Gemeenteblad van Winterswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2022, 271994 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2022, 271994 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling voor woningeigenaren met energiearmoede gemeente Winterswijk
In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:
Energielabel : het energielabel van de Woning zoals geregistreerd op https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/.
Artikel 2. Doel van de regeling
Doel van deze subsidieregeling is het toekomstbestendig(er) maken van Woningen in Winterswijk via het treffen van Energiebesparende maatregelen door Eigenaar-bewoners. De subsidieregeling richt zich op Woningen waarbij op basis van het Energielabel, Bouwjaar en WOZ-waarde de verwachting is dat Eigenaar-bewoners een relatief groot deel van hun inkomen aan energiekosten besteden en waarbij de verwachting is dat via het treffen van Energiebesparende maatregelen een grote energiebesparing te realiseren is.
Deze subsidieregeling is van toepassing op het treffen van Energiebesparende maatregelen zoals opgenomen in de Maatregelenlijst aan of op of in een Woning in de gemeente Winterswijk.
Wanneer de Aanvrager geen mogelijkheid heeft om de (aan)betaling van de maatregel(en) te financieren, dan kan de Aanvrager een verzoek indien voor voorlopige uitbetaling van de subsidie. Alleen betalingen die niet uitgesteld kunnen worden komen tot na de subsidievaststelling komen voor voorlopige uitbetaling in aanmerking. Om aanspraak te kunnen maken op een voorlopige uitbetaling verstrekt de Aanvrager de offerte of prijsopgaaf van de maatregel(en) die uitgevoerd gaan worden. Nadat de voorlopige uitbetaling heeft plaatsgevonden stuurt de Aanvrager binnen zeven dagen een kopie van het rekeningafschrift toe, waaruit blijkt dat de (aan)betaling van de maatregel(en) heeft plaatsgevonden.
Als het verzoek tot uitbetaling compleet met gevraagde facturen en (betaal)bewijzen is ontvangen volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling binnen acht weken. Dit besluit kan eenmaal met vier weken worden verdaagd. De betaling van de gehele subsidie vindt plaats onder aftrek van de eventuele voorlopige uitbetaling. Wanneer het bedrag van de voorlopige uitbetaling hoger is dan de vastgestelde subsidie dan betaalt de Aanvrager het verschil retour. De subsidie kan niet hoger vastgesteld worden dan eerder in het besluit tot subsidieverlening is bepaald. De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de Aanvrager van de Subsidie.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de Aanvrager in de gelegenheid is gesteld de Aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die Aanvraag is aangevuld -zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende Aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die Aanvraag geldt.
Het Subsidieplafond en het resterende subsidiebudget is openbaar zichtbaar op de Duurzaam Winterswijk website (www.duurzaamwinterswijk.nl).
Naast de in de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2021 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:
Artikel 11. Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2021 genoemde verplichtingen gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:
Artikel 12. Verantwoording van de subsidie
Het College behoudt zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk en op de juiste manier zijn uitgevoerd.
Artikel 13. Zelfwerkzaamheid (doe het zelf)
De werkzaamheden ten behoeve van het treffen van de maatregelen mogen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd mits voldaan wordt aan het volgende:
In bijzondere gevallen, met name in gevallen dat de toepassing van deze regeling voor één of meer belanghebbenden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen, kan het College afwijken van deze regeling.
Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling voor woningeigenaren met energiearmoede gemeente Winterswijk’.
Aldus vastgesteld te Winterswijk op 7 juni 2022.
burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk,
Wilfred Goedmakers
Gemeentesecretaris
Joris Bengevoord
Burgemeester
Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” (TNO 2021 P11678 / 21 september 2021) stelt dat energiearmoede kan worden gedefinieerd in termen van gebrek aan het hebben of kunnen krijgen van een woning met een voldoende hoge energiekwaliteit. Als inwoners wonen in minder goed geïsoleerde huizen en daardoor te maken krijgen met een hoge energierekening en/of gezondheidsklachten, dan is de kern van het energiearmoede probleem niet de hoge energierekening maar de lage energiekwaliteit van de woning.
Deze subsidieregeling stelt zich als doel om de energiekwaliteit van de woning van de bovengenoemde doelgroep te verbeteren. Om de doelgroep te definiëren is uitgegaan van de volgende gegevens uit het TNO rapport:
Het TNO rapport laat zien dat de huizen van energiearme huishoudens niet significant kleiner of groter zijn dan gemiddeld. De waarde van de woningen van energiearme huishoudens liggen daarentegen wel aanzienlijk lager dan gemiddeld, met uitzondering van de energetisch minder goede woningen waarvan de eigenaren onvoldoende financiële capaciteit hebben om zelf te verduurzamen. Dit past bij het beeld dat het hier deels gaat om vrijstaande (deels monumentale) panden die slecht geïsoleerd zijn. De oppervlakte van de woning is voor het afbakenen van deze subsidieregeling hierdoor geen geschikt criterium, de WOZ-waarde is in dit verband wel een geschikt (extra) criterium.
Ervan uitgaande dat verhuurders zoals De Woonplaats en andere (particuliere) verhuurders zelf verantwoordelijk zijn voor de energiekwaliteit van hun woningen geldt deze subsidieregeling alleen voor Eigenaar-bewoners.
Uitgangspunt is dat deze subsidieregeling minder complex van opzet is dan de landelijke ISDE-regeling. De landelijke regeling wordt vooral gebruikt door relatief draagkrachtige Eigenaar-bewoners. Daarom is ervoor gekozen om bij deze subsidieregeling niet het criterium te hanteren dat er minimaal twee energiebesparende maatregelen getroffen moeten worden, ook gelden er geen minimale oppervlaktes die geïsoleerd moeten worden. Daarnaast kan bij de ISDE-regeling alleen achteraf subsidie worden aangevraagd is, wat een extra drempel is voor de doelgroep. Bij deze subsidieregeling kiezen we ervoor om Eigenaar-bewoners vooraf duidelijkheid te geven over de subsidietoekenning. De kwalitatieve criteria van de Energiebesparende maatregelen zoals de minimale isolatiewaarden zijn wel vergelijkbaar met de criteria van de landelijke ISDE-regeling.
De verdeling in Winterswijk qua geregistreerde energielabels van woningen is als volgt:
Hoe hoger het energielabel is, hoe meer energie er nodig is voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie van de woning. Een woning met energielabel F verbruikt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie (max. 380 kWh/m2) ten opzichte van een woning met energielabel B (max. 190 kWh/m2).
Op basis van het bovenstaande komen voor deze subsidieregeling Eigenaar-bewoners in aanmerking waarbij voor de Woning geldt dat:
Voor de bepaling van de hoogte van de subsidie zijn twee groepen gedefinieerd. De eerste groep Eigenaar-bewoners kan 100% van de kosten van de Energiebesparende maatregelen gesubsidieerd krijgen omdat er bij deze groep sprake is van én een woning met een lage energiekwaliteit én een te laag (besteedbaar) inkomen. Deze eerste groep kan gezien de urgentie als eerste aanspraak maken op de subsidieregeling. Op deze manier wordt voorkomen dat inwoners die nu geen energiemaatregelen treffen door gebrek aan financiële middelen, benadeeld worden na publicatie van de subsidieregeling, ten opzichte van Eigenaar-bewoners die wel over voldoende financiële middelen beschikken en al een opdracht hebben verstrekt voor de uitvoering van Energiebesparende maatregelen. Bij de tweede groep Eigenaar-bewoners wordt niet gekeken naar de financiële draagkracht, maar is er wel sprake van een woning met lage energiekwaliteit en een relatief lage WOZ-waarde. Op deze manier zorgen we ervoor dat de subsidie terecht komt bij Eigenaar-bewoners met een laag (besteedbaar) inkomen, een woning met een lage energiekwaliteit en/of een lage woningwaarde.
Op basis van de bovenstaande indeling is de verwachting dat maximaal 5000 Eigenaar-bewoners aanspraak kunnen maken op deze subsidieregeling. Een klein deel hiervan (naar schatting 100-150 woningeigenaren) komt in aanmerking voor 100% subsidie van de Energiebesparende maatregel(en).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-271994.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.