Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom houdende regels omtrent Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023

(Nadere regels Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom;

 

gelet op het bepaalde in artikel 3, 4 en 6 van de Algemene subsidieverordening Bergen op Zoom 2015;

 

overwegende dat de gemeente Bergen op Zoom wil stimuleren dat culturele voorzieningen in de gemeente zich ontwikkelen tot toekomstbestendige en krachtige organisaties en wil stimuleren dat culturele voorzieningen bijdragen aan het versterken van de sociale samenhang in de gemeente, met als doel de negatieve maatschappelijke en economische effecten, die ten gevolge van de maatregelen Covid-19 zijn ontstaan op de korte en lange termijn te beperken.

 

De Cultuurvisie 2013 en de doelstellingen, zoals deze zijn geformuleerd in het Focusakkoord en de maatschappelijke opgaven, zijn hierbij het inhoudelijke beleidskader. Een subsidieaanvraag dient een bijdrage te leveren aan de ambities en doelstellingen die hierin zijn verwoord.

Deze tijdelijke regeling van de gemeente Bergen op Zoom draagt bij aan de ontwikkeling van culturele organisaties teneinde de sociale samenhang in de gemeente te versterken en de negatieve maatschappelijke en economische effecten, die ten gevolge van de maatregelen Covid-19 zijn ontstaan op de korte en lange termijn te beperken. De gemeente investeert, zowel in de zakelijk organisatorische als in de artistieke ontwikkeling van culturele organisaties en biedt hen ruimte voor vormen van samenwerking, verdieping en professionalisering

 

besluit vast te stellen de volgende nadere regels:

 

 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

aanvraag: schriftelijk verzoek aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom om verlening van subsidie ingevolge de nadere regels subsidiëring Nadere regels Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023.

 

aanvrager:

  • a.

    een organisatie of instelling, zonder winstoogmerk, die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en die bijdraagt aan het gemeentelijk cultuur- en erfgoedbeleid. Die gevestigd is binnen de gemeente Bergen op Zoom en binnen de gemeente Bergen op Zoom culturele activiteiten of ondersteunende activiteiten biedt op het gebied van kunst, cultuur of erfgoed, binnen de categorieën podiumkunsten, erfgoed (immaterieel), media, letteren en beeldende kunst, mode en design, evenementen (inclusief volksfeesten) en educatie. Ook de overheid, of door de overheid grotendeels bekostigde organisaties, past binnen deze categorie.

  • b.

    een creatieve maker: individuele, talentvolle cultuurbeoefenaar of creatief producent, die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, woonachtig en werkzaam in de gemeente Bergen op Zoom op het gebied van kunst- en cultuureducatie, beeldende kunst, podiumkunsten, film, media en letteren, mode en design, digitale en urban-cultuur.

 

ASV: Algemene subsidieverordening Bergen op Zoom 2015.

Artikel 2 Doel en uitgangspunten subsidie

De Coramaatregelen hebben impact op de ontwikkeling van de organisatorische en artistieke kwaliteit van de culturele voorzieningen en heeft sociaal--maatschappelijke impact vanwege een beperkte(re) binding met de leden, vrijwilligers en bezoekers.

 

Een subsidie vanuit deze nadere regels kan worden verleend voor:

  • a.

    de zakelijk organisatorische, dan wel artistieke ontwikkeling van culturele non-profit organisaties en creatieve makers en

  • b.

    onder de voorwaarde dat het een maatschappelijk doelstelling heeft en/of indien dat mogelijk is, wordt gerealiseerd in samenwerking met anderen binnen en buiten de eigen sector, dan wel gericht is op binding met inwoners, leden, vrijwilligers en bezoekers.

 

Artikel 3 Vereisten aanvrager van de subsidie

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, moet de aanvrager aan alle volgende criteria voldoen:

  • a.

    De aanvrager is een culturele of erfgoedorganisatie zonder winstoogmerk of een creatieve maker met een culturele doelstelling die is ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Ook de overheid kan voor deze compensatieregeling in aanmerking komen.

  • b.

    De aanvrager is gevestigd in de gemeente Bergen op Zoom en biedt activiteiten op het grondgebied van de gemeente Bergen op Zoom;

  • c.

    De activiteiten, die door de aanvrager worden geboden, dragen naar het oordeel van het college direct dan wel indirect bij aan de gemeentelijke doelstellingen vanuit het cultuur- en erfgoedbeleid, het Focusakkoord en de maatschappelijke opgaven.

 

Artikel 4 Subsidieplafond en maximaal aan te vragen subsidiebedrag per aanvraag

Het subsidieplafond van deze regeling bedraagt in totaal € 900.000, het budget bestaat uit verschillende deelbudgetten die elk verdeeld worden over 4 aanvraagtermijnen, namelijk aanvragen voor activiteiten vanuit

  • a.

    non-profit cultuurorganisaties: totaal € 600.000 per aanvraagtermijn € 150.000

  • b.

    creatieve makers € 300.000, per aanvraagtermijn € 87.500

 

Het maximum aan te vragen subsidiebedrag bedraagt in totaal per organisatie:

  • a.

    non-profit cultuurorganisaties € 25.000

  • b.

    creatieve makers € 10.000

 

De aanvragen die volledig zijn, worden behandeld op basis van ontvangst. Na de volledigheidstoets wordt bekeken of de subsidie aan de voorwaarden en criteria voldoet. Zolang het subsidieplafond van het desbetreffende deelbudget niet is bereikt, kan de subsidie worden verstrekt. Als de hoogte van het deelbudget is bereikt of overschreden dreigt te worden, schuift de aanvraag, in afstemming met de aanvrager, door naar de volgende indieningstermijn. Indien het totale subsidieplafond is bereikt, wordt de aanvraag geweigerd.

Bij eventuele onderbesteding kunnen de middelen die niet zijn verstrekt, door het college van burgemeester en wethouders worden bestemd voor een bestemming die in lijn is met de eerder door het college en raad vastgestelde bestemming van de Rijkscompensatiemiddelen, namelijk voor het in stand houden van de culturele voorzieningen. Dit om meer specifiek ervoor zorg te dragen dat de culturele voorzieningen toekomst- bestendige organisaties blijven of worden.

Burgemeester en wethouders kunnen, naar aanleiding van de uitkomsten van de tussentijdse evaluatie per oktober 2022 van de regeling, de hoogte van het subsidieplafond en deelbudgetten, alsmede de bestemming van de Rijkscompensatiemiddelen, bij afzonderlijk besluit wijzigen dan wel bijstellen.

 

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

In het kader van de Stimuleringsregeling Cultuur Corona subsidiëren burgemeester en wethouders investeringen dan wel activiteiten ten behoeve van de zakelijke en/of artistieke ontwikkeling.

 

1. Artistieke ontwikkeling: culturele activiteiten die bestemd zijn voor doelgroepen die door Corona extra zijn geraakt, dan wel gericht zijn op de artistieke kwaliteit van een organisatie. Voorwaarde is dat er sprake is van een maatschappelijke doelstelling en/of indien dat mogelijk is, sprake is van samenwerking. Bijvoorbeeld met andere doelgroepen, andere (welzijns-)organisaties.

 

Hieronder valt een activiteit die gericht is op:

  • a.

    het bevorderen van cultuurdeelname (iedereen mag meedoen). Het gaat dan om een laagdrempelige cultuuractiviteit die gericht is op kwetsbare buurten/wijken, op jongeren of kwetsbare groepen en die gericht is op het ontwikkelen van competenties (iedereen mag meedoen).

  • b.

    het bevorderen van cultuurparticipatie (zet aan tot nadenken). Het gaat dan om een cultuuractiviteit waarbij er sprake is van interactie en kruisbestuiving waardoor de bezoeker wordt aangezet tot nadenken of een maatschappelijk probleem bespreekbaar wordt gemaakt.

  • c.

    het ontwikkelen van talenten van jongeren, kwetsbare groepen en/of in kwetsbare wijken (talentontwikkeling).

  • d.

    het bevorderen van de kwaliteit van het cultuuraanbod (kwaliteitsimpuls). Het gaat dan om een activiteit waarbij er sprake is van een aantoonbare verdieping en blijvende kwaliteitsverhoging van de culturele prestaties.

  • e.

    het uitvoeren van activiteit op een alternatieve en niet voor de hand liggende locatie; waarbij de uiting en de omgeving elkaar versterken (ruimtelijk effect).

 

2. Zakelijke- organisatorische ontwikkeling: culturele activiteiten dan wel investeringen die gericht zijn op samenwerking en/of professionalisering of een maatschappelijke doelstelling hebben.

 

Hieronder valt een activiteit ter bevordering van het ondernemerschap en die gericht is op:

  • a.

    het aangaan van vormen van samenwerking met anderen binnen en buiten de eigen sector met als doel, het bevorderen van publieksbereik, andere doelgroepen aan te boren, elkaar te versterken, deskundigheidsbevordering, efficiënter te werken, geld te besparen dan wel inkomsten te genereren (bevorderen ondernemerschap).

  • b.

    het ontwikkelen van een (kennis) platform en gericht is op een passend- en zichtbaar voorzieningen- en ondersteuningsaanbod.

 

Artikel 6 Niet subsidiabele activiteiten

De volgende investeringen en activiteiten komen in ieder geval niet in aanmerking voor subsidie, investeringen of activiteiten die:

  • die in de categorie zakelijke- en artistieke ontwikkeling niet gericht zijn op een maatschappelijke doelstelling, of op samenwerking, professionalisering en verdieping.

  • waarin al wordt voorzien, dan wel al bestaan of kennis die elders al wordt aangeboden.

  • waarvoor door de gemeente Bergen op Zoom al op andere wijze subsidie of een bijdrage wordt verstrekt voor dezelfde activiteit, dan wel investering.

  • die puur gericht zijn op de eigen organisatie en geen maatschappelijke meerwaarde hebben.

  • activiteiten die puur gericht zijn op inkoop, dan wel programmering.

 

Artikel 7 Vereisten subsidieaanvraag

  • a.

    Er wordt bij de Stimuleringsregeling Cultuur Corona gewerkt met meerdere aanvraagtermijnen.

  • b.

    Een aanvraag kan gedurende de looptijd van de regeling, het hele jaar worden aangevraagd. De aanvragen moeten voor de diverse termijn respectievelijk voor 1 juni 2022, voor 1 november 2022, voor 1 juni 2023 en voor 1 november 2023 worden ingediend bij burgemeester en wethouders.

  • c.

    De aanvrager dient de aanvraag in met het daartoe bestemde aanvraagformulier, een beknopt plan inclusief sluitende begroting, alsmede een toelichting op de begroting.

 

Het plan bestaat uit:

  • 1.

    een beschrijving van het doel van de activiteit.

  • 2.

    een omschrijving van het maatschappelijk effect en/of waar de samenwerking tussen de aanvrager en de organisatie waarmee wordt samengewerkt uit bestaat en het verwachte blijvende effect van de samenwerking.

  • 3.

    indien er een materiële investering nodig is wordt, tevens aangeven waarom deze investering noodzakelijk is voor het ontwikkeltraject.

  • 4.

    een planning, waarbij de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd start binnen 6 maanden nadat de subsidie is verleend.

  • 5.

    een toelichting op de begroting waarbij materiële investeringen alleen zijn toegestaan als de aanschaf noodzakelijk en onontbeerlijk is voor het gewenste doel. Indien cofinanciering mogelijk is, dan kunnen uren die vrijwilligers, dan wel de creatieve maker ten behoeve van het project of activiteit maken, opgevoerd worden als cofinanciering.

  • 6.

    De aanvrager kan, indien dat van toepassing is, aanvullend aantonen dat de activiteiten, waar subsidie voor wordt aangevraagd, in de komende 3 jaar worden voortgezet.

  •  

    • a.

      Een aanvraagformulier voor een subsidie kan worden aangevraagd via het mailadres cultuur@bergenopzoom.nl . Dit formulier wordt juist en volledig ingevuld en ondertekend en voorzien van de gevraagde bijlagen en kan worden ingediend via het mailadres cultuur@bergenopzoom.nl.

    • b.

      Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Wanneer stukken ontbreken en de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de subsidie aanvraag aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag.

    • c.

      Wanneer een aanvraag te laat is of het deelbudget bereikt is, schuift hij voor zover mogelijk, in afstemming met de aanvrager, door naar de volgende indieningstermijn.

    • d.

      Per aanvrager kan maximaal één keer op grond van deze regeling een subsidieaanvraag worden ingediend voor hetzelfde initiatief.

    • e.

      Organisaties waarmee wordt samengewerkt door de aanvrager, mogen maximaal 3 keer als samenwerkingsorganisatie worden opgevoerd in een aanvraag voor een ontwikkelsubsidie.

    • f.

      Organisaties die een subsidie ontvangen, moeten bereid zijn de opgedane kennis proactief te delen met andere organisaties.

    • g.

      Aanvragers waar geen reguliere subsidierelatie mee wordt onderhouden door het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom, overleggen:

  • indien een organisatie is ingeschreven in de Kamer van Koophandel een kopie van de inschrijving.

  • een document waarop het Ibannummer vermeld staat (bv een bankafschrift).

  • een omschrijving van de doelstelling van de aanvrager, de doelgroep en reguliere activiteiten van de aanvrager.

  • in geval van een creatieve maker een CV/portfolio.

Het college kan aanvullende informatie, dan wel een mondelinge toelichting vragen.

  •  

Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag

De aanvragen, die tijdig en volledig zijn ontvangen en voldoen aan de doelstelling van deze regeling, worden individueel op basis van de volgende criteria beoordeeld.

In het geval van artistieke ontwikkeling:

  • a.

    de motivering van de aanvrager om zich artistiek te ontwikkelen en bepaalde leerdoelen te behalen.

  • b.

    de motivatie van de keuze voor de organisatie waarmee wordt samengewerkt en heldere informatie over het verwachte effect van de samenwerking op de praktijk van de aanvrager.

  • c.

    bij de beoordeling van de aanvraag wordt ook de overweging meegenomen of, binnen de mogelijkheden, er sprake is van cofinanciering.

In het geval van zakelijke ontwikkeling:

  • a.

    de motivering van de aanvrager om zich te professionaliseren;

  • b.

    een haalbaar en realistisch plan van aanpak met bijbehorende begroting om de professionalisering op zakelijk organisatorisch gebied te bewerkstelligen;

  • c.

    de motivatie van de keuze voor de organisatie waarmee wordt samengewerkt en heldere informatie over het verwachte effect van de samenwerking op de praktijk van de aanvrager;

  • d.

    bij de beoordeling van de aanvraag wordt ook de overweging meegenomen of er, binnen de mogelijkheden, sprake is van cofinanciering:

Subsidieaanvragers, die een aanvraag voor een project indienen die soortgelijk zijn dan wel waar samenwerking een meerwaarde heeft, zullen worden gestimuleerd om samen te werken.

 

Artikel 9 Besluitvorming

  • Bij de besluitvorming wordt de volgende procedure gehanteerd:

    • a.

      de aanvrager krijgt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van de subsidieaanvraag.

    • b.

      alle aanvragen worden getoetst aan de formele vereisten, zoals deze zijn opgenomen in de ASV en in deze nadere regeling.

    • c.

      de ontvankelijke aanvragen worden inhoudelijk, op basis van de ASV en deze regeling, op de opgenomen criteria beoordeeld. Op basis van deze beoordeling besluiten burgemeester en wethouders binnen 13 weken over de aanvraag, met als streven om binnen 6 weken na indiening, een besluit te nemen.

    • d.

      een mondelinge toelichting kan deel uitmaken van de subsidieaanvraag. De organisatie waarmee wordt samengewerkt wordt in dat geval ook uitgenodigd.

    • e.

      voor aanvragen die zijn afgewezen, kan geen zelfde aanvraag worden ingediend in een volgende tranche.

  •  

Artikel 10 Verantwoording

Het college stelt in afwijking van de artikelen 16 en 17 van de Algemene subsidieverordening de navolgende eisen aan de verantwoording van de subsidie.

Binnen 13 weken na afloop van de activiteit, dan wel na afloop van het initiatief wordt de activiteit verantwoord door

  • a.

    een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteit, waarvoor de subsidie is verleend, is verricht en in welke mate het doel is bereikt.

  • b.

    een financieel verslag van de activiteit.

Het college kan bepalen dat ook andere of minder dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.

 

Artikel 11 Weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden, zoals beschreven in de ASV, artikel 10, wordt de aangevraagde subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    het subsidieplafond en het deelbudget is bereikt.

  • b.

    de aanvraag en het plan niet of niet voldoende voldoen aan de voorwaarden en het doel van de regeling.

  • c.

    de activiteit al is gestart dan wel eerder heeft plaatsgevonden.

  • d.

    de aanvraag niet volledig of onjuist is en/of de aanvraag is ontvangen buiten de periode, zoals vermeld in de regeling.

  • e.

    de aanvrager niet kan aantonen dat het plan kan worden uitgevoerd met de beschikbare middelen.

  • f.

    het gevraagde subsidiebedrag niet in verhouding staat tot de beoogde activiteiten c.q. initiatief.

  • g.

    er al eerder een subsidie is verstrekt voor een soortgelijk initiatief.

  • h.

    de activiteit geen maatschappelijke meerwaarde heeft dan wel dat niet kan worden aangetoond dat de activiteit voldoende draagvlak heeft van andere organisaties of de omgeving.

 

Artikel 12 Evaluatie

De bestemming van de middelen, in welk kader de subsidie Stimuleringsregeling Cultuur Corona wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie per oktober 2022 kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.

 

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan van een of meer bepaalde artikelen van deze regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou kunnen hebben, die onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op de dag volgende op de dag van bekendmaking.

 

Artikel 15 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels Stimuleringsregeling Cultuur Corona Bergen op Zoom 2022 en 2023.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom, gehouden op 14 december 2021.

De secretaris,

De burgemeester,

Naar boven