Gemeente Meierijstad – Instellen lastbeperking voor de brug over de Zuid-Willemsvaart t.h.v. kruising N279/Hool/Morgenstraat te Keldonk.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meierijstad:

 

Ontwerpverkeersbesluit: 2118589

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • de brug over de Zuid-Willemsvaart t.h.v. kruising N279/Hool/Morgenstraat buiten de bebouwde kom van Keldonk ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij Rijkswaterstaat;

  • de toegang en de weg op deze brug in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Meierijstad;

  • bij inspectie is gebleken dat de brug in slechte technische staat verkeert, onder andere doordat de hoofddraagconstructie van de brug op meerdere plekken zijn gaan corroderen;

  • zonder volledige vervanging van de aanbruggen en volledige vervanging van de constructie de brug niet in de huidige staat in gebruik kan blijven;

  • een noodconstructie van de brug niet mogelijk is;

  • de uitvoeringsdatum van de volledige vervanging/renovatie van de brug nog niet bekend is;

  • volledige vervanging/renovatie mogelijk gecombineerd wordt met de voorgenomen herinrichting van de N279;

  • slechts incidenteel en zeer specifiek een uitzondering gemaakt kan worden en dat deze uitzondering alleen voor hulpdiensten gaat gelden;

  • om de verkeersveiligheid en de beschikbaarheid van de weg en de brug te garanderen en om schade te voorkomen, heeft Rijkswaterstaat als eigenaar van de brug, de gemeente Meierijstad verzocht om de belasting van de brug te beperken;

  • dit betekent dat de brug gesloten moet worden voor voertuigen die zwaarder zijn dan een

    bepaald gewicht en/of voertuigen die een aslast hebben die hoger is dan een bepaald gewicht;

  • aan beide zijden van de brug verkeersborden worden geplaatst waarop de beperking is aangegeven;

  • om bovenstaande redenen de borden zo spoedig mogelijk en voorafgaand aan de publicatie van verkeersbesluit zullen worden geplaatst;

  • er voorwaarschuwingsborden op de aansluitende wegen worden geplaatst;

  • de vervangende route het zwaar verkeer over het algemeen goed kan afwikkelen;

  • belanghebbenden, te weten Brandweer, Provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat, Platform Ondernemend Meierijstad (POM), ZLTO, Cumela en de dorpsraden van Zijtaart en Keldonk van de maatregelen op de hoogte worden gebracht;

  • het onder de bevoegdheid van de gemeente valt om deze lastbeperking in te stellen door middel van een verkeersbesluit;

  • de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

  •  

  • zijn voornemens, gelet op het voorgaande, het volgende te

B E S L U I T E N:

  • 1.

    Het instellen van een maximale voertuigmassa van 41,4 ton en een maximale aslast van 9,2 ton;

  • 2.

    Dit kenbaar te maken door plaatsing van het bord C21 met opschrift 41,4 ton en bord C20 met opschrift 9,2 ton aan beide zijden van de brug en onderbord met tekst “m.u.v. hulpdiensten”.

  •  

  • De locatie en plaatsing van de borden wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

Bijlagen:

  • Situatietekening

  •  

Veghel, 21 juni 2022

Namens burgemeester en wethouders,

W van de Schans

Medewerker verkeer

 

Reactie op ontwerp verkeersbesluit

Bent u het niet eens met de verandering die wij voorstellen? Dan kunt u uw zienswijze indienen binnen 6 weken na de dag van deze bekendmaking. Dit doet u door een brief te sturen naar college van burgemeester en wethouders , Postbus 10.001, 5460 DA te Veghel. Uw zienswijze dient in ieder geval het volgende te bevatten:

1. Dagtekening

2. Het nummer van het ontwerp verkeersbesluit

3. Omschrijving van het verkeersbesluit waar u een zienswijze op heeft

4. Een beschrijving van uw zienswijze

5. Uw naam en adres

6. ondertekening

 

 

Naar boven