Vastgesteld bestemmingsplan Buytewech-Noord met verbrede reikwijdte

Hierbij maakt het college van de gemeente Nieuwkoop overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) bekend dat het bestemmingsplan Buytewech-Noord met verbrede reikwijdte met identificatie­nummer NL.IMRO.0569.bpNKPbuytewechNrd-va01 door de gemeenteraad is vastgesteld op 18 november 2021. De raad heeft besloten om geen exploitatieplan vast te stellen.

Het bestemmingsplan is gewijzigd vastgesteld. De wijzigingen kunt u vinden in de Nota van zienswijzen en de staat van wijzigingen die bij de stukken zijn gevoegd. De gewijzigde vaststelling is bij de provincie aangekondigd.

Beschrijving

Het betreft een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor de realisatie van 290 woningen in het plangebied. Met dit bestemmingsplan legt de gemeente de juridisch-planologische basis om de wijk tot ontwikkeling te kunnen brengen. De keuze voor een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte is gemaakt om bredere regels op te kunnen nemen dan in een traditioneel bestemmingsplan, om zodoende de ambities uit het stedenbouwkundig plan zo optimaal mogelijk te kunnen borgen. De gemeente wil op die manier Buytewech-Noord tot een bijzondere wijk ontwikkelen waar maatschappelijke thema's als duurzaamheid, natuur en versterken van biodiversiteit, een divers woningaanbod voor doelgroepen uit het gemeentelijk beleid en slimme voorzieningen hoog in het vaandel staan.

Het project Buytewech-Noord voorziet in 290 woningen, waarmee de gemeente inspeelt op de grote woningbouwopgave die er binnen de gemeente ligt. Om als vervolgstap de woningbouw daadwerkelijk mogelijk te gaan maken, is aanpassing van het huidige bestemmingsplan nodig, aangezien dit voor deze gronden voornamelijk een agrarische bestemming kent.

Inzage

Het plan en de daarbij behorende stukken liggen met ingang van woensdag 26 januari 2022 voor een periode van zes weken ter inzage. U kunt de stukken inzien:

  • 1.

    Op de landelijke voorziening: www.ruimtelijkeplannen.nl (ook benaderbaar via www.nieuwkoop.nl)

  • 2.

    In het Klant Contact Centrum, Teylersplein 1 in Nieuwveen. Openingstijden: van maandag tot en met woensdag van 8.30 uur tot 17.00 uur, donderdag van 8.30 uur tot 17.00 uur en 17.45 uur tot 20.00 uur, vrijdag van 8.30 uur tot 13.00 uur. Deze openingstijden kunnen wijzigen in verband met Corona. Mocht dit het geval zijn, dan zal dit worden gecommuniceerd via de website van de gemeente Nieuwkoop.

Voor het inzien van de stukken is het niet nodig om vooraf een afspraak te maken.

Toelichtin­g op de betreffende stukken is te krijgen bij medewerkers van het Omgevingsloket. Hiervoor dient u wel vooraf een afspraak te maken. Het maken van een afspraak kan via de website van de gemeente (www.nieuwkoop.nl). Kiest u hierbij voor de Activiteit ‘bestemmingsplaninformatie’ en geeft u hierbij aan om welk adres het gaat. Mocht het maken van een afspraak niet lukken of beschikt u niet over internet, neemt u dan telefonisch contact op met het omgevingsloket via telefoonnummer 14 0172.

Beroep

Belanghebbenden kunnen beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA in Den Haag. U dient:

  • 1.

    het beroepschrift te voorzien van naam, adres en datum;

  • 2.

    het bestreden besluit te omschrijven en daarvan een kopie mee te sturen;

  • 3.

    de redenen van uw beroep te geven;

  • 4.

    alle beroepsgronden in het beroepschrift op te nemen. Na de beroepstermijn kunnen geen gronden meer worden aangevuld (zie art. 1.1 van de Crisis en herstelwet in verbinding met bijlage I van de Crisis en herstelwet).

  • 5.

    het beroepschrift te ondertekenen.

  • 6.

    tijdig bij de gemeenteraad een zienswijze naar voren te hebben gebracht óf het moet u redelijkerwijs niet te verwijten zijn dat u dat niet heeft gedaan óf door een wijziging ten opzichte van het ontwerpplan in een ongunstiger positie te zijn gebracht;

Voor de behandeling van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd.

De beroepstermijn bedraagt zes weken en begint met de dag van de terinzagelegging, dus op woensdag 26 januari 2022. Het plan treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt, dus op donderdag 10 maart 2022. Indien gedurende de bovenstaande beroepstermijn bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, treedt het bestemmingsplan niet eerder in werking dan het moment waarop op dit verzoek om voorlopige voorziening is beslist.

Crisis- en herstelwet

Op het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing (artikel 1.1 Chw jo. Artikel 3.1 Bijlage I Chw). Deze afdeling beperkt het beroepsrecht en stelt striktere eisen aan het beroepschrift. Dit brengt onder meer met zich mee dat alle beroepsgronden in het beroepschrift dienen te worden opgenomen en deze na afloop van de beroepstermijn niet meer kunnen worden aangevuld.

Naar boven