Wijziging Reglement van orde van de raad Leidschendam-Voorburg 2021

De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg,

 

overwegende dat het in verband met de invoering van de Wet open overheid noodzakelijk is diverse regelingen te wijzigen;

 

gezien het voorstel van het college d.d. 5 april 2022 (2779),

 

b e s l u i t:

 

tot het wijzigen van diverse regelingen als volgt:

 

 

Artikel I

De volgende verordeningen en andere regelingen worden gewijzigd zoals opgenomen in de Bijlage bij dit besluit:

- [wijziging diverse regelingen]

- Reglement van orde van de raad Leidschendam-Voorburg 2021

- [wijziging diverse regelingen].

 

Artikel II

Deze wijzigingen treden in werking de dag na die van bekendmaking en werken terug tot en met 1 mei 2022.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 7 juni 2022.

de griffier, de voorzitter,

C.J. de Vries, J.G. Bijl

Bijlage

behorende bij het concept raadsbesluit Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering van de Wet open overheid

 

 

 

[wijziging diverse regelingen]

 

Het “Reglement van orde van de raad Leidschendam-Voorburg 2021” wordt als volgt gewijzigd:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

 

Toelichting

Artikel 8. Ter inzage leggen van stukken

 

(…)

Een stuk is een ‘document’ in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: Wob). Een ‘document’ houdt in: een bij een bestuursorgaan berustend stuk of ander materiaal dat gegevens bevat. Onder documenten vallen niet alleen de door de overheidsorganen gecreëerde stukken of ander materiaal. Ook alle van buiten komende stukken en ander voor overheidsorganen bestemd materiaal zoals agenda’s, verslagen, (concept)adviezen, al dan niet in elektronische vorm, verkrijgen de status van ‘document’ in de zin van de Wob.

 

 

Toelichting

Artikel 8. Ter inzage leggen van stukken

 

(…)

Een stuk is een ‘document’ in de zin van de Wet open overheid (hierna: Woo). Een ‘document’ houdt in: een bij een bestuursorgaan berustend stuk of ander materiaal dat gegevens bevat. Onder documenten vallen niet alleen de door de overheidsorganen gecreëerde stukken of ander materiaal. Ook alle van buiten komende stukken en ander voor overheidsorganen bestemd materiaal zoals agenda’s, verslagen, (concept)adviezen, al dan niet in elektronische vorm, verkrijgen de status van ‘document’ in de zin van de Woo.

 

Toelichting

Artikel 24. Opheffing geheimhouding

 

(…)

Als de raad een opgelegde geheimhouding opheft of niet bekrachtigt, wil dat niet zeggen dat de desbetreffende stukken dan “automatisch” openbaar zijn. De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) is nog steeds op deze stukken van toepassing. Wanneer om openbaarmaking wordt verzocht moet dat verzoek dus aan de uitzonderingsgronden in de Wob worden getoetst om tot een besluit te komen over het al dan niet openbaar maken van de betreffende documenten. Dan kan uiteraard blijken dat er inmiddels geen grond meer is om openbaarmaking te weigeren.

 

 

Toelichting

Artikel 24. Opheffing geheimhouding

 

(…)

Als de raad een opgelegde geheimhouding opheft of niet bekrachtigt, wil dat niet zeggen dat de desbetreffende stukken dan “automatisch” openbaar zijn. De Wet open overheid (Woo) is nog steeds op deze stukken van toepassing. Wanneer om openbaarmaking wordt verzocht moet dat verzoek dus aan de uitzonderingsgronden in de Woo worden getoetst om tot een besluit te komen over het al dan niet openbaar maken van de betreffende documenten. Dan kan uiteraard blijken dat er inmiddels geen grond meer is om openbaarmaking te weigeren.

 

[wijziging diverse regelingen]

 

Naar boven