Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/22/077778 Gemeenteblad: 2022, nr. ????

Onderwerp: aanwijzen 2 parkeerplaatsen (per oplaadpaal) bij 15 proactief te plaatsen oplaadpalen binnen de gemeente Wijchen

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet (hierna: WVW 1994),

- artikel 15 van de WVW 1994,

- artikel 18 van de WVW 1994,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 1 juni 2022 positief is geadviseerd,

- het feit dat de locaties van de 15 proactieve oplaadpalen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Wijchen.

 

Overwegende dat:

• de gemeente Wijchen het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;

• het college van burgemeester en wethouders hiervoor de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ gemeente Wijchen op 18 mei 2021 heeft vastgesteld;

• de strategie mede gebaseerd is op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) (NAL) en de Gelders- Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL);

• de gemeente Wijchen met deze strategie het elektrisch rijden wil faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfra als drempel gezien wordt voor de overgang naar elektrisch rijden;

• er een plankaart gemaakt is, met mogelijke locaties voor een openbare oplaadpaal;

• de plankaart inzicht geeft in de behoefte aan het aantal oplaadpalen, dit gebaseerd op prognoses;

• uit de prognoses blijkt dat tot 2025 er voor de gemeente Wijchen 125 oplaadpalen geplaatst zouden moeten worden;

• de mogelijke locaties staan aangegeven op de plankaart, waarbij geen onderscheid gemaakt is tussen de oplaadpalen die op verzoek geplaatst worden en de te plaatsen proactieve oplaadpalen;

• inwoners de mogelijkheid hebben gehad om op de voorgestelde locaties voor een oplaadpaal te reageren, dit zowel digitaal als tijdens een inloopavond;

• een oplaadpaal op de plankaart pas geplaatst wordt als er een formele aanvraag voor gedaan is, dit met uitzondering van de proactieve laadpalen;

• de aanvrager aan bepaalde eisen genoemd in de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ gemeente Wijchen moet voldoen, wil hij in aanmerking komen om een openbare oplaadpaal aan te vragen;

• in de ‘beleidsstrategie Elektrisch rijden van de gemeente Wijchen’, zoals:

- De aanvrager beschikt over een elektrische auto;

- De aanvrager heeft geen mogelijkheid om de elektrische auto bij de eigen woning / het bedrijf op te laden;

- De aanvrager woont of werkt in de gemeente Wijchen;

- Er zijn geen of onvoldoende oplaadpalen binnen 250 meter loopafstand van de woning / bedrijf van de aanvrager;

- De locatie van de oplaadpaal ligt op grond die in eigendom is van de gemeente;

- De verkeersveiligheid van de oplaadlocatie is gewaarborgd;

- Oplaadpalen worden alleen bij bestaande parkeervakken gesitueerd;

- Oplaadpalen worden niet in de blauwe zone gesitueerd;

- (Nog) geen oplaadpalen in parkeergarages;

- Er moet altijd een vrije loopruimte overblijven van 1,20 meter. Een vernauwing tot 0,90 meter is toegestaan over een lengte van 0,50 meter.

- Er mag geen snoer / kabel over / onder het trottoir vanuit de woning / het bedrijf naar de auto worden gelegd;

- Het gebruik van de oplaadpaal mag de doorstroming van het overige verkeer niet belemmeren.

- De oplaadpaal dient (indien noodzakelijk) beschermd te worden door middel van een aanrijdbeveiliging;

- De oplaadpaal niet binnen 3 meter van een brandkraan plaatsen;

- De oplaadpaal bij voorkeur op de hoek van de straat;

- De oplaadpaal tussen de eerste en tweede parkeerplaats van een parkeerstrook;

- De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;

- Oplaadpalen die (ook) door bezoekers worden gebruikt zijn bij voorkeur gesitueerd op een logische plaats en goed in het zicht;

- Straten met een hoge parkeerdruk worden bij voorkeur ontzien;

- De oplaadpaal wordt bij voorkeur gesitueerd op goed verlichte locatie die in het zicht ligt van inwoners / ondernemers / bezoekers;

- Plaatsing voor monumenten wordt zoveel mogelijk vermeden;

- Plaatsing bij groenvoorzieningen wordt zoveel mogelijk vermeden;

- De oplaadpaal wordt bij voorkeur niet langs een gevel gepositioneerd. Indien niet anders mogelijk is, dan heeft de zijgevel de voorkeur, boven de voorgevel;

- De oplaadpaal moet ook voor kwetsbare groepen (zoals mindervaliden) goed bereikbaar en bruikbaar zijn;

- Bij voorkeur wordt de oplaadpaal binnen 25 meter van het laagspanningsnet en aan de zijde van de weg waar de laagspanningskabel zich bevindt geplaatst.

- De oplaadpaal wordt bij voorkeur zoveel mogelijk uitgelijnd met de al aanwezige voorzieningen;

• een goede dekking van oplaadinfrastructuur, niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar zeker ook voor de bezoekers aan bijvoorbeeld het centrum en voorzieningen;

• in de overeenkomst met de concessiehouder is vastgelegd dat de gemeente Wijchen 15 proactieve oplaadpalen per jaar moet plaatsen;

• de 15 in dit verkeersbesluit genoemde locaties een hoge verwachte vraag kennen voor het opladen van elektrische auto’s, zonder dat er een oplaadpaal is aangevraagd;

• op de volgende locaties een proactieve oplaadpaal geplaatst wordt, met de daarbij behorende belangenafweging;

  • 1.

    Ter hoogte van Saltshof 1008 in Wijchen

  • - De locatie ligt op een parkeerterrein dat bij een kantorencomplex hoort.

  • - Het is een locatie die door personeel / bezoekers (voor een langere tijd) met een elektrisch voertuig bezocht zal worden.

  • - De oplaadpaal wordt centraal op het terrein geplaatst.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen zullen geen invloed hebben op parkeermogelijkheden van bewoners / bedrijven in de nabijheid van de oplaadpaal. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

 

  • 2.

    Ter hoogte van Veenhof 2403 in Wijchen

  • - De locatie ligt op een parkeerterrein ten noorden van een dicht bebouwingsgebied en ten zuiden van een uitgangsgelegenheid, waar ook regelmatig evenementen gehouden worden.

  • - Het is een locatie die door bewoners / bezoekers (voor een langere tijd) met een elektrisch voertuig bezocht zal worden.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  •  

  • 3.

    Ter hoogte van Merlijnstraat 6 in Wijchen

  • - De locatie ligt bij een appartementencomplex met een eigen parkeergarage.

  • - Vanuit brandveiligheid wordt geadviseerd om geen oplaadvoorziening in een parkeergarage te plaatsen

  • - Vanuit de Vve is in het verleden al eens geïnformeerd naar de mogelijkheden voor een oplaadvoorziening in de openbare ruimte. Dit met als reden om de bewoners van de appartementen de gelegenheid te geven om dicht bij hun woning hun elektrisch voertuig op te kunnen laden.

  • - De bewoners van het appartement kunnen geen oplaadpaal aanvragen, omdat ze een parkeermogelijkheid (parkeergarage) op eigen terrein hebben.

  • - Binnen een loopafstand van 250 m is geen openbare oplaadvoorziening aanwezig waar de bewoners gebruik van kunnen maken.

  • - De bewoners aan de Merlijnstraat hebben allemaal de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.

  • - De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt.

  •  

  • 4.

    Ter hoogte van Zomertaling 169 in Wijchen

  • - De locatie ligt bij een appartementencomplex met een eigen parkeergarage.

  • - Onder de appartementen is een bedrijvencentrum gevestigd.

  • - Vanuit brandveiligheid wordt geadviseerd om geen oplaadvoorzieningen in een parkeergarage te plaatsen

  • - Vanuit de Vve is in het verleden al eens geïnformeerd naar de mogelijkheden voor een oplaadvoorziening in de openbare ruimte. Dit met als reden om de bewoners van de appartementen de gelegenheid te geven om dicht bij hun woning hun elektrisch voertuig op te kunnen laden.

  • - De bewoners van het appartement kunnen geen oplaadpaal aanvragen, omdat ze een parkeermogelijkheid (parkeergarage) op eigen terrein hebben.

  • - In de directe nabijheid is een oplaadmogelijkheid aanwezig. Deze wordt veel gebruikt door automobilisten die geen mogelijkheid hebben om op eigen terrein hun elektrisch voertuig op te laden. Dit zijn niet allen de bewoners van het appartement, maar ook de bewoners / bezoekers van nabij gelegen woningen.

  • - Voor deze locatie zijn verschillende reacties ingekomen op de plankaart. In het kort; de aangegeven locatie is een prima locatie. Wel werden er twee alternatieve locaties aangegeven:

  • Een locatie rechts van de afvalbakken. Dit omdat hier haaksparkeerplaatsen liggen;

  • Reactie gemeente.

  • De oplaadpaal hier plaatsen is helaas niet mogelijk. De reden hiervoor is dat de parkeerplaatsen in een blauwe zone gebied liggen. in de ‘beleidsstrategie Elektrisch rijden’is opgenomen dat wij geen oplaadpalen in een blauwe zone plaatsen. De maximum parkeerduur is 2 uur, is voor de meeste auto’s te kort om op te laden.

  • Op de hoek Zomertaling / Kraanvogelstraat.

  • Reactie gemeente.

  • Deze locatie is mede op verzoek van de Vve gekozen. Bewoners van de appartementen hebben dan wel een parkeerplaats in de parkeergarage, maar in een parkeergarage is het vanuit brandveiligheid niet gewenst om er oplaadvoorzieningen te plaatsen.

  • - De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er op deze locatie daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt.

  •  

5. Op parkeerterrein Pius XII straat in Wijchen

  • - De locatie ligt aan de westrand van het centrumgebied op een parkeerterrein, buiten de blauwe zone

  • - Binnen het centrumgebied geldt een blauwe zone en hier worden geen oplaadpalen geplaatst. De parkeerduur van de blauwe zone is (afhankelijk van de locatie) 1 uur of 2 uur. En dat is relatief kort voor het opladen van een elektrisch voertuig.

  • - Binnen het centrumgebied is alleen op het parkeerterrein Dorsvlegel (zuidrand) een oplaadvoorziening aanwezig. Dit terwijl er veel bezoekers, ook van buiten Wijchen, het centrum bezoeken met een elektrisch voertuig.

  • - Bewoners die binnen het centrumgebied wonen hebben veelal geen mogelijkheid om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrische voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  •  

  • 6.

    Op parkeerterrein Oude Klapstraat in Wijchen

  • - De locatie ligt ook aan de westrand van het centrumgebied op een parkeerterrein, buiten het gedeelte waar een blauwe zone ingesteld is.

  • - Op deze locatie zijn voorzieningen aanwezig die niet alleen centrumbezoekers aantrekken.

  • - Binnen het centrumgebied geldt een blauwe zone en hier worden geen oplaadpalen geplaatst. De parkeerduur van de blauwe zone is (afhankelijk van de locatie) 1 uur of 2 uur. En dat is relatief kort voor het opladen van een elektrisch voertuig.

  • - Binnen het centrumgebied is alleen op het parkeerterrein Dorsvlegel (zuidrand) een oplaadvoorziening aanwezig. Dit terwijl er veel bezoekers, ook van buiten Wijchen, het centrum bezoeken met een elektrisch voertuig.

  • - Voor deze locatie is een reacties ingekomen op de plankaart. In het kort; prima locatie voor het centrum. Kunnen er niet meer laadpalen geplaatst worden?

  • Reactie gemeente.

  • Op dit moment hebben wij, behalve de locatie op het parkeerterrein Pius XII straat, geen plannen om meer proactieve oplaadpalen rond het centrum te plaatsen.

  • - Bewoners die binnen het centrumgebied wonen hebben veelal geen mogelijkheid om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  •  

  • 7.

    Op parkeerterrein Brockhorstlaan in Wijchen

  • - De locatie ligt aan de oostrand van het centrumgebied op een parkeerterrein, buiten de blauwe zone.

  • - Binnen het centrumgebied geldt een blauwe zone en hier worden geen oplaadpalen geplaatst. De parkeerduur van de blauwe zone is (afhankelijk van de locatie) 1 uur of 2 uur. En dat is relatief kort voor het opladen van een elektrisch voertuig.

  • - Binnen het centrumgebied is alleen op het parkeerterrein Dorsvlegel (zuidrand) een oplaadvoorziening aanwezig. Dit terwijl er veel bezoekers, ook van buiten Wijchen, het centrum bezoeken met een elektrisch voertuig.

  • - Bewoners die binnen het centrumgebied wonen hebben veelal geen mogelijkheid om op eigen terrein een laadvoorziening te realiseren.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Voor deze locatie is een reactie ingekomen op de plankaart. In het kort; de aangegeven locatie van de oplaadpaal is geen goede locatie omdat:

  • op deze locatie geen behoefte is aan een oplaadpaal. Iedereen kan op eigen terrein een oplaadvoorziening aanbrengen;

  • het uitzicht op de molen 24/7 wordt aangetast en belemmerd;

  • de oplaadpalen ’s nachts ongewenste verkeersbewegingen veroorzaken, waardoor de nachtrust verstoord wordt;

  • er betere locaties voor een oplaadpaal zijn zoals het parkeerterrein tussen de Krullentoorn en de brandweerkazerne of de parkeergarage naast het NS station.

  • Reactie gemeente.

  • De locatie voor de proactieve oplaadpaal is gekozen omdat er ook bewoners binnen een loopafstand van 250 m wonen, die niet de mogelijkheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening aan te brengen.

  • Behalve voor deze groep bewoners wordt de oplaadpaal ook geplaatst voor de bewoners, bezoekers en het personeel van het centrum.

  •  

  • Door het plaatsen van de oplaadpaal wordt het zicht op de molen naar onze mening niet belemmerd. De oplaadpaal wordt op een parkeerterrein geplaatst. Het maakt dan ook niet uit of er een niet elektrisch voertuig parkeert of een elektrisch voertuig parkeert dat aan het opladen is. Dit geldt ook voor het argument dat een oplaadpaal ongewenste verkeersbewegingen zou veroorzaken.

  •  

  • De voorgestelde alternatieve locaties voor de oplaadpaal hebben wij onderzocht, maar hebben wij niet overgenomen. De reden hiervoor is, dat deze locaties niet centraal genoeg liggen. Hierbij hebben wij ook rekening gehouden met de overige mogelijke locaties van oplaadpalen op de plankaart. Dit om een zo groot mogelijke dekking te krijgen (en te houden) van oplaadpalen, zonder alle mogelijke locaties opnieuw te beoordelen.

  •  

  • 8.

    Ter hoogte van Oosterweg 68 in Wijchen

  • - De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie elektrisch rijden maximaal voldaan wordt.

  •  

  • 9.

    Op parkeerterrein Campuslaan in Wijchen

  • - Aan dit parkeerterrein liggen veel sociaal / maatschappelijke voorziening, inclusief een sporthal.

  • - Het is een locatie die door personeel / bezoekers (voor een langere tijd) met een elektrisch voertuig bezocht zal worden.

  • - De oplaadpaal wordt geplaatst bij de al aanwezige oplaadlocatie. Hierdoor ontstaat er een klein oplaadplein, wat ten goede komt aan de vindbaarheid.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van het personeel / bezoekers van de aanwezige voorzieningen in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  •  

  • 10.

    Op parkeerterrein de Wijchert in Wijchen

  • - Aan dit parkeerterrein liggen veel sportvoorzieningen, inclusief een middelbare school.

  • - Het is een locatie die door personeel / bezoekers (voor een langere tijd) met een elektrisch voertuig bezocht zal worden.

  • - De laadpaal wordt centraal bij deze voorzieningen geplaatst, waardoor iedereen op een eenvoudige wijze er gebruik van kan maken.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van het personeel / bezoekers van de aanwezige voorzieningen in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  •  

  • 11.

    Ter hoogte van de Flier 3131 in Wijchen

  • - De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van een parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt.

  •  

  • 12.

    Ter hoogte van de Lingert 6235 in Wijchen

  • - De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De locatie gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van een parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt.

  • - Voor deze locatie is vanuit de bewoners een reactie ingekomen op de plankaart. De reactie is wel gegeven op de mogelijke locaties van 4 oplaadpalen. De bewoners hebben hier in het kort de volgende bezwaren tegen:

  • Waarom wordt er juist hier voor clustering gekozen? In andere wijken, op een enkele uitzondering na, worden de oplaadpalen solitair geplaatst

  • Door clustering komt het parkeren nog meer onder druk te staan. Uit eigen onderzoek van een bewoner is gebleken dat er toch wel gesproken kan worden van enige parkeerdruk. Dit wordt nog versterkt door het feit dat automobilisten niet graag hun auto onder de eikenbomen willen parkeren. Ze zijn bang voor schade door de vallende eikels.

  • Tijdens het laden van een elektrisch voertuig mag de accu niet boven een bepaalde temperatuur uit komen. Ze vrezen dan ook vooral nachts voor geluidsoverlast. Dit door de in werking zijnde ventilatoren.

  • Het zicht op een elektrisch voertuig geldt voor de bewoners ook voor hun auto. De bewoners koppelen dit aan de loopafstand.

  • Bij een maximum loopafstand van 250 m moeten de eigenaren van een elektrisch voertuig een ‘behoorlijke’ afstand afleggen. Dit geldt dan ook voor de bewoners met een niet elektrisch voertuigen, die elders een parkeerplaats moeten zoeken.

  • Het argument van de gemeente om geen oplaadpaal voor de woning van de aanvrager te plaatsen, in verband met claimgedrag, kan eenvoudig opgelost worden. Dit kan door duidelijk aan te geven dat het een openbare oplaadpaal is.

  • De benodigde bebording bij een oplaadpaal zal voor waardevermindering van de woning leiden.

  • De bewoners geven nog wel aan dat ze niets tegen elektrische voertuigen hebben, maar een clustering van 4 oplaadpalen in de straat te veel is.

De bewoners dragen de onderstaande oplossingen voor. Deze zullen niet alleen de te verwachte parkeeroverlast beperken, maar ook bijdragen aan het voorkomen van ontevreden woningeigenaren en (elektrische) voertuigbezitters.

  • Verspreiding van de laadpalen over de 51ste en 63ste straat.

  • De oplaadpalen plaatsen bij de Slingert en tussen de school en de 40ste straat.

  • De oplaadpaal plaatsen bij woning van de aanvrager. Hij vraagt er ten slotte om.

  • Reactie gemeente.

  • Tijdens de inloopavond heeft de gemeente al aangegeven dat er nog eens kritisch naar de clustering van de 4 oplaadpalen gekeken zal worden. Achteraf gezien en de toelichting dat de bewoners toch wel een parkeerdruk ervaren, is een clustering op deze locatie, niet voor de hand liggend. Dit ondanks het feit dat de oplaadpalen pas geplaatst zullen worden als er een aanvraag komt. Met andere woorden: als er geen aanvraag komt, wordt er ook geen oplaadpaal geplaatst.

  • Bij het opnieuw beoordelen van de clustering van oplaadpalen zullen de voorgestelde alternatieven meegenomen worden.

  •  

  • Het is helaas niet mogelijk om de oplaadpaal standaard bij de woning van de aanvrager te plaatsen. Als wij als gemeente dit als beleid zouden aanhouden, krijgen wij nooit / moeilijk een gemeente brede dekking van oplaadpalen.

  • De plankaart is ook gemaakt zodat niet iedere aanvraag apart beoordeeld hoeft te worden. Als er nu een aanvraag komt, hoeft alleen maar gekeken te worden waar de dichtstbijzijnde locatie van een oplaadpaal. Het voorwerk, zoals de check of er een geschikte kabel ligt, is namelijk al gebeurd.

  • Dit komt ten goede aan de snelheid, waarbij de overige belangen niet uit het oog verloren worden. Er is nog steeds een verkeersbesluit noodzakelijk, waar belanghebbenden bezwaar tegen kunnen maken.

  •  

  • Met de toezegging dat de gemeente ook van mening is dat een clustering van 4 oplaadpalen, op deze locatie, niet wenselijk is, wordt aan het merendeel van de bezwaren tegenmoet gekomen.

  •  

  • Op de plankaart was geen onderscheidt gemaakt tussen de mogelijke locaties voor een oplaadpaal op aanvraag en een door de gemeente te plaatsen proactieve oplaadpaal.

  • Nu is het zo dat op een van de 4 geclusterde locaties voor een oplaadpaal, een proactieve oplaadpaal gepland staat.

  • Omdat deze locatie voor een oplaadpaal een groot gebied afdekt van potentiele aanvragen, brengen wij deze locatie dan ook in procedure. De concessiehouder (Vattenfall) heeft deze locatie ook al goedgekeurd.

  • De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt. In de belangenafweging wordt hier nader op ingegaan.

  •  

  • 13.

    Achterzijde parkeerterrein Zuiderpoort in Wijchen

  • - De locatie ligt bij het winkelcentrum Zuiderpoort aan de zuidrand van Wijchen

  • - Aan de voorzijde van dit winkelcentrum is al een oplaadmogelijkheid aanwezig

  • - De locatie aan de achterzijde van het winkelcentrum is gekozen zodat er meer woningen binnen de 250 m loopafstand vallen. En dus meer bewoners met een elektrisch voertuig hier gebruik van kunnen maken.

  • - Boven het winkelcentrum zijn er appartementen, waarbij de bewoners geen mogelijk hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van een parkeerdruk.

  • - De aan te wijzen 2 parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners in de nabijheid van het oplaadpunt. In plaats van een niet elektrische auto, parkeert er nu een elektrische auto.

  •  

  • 14.

    Ter hoogte van Elsland 1310 in Wijchen

  • - De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De locatie van de laadpaal gaat ten koste van twee parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Wijchen zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van een parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt.

  •  

  • 15.

    Ter hoogte van Hoppenhofstraat 14 in Batenburg

  • - De locatie ligt op het parkeerterrein bij dorpshuis De Batenburcht in Batenburg.

  • - Het dorpshuis wordt de standplaats voor een basisschool, meerdere sportvoorzieningen, vergader- en horecafaciliteiten en verschillende verenigingen uit Batenburg.

  • - Het is een locatie die door personeel / bezoekers (voor een langere tijd) met een elektrisch voertuig bezocht zal worden.

  • - Bewoners van de aanliggende wijk kunnen ook gebruik maken van de oplaadvoorziening.

  • - De aan te wijzen twee parkeerplaatsen, gaan niet ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners in de nabijheid van het oplaadpunt. De parkeerplaatsen zijn speciaal aangelegd ten behoeve van het dorpshuis.

  •  

• met uitzondering van de locaties parkeerterrein Brockhorstlaan en de Lingert 6224, zijn op de hierboven genoemde 15 mogelijke locaties voor een laadpaal geen reacties ingekomen;

• zonder uitsluiting van brandstofvoertuigen, een laadpaal niet gegarandeerd altijd te gebruiken is voor het opladen van elektrische voertuigen;

• uit de opgedane ervaring blijkt dat als er maar 1 parkeerplaats aangewezen wordt, deze een zodanig gebruik kent dat al snel de tweede parkeerplaats ook aangewezen moet worden;

• voor de duidelijkheid bij iedere oplaadpaal twee parkeerplaatsen aangewezen worden;

• de bruikbaarheid van de weg niet verandert (parkeerdruk blijft gelijk), doordat anders de bestuurder zijn elektrisch voertuig op een andere parkeerplaats zal parkeren;

• de doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verbeteren van de bruikbaarheid van de weg, en het vergroten van de verkeersveiligheid. Op basis van art. 2, lid 1 van de WVW liggen de belangen van vrijheid van het verkeer, de bruikbaarheid van deze wegen en een veilige inrichting van de weg ten grondslag aan het verkeersbesluit. Deze belangen zijn in de voorgaande overwegingen tegen elkaar afgewogen.

Bebording

Landelijk is er een discussie over welke bebording er bij een laadpaal moet komen te staan, dit met het oog op de handhaafbaarheid.

Tot op heden wordt geadviseerd om het bord E4 met onderbord OB19 te gebruiken. Om ook de parkeerplaatsen aan te duiden moet ook nog het onderbord OB504 erbij geplaatst worden. Dit betekent dat er 3 borden geplaatst moeten worden bij iedere laadpaal.

Al gebruikt iedere gemeente zijn eigen voorkeur. Landelijk is dan ook gevraagd of er geen ander en eenduidig bord opgenomen kan worden in bijlage I van het RVV.

 

Vooruitlopend hierop past de gemeente Druten sinds 2020 een aangepast bord toe. Hierin zijn de onderborden OB19 en OB504 geïntegreerd in bord E4. Zie onderstaande voorbeeld afbeelding.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

  • I.

    De op de tekening LV-07-025 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Saltshof 1008 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • II.

    De op de tekening LV-07-026 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Veenhof 2403 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepaste verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ RVV).

  • III.

    De op de tekening LV-06-022 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Merlijnstraat 6 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepaste verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ RVV).

  • IV.

    De op de tekening LV-05-053 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Zomertaling 169 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepaste verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ RVV).

  • V.

    De op de tekening LV-04-086 aangegeven openbare parkeerplaatsen op parkeerterrein Pius XII straat in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepaste verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • VI.

    De op de tekening LV-04-087 aangegeven openbare parkeerplaatsen op parkeerterrein Oude Klapstraat in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • VII.

    De op de tekening LV-02-007 aangegeven openbare parkeerplaatsen op parkeerterrein Brockhorstlaan in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • VIII.

    De op de tekening LV-03-057 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Oosterweg 68 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • IX.

    De op de tekening LV-09-043 aangegeven openbare parkeerplaatsen op parkeerterrein Campuslaan in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • X.

    De op de tekening LV-08-013 aangegeven openbare parkeerplaatsen op parkeerterrein de Wijchert in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • XI.

    De op de tekening LV-19-029 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. de Flier 3131 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • XII.

    De op de tekening LV-19-030 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. de Lingert 6235 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • XIII.

    De op de tekening LV-18-017 aangegeven openbare parkeerplaatsen achterzijde parkeerterrein Zuiderpoort in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • XIV.

    De op de tekening LV-21-015 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Elsland 1310 in Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • XV.

    De op de tekening LV-40-006 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Hoppenhofstraat 14 in Batenburg aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het aangepast verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • XVI.

    Voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2022. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie – door het plaatsen van het aangepaste verkeersbord E4 met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV), vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Jan Rouw

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

 

 

Datum: 4 mei 2022

 

Bijlage 1: Situatietekening Saltshof 1008 in Wijchen

Bijlage 2: Situatietekening Veenhof 2403 in Wijchen

Bijlage 3: Situatietekening Merlijnstraat 6 in Wijchen

Bijlage 4: Situatietekening Zomertaling 169 in Wijchen

Bijlage 5: Situatietekening parkeerterrein Pius XII straat in Wijchen

Bijlage 6: Situatietekening parkeerterrein Oude Klapstraat in Wijchen

Bijlage 7: Situatietekening parkeerterrein Brockhorstlaan in Wijchen

Bijlage 8: Situatietekening Oosterweg 68 in Wijchen

Bijlage 9: Situatietekening parkeerterrein Campuslaan in Wijchen

Bijlage 10: Situatietekening parkeerterrein de Wijchert in Wijchen

Bijlage 11: Situatietekening de Flier 3131 in Wijchen

Bijlage 12: Situatietekening de Lingert 6235 in Wijchen

Bijlage 13: Situatietekening achterzijde parkeerterrein Zuiderpoort in Wijchen

Bijlage 14: Situatietekening Elsland 1310

Bijlage 15: Situatietekening Hoppenhofstraat 14 in Batenburg

Bijlage 16: Advies Politie-Eenheid Oost-Nederland

Bijlage 17: Bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na publicatiedatum, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Wijchen, Postbus 9000, 6600 HA Wijchen. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

- naam en adres van de indiener,

- datum van het bezwaarschrift,

- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,

- de gronden van het bezwaar.

 

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de publicatiedatum ter inzage in het gemeentehuis gevestigd aan de Heuvel 1 in Druten. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

 

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer; de heer M. van Mourik, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Team Tweestromenland, Teamchef A. Buco;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein Publiekszaken (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team ruimtelijk beheer (inmeting maatregel).

 

Naar boven