Wijziging Uitvoeringsbesluit Parkeren Rotterdam 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van de directeur Stadsontwikkeling, d.d. 7 juni 2022, kenmerk M2204-4835;

 

gelet op artikel 2, vierde lid, van de Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen 2022;

 

overwegende dat het gewenst is het Uitvoeringsbesluit Parkeren Rotterdam 2022 te wijzigen in verband met het vervallen van de mogelijkheid om met een vergunning te parkeren in de subbuurt die aan de sector grenst waarvoor de vergunning is aangevraagd;

 

besluit:

Artikel I

Het Uitvoeringsbesluit Parkeren Rotterdam 2022 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

In artikel 1 vervalt de begripsbepaling CBS subbuurt.

 

B

In artikel 2, lid 3a, wordt ‘bewonersvergunning’ telkens vervangen door ‘bewonersparkeervergunning’.

 

C

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het opschrift komt te luiden:

    Artikel 5 Bewonersparkeervergunning

  • 2.

    Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      in de aanhef wordt ‘bewonersvergunning’ vervangen door ‘bewonersparkeervergunning’;

    • b.

      in onderdeel a vervalt ‘of in de CBS subbuurt die aan de sector grenst’.

D

Artikel 6, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In de aanhef wordt ‘bedrijfsvergunning’ vervangen door ‘bedrijfsparkeervergunning’.

  • 2.

    In onderdeel a wordt ‘of in de CBS subbuurt die aan de sector grenst’ vervangen door ‘waarvoor de vergunning is aangevraagd’.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 juni 2022.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Toelichting

Bij een invoering van betaald parkeren, ontstaat altijd een waterbedeffect naar in ieder geval de naastgelegen (grens)straten zonder betaald parkeren. Bewoners en bedrijven kunnen hierdoor moeilijk(er) in hun eigen straat een vrije parkeerplaats vinden, terwijl in de betaalde parkeersector parkeercapaciteit beschikbaar is. Om deze belanghebbenden nabij hun woning/werk te kunnen laten parkeren, kunnen zij met de grensvergunning parkeren in de aangrenzende parkeersector. Deze vergunningen worden meegerekend in het maximumaantal uit te geven vergunningen.

 

Door de toenemende vraag naar parkeerplaatsen, het behalen van de gestelde vergunningenplafonds en de wachtlijsten is de grensvergunning niet meer opportuun. Met de uitgegeven grensvergunningen staan wijkvreemde parkeerders in de parkeersector terwijl belanghebbende bewoners en bedrijven nu op de wachtlijst staan voor de eerste bewonersparkeervergunning. Dit is niet wenselijk.

 

Het niet meer uitgeven van grensvergunningen is gewenst. Het doel en het beoogde effect van betaald parkeren is het weren van wijkvreemde parkeerders. Met de grensvergunning komen wijkvreemde parkeerders weer terug naar de betaalde parkeersector. Dit staat haaks op de doelstellingen van het parkeerbeleid. Met name door de huidige vraag naar parkeervergunningen afgezet tegen het aantal beschikbare parkeerplaatsen en toenemend aantal wachtlijsten, is een uitsterfconstructie van de grensvergunning onvermijdelijk. Deze vergunningen worden niet actief ingetrokken. Nieuwe aanvragen worden niet meer toegekend.

Naar boven