Gemeenteblad van Zevenaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zevenaar | Gemeenteblad 2022, 294077 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zevenaar | Gemeenteblad 2022, 294077 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Doesburg, Duiven, Westervoort en Zevenaar;
dat de gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg dient te worden gewijzigd als gevolg van het gewijzigd zijn van de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Archiefwet 1995, om reden van de uittreding van het Polderdistrict Rijn en IJssel, om reden van de gemeentelijke herindelingen die hebben plaatsgevonden en als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Archiefwet 1995 en de Gemeentewet;
de bestaande gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg te wijzigen in een gemeenschappelijke regeling in de zin van artikel 8, lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, genaamd Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg, zijnde een bedrijfsvoeringsorganisatie met rechtspersoonlijkheid, en waarvan de regeling komt te luiden als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het Streekarchivariaat heeft tot doel de belangen van de deelnemers met betrekking tot de zorg, het beheer, de bewaring en het ter beschikking stellen van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en collecties van de deelnemers in gezamenlijkheid te behartigen, alsmede het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
Het Streekarchivariaat heeft tevens als doel het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis middels het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie regionaal-historisch bronnenmateriaal en deze op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar stellen aan en dienstbaar maken voor een breed publiek.
Hoofdstuk 2 Bestuur en voorzitter
Naast de uitoefening van taken en bevoegdheden op grond van het elders in deze regeling bepaalde, is het bestuur in elk geval belast met en bevoegd tot:
Als de voorzitter collegelid is van een gemeente die partij is in een privaatrechtelijke aangelegenheid dan wel een geschil waarbij het Streekarchivariaat betrokken is, oefent de plaatsvervangend voorzitter de vertegenwoordigingsbevoegdheid uit. Als ook zijn bestuur bij de privaatrechtelijke aangelegenheid dan wel het geschil is betrokken, oefent een ander lid van het bestuur de vertegenwoordigingsbevoegdheid uit.
Hoofdstuk 3 Secretaris, streekarchivaris, overig personeel en faciliterende gemeente
Artikel 15 Faciliterende gemeente
De faciliterende gemeente verleent ondersteuning aan de bedrijfsvoeringsorganisatie ten behoeve van een goede uitvoering van de werkzaamheden voor de behartiging van het doel en belangen waarvoor deze regeling is ingesteld waaronder het bieden van ondersteuning in met name de bestuurs- en financiële planning & control-cyclus en met betrekking tot met name de bedrijfsvoeringstaken Personeel & Organisatie, Financiën, Juridische zaken, Administratie.
De met de taken van faciliterende gemeente gepaard gaande kosten, worden jaarlijks in de begroting van de bedrijfsvoeringsorganisatie opgenomen. De kosten worden verrekend op basis van het bepaalde in artikel 17 van deze regeling. De faciliterende gemeente verstrekt aan het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie jaarlijks vóór 1 maart een specificatie van de gemaakte kosten.
Artikel 16 Huisvesting archiefbewaarplaats
De onderscheiden gemeenten dragen ieder voor eigen rekening zorg voor de huisvesting van een volwaardige archiefbewaarplaats voor hun eigen gemeente, inclusief werkplekken die voldoen aan de daarvoor wettelijk gestelde eisen voor de medewerkers van het Streekarchivariaat en een studiezaal.
Hoofdstuk 4 Financiële bepalingen
Artikel 17 Financiële bijdragen
De verdeling van de kosten over de samenwerkende gemeenten geschiedt voor de ene helft naar het aantal inwoners volgens de laatstelijk door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers en voor de andere helft naar de op grond van hun bezoldiging gekwalificeerde werktijden van de personeelsleden van het Streekarchivariaat in de samenwerkende gemeenten.
Een batig saldo kan worden bestemd voor vorming van of toevoeging aan de reserve. De hoogte van deze reserve wordt bepaald door het bestuur met een maximum van € 15.000,-- . Voor zover een batig saldo niet wordt aangewend voor de reserve wordt het saldo naar rato van de jaarlijkse bijdrage uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 6 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Voor de vaststelling van het financiële nadeel zoals bedoeld in het derde lid, wordt door de bedrijfsvoeringsorganisatie en het uittredende college gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor partijen bindend. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
Artikel 26 Opheffing en liquidatie
Ingeval van opheffing van de gemeenschappelijke regeling regelt het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie de financiële gevolgen van opheffing in een liquidatieplan. Het liquidatieplan voorziet ook in de verdeling van alle rechten en plichten van de bedrijfsvoeringsorganisatie over de deelnemers en voorziet in de gevolgen die de opheffing heeft voor het personeel. In het liquidatieplan kan van de bepalingen in de regeling worden afgeweken.
Hoofdstuk 9 Overgangs- en slotbepalingen
De regeling zoals die luidde vóór deze wijziging blijft van toepassing op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze regeling in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze regeling in werking treedt.
Artikel 30 Bekendmaking en toezending
De faciliterende gemeente draagt zorg voor toezending van de regeling aan Gedeputeerde Staten en de bekendmaking van de regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-294077.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.