Gemeenteblad van Maashorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2022, 264977 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2022, 264977 | ander besluit van algemene strekking |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst;
overwegende dat de regels over de ambtelijke organisatie en de secretaris moeten worden aangepast aan de uitgangspunten voor de organisatie (zoals onder andere zijn opgenomen in de organisatiefilosofie Maashorst) en de inrichting van de gemeente Maashorst;
dat de ambtelijke werkwijze moet aansluiten bij de vernieuwde rol van algemeen belangbehartiger en facilitator die de gemeente Maashorst volgens het herindelingsadvies wil invullen;
dat de ambtenaren steeds ten dienste staan van het college en het algemene overheids- of gemeentebelang, en zij daarom integer en rechtmatig uit zijn naam dienen te handelen;
dat artikel 3.3 van de nieuwe Wet open overheid verplicht tot actieve openbaarmaking van inzicht in de organisatie en werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van de organisatieonderdelen;
gelezen het positieve advies van de ondernemingsraad op gelijke concept-regeling;
gelet op de artikelen 160, eerste lid, aanhef en sub c, en 103, tweede lid, en 106, van de Gemeentewet, en, artikel 39, eerste lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming, alsmede artikel 6, van de Ambtenarenwet 2017;
In deze regeling wordt verstaan onder:
interne dienstverlening, kortweg: dienstverlening: de besluiten en overige handelingen, met inbegrip van de bedrijfsvoering, die plaatsvinden op strategisch, tactisch, operationeel en verantwoordingsniveau voor het behalen van de beleidsdoelen, in de cyclus van voorbereiding, vaststelling, uitvoering, en evaluatie;
plan: de planning van de dienstverlening om de beoogde beleidsdoelen te behalen overeenkomstig uit te voeren concrete acties en met stuurgegevens voor grip hierop, over het begrotingsjaar met inbegrip van de verantwoording -expliciet over rechtmatigheid- over de dienstverlening van het voorgaande begrotingsjaar.
Artikel 4. Gemeentesecretaris/ algemeen directeur
De secretaris staat het college en de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan, en de door hen ingestelde commissies, bij de uitoefening van hun taak terzijde en draagt zorg voor:
het bijstaan van de burgemeester bij de bevordering van de eenheid en samenhang van het collegebeleid, bij de bewaking van het functioneren van het college als collegiaal bestuur, alsmede bij het toezicht op de zorgvuldige behandeling van klachten en bezwaarschriften, en op de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie.
Het directieteam is verantwoordelijk voor het functioneren van de organisatie als geheel binnen de inhoudelijke en budgettaire kaders die het eindverantwoordelijk gemeentebestuur – college en raad - stelt. De organisatiefilosofie met de daarin opgenomen kernwaarden vormen een basis voor de werkwijze van het directieteam.
Artikel 6. Domeindirecteuren Ruimte, Sociaal en Dienstverlening
De domeindirecteur Ruimte, Sociaal en Dienstverlening zijn ieder integraal verantwoordelijk voor de dienstverlening en het functioneren van het eigen domein binnen de inhoudelijke en budgettaire kaders die het eindverantwoordelijk gemeentebestuur – college en raad - stelt. Dit wil zeggen: zowel voor de inhoud (realisatie van doelen, werkwijze, verbinding met omgeving en regionale positionering) als voor de bedrijfsmatige taken (o.a. personeel, budget, kwaliteit en resultaat).
De concerncontroller heeft de verantwoordelijkheid voor een jaarlijks op te stellen plan over zijn bijdrage aan de noodzakelijke interne samenwerking ter bewaking van het algehele beeld van de beheersing of het in-control-zijn van de bedrijfsvoering; dit wordt besproken met het directieteam met het oog op optimale aansluiting op het plan voor de organisatie dat vastgesteld wordt door het college.
De concerncontroller draagt zorg voor:
de signalering en (on)gevraagde advisering van een domeindirecteur of manager over strategische financiële of juridische vraagstukken en over de beheersing van hun bedrijfsvoering, na opschaling door een functionaris van concerncontrol naar aanleiding van de contacten met de overige functionarissen binnen een team;
Artikel 9. Functionaris gegevensbescherming (FG)
De functionaris gegevensbescherming of FG heeft de eigen verantwoordelijkheid voor een jaarlijks op te stellen rapport over de naleving van de AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming en het privacybeleid, inclusief voorgestelde beheersmaatregelen bij geconstateerde risico’s en zijn bijdrage in een plan, ter advisering aan de concerncontroller ten behoeve van diens plan.
HOOFDSTUK IV MANDAATBEVOEGDHEDEN
Artikel 10. Machtiging, mandaat, volmacht
Onverminderd de organisatorische bevoegdheden zoals die reeds uit deze regeling voortvloeien, verlenen het college en de burgemeester voor de uitoefening van één of meer van hun bevoegdheden mandaat, met inbegrip van volmacht en machtiging, aan de algemeen directeur, domeindirecteuren, teammanagers en overige functionarissen, en staat daarvoor, al dan niet onder beperkingen, verlening van ondermandaat door een leidinggevende toe.
De verlening geschiedt met inachtneming van geldende beleid of regelgeving van het gemeentebestuur en de vastgestelde kaders van dienstverlening en bedrijfsvoering, binnen de grenzen van ieders taken, en bij iedere functionaris onder aansturing van diens leidinggevende, en de uitoefening van een bevoegdheid indien een toereikend budget of investeringskrediet beschikbaar is voor de verplichtingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-264977.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.