Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2022, 264810 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2022, 264810 | beleidsregel |
Beleidsregel Ontheffing ex artikel 35 Alcoholwet Nijmegen
De burgemeester van de gemeente Nijmegen,
Artikel 35 van de Alcoholwet en de vastgestelde beleidsregels “Beleidsregel ontheffing ex artikel 35 Drank- en Horecawet Nijmegen” van 23 maart 2015 onder registratienummer: 14.0013884
Het wenselijk is de eerder vastgestelde beleidsregels te wijzigen. De tenaamstelling wordt aangepast aan de Alcoholwet. Voorts wordt, gelet op de koppeling met de zeer bijzondere gelegenheid een eindtijd opgenomen, inhoudend dat de ontheffing een half uur voorafgaand aan de eindtijd van het evenement of de activiteit in het kader waarvan de ontheffing wordt verleend eindigt. ;
Deze regel levert in de dagelijkse praktijk van vergunningverlening problemen op, omdat als gevolg van deze bepaling, het bezoek van dat evenement op deze manier in de gelegenheid wordt gesteld om tot een half uur ná het eindtijdstip van het evenement alsnog (alcoholhoudende) dranken te bestellen bij de desbetreffende uitgiftepunten op die locatie. Daardoor blijft het publiek langer hangen en wordt tevens de wettelijke eis van een koppeling tussen een zeer bijzondere gelegenheid en de ontheffing geweld aangedaan.
vast te stellen: “Beleidsregel ontheffing ex artikel 35 Alcoholwet Nijmegen”
Artikel 35 lid 1 van de Alcoholwet (AW) geeft aan dat de burgemeester ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank op aanvraag ontheffing kan verlenen van het verbod van artikel 3 AW tot uitoefening van het horecabedrijf. Deze ontheffing kan enkel worden verleend voor een in de beschikking te noemen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard en uitsluitend voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen.
De verstrekking van de alcohol mag uitsluitend geschieden onder de onmiddellijke leiding van een persoon die de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt èn niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is. Lid 2 bepaalt dat de ontheffing onder beperkingen kan worden verleend en dat er voorschriften aan kunnen worden verbonden.
Deze ontheffingsmogelijkheid is een discretionaire bevoegdheid van de burgemeester. Er is sprake van een grote beleidsvrijheid binnen de gestelde wettelijke kaders. De burgemeester kan zelf bepalen of hij een ontheffing wenst te geven. Tevens kan hij zelf het begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’ nader invullen.
Afbakening begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’
Bij de parlementaire behandeling is aangegeven dat hierbij gedacht kan worden aan ‘tijdelijke evenementen zoals braderieën, kermissen, jaarmarkten, sportfeesten en dergelijke die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het moet dus gaan om incidentele gevallen.
Er is uitdrukkelijk geen sprake van een dergelijke bijzondere gelegenheid:
Het is mogelijk dat de ontheffing afgegeven wordt ter gelegenheid van een evenement of activiteit die langer duurt dan 12 dagen, maar toch mag de ontheffing dan maar een periode van 12 dagen betreffen. De ontheffing mag niet opgesplitst worden in afzonderlijke perioden en het is ook niet mogelijk meerdere ontheffingen te verlenen voor de duur van een en hetzelfde evenement/activiteit.
Gelet op de koppeling met de zeer bijzondere gelegenheid eindigt de eindtijd, zoals vermeld in de ontheffing, een half uur voorafgaand aan de eindtijd van het evenement of de activiteit in het kader waarvan de ontheffing wordt verleend.
Aan een te verlenen ontheffing ex artikel 35 Alcoholwet worden minimaal de volgende voorschriften en beperkingen gekoppeld:
De op de ontheffing vermelde persoon/personen die onmiddellijke leiding geeft/geven aan de verstrekking van alcohol dient/dienen steeds aanwezig te zijn in de onmiddellijke nabijheid van het tappunt op het evenemententerrein/activiteitenlocatie tijdens het verstrekken van de alcohol en er op toe te zien dat de in de ontheffing vermelde voorschriften correct worden nageleefd;
De leidinggevende of degene die de alcohol daadwerkelijk verstrekt mag niet in kennelijke staat van dronkenschap zijn of kennelijk onder de invloed van andere psychotrope stoffen verkeren. Er mag ook niet aan personen in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder de invloed van andere psychotrope stoffen alcohol worden verstrekt;
Bij de ingang van het evenemententerrein/activiteitenlocatie dan wel bij de tappunten dient duidelijk zichtbaar te worden aangegeven dat er geen alcohol wordt verstrekt aan personen onder de leeftijd van 18 jaar. Op grond van de Alcoholwet is het verboden alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt of aan een persoon die deze drank doorgeeft aan een persoon beneden de leeftijd van 18 jaar;
Er moet voldoende gecontroleerd worden op de leeftijdsgrens zoals bedoeld in artikel 20 AW. Enkel controle op leeftijd bij de ingang is niet voldoende als daarna niet onomstotelijk vaststaat dat iemand gecontroleerd is, bijvoorbeeld door het verstrekken van een stempel of eenmalig polsbandje aan personen die de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben;
Een ontheffing wordt geweigerd:
als er tijdens de Vierdaagsefeesten geen sprake is van een vermaakcentrum of evenementenplein. Als vermaakcentrum wordt beschouwd een plaats waar een terrasexploitatie plaatsvindt en levende muziek ten gehore wordt gebracht en zwakalcoholische drank voor gebruik ter plaatse wordt geschonken op de openbare weg. Een evenementenplein is daarmee vergelijkbaar, uitgezonderd de terrasexploitatie. Daarmee wordt ook het tappen bij een standplaats uitgesloten.
Een ontheffing kan worden geweigerd:
als het verstrekken van zwak-alcoholische dranken niet past bij het karakter van het evenement of de activiteit, ter beoordeling door de burgemeester. Hier is in ieder geval sprake van als het evenement of activiteit zich voornamelijk richt op jeugdigen, bijvoorbeeld een sporttoernooi voor jeugdteams;
als bij een ontheffing ter gelegenheid van een eerdere, vergelijkbare bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard de regels van de Alcoholwet dan wel de voorschriften en beperkingen van de ontheffing zijn overtreden, indien aannemelijk is dat opnieuw overtredingen zullen plaatsvinden, gelet op het karakter van de bijzondere gelegenheid.
Hiervoor is het niet noodzakelijk dat de aanvrager van de eerdere ontheffing of de leidinggevende overeenstemmen met de aanvrager of leidinggevende van de te weigeren ontheffing. Bij de beoordeling van deze weigeringsgrond worden overtredingen, gepleegd voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze beleidsregels niet meegewogen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-264810.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.