Verordening kansspelen en speelautomatenhallen

De raad van de gemeente Hoogeveen;

 

gelezen het voorstel van het college;

 

gelet op titel VA van de Wet op de kansspelen, het Speelautomatenbesluit en de artikelen 149 en 174 van de Gemeentewet;

 

besluit

 

vast te stellen de volgende wijziging van de Verordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006

Artikel I Wijziging verordening

 

A.

  • i.

    De titel van artikel 1 komt te luiden:

    Artikel 1 Begripsbepalingen

     

  • ii.

    Artikel 1, onder b komt te luiden:

    openbare weg: alle voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande wegen of paden, daaronder begrepen de daarin gelegen bruggen en duikers, de tot die wegen of paden behorende bermen en zijkanten, alsmede kampeerplaatsen en de aan de wegen of paden liggende en als zodanig aangeduide parkeerterreinen;

     

  • iii.

    Artikel 1, onder e komt te luiden:

    speelautomatenhal: een inrichting als bedoeld in artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wet;

     

  • iv.

    Artikel 1, onder g wordt toegevoegd en komt te luiden:

    kansspelautomaat: een automaat als omschreven in artikel 30, aanhef en onder c van de wet.

 

B.

  • i.

    De titel van artikel 3 komt te luiden:

    Artikel 3 Vergunningverlening kansspelautomaten

     

  • ii.

    Artikel 3, zesde lid komt te luiden:

    De vergunning voor kansspelautomaten in een hoogdrempelige inrichting geldt voor onbepaalde tijd.

    De vergunning voor kansspelautomaten in een speelautomatenhal geldt voor een periode van 15 jaar.

 

C.

  • i.

    De titel van artikel 4 komt te luiden:

    Artikel 4 Vergunningverlening

     

  • ii.

    In artikel 4, derde lid komt te luiden:

    Een vergunning voor het exploiteren van een speelautomatenhal wordt uitsluitend voor een bepaalde termijn van 15 jaar verleend. Aanvragen voor een vergunning voor onbepaalde termijn worden geweigerd.

     

  • iii.

    Artikel 4, vijfde lid komt te luiden:

    Burgemeester en wethouders stellen nadere regels vast ten behoeve van het creëren van gelijke kansen om voor een vergunning in aanmerking te komen, waarbij in elk geval regels worden gesteld over:

    • a.

      de inhoud en wijze van indiening van de aanvraag;

    • b.

      de verdelings- en toekenningsprocedure voor een vergunning.

 

D.

Artikel 5 komt als volgt te luiden:

Artikel 5 Indieningseisen aanvraag

De ondernemer dient de vergunning aan te vragen onder overlegging van:

  • a.

    een plattegrond van de speelautomatenhal met daarop weergegeven de indeling, de oppervlaktematen, de wijze van opstelling van de speelautomaten, het type speelautomaten en het aantal speelautomaten;

  • b.

    een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

  • c.

    een ingevuld Bibob-vragenformulier, met daarbij inbegrepen de stukken waaruit blijkt welk bedrag met de totale investering is gemoeid en wie de financier is;

  • d.

    een verklaring omtrent het gedrag van de ondernemer dan wel, indien de ondernemer een rechtspersoon is, van degene(n) die de onderneming krachtens de (eventueel bij te voegen) statuten vertegenwoordigt (en) en van de beheerder;

  • e.

    een document waaruit blijkt dat de aanvrager gerechtigd is om over de ruimte te beschikken;

  • f.

    een bewijs dat in de speelautomatenhal sprake is van een toegangscontrole die aansluit bij het landelijk beleid;

  • g.

    bescheiden waaruit blijkt dat aan de krachtens artikel 30d, vierde lid, onder b van de Wet gestelde eis inzake kennis en inzicht met betrekking tot het gebruik van speelautomaten en de daaraan verbonden risico’s van gokverslaving wordt voldaan;

  • h.

    een bewijs van lidmaatschap van de VAN Speelautomatenbrancheorganisatie;

  • i.

    een bewijs waaruit blijkt dat de ondernemer voornemens is in het eerste jaar van de exploitatie van de speelautomatenhal een Dekra-keur-certificaat, of een hieraan gelijkwaardig certificaat, te verkrijgen.

 

E.

Artikel 6 komt als volgt te luiden:

Artikel 6 Beslistermijn

  • 1.

    De burgemeester beslist binnen 12 weken na de laatste dag waarop aanvragen kunnen worden ingediend. De burgemeester kan de termijn met eenmaal voor ten hoogste 12 weken verlengen

  • 2.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing.

 

F.

  • i.

    De titel van artikel 7 komt te luiden:

    Artikel 7 Vergunning voorwaarden en gebruik

     

  • ii.

    In artikel 7 komt het derde lid te vervallen en het vierde lid wordt omgenummerd naar het derde lid.

 

G.

  • i.

    De titel van artikel 8 komt te luiden:

    Artikel 8 Weigeringsgronden

     

  • ii.

    Artikel 8, eerste lid onder g en h komen als volgt te luiden:

    • g.

      de ondernemer of de beheerders niet voldoet (voldoen) aan alle eisen zoals genoemd in artikel 4 van het Speelautomatenbesluit;

    • h.

      de speelautomatenhal is gevestigd buiten het gebied als bedoeld in artikel 4, vierde lid van deze verordening.

       

  • iii.

    Artikel 8, tweede lid, onder b komt als volgt te luiden:

    de exploitatie of vestiging van de speelautomatenhal strijd oplevert met het geldende bestemmingsplan en het college niet een principebesluit kan nemen om mee te werken aan een wijziging van het bestemmingsplan.

 

H.

De titel van artikel 9 komt te luiden:

Artikel 9 Wijziging vergunning

 

I.

  • i.

    De titel van artikel 10 komt te luiden:

    Artikel 10 Intrekking vergunning

     

  • ii.

    Artikel 10, onder c en e komen als volgt te luiden:

    • c.

      gehandeld wordt in strijd met een of meerdere aan de vergunning verbonden voorschriften en beperkingen;

    • e.

      het Dekra-keur-certificaat of een hieraan gelijkwaardig certificaat door de ondernemer in het eerste jaar van exploitatie van de speelautomatenhal niet wordt verkregen dan wel naderhand wordt verloren;

 

J.

De titel van artikel 11 komt te luiden:

Artikel 11 Toezicht

 

 

K.

De titel van artikel 12 komt te luiden:

Artikel 12 Opsporing strafbare feiten

 

 

L.

De titel van artikel 13 komt te luiden:

Artikel 13 Aanwezigheid vergunning in inrichting

 

 

M.

De titel van artikel 14 komt te luiden:

Artikel 14 Verbod verstrekking onjuiste en onvolledige gegevens

 

 

N.

De titel van artikel 15 komt te luiden:

Artikel 15 Strafbepaling

Artikel II Overgangsrecht

1. Vergunningen die zijn verleend onder de werking van de Verordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006, en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze verordening, worden geacht verleend te zijn overeenkomstig de bepalingen van deze verordening.

2. De Verordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006, zoals die gold onmiddellijk voor inwerkingtreding van deze verordening, blijft van toepassing ten aanzien van besluiten tot verlenging van vergunningen, die voor inwerkingtreding van deze verordening onherroepelijk zijn geworden.

Artikel III Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel IV Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Wijzigingsverordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006 (eerste wijziging).

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hoogeveen,

gehouden op 16 juni 2022.

De griffier, De voorzitter,

C. ELKEN-VAN MIERLO K.B. LOOHUIS

Toelichting

Wijzigingsverordening kansspelen en speelautomatenhallen Hoogeveen 2006 (eerste wijziging)

 

Artikel I Wijziging van de verordening

 

Artikel 1

Dit is een technische wijziging. Er is aangesloten bij omschrijvingen uit de Wet op de kansspelen, het Speelautomatenbesluit 2000 en de Wegenverkeerswet.

 

Artikel 3

Er is gekozen om één lijn te hanteren voor de duur van alle vergunningen.

Vergunningen voor kansspelautomaten in een hoogdrempelige inrichting gelden voor onbepaalde tijd.

Vergunningen voor kansspelautomaten in een speelautomatenhal worden gelijkgetrokken met de looptijd van de vergunning voor een speelautomatenhal, een periode van 15 jaar.

 

Artikel 4

Een vergunning voor een speelautomatenhal is een schaars recht. Volgens artikel 4 van de verordening kan in Hoogeveen vergunning worden verleend voor maximaal twee speelautomatenhallen. Omdat een vergunning voor een schaars recht een economische waarde heeft is het nodig om een transparante procedure te doorlopen bij het verlenen ervan. Er is jurisprudentie ontstaan in 2016 (ABRS 2 november 2016, ECLI: NL: RVS:2016:2927) die een aantal voorwaarden stelt aan de procedure. Burgemeester en wethouders hebben in nadere regels een procedure vastgelegd de vergunningverlening binnen de regels van deze jurisprudentie uit te oefenen. De nadere regels voorzien in een passende mate van openbaarheid ten aanzien van

  • -

    de beschikbaarheid van een vergunning

  • -

    de verdelingsprocedure

  • -

    het aanvraagtijdvak

  • -

    de toe te passen verdelingscriteria

Er ligt een koppeling tussen de nadere regels en deze verordening. De termijn van de vergunning is nu dwingendrechtelijk opgenomen in artikel 4. De tijdelijkheid is een voortvloeisel uit de aangehaalde jurisprudentie. Immers er moet steeds weer een moment zijn dat er een kans is voor ondernemers om mee te dingen naar een vrijgevallen vergunning. De termijn van 15 jaar is gebaseerd op het advies van de VAN branchevereniging van eigenaren van speelautomatenhallen aan de VNG. Zij hebben berekend dat 15 jaar een noodzakelijke termijn is om gedane investeringen in een locatie te kunnen terugverdienen.

 

Artikel 5

Dit artikel geeft een aantal vereisten voor een geldige aanvraag aan. Op een plattegrond van een speelautomatenhal kan duidelijk worden op welke manier de ondernemer differentieert in zijn aanbod ter voorkoming van verslaving. Verder wordt gevraagd om bewijsstukken waaruit blijkt wie de ondernemer is, dat hij in staat en bevoegd is om een onderneming te drijven op de beoogde locatie, dat hij beschikt over een legale financiering, en dat hij streeft naar hoge kwaliteit en veiligheid in de speelautomatenhal.

Conform de aanbevelingen van de VNG, wordt het verkrijgen van het DEKRA-keur-certificaat verplicht gesteld.

 

Artikel 6

De beslistermijn is vastgesteld op 12 weken met een verlengingsmogelijkheid van eveneens 12 weken. Dit wordt geacht een redelijke termijn te zijn voor het nemen van een besluit waarbij de verdelings- en toekenningsprocedure voor een vergunning wordt doorlopen.

 

Artikel 7

Dit is een technische wijziging en spreekt voor zich.

 

Artikel 8

Dit zijn technische wijzigingen waarbij wordt aangesloten bij de terminologie van de geldende wetgeving.

Er is ook een weigeringsgrond toegevoegd, namelijk dat indien de aangevraagde speelautomatenhal is gevestigd buiten het in de verordening aangewezen gebied, dan kan de vergunning ook geweigerd worden.

 

Dit artikel geeft aan wanneer een vergunning in elk geval niet kan worden verleend. Het gaat om formele vereisten die vestiging onmogelijk maken als daaraan niet is voldaan. Aanvullend heeft het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheid om volgens artikel 4 nadere regels te stellen. In de nadere regels worden indieningseisen gesteld aan de aanvragen. De aanwezigheid van een ondernemingsplan, preventieplan en veiligheidsplan is vereist.

 

Artikel 10

Dit zijn technische wijzigingen.

 

Het DEKRA keur-certificaat (voorheen KEMA-keur) is ontwikkeld in samenspraak met diverse belanghebbenden en deskundigen op het gebied van speelautomaten, waaronder de VAN Speelautomaten Brancheorganisatie, DEKRA, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Verslavingszorg, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Directie Criminaliteitspreventie van het Ministerie van Justitie.

Er worden door een externe instantie (DEKRA) audits uitgevoerd, teneinde te bezien of de betrokken onderneming c.q. speelautomatenhal aan de gestelde criteria voldoet. DEKRA kan bepalen dat een ondernemer c.q. speelautomatenhal niet (meer) voldoet aan de gestelde criteria. Het verlies van het DEKRA keur-certificaat heeft het gevolg dat de vergunning kan worden ingetrokken.

 

Artikel II Overgangsrecht

Het doel van het overgangsrecht is om ervoor te zorgen dat bestaande rechten onder de oude verordening worden gerespecteerd. En daarnaast dat de nieuwe regels uit de gewijzigde verordening gelden op het moment dat de bestaande rechten zijn uitgewerkt.

 

Het eerste lid ziet erop dat bij de overgang naar een nieuwe verordening alle voorschriften van de nieuwe verordening gaan gelden voor de bestaande reeds verleende vergunningen. Hiermee gaat dus het nieuwe regime gelden voor de bestaande vergunningen. Het eerste lid zorgt er dus voor dat de lopende vergunningen onder de nieuwe verordening doorlopen. Er wordt niets gewijzigd aan de vergunningen dus de daarin opgenomen termijnen gelden onverkort.

Daartegenover kan een derde niet stellen dat de bestaande vergunning niet volgens de eisen van de nieuwe verordening is verleend, dat eventuele gebrek wordt met deze bepaling gerepareerd.

 

Het tweede lid ziet erop dat de bestaande rechten uit de verleende en nog van kracht zijnde vergunningen worden gerespecteerd. 

Op het moment van inwerkingtreding van de gewijzigde verordening zijn er twee vergunningen voor het exploiteren van speelautomatenhallen in Hoogeveen verleend. Dit betreft:

  • -

    de exploitatievergunning aan Flamingo van 30 oktober 2017 en

  • -

    de exploitatievergunning van Kiri van 23 mei 2022.

Het tweede lid ziet op de mogelijkheid om te verlengen, zoals in de vergunning van Flamingo voorgeschreven en zoals bedoeld in artikel 7, derde lid, van de oude verordening. De burgemeester kan deze vergunning nog maximaal twee keer met een periode van 4 jaar blijven verlengen.

De vergunning van Kiri loopt af op 31 december 2024.

 

Artikel III Inwerkingtreding

Spreek voor zich.

 

Artikel IV Citeertitel

Spreekt voor zich.

Naar boven