Verkeersbesluit-Laag-Soeren-Badhuislaan fietsstroken-Harderwijkerweg-voorrang fietsers

Burgemeester en wethouders van Rheden;

RHD2022-VKB-189

Zaaknummer 828326

 

overwegen het volgende:

 

WETTELIJK KADER

Onze bevoegdheid tot het nemen van dit besluit ontlenen wij aan het bepaalde in de

artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 12 en verder van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Mandaatbesluit Rheden 2020.

 

De Badhuislaan en een gedeelte van de Harderwijkerweg, liggen buiten de bebouwde kom ex artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 van Laag-Soeren en zijn in beheer bij de gemeente Rheden.

 

Zoals artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voorschrijft, is er overleg geweest met een door de Korpschef van de politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost-Nederland.

 

BELEIDSKADER

Gemeentelijk verkeersveiligheidsplan 2000.

VCP DIEREN 2013.

Structuurvisie Laag-Soeren.

Fietsplan 2016.

Wegenverkeerswetgeving.

 

AANLEIDING

voor de aanleg fietsstroken op de Badhuislaan in Laag-Soeren

De Badhuislaan is een belangrijke oost-west fietsverbinding tussen het Apeldoorns Kanaal en de Harderwijkerweg. Ook landelijke fietsroute LF4 loopt via deze weg. Het is wenselijk om de verkeersveiligheid voor de fietsers te verbeteren. Sinds enkele jaren is onderzoek en studie gedaan of er vrijliggende fietspaden konden worden aangelegd. Op 14 januari 2022 hebben wij na afweging van alle belangen en impact van vrijliggende fietsvoorzieningen besloten om voor een voorkeursvariant te kiezen, waarbij wij rode fietsstroken aan beide zijden van de Badhuislaan aanleggen. Hierdoor blijft natuur zoveel mogelijk bespaart en komen wij tegemoet aan wensen van direct omwonenden.

 

Voor fietsers in de voorrang langs de Harderwijkerweg op de kruising met de Badhuislaan.

De verkeersregels op deze kruising zijn voor een deel niet meer verenigbaar met de verkeerstekens.

Het tweerichtingenfietspad langs de Harderwijkerweg buigt ongeveer 7 meter af van de hoofdrijbaan, terwijl dat minimaal 10 tot 15 meter moet zijn. Dit geeft verwarring bij afslaand gemotoriseerd verkeer in voorrangssituaties. Daarnaast is er de algemene wens om gemotoriseerd doorgaand verkeer op de route via Laag-Soeren te ontmoedigen en het fietsverkeer te stimuleren. Het tweerichtingenfietspad in de voorrang leggen sluit daarom beter aan op de verkeersregels ter plaatse en de huidige richtlijnen en beleid.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN DIT BESLUIT

Fietsstroken Badhuislaan

De Badhuislaan is aangemerkt als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom. De maximumsnelheid is 60 km/uur.

De Badhuislaan aan de oostzijde van de Harderwijkerweg is een ontsluitingsroute voor verkeer vanuit en naar Laag-Soeren en Dieren-Noord. Hier rijden ook fietsers die hun route vervolgen via de Broekdijk aan de overzijde van het Apeldoorns Kanaal.

Het is noodzakelijk om de veiligheid van het fietsverkeer te verbeteren.

 

Haalbaarheidsonderzoeken

In 2013 is wegens de ontwikkeling van Traverse Dieren het verkeercirculatieplan Dieren opgesteld.

Traverse Dieren is van invloed op de verkeerscirculatie in en bij Laag-Soeren. Voor Laag-Soeren is een structuurvisie vastgesteld.

Een citaat uit deze visie:

‘Voor de realisatie van de Traverse Dieren verschuift een deel van het verkeer dat nu nog gebruik maakt van de Harderwijkerweg door Dieren naar de Kanaalweg/Badhuislaan, waardoor het op deze wegen drukker wordt. Om de veiligheid voor andere verkeersdeelnemers te vergroten en om een ontbrekende schakel in het fietsroutenetwerk in te vullen, leggen wij langs de Badhuislaan een fietspad aan.’

 

In 2016 hebben wij diverse verkenningen laten doen voor een fietspad langs de Badhuislaan.

Dit heeft geleid tot diverse varianten. Alle varianten zijn onderzocht. In 2019 zijn wij gekomen tot een voorkeursalternatief in de vorm van een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde van de Badhuislaan tussen de Harderwijkerweg en de Kanaalweg.

Gaandeweg bleek dat de uitvoering hiervan niet op korte termijn haalbaar is.

Adviesbureau ProViel heeft alle onderzoeken in 2021 voor ons opnieuw beoordeeld en over een nieuwe belangenafweging geadviseerd. Dit document hoort bij dit besluit en is als bijlage toegevoegd.

 

De aanleg van de fietsstroken is een ontbrekende schakel in ons fietsnetwerk.

Het rode asfalt en fietssymbolen zorgen voor een optische versmalling van de rijbaan, hetgeen helpt de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen.

Aan de westzijde kruist de Badhuislaan het spoor van de VSM stoomtrein. De trein is een recreatieve attractie die alleen in de zomer rijdt. De overweg is nu nog onbewaakt, maar de bedoeling is dat deze naar aanleiding van het fietsproject ook in een aantal jaar wordt beveiligd.

Bij de aansluiting op het fietspad langs de Kanaalweg leggen wij een verkeersdrempel aan. Dit om de snelheid van gemotoriseerd verkeer terug te brengen daar waar de fietsers oversteken.

 

Wijziging voorrang voor fietsen op de Harderwijkerweg-Badhuislaan

De Harderwijkerweg in Laag-Soeren tussen de komgrenzen van Dieren en Laag-Soeren is ook een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom. De maximumsnelheid is 60 km/uur.

De kruising met de Badhuislaan is een voorrangskruising ten gunste van verkeer op de Harderwijkerweg.

 

De Harderwijkerweg is aangemerkt als hoofdfietsroute en heeft een vrijliggend tweerichtingenfietspad aan de oostzijde naast de rijbaan. De berm is minder dan 5 meter breed.

In de huidige situatie moeten de fietsers voorrang verlenen aan het afslaande en kruisende verkeer. Dit is een gevaarlijke situatie, omdat automobilisten verschillend reageren op de fietsers. Vaak wordt toch voorrang verleend aan fietsers, andere automobilisten rijden door.

Door de fietsers voorrang te geven, lossen wij de onduidelijkheid op.

 

Bovendien zijn de verkeersregels (rechtdoor gaat voor) voor afslaand verkeer van de Harderwijkerweg niet verenigbaar met de verkeerstekens (haaientanden en voorrangsborden B6 voor de fietsers). Verkeersregels gaan formeel boven verkeerstekens, wat verwarring geeft in de verkeerssituatie.

Door de smalle berm tussen de rijbaan en het tweerichtingenfietspad en de afbuiging van ongeveer 7 meter, wordt het fietspad beschouwd als aanliggend fietspad. Hierdoor moet het afslaande verkeer vanuit de Harderwijkerweg naar Badhuislaan west voorrang verlenen aan fietsers op dit fietspad van de Harderwijkerweg, terwijl de haaientanden dus juist andersom staan. De oude en nieuwe situatietekening is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

Een tweede motivatie is dat wij voor doorgaand (vracht)verkeer naar Eerbeek zoveel mogelijk de route via het dorp Laag-Soeren willen ontmoedigen. Dit doen wij door prioriteit te geven aan het fietsverkeer.

 

Dit voorgenomen besluit hebben wij met omwonenden, de fietsersbond, politie en Soerens Belang afgestemd. De partijen zijn allen voor de aanleg van de fietsstroken in de Badhuislaan. Voor het wijzigen van de voorrang op de fietsoversteek bij de Harderwijkerweg is iedereen voorstander, behalve Soerens Belang. Zij geven als tip mee extra aandacht te hebben voor de verlichting en zichtbaarheid van de fietsers. Dit nemen wij mee in het ontwerp, zie verder bij ‘belangenafweging’ hieronder.

 

BELANGENAFWEGING

Met de fietsstroken op de Badhuislaan is een ontbrekende maatregel ingevuld.

Wij kiezen voor deze wijzigingen om de fietsers te beschermen en een herkenbare plek op de Badhuislaan te geven. Door de voorrang te wijzigen verduidelijken wij de verkeerssituatie ter plaatse voor alle verkeersdeelnemers. De fietsers op de hoofdfietsroute krijgen voorrang en met ondersteunende fysieke maatregelen wordt de fietsoversteek zo veilig mogelijk vormgegeven (aanbrengen voorwaarschuwings-

en pijlmarkeringen, duidelijke onderborden met (brom)fietssymbolen en het verleggen van een verkeersdrempel direct bij de fietsoversteek).

 

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht.

 

Wilt u bezwaar maken? Stuur dan binnen 6 weken een bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Team Woon- en Leefomgeving

Postbus 9110

6994 ZJ DE STEEG

 

In uw bezwaarschrift moet minimaal staan:

Uw naam en adres.

De datum waarop u de brief geschreven hebt.

Een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent en het zaaknummer 828326.

Stuur ook een kopie van dat besluit mee.

De redenen waarom u het niet eens bent met dit besluit.

Het bezwaarschrift moet u ondertekenen.

 

Goed om te weten: als u bezwaar maakt, blijft het besluit gelden

Wilt u dit voorkomen? Dat kan alleen met een voorlopige voorziening bij zeer dringende spoedeisende redenen. U kunt een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechter.

 

Een voorlopige voorziening betekent dat u vraagt om een schorsing van het besluit totdat er een besluit is genomen op uw bezwaarschrift. Dit kan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

 

Wilt u liever een brief sturen? Dat kan ook. Stuur dan ook een kopie mee van het besluit waarvoor u een voorlopige voorziening wilt. Het adres is:

Rechtbank Gelderland

Team Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM  ARNHEM

 

Kosten (griffierecht)

Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening bent u aan de rechtbank griffierecht verschuldigd. Het griffierecht is € 50,00 voor mensen in huurtoeslag- en sociale zekerheidsvoorzieningen, € 184,00 voor anderen en € 365,00 voor rechtspersonen (artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).

 

BEKENDMAKING

Het besluit is te raadplegen op de website: https://www.officielebekendmakingen.nl. De wettelijke bezwaartermijn start de dag na de officiële publicatiedatum op deze site.

 

BESLUT

En besluiten als volgt:

I Door het aanbrengen van rood asfalt met witte fietssymbolen en onderbroken belijning aanwijzen van fietsstroken aan beide zijden van de Badhuislaan in Laag-Soeren;

II Door het aanbrengen van borden B6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en

verkeersteken en wegmarkering haaientanden, regelen van de voorrang op het tweerichtingenfietspad aan de oostkant van de Harderwijkerweg en de kruising Badhuislaan in Laag- Soeren ten gunste van de recht doorgaande fietsers op de Harderwijkerweg.

 

De Steeg, 13 juni 2022

 

Burgemeester en wethouders van Rheden

Naar boven