Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2022, 307823 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2022, 307823 | delegatie- of mandaatbesluit |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Twenterand, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
De gemeente behoefte heeft aan een flexibele mandaatregeling die onder voorwaarden de directie, managers en andere medewerkers algemeen mandaat/volmacht/machtiging geeft. Daarmee wordt voorzien in een eenvoudige en onderhoudsarme mandaatregeling die zowel voor de organisatie als voor de burger duidelijk is. In de mandaatregeling zijn algemene voorwaarden en een afwegingskader geformuleerd:
Naast deze mandaatregeling bestaan diverse andere beheersmaatregelen die gericht zijn op het borgen van een getrouwe, rechtmatige en doelmatige uitoefening van bevoegdheden binnen de organisatie. Zo kent de gemeente Twenterand een budgethouderregeling en het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Ook kent de gemeente Twenterand personeelsbeleid waarin regels zijn vastgelegd omtrent besluiten ten aanzien van rechtspositionele aangelegenheden. In de klachtenregeling is vastgelegd hoe wordt omgegaan met bejegeningsklachten. Deze mandaatregeling is te plaatsen binnen de context van deze set van interne beheersmaatregelen.
Gehoord de ondernemingsraad van de gemeente Twenterand op 1 juni 2022.
Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Waar in deze regeling wordt gesproken over mandaat, dient tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.
Het vastleggen van de verantwoordelijkheden, verplichtingen en bevoegdheden in het kader van het budgetbeheer zoals bedoeld in de financiële beheers- en controleregeling en in het kader van de financiële verordening Twenterand (volgens artikel 212 Gemeentewet), is afzonderlijk geregeld in de regeling budgethouderschap van de gemeente Twenterand.
De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 5 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren
Het college en de burgemeester verlenen de ambtenaar die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.
Het in artikel 5, eerste lid, bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover:
Een besluit is voorbehouden aan het bestuursorgaan zelf c.q. wordt niet in mandaat genomen indien:
Het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften. Het mandaat geldt wel voor het toepassen van een in de verordening of nadere regels opgenomen hardheidsclausule en het afwijken van beleidsregels op grond van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht als er sprake is van bijzondere (persoonlijke) omstandigheden van de belanghebbende en een budget of vastgesteld subsidieplafond daarmee niet wordt overschreden.
Artikel 6.3 Personele en rechtspositionele aangelegenheden
De algemeen directeur c.q. de betreffende leidinggevenden zijn bevoegd om besluiten te nemen, in te trekken en te wijzigen voor wat betreft rechtspositionele aangelegenheden, met inachtneming van de volgende voorwaarden:
Indien het (voorgenomen) besluit betrekking heeft op een voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband, zoals het benoemen en ontslaan van leden van een (advies)commissie of extern bestuur(sorgaan) is besluitvorming aan het college voorbehouden.
Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Namens burgemeester en wethouders van Twenterand,
gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede de functie-aanduiding
Namens de burgemeester van Twenterand,
gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede de functie-aanduiding
Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 juni 2022.
Ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
Het college van burgemeester en wethouders
de secretaris,
P.F.G. Rossen
de burgemeester,
mr. J.C.F. Broekhuizen
De burgemeester,
mr. J.C.F. Broekhuizen
Bijlage 1 Toelichting en instructie mandaatregeling
De gemeente Twenterand streeft naar een klantgerichte netwerkorganisatie die in staat is zich aan te passen aan de veranderingen in de samenleving. Daarbij horen medewerkers die zich kenmerken door verantwoordelijkheid, eigenaarschap en omgevingsbewustzijn.
De nieuwe mandaatregeling sluit hierbij aan. Uitgangspunt is mandaat, tenzij. Dit in tegenstelling tot voorgaande mandaatbesluiten waarbij alle mandaten werden opgenomen in een lijst van bevoegdheden verdeeld over de verschillende domeinen en onderwerpen.
Kort gezegd is dit de nieuwe voorgestelde regeling:
Alle bevoegdheden van het college en burgemeester worden neergelegd bij alle medewerkers van de organisatie, met een aantal uitzonderingen en onder een aantal randvoorwaarden.
‘Mandaat tenzij…’ is het uitgangspunt. Er worden geen functies meer genoemd, geen afdelingen, geen wetten. De lijst algemeen omschreven uitzonderingen en voorwaarden is vele malen korter, duidelijker en duurzamer zijn dan de huidige gedetailleerde bevoegdhedenlijst. Een algemene lijst van uitzonderingen en voorwaarden dwingt tot scherpe vragen stellen bij de uitoefening van bevoegdheden. Vanuit taakvolwassenheid, eigenaarschap en vertrouwen kunnen de medewerkers met en binnen hun teams heel goed beslissen of een besluit beter door het bestuursorgaan zelf kan worden genomen of niet. Afstemming met de betreffende portefeuillehouder aan de voorkant is dan ook belangrijk. Zeker indien sprake is van subjectieve criteria op basis waarvan de uitoefening van het mandaat niet zou moeten worden uitgeoefend, althans waar voorafgaande afstemming met de portefeuillehouder aangewezen is. Te denken valt aan:
Deze afstemming betreft dan ook zowel een structuuraspect ( werkoverleg of portefeuillehouder-overleg) alsook een cultuuraspect (gedraging ambtenaar om portefeuillehouder op de hoogte te houden).
De scheidslijn tussen wanneer wel en wanneer geen gebruik mag worden gemaakt van een mandaat is niet altijd even objectief en duidelijk. Ter verduidelijking wordt hieronder aangegeven wanneer besluitvorming in ieder geval door het bevoegde bestuursorgaan dient plaats te vinden.
Het spreekt voor zich dat alle in mandaat uitgeoefende bevoegdheden eveneens moeten voldoen aan het bepaalde in de regeling budgethouderschap gemeente Twenterand (zie artikel 3 van de mandaatregeling).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-307823.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.