Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2022, 27671 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2022, 27671 | ander besluit van algemene strekking |
Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht 2022
Dat op grond van artikel 151c Gemeentewet en artikel 2:77 Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009 (APV) in het belang van de handhaving van de openbare orde voor een bepaalde duur camera’s kunnen worden ingezet ten behoeve van het toezicht op openbare plaatsen en andere plaatsen die voor een ieder toegankelijk zijn;
Dat in de binnenstad van Enschede vanaf 2007 cameratoezicht is ingesteld;
Dat de raad op 22 juni 2015 heeft besloten tot doorontwikkeling en vernieuwing van het cameratoezicht, waarbij is overwogen dat de inzet van het cameratoezicht zich richt op de volgende doelen: effectiever handhaven van de openbare orde en uitoefenen van toezicht daarop, opsporing van strafbare feiten, preventie criminaliteit en overlast, vergroten van het veiligheidsgevoel van bewoners/ bezoekers en ondernemers en crowd-management; dat er gedurende de afgelopen jaren een verschuiving heeft plaatsgevonden van inzet puur ter bestrijding van de overlast in uitgaans-/horecagebieden naar een bredere inzet mede ten behoeve van de andere genoemde doelen;
Dat laatstelijk bij besluiten van 25 juni 2020 en van 10 november 2020 gebieden in de binnenstad van Enschede respectievelijk de Performance Factory zijn aangewezen als gebieden waarbinnen dit cameratoezicht plaatsvindt;
Dat er aanleiding bestaat om het cameratoezichtsgebied in de binnenstad uit te breiden;
Dat onderstaand wordt aangegeven waarom bij besluiten van 25 juni 2020 en 10 november 2020 cameratoezicht is ingesteld en vervolgens de redenen worden benoemd om dit cameratoezicht uit te breiden;
Het cameratoezicht is een nuttig en noodzakelijk instrument, zowel in preventief als in repressief opzicht, en levert een positieve bijdrage aan het vergroten van de veiligheid; openbare ordeverstoringen/overlast, vandalisme en geweldsmisdrijven kunnen door cameratoezicht worden voorkomen of verminderd, onveiligheidsgevoelens worden teruggedrongen en toezicht en handhaving kunnen effectiever plaatsvinden;
Het gaat daarbij om personen en groepen personen die de openbare orde verstoren. Dit betreft intimiderend en hinderlijk gedrag (waaronder het lastigvallen van personen in de vorm van nafluiten, aanspreken en het maken van seksueel getinte opmerkingen), drugs dealen, overlast veroorzaken door drugs- en drankgebruik en geluidsoverlast veroorzaken. Verder is sprake van groepsvorming bij de doorgang van gebouwen, vechtpartijen en gebruik van wapens;
Door strenger handhavend optreden vermindert deze overlast in het centrum. Vanaf juli 2020 is een waterbedeffect te zien, waarbij de bovengenoemde overlast zich verplaatst van het centrum, waar al cameratoezicht is ingesteld, naar het gebied rondom de Performance Factory in de wijk De Bothoven. In dit gebied treft de politie steeds vaker grotere groepen aan, bestaande uit zowel bekende overlastplegers uit het centrum als nieuwe aanwas, waaronder ook jeugdigen. Deze personen/groepen veroorzaken nu in dit gebied de genoemde overlast, zoals geluidsoverlast en het gebruiken van en dealen in drugs. Naast door de politie opgelegde boetes en waarnemingen zijn er meldingen van ondernemers, burgers en omwonenden die steeds meer overlast ondervinden van de personen en groepen bij de Performance Factory. Er is sprake van een toename van onveiligheidsgevoelens. De politie verzoekt daarom om in dit gebied cameratoezicht in te stellen;
Met het instellen van cameratoezicht kunnen openbare ordeverstoringen/overlast, vandalisme en geweldsmisdrijven worden voorkomen of verminderd, onveiligheidsgevoelens worden teruggedrongen en toezicht en handhaving effectiever worden uitgevoerd. Cameratoezicht is een belangrijk hulpmiddel voor de handhaving van de openbare orde en is een effectief en efficiënt middel voor het snel inschatten van situaties en het voorkomen van escalaties;
Dat de aanleiding voor het bestaande cameratoezicht in deze gebieden onverminderd aanwezig is;
Dat daarnaast de volgende redenen bestaan voor uitbreiding van het cameratoezicht naar een ruimer gebied:
In de bestaande aangewezen gebieden zijn meerdere vaste camera’s op diverse locaties aanwezig. Uit informatie van de politie komt naar voren dat overlastplegers vaak zogenaamde ‘blinde vlekken’ opzoeken die (net) niet binnen het bereik van deze camera’s en van het cameratoezichtsgebied vallen, waardoor het cameratoezicht van de vaste camera’s wordt vermeden;
Verder blijkt uit informatie van de politie dat gerichte handhavingsacties op hotspots van overlast tot gevolg hebben dat de doelgroep van deze handhavingsacties zich verplaatst naar andere locaties in de binnenstad (waterbedeffect), waarbij ook deze nieuwe locaties vaak (net) niet binnen het bereik van de camera’s of van het aangewezen cameratoezichtsgebied vallen.
Naast de bekende drugs- en alcohol-overlastlocaties zoals de omgeving van de Oude Markt en het Wilminkplein, vallend onder het bestaande cameratoezichtsgebied, heeft het centrum van Enschede blijkens informatie van de politie ook te maken met problemen in andere gebieden. Zoals in City Zuid/West (Van Heekplein en omgeving) waar ook andere soorten delicten (waaronder zakkenrollerij, fietsendiefstal en overlast van daklozen) plaatsvinden. Deze locaties vallen nu niet onder het cameratoezichtgebied en vormen blinde vlekken.
Daarnaast vinden regelmatig evenementen plaats en is er een forse toename van demonstraties te zien in de afgelopen twee jaar, vooral in het centrum van Enschede. Dit heeft ook geleid tot openbare ordeproblematiek (rellen, vernielingen, illegaal vuurwerk) bij onder andere de Langestraat, de Raadhuisstraat en het Van Heekplein. Deze locaties liggen buiten het huidige cameratoezichtsgebied. Het zichtbaar aanwezig zijn van politie heeft bij demonstraties en manifestaties voordelen maar kan soms ook escalerende effecten hebben. In het kader van monitoring en eventueel gefaseerde inzet zou ook bij evenementen en demonstraties tijdelijk gebruik kunnen worden gemaakt van een mobiele camera. De politie geeft aan dat tijdens demonstraties op 24 januari 2021 en 21 november 2021 het gebruik van cameratoezicht werd gemist en verzoekt om verruiming van het cameratoezichtsgebied;
Door verruiming van het cameratoezichtsgebied gekoppeld aan de inzet van tijdelijk (mobiel) cameratoezicht kan ook cameratoezicht worden uitgeoefend op de locaties waar dit nu niet mogelijk is, maar waar dit gezien het voorgaande ter handhaving van de openbare orde wel noodzakelijk wordt geacht. Het past binnen het geheel van maatregelen die door de gemeente en de politie in samenwerking worden genomen ten behoeve van een veilige binnenstad;
Dat het gezien het voorgaande in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is om een nieuw en ruimer gebied aan te wijzen waarbinnen camera’s kunnen worden ingezet, onder intrekking van de beide bestaande aanwijzingsbesluiten;
Dat het cameratoezicht in dit gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet daaraan stelt; dat de duur van de aanwijzing en de omvang van de gebieden proportioneel zijn in relatie tot het doel van het instellen van cameratoezicht;
Dat overleg met de Officier van Justitie heeft plaatsgevonden;
Gelet op artikel 151c Gemeentewet, artikel 2:77 Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009 en de Wet politiegegevens;
Binnen het gebied dat wordt omsloten door de Ripperdastraat, Ariënsplein, De Ruyterlaan, Hengelosestraat, Molenstraat, Oldenzaalsestraat, de spoorlijn, Kremersmaten, Hoge Bothofstraat, Oldenzaalsestraat, Mooienhof, Ledeboerstraat, Kuipersdijk, Beltstraat, Koningstraat en Haaksbergerstraat, met inbegrip van voornoemde straten en de spoorlijn voor zover aangrenzend aan dit gebied en zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daarvan onderdeel uitmakende kaart (bijlage 1) worden camera’s ingezet ten behoeve van het toezicht op de daarin gelegen openbare plaatsen en andere voor een ieder toegankelijke plaatsen.
Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij de Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA Enschede. Te laat ingediende bezwaarschriften kunnen in beginsel niet in behandeling worden genomen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten: naam en adres van de indiener, de datum van het bezwaarschrift, een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen is gericht, de reden waarom bezwaar wordt ingediend, handtekening en zo mogelijk een kopie van dit besluit. Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel (afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB ZWOLLE) een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend. Meer informatie is te vinden op www.enschede.nl onder de zoekterm “Bezwaarschrift”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-27671.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.