Gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan ‘Harlingen – Almenum wooncentrum’, beeldkwaliteitsplan, besluit hogere grenswaarde en exploitatieovereenkomst

Burgemeester en wethouders van Harlingen maken bekend dat ter inzage liggen:

  • -

    Het op 22 juni 2022 door de gemeenteraad gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan “Harlingen – Almenum wooncentrum’. Dit bestemmingsplan voorziet in de herontwikkeling om de verouderde gebouwen (162 woningen) van het woonzorgcentrum Almenum te slopen en hiervoor in de plaats nieuwbouw (155 woningen) te realiseren. De wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan komen tegemoet aan diverse zienswijzen en zijn opgenomen in de reactienota als bijlage bij het vastgestelde bestemmingsplan.

  • -

    Het op 22 juni 2022 door de gemeenteraad gewijzigd vastgestelde beeldkwaliteitsplan. De wijziging houdt in dat het meest westelijke woongebouw in vier bouwlagen wordt uitgevoerd in plaats van vijf bouwlagen.

  • -

    Het op 20 juni 2022 vastgestelde besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder.

  • -

    De zakelijke beschrijving van de anterieure overeenkomst welke gesloten is ten behoeve van de herontwikkeling van het plangebied.

Locatie en termijn ter inzage

Bovengenoemde planstukken liggen met ingang van 4 juli 2022 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage bij het Klantencontactcentrum in het gebouw “De Groenlandsvaarder” aan de Voorstraat 35 te Harlingen. Daarnaast kunnen het vastgestelde bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan ook worden ingezien op de website www.ruimtelijkeplannen.nl 

Indienen beroep

Er kan door belanghebbenden beroep worden ingediend tegen het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan en tegen het besluit hogere grenswaarde. Tegen de andere besluiten staat geen mogelijkheid van beroep open.

Het beroepschrift kunt u tijdens de beroepstermijn van zes weken (dus t/m 14 augustus 2022) schriftelijk indienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Gelijktijdig met het instellen van beroep kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Indien gedurende de bovenstaande beroepstermijn bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, wordt de werking van het besluit opgeschort totdat op het verzoek is beslist.

Afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet is van toepassing. Dit brengt met zich mee dat alle beroepsgronden in het beroepschrift dienen te worden opgenomen. Na afloop van de beroepstermijn kunnen de beroepsgronden niet meer worden aangevuld.

Naar boven