst op de aanvraag (artikel 12, eerste lid). Deze beschikking tot subsidieverlening stelt direct de subsidie vast en geeft in ieder geval een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van de locatie, de omvang van het af te koppelen verhard oppervlak en vermeldt het bedrag van de subsidie(s) (artikel 12, derde lid).
Hierna kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd. Deze moeten uiterlijk binnen zes maanden na de subsidiebeschikking worden afgerond (artikel 14, tweede lid).
Voor de deelnemer eindigt de procedure met de gereedmelding (artikel 14, derde lid) en het aanleveren van gegevens van de aangelegde voorziening (artikel 14, vierde lid).
De subsidie zal vervolgens binnen vier weken worden uitgekeerd (artikel 13).
Het college stelt voor het indienen van aanvragen tot subsidieverlening een digitaal aanvraagformulier vast waarop tevens staat welke stukken ingediend moeten worden (eerste lid). Hierbij moet gedacht worden aan foto’s van de huidige situatie en een situatieschets die inzicht dient te geven in het te maken systeem. De gemeente Borne gebruikt de door de subsidieaanvrager verstrekte persoonsgegevens alleen om de aanvraag te behandelen.
Het derde lid geeft aan dat aanvragen alleen door de perceeleigenaren kunnen worden ingediend. Met name bij grotere af te koppelen oppervlakken of in bijzondere situaties is het nodig om meer inzicht te krijgen in de goede werking van de aan te brengen maatregelen (vierde lid). Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld hinder naar de omgeving kan ontstaan.
Artikel 12 – Beslistermijn; de beschikking
Voortgang is belangrijk om deelnemers betrokken te houden en nieuwe aanmeldingen aan te trekken. In bijzondere situaties kan echter extra onderzoek of afstemming nodig zijn en daarmee ontstaat een langere doorlooptijd (tweede lid). De beschikking tot subsidieverlening stelt direct de subsidie vast en vermeldt tevens het bedrag van de subsidie(s). Deze is vastgesteld op maximaal 2 x € 300,- inclusief BTW.
Een deelnemer kan pas met de werkzaamheden beginnen als de beschikking tot subsidieverlening is ontvangen.
Het bedrag wordt binnen vier weken betaald nadat de gereedmelding en het aanleveren van gegevens van de aangelegde voorziening conform artikel 14 heeft plaatsgevonden.
Het eerste lid borgt de instandhouding van de afgekoppelde situatie. Voor de deelnemer eindigt het traject met de gereedmelding (derde lid) en het aanleveren van gegevens van de aangelegde voorziening (vierde lid). Daarna wordt de subsidie binnen vier weken uitgekeerd (zie ook artikel 13).
Artikel 15 – Hardheidsclausule
Er kunnen zich gevallen voordoen dat een aanvraag om subsidie om formele gronden afgewezen moet worden, terwijl toch een belangrijke bijdrage aan het bereiken van de doelstelling kan worden behaald. In een dergelijk geval is een beroep op deze hardheidsclausule mogelijk. Hierbij valt te denken aan een kleine onderschrijding van het minimumoppervlak welke toch een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de doelstelling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-308867.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.