Gemeenteblad van Moerdijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2022, 259470 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2022, 259470 | beleidsregel |
REGELING HUISVESTING ARBEIDSMIGRANTEN MOERDIJK
Hoofdstuk 1 Verhuurdervergunning (hierna te noemen “vergunning”)
Het college verleent vergunningen voor de realisatie en exploitatie van huisvestingsvoorzieningen voor de tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten.
Een aanvraag ziet op één huisvestingsvoorziening.
Voor aanvragen voor huisvesting van arbeidsmigranten bij een agrariër, werkzaam op dat bedrijf, geldt een aangepaste vergunningprocedure en aangepaste voorwaarden zoals aangegeven in artikel 18, 19, 20 en 21.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening vergunning
Artikel 3 Bekendmaking te vergeven vergunning
Het college maakt bekend dat een vergunning voor de huisvesting van arbeidsmigranten verleend kan worden.
Het college geeft in deze bekendmaking aan voor welk gebied een vergunning aangevraagd kan worden.
Het college geeft in deze bekendmaking aan voor hoeveel arbeidsmigranten maximaal vergunningen kunnen worden verleend om te huisvesten.
De bekendmaking vindt in elk geval plaats:
In het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Moerdijk;
In de bekendmaking vermeldt het college:
De termijn waarbinnen een aanvraag om een vergunning moet worden ingediend;
De eisen waaraan een aanvraag moet voldoen;
De procedure hoe de vergunningen worden verdeeld;
Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag
Een aanvraag om een vergunning moet binnen de in de bekendmaking gestelde termijn als bedoeld in artikel 3 lid 5, worden ingediend.
Een aanvraag die na afloop van de indieningstermijn is ontvangen wordt geweigerd, tenzij in de indieningstermijn geen aanvraag is ingediend.
Artikel 5 Eisen aan een aanvraag
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat in het geval van een aanvraag van een rechtspersoon vergezeld van:
een bewijs van inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan drie maanden;
een handtekening of handtekeningen van de statutair bestuurder of de statutaire bestuurders die bevoegd zijn de rechtspersoon te vertegenwoordigen.
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat in het geval van een aanvraag van een natuurlijk persoon vergezeld van een handtekening van die natuurlijke persoon.
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat vergezeld van:
het volledige, naar waarheid ingevulde en ondertekende aanvraagformulier zoals ter beschikking wordt gesteld bij de bekendmaking.
Een kadastrale situatietekening van de locatie en directe omgeving met daarop de nieuwe gewenste functie(s) / het gebruik en aanduiding van parkeervoorzieningen / parkeerplaatsen;
Plattegrond van de gebouwen met gewenste indeling en functie aanduiding
een werkwijze goed verhuurderschap
een plan voor de omgevingsdialoog
een beschrijving van de meerwaarde van de aanvraag
meerjarige samenwerkingsovereenkomst(en) met bedrijven die gevestigd zijn in de regio West-Brabant, waarvan minimaal 50% gevestigd in Moerdijk en arbeidsmigranten inhuren.
inschrijfbewijs van register SNF
de Bibob-toets (wordt uitgevoerd bij de aanvraag omgevingsvergunning)
De stukken zoals bedoeld in lid 3 onder h, i, j en k, hoeven pas aangeleverd te worden nadat de omgevingsvergunning is verleend
Artikel 7 Procedure vergunningverlening
De verlening van de vergunning vindt plaats via het doorlopen van twee fasen:
Fase 1: toetsing aan de weigeringsgronden genoemd in artikel 5 van de verordening en aan de weigeringsgronden genoemd in artikel 17 van deze regeling en
Fase 2: een vergelijkende inhoudelijke toetsing van de aanvragen, als bedoeld in artikel 16.
Als tijdens de fase 1-toets sprake is van een weigeringsgrond wordt de vergunning geweigerd. De aanvraag doet dan niet mee aan de fase 2-toets.
Artikel 8 Verlening vergunning
Het college verleent een vergunning aan de aanvragers van de plannen die op basis van de inhoudelijke beoordeling de meeste punten krijgen toegekend, tot het gestelde maximale aantal huisvestingsplaatsen is bereikt.
Indien binnen het maximale aantal huisvestingsplaatsen twee of meer aanvragers dezelfde totaalscore behalen op basis van de inhoudelijke beoordeling als bedoeld in artikel 16, en beide plannen zijn samen niet mogelijk, dan wordt de vergunning verleend aan de aanvrager aan wie de hoogste score is toegekend op ‘sub criterium 4: Meerwaarde initiatief.’
Indien aanvragers als bedoeld in het tweede lid ook dezelfde score behalen op basis van de score op ‘sub criterium 4: Meerwaarde initiatief’ en het bepaalde in het tweede lid dus geen oplossing biedt, dan wordt geloot tussen die aanvragers.
De loting als bedoeld in het derde lid is openbaar en wordt voltrokken door een notaris.
De vergunning wordt verleend voor dezelfde periode waarvoor de omgevingsvergunning wordt afgegeven, met een maximum van 20 jaar.
Het plan moet passen binnen het “afwegingskader passendheid omgeving voor huisvesting arbeidsmigranten” zoals vastgesteld door de raad op 15 juli 2021 om te kunnen voldoen aan artikel 5 lid 2 van de verordening huisvesting arbeidsmigranten waarin het overleggen van een omgevingsvergunning verplicht wordt gesteld.
Artikel 10 Voorwaarden ontwikkelplan
Short stay: maximaal 80% van de huisvestingsvoorziening is voor de short stay en bestaat uit zelfstandige verblijfsruimten en onzelfstandige verblijfsruimten.
Een short stay verblijfseenheid bestaat uit maximaal zes onzelfstandige afsluitbare verblijfsruimten. In één verblijfseenheid moeten een toilet en badkamer(s) in afsluitbare ruimten en een keuken en woonkamer aanwezig zijn. Maximaal per 4 personen is een badkamer aanwezig.
Een onzelfstandige verblijfsruimte is bestemd voor 1 persoon, of voor 2 personen indien er een relationeel verband is.
Minimaal 20% van het aantal huisvestingsplaatsen wordt als zelfstandige verblijfseenheid, met eigen toilet, badkamer en keuken, verhuurd aan arbeidsmigranten die langer in Nederland willen blijven.
Er is goede wifi beschikbaar, aangepast aan de capaciteit van de huisvestingsvoorziening en beschikbaar voor elke bewoner.
Een huisvestingsvoorziening heeft zowel binnen als buiten goede gemeenschappelijke ruimten, aangepast aan de capaciteit van de huisvestingsvoorziening.
Ruimte binnen kwalificeert als gemeenschappelijke ruimte als bedoeld in het zevende lid, indien:
de ruimte buiten een verblijfseenheid of verblijfsruimte is gelegen;
de ruimte gericht is op sport, recreatie, ontspanning of is ingericht voor algemene voorzieningen; en
de ruimte geen expliciete verkeersfunctie heeft (zoals gangen en (lift)hallen).
Ruimte buiten kwalificeert als gemeenschappelijke ruimte als bedoeld in het eerste lid, indien:
de ruimte gericht is op sport, recreatie, ontspanning of is ingericht voor algemene voorzieningen; en
de ruimte is gelegen op het terrein van de huisvestingsvoorziening.
De all-inclusief huurprijs is passend en acceptabel voor de gemiddelde arbeidsmigrant.
Het huur- en arbeidscontract wordt niet gekoppeld. Huurders van de huisvestingsvoorziening krijgen een zelfstandig schriftelijk tijdelijk huurcontract met de rechten en plichten met betrekking tot het gebruik van de verblijfsruimte in een voor hen begrijpelijke taal.
De verschijningsvorm is inpasbaar in de omgeving.
In elke huisvestingsvoorziening is 24/7 een beheerder bereikbaar die bevoegd is om maatregelen te nemen.
In een huisvestingsvoorziening van 100 personen of meer is tenminste één beheerder 24 uur per dag en 7 dagen in de week aanwezig.
Voor elke huisvestingsvoorziening is een beheerplan opgesteld.
Het beheerplan bevat tenminste:
een omschrijving van de manier waarop de verplichting uit het eerste en tweede lid wordt vervuld;
een meertalig huisreglement; in Nederlands, Engels en de taal van de aanwezige arbeidsmigranten, waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met hygiëne, overlast en verstoring van de openbare orde en veiligheid (maatregelen, aanpak, sancties). Ook de onderwerpen drugsgebruik, alcoholgebruik, parkeren van voertuigen, geluidsoverlast en zwerfafval dienen minimaal in het reglement te worden opgenomen;
een omschrijving van de wijze waarop klachten worden geregistreerd en behandeld;
een communicatie- en beheerprotocol waarin wordt beschreven:
Een omschrijving hoe wordt gezorgd voor goede nachtregistratie van iedereen die niet is ingeschreven in BRP
Een omschrijving van de services aan de arbeidsmigranten waaronder informatie voorziening aan arbeidsmigranten in een voor de arbeidsmigrant begrijpelijke taal en/of daadwerkelijk aanbieden faciliteiten of hulp over o.a.
* Check op zorgpas of ander bewijs dat arbeidsmigrant verzekerd is voor zorgkosten.
Artikel 12 Werkwijze goed verhuurderschap
De verhuurder voldoet aan voorwaarden wet Bibob.
In de werkwijze goed verhuurderschap wordt tenminste beschreven:
Hoe discriminatie tijdens alle fases van het verhuurproces wordt tegen gegaan
Hoe intimidatie tijdens alle fases van het verhuurproces wordt tegen gegaan
Hoe goed verhuurderschap tijdens alle fases van het verhuurproces wordt bevorderd met o.a. beschreven:
welke informatie verhuurder aan een huurder verstrekt
of er één aanspreekpunt is voor de huurder in het contact met de verhuurder
of wordt vermeld dat een huurder het recht heeft om naar de Huurcommissie te gaan
of de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente worden vermeld
of de informatie wordt verstrekt in een voor de arbeidsmigrant begrijpelijke taal
Beschreven wordt een goede wijze van participatie en communicatie door en met de omwonenden tijdens:
het gehele proces van voorbereiding tot oplevering van de huisvestingsvoorziening
Artikel 14 Meerwaarde initiatief
Beschreven wordt de meerwaarde van het initiatief voor:
De kern inzake leefbaarheid en voorzieningenniveau door bijvoorbeeld afspraken met sportclubs, winkels, buurthuis.
a. in mid stay geen uitsluiting spoedzoekers uit gemeente,
b. voorrang voor arbeidsmigranten uit illegale huisvesting in gemeente,
De locatie door bijvoorbeeld het saneren van een bedrijfsbestemming nabij een woonfunctie, afscherming van geluid naar een woonfunctie of bijvoorbeeld bomen die op de locatie worden geplant en na afloop van de tijdelijke huisvesting als grote bomen kunnen blijven staan,
Regionale en lokale bedrijven door meerjarige samenwerkingsovereenkomst(en) met bedrijven die gevestigd zijn in regio West-Brabant, waaronder minimaal 50% bedrijven die gevestigd zijn in Moerdijk en arbeidsmigranten inhuren.
In een huisvestingsvoorziening mogen geen personen verblijven jonger dan 18 jaar.
De vergunninghouder meldt het college schriftelijk op het moment dat de feitelijke ingebruikname is aangevangen.
Aan een vergunning worden de voorwaarden als bedoeld in artikelen 9, 10, 11, 12, 13 en 14 verbonden als voorschrift.
Aan een vergunning wordt het voorschrift verbonden dat de vergunning integraal wordt nageleefd en uitgevoerd, en dat de integrale aanvraag onlosmakelijk onderdeel is van een vergunning.
Hoofdstuk 4 Beoordelingscriteria
Artikel 16 Inhoudelijke beoordelingscriteria
Sub criterium 1: het ontwikkelplan;
Sub criterium 2: het beheerplan en de werkwijze;
Sub criterium 3: het plan voor de omgevingsdialoog
Het college kan als maximale punten toekennen:
300 punten voor 1: het ontwikkelplan;
300 punten voor 2: het beheerplan en de werkwijze;
300 punten voor 3: voor de omgevingsdialoog.
Het college beoordeelt de sub criteria als bedoeld in het eerste lid zoals beschreven in bijlage 1.
Hoofdstuk 5 Weigering van de vergunning
In aanvulling op artikel 5 van de verordening, weigert het college de aanvraag indien:
de aanvraag niet is gelegen binnen het gebied zoals bepaald in artikel 3, tweede lid,
de aanvraag niet past binnen het gestelde maximale aantal vergunningen zoals bepaald in artikel 3 derde lid,
Het college weigert een vergunning indien een aanvrager minder dan 25% van het maximaal aantal te behalen punten krijgt toegekend bij één of meerdere van de sub criteria als bedoeld in artikel 16.
Het college weigert een vergunning indien een aanvrager niet staat ingeschreven in het reguliere register SNF.
Hoofdstuk 6 Regels voor huisvesting bij agrariërs
Voor a anvragen voor huisvesting van arbeidsmigranten bij een agrariër, werkzaam op dat bedrijf, zijn een aangepaste vergunningprocedure en aangepaste voorwaarden van toepassing . De in de hoofdstukken 2, 3, 4 en 5 aangegeven artikelen zijn voor deze aanvragen niet van toepassing. Artikel 18 Eisen aan de aanvraag voor huisvesting bij agrariërs
Voor een aanvraag voor huisvesting van arbeidsmigranten bij een agrariër, werkzaam op dat bedrijf gelden als eisen voor de aanvraag:
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat in het geval van een aanvraag van een rechtspersoon vergezeld van:
een bewijs van inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan drie maanden;
een handtekening of handtekeningen van de statutair bestuurder of de statutaire bestuurders die bevoegd zijn de rechtspersoon te vertegenwoordigen.
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat in het geval van een aanvraag van een natuurlijk persoon vergezeld van een handtekening van die natuurlijke persoon.
Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 gaat vergezeld van:
het volledige, naar waarheid ingevulde en ondertekende “aanvraagformulier voor de huisvesting van arbeidsmigranten bij een agrariër, werkzaam op dat bedrijf”, zoals ter beschikking wordt gesteld op de website.
Een kadastrale situatietekening van de locatie en directe omgeving met daarop de nieuwe gewenste functie(s) / het gebruik en aanduiding van parkeervoorzieningen / parkeerplaatsen;
Plattegrond van de gebouwen met gewenste indeling en functie aanduiding
bewijs dat de huisvesting voldoet aan het Agrarisch Keurmerk Flexwonen (AKF)
Artikel 19 Voorwaarden ontwikkelplan voor huisvesting bij agrariërs
Het plan dient te voldoen aan de geldende eisen van de bouwregelgeving met minimaal kwaliteitsnorm Agrarisch Keurmerk Flexwonen (AKF) of een nieuw landelijk vastgesteld keurmerk. Geclusterde huisvesting dient tevens hiervoor te zijn gecertificeerd.
Er is goede wifi beschikbaar, aangepast aan de capaciteit van de huisvestingsvoorziening en beschikbaar voor elke bewoner.
Een huisvestingsvoorziening heeft zowel binnen als buiten goede gemeenschappelijke ruimten, aangepast aan de capaciteit van de huisvestingsvoorziening.
De all-inclusief huurprijs is passend en acceptabel voor de gemiddelde arbeidsmigrant.
Artikel 20 Voorwaarden beheer voor huisvesting bij agrariërs
In elke huisvestingsvoorziening is 24/7 een beheerder bereikbaar die bevoegd is om maatregelen te nemen.
In een huisvestingsvoorziening van 100 personen of meer is tenminste één beheerder 24 uur per dag en 7 dagen in de week aanwezig.
Voor elke huisvestingsvoorziening is een beheerplan opgesteld.
Het beheerplan bevat tenminste:
een omschrijving van de manier waarop de verplichting uit het eerste en tweede lid wordt vervuld;
een meertalig huisreglement; in Nederlands, Engels en de taal van de aanwezige arbeidsmigranten, waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met hygiëne, overlast en verstoring van de openbare orde en veiligheid (maatregelen, aanpak, sancties). Ook de onderwerpen drugsgebruik, alcoholgebruik, parkeren van voertuigen, geluidsoverlast en zwerfafval dienen minimaal in het reglement te worden opgenomen;
een omschrijving van de wijze waarop klachten worden geregistreerd en behandeld;
een communicatie- en beheerprotocol waarin wordt beschreven:
Een omschrijving hoe wordt gezorgd voor goede nachtregistratie van iedereen die niet is ingeschreven in BRP
Een omschrijving van de services aan de arbeidsmigranten waaronder informatie voorziening aan arbeidsmigranten in een voor de arbeidsmigrant begrijpelijke taal en/of daadwerkelijk aanbieden faciliteiten of hulp over o.a.
* Check op zorgpas of ander bewijs dat arbeidsmigrant verzekerd is voor zorgkosten.
Artikel 21 Voorschriften voor huisvesting bij agrariërs
In een huisvestingsvoorziening mogen geen personen verblijven jonger dan 18 jaar.
De vergunninghouder meldt het college schriftelijk op het moment dat de feitelijke ingebruikname is aangevangen.
Aan een vergunning worden de voorwaarden als bedoeld in artikelen 19 en 20 verbonden als voorschrift.
Aan een vergunning wordt het voorschrift verbonden dat de vergunning integraal wordt nageleefd en uitgevoerd, en dat de integrale aanvraag onlosmakelijk onderdeel is van een vergunning.
In deze regeling wordt verstaan onder:
aanvraag: een aanvraag om een vergunning voor de realisatie en exploitatie van huisvesting voor arbeidsmigranten;
aanvrager: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een aanvraag om een vergunning voor het huisvesten van arbeidsmigranten heeft ingediend;
arbeidsmigranten: buitenlandse werknemers, die géén kennismigrant zijn en na 2004 in Nederland zijn komen werken en/of wonen.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk;
beheerplan: een plan als bedoeld in artikel 11 van deze regeling, waarin het beheer van de huisvestingsvoorziening wordt omgeschreven en waarin de wijze van communicatie tussen een vergunninghouder en derden wordt omgeschreven;
gebouw: bouwwerk dat een voor mensen toegankelijke overdekte geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt;
huisvesting: het aanbieden en exploiteren van zelfstandige dan wel onzelfstandige verblijfsruimten aan arbeidsmigranten;
huisvestingsvoorziening: “een voor tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten geschikt gemaakt(e) (gedeelte van) gebouwen of tijdelijke bouwwerken”
Huurcommissie: een onpartijdige organisatie die geschillen tussen huurders en verhuurders helpt oplossen. De Huurcommissie kan een bindende uitspraak doen door het geschil te toetsen aan de wetten en regelgeving.
huurder: gebruiker van een verblijfsruimte;
mid stay: tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten in zelfstandige verblijfsruimte.
onzelfstandige verblijfsruimte: een ruimte, binnen een huisvestingsvoorziening, zonder eigen keuken of sanitair;
regeling: deze Regeling huisvesting arbeidsmigranten Moerdijk;
reguliere register SNF: het door Stichting Normering Flexwonen beheerde register van ondernemingen die aan de normen van Stichting Normering Flexwonen voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen;
Short stay: tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten in onzelfstandige verblijfsruimte.
tijdelijke huisvesting: huisvesting van een arbeidsmigrant voor een aaneengesloten verblijf van maximaal vier jaar. Als een persoon korter dan drie maanden afwezig is van de betreffende locatie wordt dit nog gezien als aaneengesloten verblijf;
verblijfseenheid: het geheel van meerdere onzelfstandige verblijfsruimten rondom één keuken, woonkamer en sanitair binnen een huisvestingsvoorziening als bedoeld in artikel 3 van de verordening;
verblijfsruimte: gebouw of deel van een gebouw dat gebruikt wordt voor het verstrekken van huisvesting aan arbeidsmigranten;
vergunninghouder: natuurlijke persoon of rechtspersoon die bevoegd is de huisvestingsvoorziening te exploiteren zoals bepaald bij of krachtens de verordening en zoals bepaald op grond van de verhuurdersvergunning;
verhuurbemiddelaar: degene die als tussenpersoon in opdracht van de verhuurder optreedt;
verhuurder: eigenaar, erfpachter, vruchtgebruiker, gerechtigde tot een appartementsrecht als bedoeld in artikel 106 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, die bevoegd is tot het in gebruik geven en exploiteren van een verblijfsruimte;
verhuurdervergunning: een vergunning voor het realiseren, aanbieden en exploiteren van een huisvestingsvoorziening voor arbeidsmigranten op grond van artikel 3 van de verordening;
verordening: Verordening huisvesting arbeidsmigranten Moerdijk;
zelfstandige verblijfsruimte: een ruimte, binnen een huisvestingsvoorziening, met eigen keuken en sanitair.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Moerdijk in de vergadering van 24 mei 2022.
De secretaris,
Ir. J.C. Slagboom,
De burgemeester,
Bijlage 1 Beoordelingscriteria
De kwaliteit van een aanvraag wordt beoordeeld op basis van beoordelingscriteria. Deze criteria worden per sub criterium beoordeeld. De te behalen punten per sub criterium zijn opgenomen in tabel 1.
Elk sub criterium is onderverdeeld in meerdere criteria waarvoor punten kunnen worden gescoord.
De te behalen punten voor het ontwikkelplan zijn hieronder opgenomen in tabel 2.
Deze criteria voor het ontwikkelplan zijn opgebouwd uit beoordelingscriteria. De te behalen punten per beoordelingscriterium voor het ontwikkelplan zijn hieronder opgenomen in tabel 3.
De te behalen punten voor het beheerplan zijn hieronder opgenomen in tabel 4.
Deze criteria voor het beheerplan zijn opgebouwd uit beoordelingscriteria. De te behalen punten per beoordelingscriterium voor het beheerplan zijn hieronder opgenomen in tabel 5.
De te behalen punten voor de omgevingsdialoog zijn hieronder opgenomen in tabel 6.
Deze criteria voor de omgevingsdialoog zijn opgebouwd uit beoordelingscriteria. De te behalen punten per beoordelingscriterium voor de omgevingsdialoog zijn hieronder opgenomen in tabel 7.
Wijze van participatie en communicatie door en met de omwonenden tijdens: |
||
Het proces van voorbereiding tot oplevering van de huisvestingsvoorziening |
||
De te behalen punten voor de meerwaarde zijn hieronder opgenomen in tabel 8.
Deze criteria voor de meerwaarde van het initiatief zijn opgebouwd uit beoordelingscriteria. De te behalen punten per beoordelingscriterium voor de meerwaarde zijn hieronder opgenomen in tabel 9:
Per sub criterium wordt er een score toegekend tussen de 0 en de 4. In de toelichting op de regeling wordt aangegeven hoe per sub criterium deze score wordt bepaald. Indien hier geen expliciete toelichting staat aangegeven, zullen de scores worden bepaald in relatie tot de overige initiatieven die zijn ingediend. Uitgangspunt is hierbij dat een sub criterium waarbij geen enkele meerwaarde wordt geconstateerd, wordt beoordeeld met de score 0. Bij een uitmuntende beoordeling wordt een maximale score van 4 toegekend aan het betreffende sub criterium. Beoordeling is maatwerk en is mede afhankelijk van de omvang van het initiatief en het feit of het nieuwbouw danwel transformatie van een bestaand pand is. Een verdere toelichting op de scores 0 tot en met 4 is in tabel 10 weergegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-259470.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.