Gemeenteblad van Smallingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Smallingerland | Gemeenteblad 2022, 300942 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Smallingerland | Gemeenteblad 2022, 300942 | beleidsregel |
Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Smallingerland 2022
Bij de uitwerking van deze beleidsregels is het uitgangspunt de Sociale koers van Smallingerland geweest, waarbij de vier centrale ambities Zeker bestaan, Ertoe doen, Erbij horen en Goed voelen zijn.
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
cliëntondersteuner: een onafhankelijk persoon die de jeugdige en/of ouder(s) informeert, adviseert en/of begeleidt bij vragen, problemen, klachten of bezwaren in verband met de, al of (nog) niet verstrekte, ondersteuning vanuit de Jeugdwet. Deze ondersteuning kan informeel (uit het eigen netwerk van de jeugdige en/of ouder(s)) of formeel (door een professional) geboden worden.
jeugdige: een persoon in de leeftijd tot 18 jaar. Dit kan ook een ongeborene zijn. Op de maximum leeftijd van 18 jaar gelden enkele uitzonderingen:
In de volgende situaties kan het ook gaan om een persoon in de leeftijd van 18 jaar tot en met 23 jaar:
als door het college bepaald is dat de inzet van (hoog)specialistische jeugdhulp noodzakelijk is, bij een jeugdige die niet eerder gebruik heeft gemaakt van ondersteuning in het kader van de Jeugdwet, die geen aanspraak kan maken op de Wet langdurige zorg en de Zorgverzekeringswet en waarvoor ondersteuning in het kader van de WMO niet passend is.
maatwerkvoorziening: op de jeugdige en/of ouder(s) toegesneden ondersteuning, die op basis van zorgvuldig onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de jeugdige en/of ouder(s) toegankelijk is. In de Jeugdwet wordt dit een individuele voorziening genoemd. Maatwerkvoorzieningen voorzien in individuele hulp wanneer vrij toegankelijke voorzieningen niet toereikend zijn. Hier is een beschikking voor nodig. Kinderen kunnen hier alleen gebruik van maken als ze worden doorverwezen worden of als de gemeente daar toestemming voor geeft, bijvoorbeeld via Carins.
ondersteuningsplan: na de aanvraag voor ondersteuning van de jeugdige en/of ouders kan een onderzoek volgen. Op basis van dit onderzoek wordt het ondersteuningsplan opgesteld. In dit plan staan onder andere de ondersteuningsbehoefte, de hulpvraag, de concrete oplossingen en de gewenste resultaten. Ook staan de bijdragen van zowel het college als de jeugdige en/of de ouders en hun netwerk aan de oplossingen beschreven.
professional: professional met (middels diploma of ervaringscertificaat) aantoonbare specifieke kennis en vaardigheden ten aanzien van de opgroei-, opvoed- en ontwikkelingsproblematiek van de jeugdige en/of ouder(s) en/of de benodigde ondersteuning, die (aantoonbaar) voldoet aan de in de branche geldende (kwaliteits-)eisen én een gericht op de voorziening passende registratie heeft bij de KvK of in het beroepsregister of in loondienst is bij een formele zorgaanbieder.
Artikel 2 Jeugdhulpvoorzieningen
Er is onderscheid gemaakt tussen algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen. Voor een deel van de hulpvragen kunnen ouder(s) en/of jeugdigen terecht bij een algemene voorziening. Hiervoor is geen verwijzing of toekenning nodig van het college. De jeugdige en zijn ouders kunnen voor deze vorm van jeugdhulp rechtstreeks contact opnemen met de voorziening. Een maatwerkvoorziening is niet vrij toegankelijk, hiervoor is een verwijzing nodig.
De gemeente Smallingerland biedt de volgende vormen van ondersteuning middels een algemene voorziening:
Basisvoorzieningen; alle voorzieningen in het voorliggende veld, al dan niet (mede) bekostigd door de gemeente, die erop gericht zijn om veilig en gezond opgroeien (mede) mogelijk te maken. Hierbij kan gedacht worden aan jeugd- en jongerenwerk, sociaal cultureel werk, sport- en vrijetijdsvoorzieningen maar ook activiteiten die vanuit vrijwilligers(-organisaties) en buurt-of wijkinitiatieven worden ontplooid.
De gemeente Smallingerland biedt de volgende vormen van ondersteuning middels een maatwerkvoorziening:
Dyslexiezorg: ondersteuning voor jeugdigen met (een vermoeden van) ernstig enkelvoudige dyslexie (EED), in de vorm van dyslexieonderzoek en/of behandeling. Dyslexiezorg wordt geboden aan jeugdigen in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar, dan wel aan jeugdigen waarvan de dyslexiezorg vóór de 13e verjaardag van de jeugdige is gestart. Er is sprake van dyslexie wanneer bij een jeugdige lezen, spellen en schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, te moeizaam gaan terwijl het kind wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van EED als er volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 2.0 een diagnose is gesteld en er geen andere oorzaken zijn gevonden die de problemen kunnen verklaren.
Pleegzorg: ondersteuning waarbij pleegouders de jeugdige verblijf, verzorging en opvoeding bieden in combinatie met professionele begeleiding van het pleegkind, de pleegouders en de biologische ouders door een pleegzorgaanbieder. Pleegzorg kan zowel tijdelijk als langdurig en zowel 24/7 als in deeltijd of weekendopvang (respijtzorg) geboden worden. Een pleeggezin kan zowel een gezin uit het pleeggezinnenbestand van een voorziening voor pleegzorg zijn, alsook een gezin uit het eigen netwerk van familie of bekenden.
Specialistische jeugdhulp: alle ambulante jeugdhulp en jeugdhulp met verblijf, niet zijnde dyslexiezorg, pleegzorg of hoog specialistische jeugdhulp. Specialistische jeugdhulp kan ingezet worden in de vorm van een traject gericht op herstel of een duurzaam traject. Een duurzaam traject zal meer gericht zijn op stabilisatie en een mate van verbetering en niet op volledig herstel. Er kan maximaal 1 traject per jeugdige ingezet worden, maar er kunnen binnen één gezin wel meerdere trajecten voorkomen. Ambulante jeugdhulp betreft jeugdhulp die op vaste of onregelmatige tijden plaats vindt waarbij de zorgaanbieder de jongere bezoekt in diens eigen omgeving en/of de jongere zich voor behandeling verplaatst naar de zorgverstrekker of elders (school, kinderdagverblijf e.d.), zonder opname met overnachting. Bij zeer intensieve ambulante trajecten is het mogelijk om het component ThuisPLUS-jeugd aan het ondersteuningsprofiel toe te voegen ter voorkoming van opname. Bij Jeugdhulp met verblijf verblijft een jeugdige, op vrijwillige of gedwongen basis, in een (open) instelling. Verblijf wordt alleen als component in combinatie met een ondersteuningsprofiel verstrekt en kent de volgende drie intensiteiten: Laag, Middel en Hoog.
Hoogspecialistische jeugdhulp: zeer complexe, intensieve specialistische jeugdhulp, waarbij al dan niet gedwongen een klinisch vangnet (Jeugdzorg Plus) setting, een Driemilieuvoorziening (of vergelijkbare intramurale voorziening) noodzakelijk is. Het klinische vangnet is structureel en continu beschikbaar. Er is sprake van meervoudige ernstige problematiek, die vraagt om een multidisciplinaire aanpak vanuit meerdere jeugdhulpdisciplines.
Crisishulp: ondersteuning die directe inzet vraagt om de veiligheid van de jeugdige en/of ouder(s) te garanderen. Dit kan zijn in situaties waarbij gevaar voor een jeugdige dreigt door ernstige verwaarlozing, fysiek geweld of seksueel misbruik, situaties waarin een ouder of jeugdige dreigt met zelfdoding of een psychose heeft. Crisishulp kan zowel ambulant als residentieel zijn.
Jeugdbescherming: Ondersteuning in de vorm van jeugdbeschermingsmaatregelen. Een (Voorlopige) Ondertoezichtstelling en een Gezag beëindigende maatregel zijn jeugdbeschermingsmaatregelen. Deze maatregelen kan de rechter opleggen als vrijwillige hulp niet toereikend is en de jeugdige ernstig bedreigd wordt in zijn ontwikkeling. Soms woont een kind daarom (tijdelijk) niet meer thuis. Gezinsvoogden van een Gecertificeerde Instelling begeleiden een gezin bij de opvoeding, tot de ouders dit weer zelfstandig kunnen.
Jeugdreclassering: Ondersteuning in de vorm van intensieve begeleiding en controle voor jongeren die veroordeeld zijn of verdacht worden van een strafbaar feit. Dit kan zowel op basis van een proces-verbaal van de politie als van de leerplichtambtenaar zijn. De jeugdreclassering wordt uitgevoerd door een Gecertificeerde Instelling of de volwassenreclassering.
Hoofdstuk 3 Toegang tot jeugdhulp
Artikel 3 Toegang jeugdhulp via Carins
Indien vanwege zorgvuldigheid van het onderzoek de termijn van 8 weken niet gehaald wordt, dan treedt degene die het onderzoek uitvoert in overleg met de jeugdige en/of ouder(s) over de verlenging van de termijn. De beslistermijn kan eenmaal verlengd worden met maximaal 8 weken. Het college bevestigt de verlenging van de termijn schriftelijk aan de jeugdige en/of ouder(s), onder vermelding van de termijn waarbinnen het onderzoek naar verwachting wel is afgerond.
Voorafgaand aan het gesprek in het kader van het onderzoek wordt de jeugdige en/of ouder(s) de mogelijkheid geboden om een familiegroepsplan in te dienen. Het familiegroepsplan wordt opgesteld door de ouders samen met hun sociaal netwerk. In het plan beschrijft de jeugdige en/of ouder(s) zelf zijn situatie en worden de volgende zaken opgenomen:
In spoedeisende gevallen treft het college zo spoedig mogelijk een passende tijdelijke voorziening, of vraagt het college een spoedmachtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Jeugdwet. Het college legt de beslissing over de inzet van hulp in dat geval zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken na de start van de hulp, vast in een beschikking.
Een aanvraag van een ondersteuningsbehoefte kan ook gedaan worden bij de (huis)arts, medisch specialist of jeugdarts. Of wanneer van toepassing: Gecertificeerde Instelling of Rechtbank. In bovengenoemde situatie maakt de (huis)arts, medisch specialist, jeugdarts, Gecertificeerde Instelling of Rechtbank een professionele afweging van de benodigde ondersteuning en kan deze direct doorverwijzen naar jeugdhulp.
Hoofdstuk 4 Onderzoek, aanvraag en beschikking
Artikel 7 Onderzoek naar ondersteuningsbehoefte.
Nadat er een aanvraag gedaan is zal er onderzoek plaatsvinden. Hierbij wordt onderzocht welke ondersteuningsbehoefte er al dan niet is. Dit onderzoek wordt gedaan door, wanneer mogelijk, in gesprek te gaan met ouder(s) en/of jeugdige. Er wordt indien nodig informatie opgevraagd bij betrokken professionals (waaronder leerkrachten en hulpverleners) en indien nodig kan er medisch advies gevraagd worden van een deskundige. Wanneer aanwezig geldt het familie groepsplan als basis van het onderzoek.
Voor het onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte en besluitvorming geldt een beslistermijn van 8 weken.
Indien vanwege zorgvuldigheid van het onderzoek de termijn van 8 weken niet gehaald wordt, dan treedt degene die het onderzoek uitvoert in overleg met de jeugdige en/of ouder(s) over de verlenging van de termijn. De beslistermijn kan eenmaal verlengd worden met maximaal 8 weken. Dit wordt vervolgens schriftelijk bevestigd, onder vermelding van de termijn waarbinnen het onderzoek naar verwachting wel is afgerond.
Op basis van het onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte, wordt een verslag gemaakt en een plan opgesteld. Dit noemen wij een ondersteuningsplan.
De jeugdige en/of ouder(s) krijgen de mogelijkheid om het ondersteuningsplan te lezen en een reactie hierop te geven. Naar aanleiding van de reactie van de jeugdige en/of ouder(s) worden feitelijke onjuistheden in het ondersteuningsplan aangepast. Opmerkingen en aanvullingen van de jeugdige en/of ouder(s) worden aan het ondersteuningsplan toegevoegd.
Wanneer het college een besluit genomen heeft naar aanleiding van een aanvraag voor een maatwerkvoorziening wordt deze beslissing schriftelijk vastgelegd. Dit noemen we een beschikking. In deze beschikking staat onder andere informatie over de rechten en plichten van betrokkenen, de in te zetten maatwerkvoorziening en overige relevante informatie ten aanzien van de beslissing.
In afwijking op lid 2 kan de looptijd langer dan 1 jaar zijn als er sprake is van:
Pleegzorg ‘Perspectief-biedend’, indien is besloten dat een jeugdige niet meer terug naar huis kan en langdurig in het pleeggezin zal verblijven. De beschikking zal in dit geval in principe een looptijd hebben tot de jeugdige de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt, tenzij de jeugdige heeft aangegeven dat hij na zijn 18e geen gebruik meer wil maken van pleegzorg.
Artikel 12 Algemeen toetsings- en afwegingskader
Een jeugdige en/of zijn ouders komen in aanmerking voor een individuele voorziening als:
De jeugdige op eigen kracht, of met zijn ouders of andere personen uit zijn naaste omgeving, geen oplossing voor zijn hulpvraag kan vinden. Hierbij wordt gekeken naar welke hulp, in algemene zin, gebruikelijk is voor ouders om aan hun kind te bieden. Dit wordt gedaan door de volgende onderwerpen te wegen:
Hoofdstuk 5 Persoonsgebonden budget (Pgb)
Artikel 13 Regels voor een Pgb
Om te bepalen of een persoonsgebonden budget (Pgb) voor de jeugdige en/of ouder(s) toegankelijk en passend is en conform de daarvoor opgestelde regels wordt besteed, worden de volgende aspecten getoetst en/of gewogen:
Om in aanmerking te komen voor een Pgb dient te zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
De jeugdige en/of ouder(s) dan wel zijn vertegenwoordiger is voldoende vaardig om alle aan de Pgb verbonden taken op een verantwoorde wijze uit te voeren. De Pgb-vaardigheid kan worden getoetst met behulp van de door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport uitgegeven “Checklist 10-punten Pgb vaardigheid” en bijbehorende “Handreiking voor toetsing (minimale) Pgb-vaardigheid”.
Artikel 14 Formele en informele hulp bij Pgb
Van formele hulp is sprake als de hulp verleend wordt door onderstaande personen, met uitzondering van personen uit het sociaal netwerk van de budgethouder:
personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staat in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007), en die beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
personen die aangemerkt zijn als Zelfstandige zonder personeel (ZZp-er). Daarnaast moeten ze ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
Artikel 15 Pgb-plan en besteding
De jeugdige en/of ouder(s) mag, naar zijn of haar behoefte, de ene periode meer ondersteuning inkopen dan de andere periode, zolang het totaal beschikte budget (per kalenderjaar) niet wordt overschreden. De jeugdige en/of ouder(s) is in dit geval wel verplicht om per periode een factuur in te dienen over de werkelijk ontvangen uren ondersteuning.
Het Pgb wordt niet rechtstreeks overgemaakt op de rekening van de jeugdige en/of ouder(s). Dit is wettelijk geregeld om misbruik en oneigenlijk gebruik van Pgb tegen te gaan. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) doet de betalingen rechtstreeks aan de zorgaanbieder. Deze regeling, trekkingsrecht geheten, geldt voor alle gemeenten.
Hoofdstuk 6 Privacy, vertrouwenspersoon en klachten
Onderstaande artikelen komen uit de verordening jeugdhulp Smallingerland 2022. Voor de volledigheid zijn deze hier toegevoegd zodat de betreffende onderdelen hier wel vertegenwoordigd zijn.
Artikel 19 Betrekken van ingezetenen bij ontwikkelen beleid
Het college stelt ingezetenen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige of zijn ouders afwijken van de bepalingen in deze verordening, als toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-300942.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.