Gemeenteblad van Bergen op Zoom
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen op Zoom | Gemeenteblad 2022, 29370 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen op Zoom | Gemeenteblad 2022, 29370 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom houdende regels omtrent Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023
(Nadere regels Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom;
gelet op het bepaalde in artikel 3, 4 en 6 van de Algemene subsidieverordening Bergen op Zoom 2015;
overwegende dat de gemeente Bergen op Zoom wil stimuleren dat culturele voorzieningen in de gemeente zich ontwikkelen tot toekomstbestendige en krachtige organisaties en wil stimuleren dat culturele voorzieningen bijdragen aan het versterken van de sociale samenhang in de gemeente, met als doel de negatieve maatschappelijke en economische effecten, die ten gevolge van de maatregelen Covid-19 zijn ontstaan op de korte en lange termijn te beperken.
De Cultuurvisie 2013 en de doelstellingen, zoals deze zijn geformuleerd in het Focusakkoord en de maatschappelijke opgaven, zijn hierbij het inhoudelijke beleidskader. Een subsidieaanvraag dient een bijdrage te leveren aan de ambities en doelstellingen die hierin zijn verwoord.
Deze tijdelijke regeling van de gemeente Bergen op Zoom draagt bij aan de ontwikkeling van culturele organisaties teneinde de sociale samenhang in de gemeente te versterken en de negatieve maatschappelijke en economische effecten, die ten gevolge van de maatregelen Covid-19 zijn ontstaan op de korte en lange termijn te beperken. De gemeente investeert, zowel in de zakelijk organisatorische als in de artistieke ontwikkeling van culturele organisaties en biedt hen ruimte voor vormen van samenwerking, verdieping en professionalisering
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
aanvraag: schriftelijk verzoek aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom om verlening van subsidie ingevolge de nadere regels subsidiëring Nadere regels Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023.
een organisatie of instelling, zonder winstoogmerk, die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en die bijdraagt aan het gemeentelijk cultuur- en erfgoedbeleid. Die gevestigd is binnen de gemeente Bergen op Zoom en binnen de gemeente Bergen op Zoom culturele activiteiten of ondersteunende activiteiten biedt op het gebied van kunst, cultuur of erfgoed, binnen de categorieën podiumkunsten, erfgoed (immaterieel), media, letteren en beeldende kunst, mode en design, evenementen (inclusief volksfeesten) en educatie. Ook de overheid, of door de overheid grotendeels bekostigde organisaties, past binnen deze categorie.
een creatieve maker: individuele, talentvolle cultuurbeoefenaar of creatief producent, die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, woonachtig en werkzaam in de gemeente Bergen op Zoom op het gebied van kunst- en cultuureducatie, beeldende kunst, podiumkunsten, film, media en letteren, mode en design, digitale en urban-cultuur.
Artikel 2 Doel en uitgangspunten subsidie
De Coramaatregelen hebben impact op de ontwikkeling van de organisatorische en artistieke kwaliteit van de culturele voorzieningen en heeft sociaal--maatschappelijke impact vanwege een beperkte(re) binding met de leden, vrijwilligers en bezoekers.
Een subsidie vanuit deze nadere regels kan worden verleend voor:
Artikel 3 Vereisten aanvrager van de subsidie
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, moet de aanvrager aan alle volgende criteria voldoen:
Artikel 4 Subsidieplafond en maximaal aan te vragen subsidiebedrag per aanvraag
Het subsidieplafond van deze regeling bedraagt in totaal € 900.000, het budget bestaat uit verschillende deelbudgetten die elk verdeeld worden over 4 aanvraagtermijnen, namelijk aanvragen voor activiteiten vanuit
Het maximum aan te vragen subsidiebedrag bedraagt in totaal per organisatie:
De aanvragen die volledig zijn, worden behandeld op basis van ontvangst. Na de volledigheidstoets wordt bekeken of de subsidie aan de voorwaarden en criteria voldoet. Zolang het subsidieplafond van het desbetreffende deelbudget niet is bereikt, kan de subsidie worden verstrekt. Als de hoogte van het deelbudget is bereikt of overschreden dreigt te worden, schuift de aanvraag, in afstemming met de aanvrager, door naar de volgende indieningstermijn. Indien het totale subsidieplafond is bereikt, wordt de aanvraag geweigerd.
Bij eventuele onderbesteding kunnen de middelen die niet zijn verstrekt, door het college van burgemeester en wethouders worden bestemd voor een bestemming die in lijn is met de eerder door het college en raad vastgestelde bestemming van de Rijkscompensatiemiddelen, namelijk voor het in stand houden van de culturele voorzieningen. Dit om meer specifiek ervoor zorg te dragen dat de culturele voorzieningen toekomst- bestendige organisaties blijven of worden.
Burgemeester en wethouders kunnen, naar aanleiding van de uitkomsten van de tussentijdse evaluatie per oktober 2022 van de regeling, de hoogte van het subsidieplafond en deelbudgetten, alsmede de bestemming van de Rijkscompensatiemiddelen, bij afzonderlijk besluit wijzigen dan wel bijstellen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In het kader van de Stimuleringsregeling Cultuur Corona subsidiëren burgemeester en wethouders investeringen dan wel activiteiten ten behoeve van de zakelijke en/of artistieke ontwikkeling.
1. Artistieke ontwikkeling: culturele activiteiten die bestemd zijn voor doelgroepen die door Corona extra zijn geraakt, dan wel gericht zijn op de artistieke kwaliteit van een organisatie. Voorwaarde is dat er sprake is van een maatschappelijke doelstelling en/of indien dat mogelijk is, sprake is van samenwerking. Bijvoorbeeld met andere doelgroepen, andere (welzijns-)organisaties.
Hieronder valt een activiteit die gericht is op:
2. Zakelijke- organisatorische ontwikkeling: culturele activiteiten dan wel investeringen die gericht zijn op samenwerking en/of professionalisering of een maatschappelijke doelstelling hebben.
Hieronder valt een activiteit ter bevordering van het ondernemerschap en die gericht is op:
het aangaan van vormen van samenwerking met anderen binnen en buiten de eigen sector met als doel, het bevorderen van publieksbereik, andere doelgroepen aan te boren, elkaar te versterken, deskundigheidsbevordering, efficiënter te werken, geld te besparen dan wel inkomsten te genereren (bevorderen ondernemerschap).
Artikel 6 Niet subsidiabele activiteiten
De volgende investeringen en activiteiten komen in ieder geval niet in aanmerking voor subsidie, investeringen of activiteiten die:
Artikel 7 Vereisten subsidieaanvraag
een toelichting op de begroting waarbij materiële investeringen alleen zijn toegestaan als de aanschaf noodzakelijk en onontbeerlijk is voor het gewenste doel. Indien cofinanciering mogelijk is, dan kunnen uren die vrijwilligers, dan wel de creatieve maker ten behoeve van het project of activiteit maken, opgevoerd worden als cofinanciering.
Het college kan aanvullende informatie, dan wel een mondelinge toelichting vragen.
Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen, die tijdig en volledig zijn ontvangen en voldoen aan de doelstelling van deze regeling, worden individueel op basis van de volgende criteria beoordeeld.
In het geval van artistieke ontwikkeling:
In het geval van zakelijke ontwikkeling:
Subsidieaanvragers, die een aanvraag voor een project indienen die soortgelijk zijn dan wel waar samenwerking een meerwaarde heeft, zullen worden gestimuleerd om samen te werken.
Het college stelt in afwijking van de artikelen 16 en 17 van de Algemene subsidieverordening de navolgende eisen aan de verantwoording van de subsidie.
Binnen 13 weken na afloop van de activiteit, dan wel na afloop van het initiatief wordt de activiteit verantwoord door
Het college kan bepalen dat ook andere of minder dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.
In aanvulling op de weigeringsgronden, zoals beschreven in de ASV, artikel 10, wordt de aangevraagde subsidie in ieder geval geweigerd indien:
De bestemming van de middelen, in welk kader de subsidie Stimuleringsregeling Cultuur Corona wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie per oktober 2022 kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.
Het college kan van een of meer bepaalde artikelen van deze regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou kunnen hebben, die onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-29370.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.