Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2022, 267509 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2022, 267509 | beleidsregel |
Beleidsregels evenementen Purmerend
De burgemeester van de gemeente Purmerend,
Gelet op artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,
overwegende dat het wenselijk is om de bestaande beleidsregels over evenementen te actualiseren en harmoniseren,
gelezen het voorstel van 24 mei 2022,
De navolgende Beleidsregels evenementen Purmerend vast te stellen.
Evenementen zijn van belang voor de bezoekers, de organisatoren, de gemeente en de politie. Ten eerste biedt een evenement het publiek de mogelijkheid om de vrije tijd aangenaam door te brengen. Er is gelegenheid om op informele wijze anderen te ontmoeten en gezamenlijk te genieten van georganiseerde gebeurtenissen met amusementswaarde. Die recreatieve functie heeft het evenement voor alle bezoekers. Zowel voor de eigen inwoners als voor de mensen van buiten de gemeente.
Ten tweede kan een evenement voor bewoners de leefbaarheid onderstrepen. De ontmoetingsmogelijkheid en de gezamenlijke ervaring dragen bij aan het gemeenschapsgevoel van het individu en aan zijn betrokkenheid bij de gemeente. Ook het gezamenlijk beleven van een evenement behoort hiertoe. Voorbeelden hiervan zijn de Beemsterfeestweek, Sinterklaasintocht, Reuring en nazomerfeesten. Traditioneel wordt in de laatste week van juli de Beemsterfeestweek georganiseerd, gevolgd door de Zondagmarkt op de eerste zondag in september.
De organisatoren zijn globaal te verdelen in twee groepen. Er zijn organisatoren die een commercieel evenement organiseren en er zijn organisatoren die een niet-commercieel evenement organiseren. Organisatoren van een niet-commercieel evenement streven door middel van hun evenement onder andere naar naamsbekendheid voor een maatschappelijk doel. Organisatoren die een commercieel evenement organiseren hebben primair een commercieel doel.
Voor de gemeente zijn evenementen van belang omdat evenementen van maatschappelijk belang zijn en zij ook van betekenis kunnen zijn voor de promotie van de gemeente en het imago van de gemeente.
Enerzijds kan een evenement publiciteit genereren in de media, hetgeen positief kan werken op de naamsbekendheid van de gemeente en een bijdrage levert aan het imago onder een brede bevolkingsgroep. Anderzijds zullen bezoekers door hun directe ervaringen tijdens een evenement zich ook een beeld vormen van de gemeente. Tenslotte dient de burgemeester als bevoegd gezag op grond van de relevante wet- en regelgeving voor evenementen een besluit te nemen.
De primaire doelstellingen van het evenementenbeleid zijn:
Als wordt gekeken naar de invloed van evenementen op de woon- en leefomgeving, kunnen evenementen in twee soorten onderverdeeld worden: vergunningplichtige en meldingplichtige evenementen.
In artikel 2:24 van de Apv is bepaald dat onder een evenement wordt verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:
Onder evenement wordt mede verstaan:
Vergunningplichtig of meldingplichtig
Artikel 2:25 van de Apv bepaalt dat het verboden is zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.
Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, als de organisator ten minste 14 dagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester. Onder een klein evenement wordt verstaan een eendaags evenement waarbij:
Tot slot is relevant dat bij de indiening van de vergunningaanvraag de gegevens, bedoeld in artikel 2.3 van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen, worden aangeleverd voor zover voor het evenement een gebruiksmelding zou moeten worden gedaan op grond van artikel 2.1, eerste lid, van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Dit is bepaald in artikel 2:25 lid 2 van de Apv.
Op grond van artikel 4 van de Zondagswet is het verboden om op zondag voor 13 uur ‘’openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen’’. De burgemeester kan ontheffing verlenen van dit verbod.
Artikel 2. Evenemententerreinen
In de bestemmingsplannen is aangegeven op welke wijze grond mag worden gebruikt. In de bestemmingsplannen is dan ook te zien op welke gronden in de gemeente Purmerend een evenement of evenemententerrein ruimtelijk aanvaardbaar is. Zo hebben bijvoorbeeld het Leeghwaterpark en het terrein aan de Purmerenderweg de functie aanduiding evenemententerrein, wat inhoudt dat deze terreinen structureel voor evenementen gebruikt kunnen worden. Ten aanzien van deze twee evenemententerreinen geldt dat deze terreinen voor evenementen en voor de tijdelijke huisvesting/stalling van kermisexploitanten gedurende een kermis en dagen van op- en afbouw in de gemeente gebruikt mogen worden. Verder geldt voor deze twee evenemententerreinen dat:
Voor specifieke locaties, zoals de Koemarkt, de Schapenmarkt, diverse andere locaties in de binnenstad van Purmerend en in de Middenbeemster (bijvoorbeeld de Rijperweg ter hoogte van de kruising met de Middenweg) geldt dat deze gronden de bestemming ‘’Verkeer’’ hebben en dat deze gronden gebruikt mogen worden voor het houden van evenementen.
Voor alle overige locaties die organisatoren eenmalig/niet structureel willen gebruiken voor het houden van een evenement dient overleg met de gemeente plaats te vinden.
Voor de twee evenemententerreinen (Purmerenderweg en Leeghwaterpark) en voor de Koemarkt gelden er specifieke beleidsregels, te weten:
Het evenemententerrein is gelegen aan de Purmerenderweg in de gemeente Purmerend en heeft een oppervlakte van ongeveer 8500m2, met daarnaast een openbaar parkeerterrein van ongeveer 2000m2. Rondom het terrein is een hekwerk geplaatst en zijn stroomvoorzieningen, wateraansluitingen en riolering aanwezig. Op dit terrein is geen openbare verlichting aanwezig.
Onder evenementen zoals gemeld in lid 1 wordt niet verstaan het gebruik van het evenemententerrein als onderdeel van een evenementenvergunning afgegeven voor een locatie elders dan het terrein aan de Purmerenderweg, zoals de stalling van woonwagens van de kermis, het parkeren van voertuigen tijdens wedstrijden bij Wherevogels of Burggolf.
Teneinde de mogelijke overlast voor de woonomgeving te beperken, vindt de vergunningverlening voor evenementen op het evenemententerrein Leeghwaterpark plaats onder de voorwaarde dat:
De Koemarkt is gelegen in de binnenstad van Purmerend in de directe nabijheid van horeca en woningen. De Koemarkt is een rechthoekig plein bestaande uit een binnenterrein omringd met pleinterrassen (en bij wijze van proef winterterrassen), calamiteitenroute en gevelterrassen. Vlakbij dit plein is een vierkant open parkeerterrein (hier stond parkeergarage ’t Lammetje), waar geparkeerd wordt maar dat gebruikt kan worden als evenementenlocatie.
Teneinde de mogelijke overlast voor de horecaondernemers en woonomgeving te beperken, worden evenementenvergunningen voor het terrein onder artikel 1 lid b alleen afgegeven voor beeldbepalende evenementen zoals: kermis, Reuring, nazomerfeesten, Purmerend wenst elkaar, TROS muziekfeest, Sinterklaasintocht en Poortersfeesten. De burgemeester weegt hierbij de volgende belangen af:
Het organiseren van een evenement, van welke aard of omvang ook, brengt in meer of mindere mate risico’s met zich mee. Dit kunnen risico’s zijn op het gebied van openbare orde, brandveiligheid, verkeer en vervoer en volksgezondheid. Om te zorgen dat een evenement ook daadwerkelijk een feestelijke gebeurtenis blijft is aandacht voor de veiligheid noodzakelijk.
Daarnaast vragen grootschalige evenementen en/of evenementen met (verhoogde) veiligheidsaandacht om de inzet van extra capaciteit van de hulpverleningsdiensten. Daarom worden evenementen vanwege de te verwachtten benodigde veiligheidsmaatregelen ingedeeld in risicocategorieën. Deze worden als volgt gedefinieerd:
Evenement met verhoogde aandacht
Evenementen met gevolgen voor de lokale verkeerssituatie (afsluitingen/omleidingen) en met een verhoogd risico. De aanwezigheid van beveiligers zijn dan vereist (richtsnoer: 1 gecertificeerde beveiliger op 400 - 600 bezoekers), paraatheid van hulpdiensten is gewenst of noodzakelijk. Vereisten: draaiboek, situatietekening (1:1000) en veiligheidsplan.
Aanvragen voor evenementen worden door de burgemeester getoetst op een aantal aspecten om na te gaan of de benodigde vergunningen en ontheffingen kunnen worden verleend. Dit gaat om de algemene weigeringsgronden van artikel 1:8 van de Apv en daarnaast specifieke weigeringsgronden genoemd in artikel 2:25 lid 7. Dit wordt hieronder uitgewerkt. Verder is relevant dat de vergunning geweigerd kan worden als de aanvraag voor het evenement minder dan 14 weken voor de beoogde datum van het evenement is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.
Ook kan de burgemeester binnen 10 dagen na ontvangst van de melding kan besluiten een klein evenement te verbieden, als er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.
Evenementen kunnen nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid van deelnemers, toeschouwers en andere betrokkenen. Er wordt beoordeeld in hoeverre de getroffen maatregelen de veiligheid van personen en goederen voldoende waarborgen. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om de veiligheid te waarborgen kan worden besloten om de vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.
Om de gezondheid van deelnemers, toeschouwers en andere betrokkenen bij een evenement te waarborgen wordt de aanvraag onder andere beoordeeld op de risico’s die gepaard gaan met het gebruik van stimulerende en verslavende middelen, algemene hygiënische zaken, sanitaire- en drinkwatervoorzieningen, medische voorzieningen, voedsel- en drankverstrekking etc. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om de volksgezondheid te kunnen waarborgen kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.
Onder de bescherming van het milieu kunnen diverse onderwerpen vallen, waaronder de toestand van het milieu, zoals lucht, water, natuur, biologische diversiteit en de bodem, maar ook geluid, flora en fauna en de menselijke leefomstandigheden. De evenementenvergunning kan in verband hiermee geweigerd worden. De beoordeling hiervan betreft bij iedere aanvraag maatwerk.
Slecht levensgedrag organisator of aanvrager vergunning vechtsportevenement
Bij de invulling van het vereiste ‘’geen slecht levensgedrag’’ komt de burgemeester beoordelingsruimte toe. Wanneer aan een aanvrager wordt tegengeworpen dat hij in enig opzicht van slecht levensgedrag is, wordt dit per geval door de burgemeester onderbouwd en zal van geval tot geval verschillen welke feiten en/of omstandigheden aanleiding geven tot tegenwerping van het levensgedrag van de aanvrager.
Evenement niet vóór 25 oktober van voorgaand jaar aangemeld
De gemeente streeft naar een gedifferentieerd aanbod van evenementen. Hiermee wordt gedoeld op de spreiding en diversiteit in het aanbod van evenementen. Daarom wordt ook een evenementenkalender opgesteld. Als een evenement niet vóór 25 oktober van het voorgaand jaar is aangemeld, moet gekeken worden in hoeverre het evenement past binnen het gespreide en gedifferentieerde aanbod van de dan al vastgestelde evenementenkalender. Als blijkt dat dit niet past, kan de vergunningaanvraag worden geweigerd.
Naast de ondersteuning in de vorm van een geldelijk bedrag kunnen evenementen organisatoren ook materiële ondersteuning verkrijgen. De gemeente stelt een webpagina beschikbaar waarop men subsidie kan aanvragen.
Artikel 8. Verkeer, vervoer en bereikbaarheid
Evenementen kunnen door hun omvang veel invloed hebben op het verkeer. Daarom is het belangrijk vooraf na te denken over de aan- en afvoer van bezoekers, om zo de overlast voor bewoners, bedrijven en overige verkeersgebruikers zo veel mogelijk in te perken.
Het (tijdelijk) afsluiten van wegen voor een evenement moet worden aangevraagd in de evenementenvergunning. De bereikbaarheidscoördinator bepaalt of dit mogelijk is. Hierbij wordt een afweging gemaakt tussen geplande werkzaamheden, de locatie en de daarmee gemoeid gaande belangen, het type weg dat de organisator wil afsluiten en de verkeersveiligheid en/of doorstroming.
De gemeente ziet graag dat bezoekers per fiets of te voet naar een evenement komen. De organisator dient na te denken over de bezoekersstromen en parkeergelegenheden. Tijdens een eerste gesprek met de gemeente zal besproken worden welke maatregelen getroffen moeten worden. Dit betreft telkens maatwerk. De gemaakte kosten zoals genoemd in de paragraaf Verkeer, vervoer en bereikbaarheid zijn voor rekening van de organisator.
Op Koningsdag en op Bevrijdingsdag worden er vrijmarkten gehouden. De volgende beleidsregels zijn van toepassing:
De gemeente zal een aanvraag indienen voor een evenementenvergunning voor de vrijmarkt tijdens Koningsdag in het Leeghwaterpark en de binnenstad van Purmerend. Tenzij door een externe organisatie al een vergunning wordt aangevraagd, zal de gemeente ook een aanvraag indienen voor een evenementenvergunning voor de vrijmarkt in Park de Driegang op Bevrijdingsdag.
Daarnaast gelden de volgende beleidsregels specifiek voor Koningsdag:
Voor aanbieders van eten en drinken die structureel (bedrijfsmatig) op markten en evenementen staan, geldt dat de (hoofd)verkoop van etenswaren en frisdranken uitsluitend is toegestaan aan professionele handelaren (maximaal 1 per woonadres) indien zij toestemming van de vergunninghouder heeft door middel van een pachtsysteem. Voor het pachtsysteem gelden de volgende beleidsregels, te weten:
In aanvulling op het bepaalde in het tweede lid, geldt dat particulieren (niet bedrijfsmatig) ook als bijverkoop eten en drinken mogen verkopen, met uitzondering van de verkoop of het gratis weggeven van bederfelijke producten zoals vlees, vis of zuivel en alcoholische dranken, en mits zij zich houden aan de regels van de Warenwet, waaronder het Warenbesluit hygiëne van levensmiddelen en het Warenbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen. Bovendien is bakken en braden niet toegestaan.
Specifieke beleidsregels Bevrijdingsdag:
Met betrekking tot circussen gaat de gemeente Purmerend uit van vrije marktwerking. De gestelde eisen hebben betrekking op de kwaliteit van het aanbod. Ten aanzien van de vergunningverlening geldt het volgende:
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag of melding overeenkomstig artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021, is ingediend en voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze beleidsregels niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop de overeenkomstige regels van de onderhavige beleidsregels toegepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-267509.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.