Gemeenteblad van Hoogeveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogeveen | Gemeenteblad 2022, 288022 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogeveen | Gemeenteblad 2022, 288022 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening kansspelen en speelautomatenhallen
Artikel I Wijziging verordening
Artikel 1, onder b komt te luiden:
openbare weg: alle voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande wegen of paden, daaronder begrepen de daarin gelegen bruggen en duikers, de tot die wegen of paden behorende bermen en zijkanten, alsmede kampeerplaatsen en de aan de wegen of paden liggende en als zodanig aangeduide parkeerterreinen;
Artikel 5 komt als volgt te luiden:
Artikel 5 Indieningseisen aanvraag
De ondernemer dient de vergunning aan te vragen onder overlegging van:
Artikel 6 komt als volgt te luiden:
De titel van artikel 9 komt te luiden:
Artikel 9 Wijziging vergunning
De titel van artikel 11 komt te luiden:
De titel van artikel 12 komt te luiden:
Artikel 12 Opsporing strafbare feiten
De titel van artikel 13 komt te luiden:
Artikel 13 Aanwezigheid vergunning in inrichting
De titel van artikel 14 komt te luiden:
Artikel 14 Verbod verstrekking onjuiste en onvolledige gegevens
1. Vergunningen die zijn verleend onder de werking van de Verordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006, en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze verordening, worden geacht verleend te zijn overeenkomstig de bepalingen van deze verordening.
2. De Verordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006, zoals die gold onmiddellijk voor inwerkingtreding van deze verordening, blijft van toepassing ten aanzien van besluiten tot verlenging van vergunningen, die voor inwerkingtreding van deze verordening onherroepelijk zijn geworden.
De griffier, De voorzitter,
C. ELKEN-VAN MIERLO K.B. LOOHUIS
Wijzigingsverordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006 (eerste wijziging)
Artikel I Wijziging van de verordening
Dit is een technische wijziging. Er is aangesloten bij omschrijvingen uit de Wet op de kansspelen, het Speelautomatenbesluit 2000 en de Wegenverkeerswet.
Er is gekozen om één lijn te hanteren voor de duur van alle vergunningen.
Vergunningen voor kansspelautomaten in een hoogdrempelige inrichting gelden voor onbepaalde tijd.
Vergunningen voor kansspelautomaten in een speelautomatenhal worden gelijkgetrokken met de looptijd van de vergunning voor een speelautomatenhal, een periode van 15 jaar.
Een vergunning voor een speelautomatenhal is een schaars recht. Volgens artikel 4 van de verordening kan in Hoogeveen vergunning worden verleend voor maximaal twee speelautomatenhallen. Omdat een vergunning voor een schaars recht een economische waarde heeft is het nodig om een transparante procedure te doorlopen bij het verlenen ervan. Er is jurisprudentie ontstaan in 2016 (ABRS 2 november 2016, ECLI: NL: RVS:2016:2927) die een aantal voorwaarden stelt aan de procedure. Burgemeester en wethouders hebben in nadere regels een procedure vastgelegd de vergunningverlening binnen de regels van deze jurisprudentie uit te oefenen. De nadere regels voorzien in een passende mate van openbaarheid ten aanzien van
Er ligt een koppeling tussen de nadere regels en deze verordening. De termijn van de vergunning is nu dwingendrechtelijk opgenomen in artikel 4. De tijdelijkheid is een voortvloeisel uit de aangehaalde jurisprudentie. Immers er moet steeds weer een moment zijn dat er een kans is voor ondernemers om mee te dingen naar een vrijgevallen vergunning. De termijn van 15 jaar is gebaseerd op het advies van de VAN branchevereniging van eigenaren van speelautomatenhallen aan de VNG. Zij hebben berekend dat 15 jaar een noodzakelijke termijn is om gedane investeringen in een locatie te kunnen terugverdienen.
Dit artikel geeft een aantal vereisten voor een geldige aanvraag aan. Op een plattegrond van een speelautomatenhal kan duidelijk worden op welke manier de ondernemer differentieert in zijn aanbod ter voorkoming van verslaving. Verder wordt gevraagd om bewijsstukken waaruit blijkt wie de ondernemer is, dat hij in staat en bevoegd is om een onderneming te drijven op de beoogde locatie, dat hij beschikt over een legale financiering, en dat hij streeft naar hoge kwaliteit en veiligheid in de speelautomatenhal.
Conform de aanbevelingen van de VNG, wordt het verkrijgen van het DEKRA-keur-certificaat verplicht gesteld.
De beslistermijn is vastgesteld op 12 weken met een verlengingsmogelijkheid van eveneens 12 weken. Dit wordt geacht een redelijke termijn te zijn voor het nemen van een besluit waarbij de verdelings- en toekenningsprocedure voor een vergunning wordt doorlopen.
Dit is een technische wijziging en spreekt voor zich.
Dit zijn technische wijzigingen waarbij wordt aangesloten bij de terminologie van de geldende wetgeving.
Er is ook een weigeringsgrond toegevoegd, namelijk dat indien de aangevraagde speelautomatenhal is gevestigd buiten het in de verordening aangewezen gebied, dan kan de vergunning ook geweigerd worden.
Dit artikel geeft aan wanneer een vergunning in elk geval niet kan worden verleend. Het gaat om formele vereisten die vestiging onmogelijk maken als daaraan niet is voldaan. Aanvullend heeft het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheid om volgens artikel 4 nadere regels te stellen. In de nadere regels worden indieningseisen gesteld aan de aanvragen. De aanwezigheid van een ondernemingsplan, preventieplan en veiligheidsplan is vereist.
Dit zijn technische wijzigingen.
Het DEKRA keur-certificaat (voorheen KEMA-keur) is ontwikkeld in samenspraak met diverse belanghebbenden en deskundigen op het gebied van speelautomaten, waaronder de VAN Speelautomaten Brancheorganisatie, DEKRA, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Verslavingszorg, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Directie Criminaliteitspreventie van het Ministerie van Justitie.
Er worden door een externe instantie (DEKRA) audits uitgevoerd, teneinde te bezien of de betrokken onderneming c.q. speelautomatenhal aan de gestelde criteria voldoet. DEKRA kan bepalen dat een ondernemer c.q. speelautomatenhal niet (meer) voldoet aan de gestelde criteria. Het verlies van het DEKRA keur-certificaat heeft het gevolg dat de vergunning kan worden ingetrokken.
Het doel van het overgangsrecht is om ervoor te zorgen dat bestaande rechten onder de oude verordening worden gerespecteerd. En daarnaast dat de nieuwe regels uit de gewijzigde verordening gelden op het moment dat de bestaande rechten zijn uitgewerkt.
Het eerste lid ziet erop dat bij de overgang naar een nieuwe verordening alle voorschriften van de nieuwe verordening gaan gelden voor de bestaande reeds verleende vergunningen. Hiermee gaat dus het nieuwe regime gelden voor de bestaande vergunningen. Het eerste lid zorgt er dus voor dat de lopende vergunningen onder de nieuwe verordening doorlopen. Er wordt niets gewijzigd aan de vergunningen dus de daarin opgenomen termijnen gelden onverkort.
Daartegenover kan een derde niet stellen dat de bestaande vergunning niet volgens de eisen van de nieuwe verordening is verleend, dat eventuele gebrek wordt met deze bepaling gerepareerd.
Het tweede lid ziet erop dat de bestaande rechten uit de verleende en nog van kracht zijnde vergunningen worden gerespecteerd.
Op het moment van inwerkingtreding van de gewijzigde verordening zijn er twee vergunningen voor het exploiteren van speelautomatenhallen in Hoogeveen verleend. Dit betreft:
Het tweede lid ziet op de mogelijkheid om te verlengen, zoals in de vergunning van Flamingo voorgeschreven en zoals bedoeld in artikel 7, derde lid, van de oude verordening. De burgemeester kan deze vergunning nog maximaal twee keer met een periode van 4 jaar blijven verlengen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-288022.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.