Uitvoeringsprogramma VVTH+ 2022 beschrijving Infographic

Hieronder treft u een beschrijvende toelichting aan van de infographic over het Uitvoeringsprogramma 2022 (UP 2022) van het team Veiligheid, Vergunningen, Toezicht en Handhaving en Ruimtelijke Ordening (VVTH+) aan.

Uitgangspunt van dit UP 2022 is dat de Omgevingswet niet in 2022 in werking zal treden.

Deze beschrijvende toelichting is noodzakelijk gelet op de wettelijke vereisten om documenten te kunnen publiceren op overheid.nl.

In het UP 2022 wordt middels informatieve grafische illustraties weergegeven wat de planning is voor het jaar 2022. De planning is gebaseerd op de extrapolatie van de gegevens op 1 oktober 2021 waarbij rekening wordt gehouden met de trendontwikkeling en situatie begin 2022.

 

De rapportage is ingedeeld op basis van de verschillende teams die zijn gecreëerd in het kader van het Verbeterplan VVTH+ en de zaaktypen in het kader van het zaakgericht werken. De toelichting start aan de linkerzijde van de infograpichs van de pagina en loopt vervolgens naar rechts.

 

Pagina 1

Klantcontacten (team Dienstverlening)

Aantallen

In 2022 worden 3113 klantcontacten afgehandeld. Op 1 januari 2022 is geen voorraad klantcontacten aanwezig.

 

Kanaal

Het kanaal dat het meest gebruikt wordt is de telefoon. Verwacht wordt dat 78% van de vragen binnenkomen bij het telefoonteam van VVTH+. 17% Komt binnen per mail

 

Categorieën en KPI’s

De klantvragen zijn ingedeeld in 3 categorieën (eenvoudig/ specialistisch en complex/afspraak) met elk haar eigen KPI, respectievelijk 2, 5 en 10 werkdagen. De KPI’s voor de 3 categorieën bedragen eind 2021 respectievelijk 68%, 772% en 74%. Gestreefd wordt de percentages te verhogen

 

Soort vragen

Verwacht wordt dat de meeste vragen gaan over de Wabo-vergunningen (38%) en de bestemmingsplannen (9%). Ca. 26% wordt direct doorverbonden naar de behandelde ambtenaar.

 

Informele aanvragen (team Ruimtelijke Ordening en team Vergunningen)

Principeverzoeken

In 2022 worden 151 principeverzoeken afgehandeld. Op 1 januari 2022 is de werkvoorraad 93 zaken. Het aantal van 42 zaken wordt, gezien de beschikbare capaciteit, als een reguliere werkvoorraad gezien. De werkvoorraad is feitelijk te hoog voor de beschikbare capaciteit.

 

KPI

De behandeltermijn van een principeverzoek is gesteld op 28 dagen. Gestreefd wordt de behandeltermijn te verkorten.

 

Resultaat principeverzoeken

P.m.

 

Aantallen concept aanvragen

In 2022 worden 80 concept aanvragen afgehandeld. Op 1 januari 2022 is de werkvoorraad 15 zaken. Het aantal van 20 zaken wordt, gezien de beschikbare capaciteit, als een reguliere werkvoorraad gezien.

 

KPI

De behandeltermijn van een concept aanvraag is gesteld op 28 dagen. Gestreefd wordt de behandeltermijn te verkorten.

 

Resultaat concept aanvragen

P.m.

 

Aantallen vooroverleg welstand en monumentencommissie

De zijn specifieke zaken die door initiatiefnemers worden ingediend voordat het vergunningtraject van start gaat.

In 2022 worden 45 vooroverleggen afgehandeld. Op 1 januari 2022 is de werkvoorraad 9 zaken. Het aantal van 10 zaken wordt, gezien de beschikbare capaciteit, als een reguliere werkvoorraad gezien.

 

KPI

De behandeltermijn vooroverleg welstand en monumentencommissie een vooroverleg welstand en monumentencommissie is gesteld op 28 dagen. Gestreefd wordt afhandeltermijn te verkorten.

 

Resultaat vooroverleggen welstand en monumentencommissie

P.m.

 

Vergunningen (team vergunningen)

Aantallen Wabo

In 2022 worden 365 vergunningen afgehandeld. Op 1 januari 2022 is de werkvoorraad 80 zaken. Het aantal van 60 zaken wordt, gezien de beschikbare capaciteit, als een reguliere werkvoorraad gezien.

 

Resultaat Wabo -aanvragen

P.m.

 

KPI Wabo -aanvragen

De afhandeltermijn van een regulier vergunning is wettelijk 56 dagen. Als KPI is gesteld dat minder dan 1% van de aanvragen van rechtswege wordt verleend. In 2021 was dit 1,1% en in 2020 0,5%.

 

KPI uitzetten 1e deelzaken

Als KPI is vastgesteld dat de eerste deeltoetsen (bestemmingsplan en vergunningsvrij) binnen 7 dagen na ontvangst van de aanvraag zijn uitgezet. De KPI in 2021 bedraagt 98% , in 2020 was dit 88%. Gestreefd wordt het percentage te verhogen.

 

KPI doorlooptijd deelzaken

Een andere procesafspraak is dat de uitgezette adviesvragen binnen 14 dagen worden beantwoord. De KPI in 2021 bedraagt 67% , in 2020 was dit 65%. Gestreefd wordt het percentage te verhogen.

 

KPI behandeltermijn

Als KPI is vastgesteld dat vergunningaanvragen die via het reguliere proces worden behandeld, ontvankelijk zijn en waarbij geen termijnverlenging nodig is, gemiddeld binnen 40 dagen worden afgehandeld. In 2021 is dit proces al doorlopen in gemiddeld 37 dagen. KPI 2021 blijft hierdoor net als in 2020 op 100%. Gestreefd wordt dit resultaat te handhaven

 

De verhouding ontvankelijke en niet ontvankelijke aanvragen is 52% : 48%.

 

KPI termijn verleningen

Als KPI is vastgesteld dat de termijnverlenging als gevolg van interne advisering mag voorkomen bij 5 aanvragen bij 250 aanvragen in 2019. Dit is 2 % van de afgehandelde aanvragen.

In 2020 en 2021 was dit respectievelijk 6 en 15 %. Gestreefd wordt dit percentage te verhogen.

 

Soort vergunningenprocedures

De verdeling tussen regulier en uitgebreide procedure is respectievelijk 92% en 8%.

 

Vergunningactiviteiten

De verwachting is dat de volgende aantallen activiteiten afgehandeld:

Bouw 257, uitvoering werk 22 afwijken bestemmingsplan 130, brandveiligheid 7, monument 17, sloop 5, uitweg 28, kap 25.

 

APV- vergunningen (team Vergunningen)

In 2022 worden de volgende aantallen APV vergunningen afgehandeld:

Evenementen 53;

Reclamevergunningen 50;

Standplaatsvergunningen 18;

Loterijvergunningen 11;

Overige vergunningen 127.

 

Vergunningen Bijzondere wetten (team Vergunningen)

In 2022 worden de volgende aantallen vergunningen Bijzondere wetten afgehandeld:

Kinderopvang 9;

Drank en horeca vergunningen: 65;

Verkeerregelaars 273.

 

Pagina 2

Meldingen (team Vergunningen)

Meldingen Wabo

In 2022 worden de volgende aantallen meldingen Wabo afgehandeld:

Bodem/grondverzet: 60;

Slopen 133;

Milieu 45;

Brandveilig gebruik 7;

Mobiel puinbreken 1.

 

Meldingen APV

In 2021 worden de volgende aantallen meldingen APV afgehandeld:

Evenementen 130;

Incidentele activiteiten 13;

collecte 3.

 

Meldingen bijzondere wetten;

In 2021 worden de volgende aantallen meldingen Bijzondere wetten afgehandeld:

Snoeihout verbranden 33;

Alcoholwet 7.

Bibob 17.

 

Toezicht (team toezicht &Handhaving en team Openbare orde en Veiligheid))

Periodieke controles (milieu en brandveiligheid bij bedrijven c.q. gebouwen)

In 2022 worden 118 periodieke milieucontroles bij bedrijven uitgevoerd.

In 2022 worden 101 periodieke controles brandveiligheid uitgevoerd door de brandweer.

 

Thema controles energietoezicht informatieplicht bedrijven

Sinds 2020 hebben bedrijven die meer dan 25.000 m3 gas en meer dan 50.000 KWh elektriciteit gebruiken de plicht de gemeente hierover te informeren. Tevens dienen zij energiebesparende maatregelen uit te voeren.

In 2022 worden 15 rapporten energie besparing gecontroleerd

In 2022 worden 14 bedrijven gecontroleerd op naleving van de uitvoering van de energiebesparende maatregelen.

 

Oplevercontroles (n.a.v. verleende vergunningen)

In 2022 worden 853 oplevercontroles uitgevoerd

In 2022 worden 95 oplevercontroles bij monumenten uitgevoerd

In 2022 worden 11 oplevercontroles uitgevoerd na.a.v afwijkieng

 

Inventariserende controle (i.v.m. een actueel inrichtingenbestand)

De inventariserende controles naar bedrijvigheid worden uitgevoerd om het inrichtingenbestand op peil te houden.

In 2022 worden de inrichtingenbestanden van de Kamer van Koophandel van de kernen Eijsden, Mesch, Mariadorp en Oost Maarland, gecontroleerd. In de kern Cadier en Keer worden nog fysieke controles in dit kader uitgevoerd.

Van de bedrijventerreinen wordt in 2022 het bedrijventerrein Gronsveld gecontroleerd.

Daarnaast wordt assistentie verleend bij een zestal flexcontroles in het kader van ondermijnende criminaliteit.

 

Klachtmeldingen Wabo

In 2022 worden 214 klachten afgehandeld. De werkvoorraad op 1 jan 2022 bedraagt 68 zaken. Het aantal van 50 zaken wordt, gezien de beschikbare capaciteit, als een reguliere werkvoorraad gezien.

 

Meldingen openbare ruimte BOA (fixi)

Aantallen

In 2022 worden 1300 meldingen door de BOA’s afgehandeld. De werkvoorraad bedraag 25 meldingen.

 

KPI

De KPI van de behandeling van meldingen is gesteld op 7 dagen. Gestreefd wordt het percentage uit 2021 (83%) te verhogen.

 

TOP 5 meldingen openbare ruimte BOA (fixi)

De top 5 van de meldingen in 2022 is:

Overlast: 40%,

Parkeren: 22%,

Corona: 9%,

Vervuiling: 6%,

Afvaldumping: 5%,

Overig: 18%,

 

Hotspots

De aandachtlocaties worden bijgehouden in de vorm van zogenaamde hotspots. Per hotspot kunnen verschillende thema’s spelen En per thema vindt registratie plaats in het systeem City Controll.

De volgende aantallen hotspots zijn er per kern begin 2022

Eijsden: 10

Gronsveld en Margraten elk: 7

Cadier en Keer: 6

Sint Geertruid en Oost-Maarland elk 3

Banholt, Bemelen en Mariadorp elk 1

 

Waarnemingen hotspots

In 2022 worden 65000 waarnemingen uitgevoerd. Het percentage niet oké bedraagt 2,5%.

 

Pagina 3

Juridische procedures

Juridische procedures vergunningen (team Vergunningen)

In 2021 worden de volgende aantallen van de verschillende juridische procedures afgehandeld:

Planschade:

 

 

4 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 0 zaken,

reguliere werkvoorraad 0 zaken;

Voorlopige voorziening:

 

 

2 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 0 zaken,

reguliere werkvoorraad 6 zaken;

Beroep en hoger beroep:

 

 

46 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 10 zaken,

reguliere werkvoorraad 6 zaken;

Bezwaar:

 

 

40 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 10 zaken,

reguliere werkvoorraad 8 zaken;

Zienswijze:

 

 

2 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 0 zaken,

reguliere werkvoorraad 0 zaken;

 

De werkvoorraad is hoger dan de reguliere werkvoorraad.

 

Bestuurlijke handhaving (team Toezicht en Handhaving)

Handhavingsbesluit

 

 

24 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 0 zaken,

reguliere werkvoorraad 0 zaken;

Bestuursdwang:

 

 

1 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 1 zaken,

reguliere werkvoorraad 0 zaken;

Dwangsom:

 

 

19 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 3 zaken,

reguliere werkvoorraad 3 zaken;

Beroep en hoger beroep:

 

 

5 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 7 zaken,

reguliere werkvoorraad 5 zaken;

Voorlopige voorziening:

 

1 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 0 zaken,

reguliere werkvoorraad 0 zaken;

Bezwaarschriften:

 

 

13 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 7 zaken,

reguliere werkvoorraad 3 zaken;

Spoedeisende bestuursdwang:

 

 

1 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 0 zaken,

reguliere werkvoorraad 0 zaken;

Verzoek om handhaving:

 

 

26 zaken,

voorraad op 1 januari 2022 3 zaken,

reguliere werkvoorraad 5 zaken;

 

Strafrechtelijke handhaving BOA’s (team Openbare orde en Veiligheid)

In 2021 zijn de volgende strafrechtelijke zaken gestart door de BOA’s:

Waarschuwingen 320

Combi PV 520

Uitgebreid PV 30

Boeterapport 20

 

Bestemmingsplannen (team Ruimtelijke Ordening)

In 2022 worden 10 nieuwe bestemmingsplan aanvragen verwacht. De werkvoorraad op 1 januari 2022 bedraagt 31 bestemmingsplannen die in behandeling zijn

Deze 31 bestemmingsplannen bevinden zich in verschillende fases:

In voorbereiding 11;

In uitvoering: 15;

In beroep: 5 stuks;

Onherroepelijk : p.m.

 

Pagina 4

Openbare orde en Veiligheid (team Openbare orde en Veiligheid

Op basis van het Uitvoeringsplan integrale Veiligheid Heuvelland 2020-2023 is een driedeling gemaakt in de thema’s op het gebied van Openbare orde en Veiligheid. Per hoofdthema wordt een overzicht gegeven van de verschillende thema’s en de uit te voeren c.q te verwachten cases/geplande acties in 2022.

 

Bovenlokale, gezamenlijke prioriteiten

 

Ondermijnende criminaliteit

 

Meld misdaad anoniem 

20 cases

Mensenhandel

2 cases

Flexacties ondermijning 

6 cases

Integraal ondermijningsbeeld

6 cases

Ondermijningstafel (overleg)

6 cases

Overleg RIEC

6 cases

 

 

Veilig toerisme, recreatie en evenementen

 

Overleg evenementen

26 acties

Toezicht evenementen

10 cases

Verkeersveiligheid evenementen

2 cases

 

 

Overlast/geweld snijvlak Zorg en Veiligheid

 

Nazorg detentie 

8 cases

Meldcode huiselijk geweld

3 cases

Integrale situaties

20 cases

Flexacties woonwagenlocaties

2 acties

Woonwagenlocaties

12 cases

Woonoverlast

1 casus

Geestelijke gezondheidszorg

6 cases

 

 

Strategische thema’s

 

Veilig uitgaan

 

Veilig uitgaan

4 acties

 

 

Drugsoverlast

 

Damoclesbeleid

4 cases

Voorlichting drugs

12 acties

 

 

Woninginbraak

 

Donkere dagen offensief

12 acties

 

 

Veilige en leefbare kernen

 

Informatiepositie

8 acties

Burgerparticipatie

4 acties

Aanpak burengerucht

4 cases

Wijk- en gebiedsgericht werken

12 cases

 

 

Overige veiligheidsthema’s

 

BHV intern

 

Arbo-stuurgroep

1

BHV-Trainingen

3 acties

 

 

Integriteit

 

Bestuurlijke integriteit

2 acties

Ambtelijke integriteit

2 acties

 

 

Radicalisering en polarisering

 

Radicalisering en polarisering

2 cases

 

 

Verkeersveiligheid

 

Verkeershandhaving

4 acties

Infrastructurele maartregelen

4 cases

 

 

Veilige winkelgebieden en bedrijventerreinen

 

Bijeenkomsten

2 acties

WhatsApp groepen

10 acties

Veilige winkelgebieden en bedrijventerreinen

4 acties

 

Legesheffing VVTH+ ten opzichte van begroting 2022

In de van 2022 is € 575.000 opgenomen als leges voor de Wabo-onderdelen. Voor de RO-taken zijn geen legeinkomsten opgenomen. Hierbij was het uitgangspunt dat de Omgevingswet per 1 juli 1 casus werking zou treden. Nu dit is verschoven tot 1 januari 2023 zal bij de 1ste Burap een herberekening plaatsvinden.

 

Projecten/zaken 2022

In 2022 komen verschillende zaken en projecten aan de orde die niet in de vorm van meetbare gegevens kunnen worden weergegeven. Deze projecten en zaken zijn wel genomen bij de capaciteitsbepaling.

 

Covid-19

Hoewel in het voorjaar van 2022 vrijwel alle maatregelen ten aanzien van Covid-19 zijn opgeheven , is de aanwezigheid van Covid-19 nog altijd een feit. De verwachting is dan ook dat mogelijk nieuwe maatregelen bij een opleving van de pandemie weer van kracht kunnen worden. De teamleden van VVTH+ vormen het kernteam ten aanzien van de voorlichting voor de ondernemers en de verenigingen. Daarnaast wordt het toezicht en handhaving van hieruit gestuurd.

 

Gemeenteraadverkiezingen

In maart 2022 zijn gemeenteraad verkiezingen. De teamleden van VVTH+ zijn betrokken bij de bemensing van de kieslokalen.

 

Squit 2020 APV

In 2021 is het nieuwe zaaksysteem squit 2020 geïmplementeerd voor de Wabo-taken. Door de kinderziektes is er nog steeds veel vertraging in de processen. De APV-taken zullen in de loop van 2022 worden ondergebracht in het systeem.

 

RX-Mission

In de loop van 2022 zal er een upgrade plaatsvinden van het huidige Squit 20/20. O.a. zullen de verschijningsvorm en de documentengenerator worden aangepast, waardoor het systeem gebruiksvriendelijkheid moet worden. Hiervoor moeten achter de schermen een groot aantal aanpassingen worden uitgevoerd en zullen de gebruikers moeten worden meegenomen in de nieuwe ontwikkeling.

 

Kwaliteitszorg, Monitoring, procesoptimalisatie

Kwaliteitszorg is het geheel aan maatregelen waarmee wordt aangestuurd op verbetering van, en aandacht voor, de “kwaliteit” van de geleverde diensten en/of producten waarbij de klant centraal staat. Onderdeel hiervan is monitoring van het Uitvoeringsprogramma als ook de naleving van de KPI’s en uitvoering van processen. Dit geheel resulteert weer in bestuurs- en sturingsinformatie. Het optimaliseren van de processen is hierbij continu onder de aandacht. Sinds 2007 maakt dit onderdeel uit van de taken rondom vergunningverlening en Toezicht en Handhaving. Het vastleggen van deze taken in een zogenaamd kwaliteitszorgsysteem geeft voor alle betrokkenen duidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden.

 

Wet elektronisch publiceren

Vanaf 1 juli 2022 treedt de tweede fase in werking van de Wet elektronisch publiceren. Dit betekent o.a. dat niet alleen de vergunningbesluiten moeten worden bekend gemaakt , maar dat ook de bijbehorende documenten. Deze stukken die te zijn geanonimiseerd. Dit betekent dat de processen moeten worden aangepast.

 

Wet politiegegevens

Voor de bescherming van persoonsgegevens die kunnen lijden tot strafrechtelijke vervolging is de WPG vastgesteld. Deze gegevens komen ook bij de gemeente voor namelijk bij de uitvoering van de BOA-taken. In 2022 dient een externe audit te worden uitgevoerd hoe de gemeente de wet naleeft.

 

Klanttevredenheidsonderzoeken

In 2022 worden de gestarte klanttevredenheidsonderzoeken voortgezet. De resultaten worden geëvalueerd en worden meegenomen in het verbeteren van de processen.

 

Omgevingswet en Omgevingsvisie

Op 24 februari 2022 is duidelijk geworden dat de nieuwe datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt verschoven naar 1 januari 2023 Samen met de lijn-50 gemeenten wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor de invoering van de Omgevingswet. Zo is voor het opstellen van de Omgevingsvisie een bureau ingeschakeld om dit proces te begeleiden. Aan de hand van de minimale vereisten is in beeld gebracht wanneer welke producten gereed moeten zijn en wie hiervoor verantwoordelijk is. In de verschillen werkgroepen zijn de werkzaamheden opgepakt.

 

Wet private kwaliteitsborging

Samen met de Omgevingswet zal de Wet private kwaliteitsborging in werking treden. In beeld is gebracht wat dit betekent voor de benodigde capaciteit en de gevolgen voor de legesinkomsten. In 2022 zal dit worden geïmplementeerd worden in de proces en werkinstructies.

 

Overuren

Ook in 2022 zal gemonitord worden hoeveel overuren zullen worden gemaakt. Indien de hoeveelheid overuren te hoog oploopt ontstaat het gevaar dat de werknemers te veel hooi op hun vork nemen en het ziekteverzuim gaat oplopen. Dit heeft dan op zijn beurt weer gevolgen voor de klanten.

.

 

 

 

 

 

 

Naar boven