Verkeersbesluit voor het plaatsen en inrichten van de drie extra laadpalen aan Manitobaplein 1 te Vriezenveen, Julianastraat 27 te Vroomshoop, Smitstraat 3 te Den Ham

Onderwerp

Uitbreiding capaciteit van huidige openbare laadpalen.

Inleiding

Gemeente Twenterand kent 3 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Iedere laadpaal heeft 2 aansluitingen zodat in totaal 6 elektrische auto’s kunnen laden. Uit gegevens van de netbeheerder blijkt dat huidige laadpalen zo goed worden benut dat er een tekort aan laadmogelijkheden dreigt te ontstaan. Van de laadpaaloperator kregen wij het verzoek om bij ieder laadpaal een tweede laadpaal te mogen plaatsen. Hierdoor kunnen straks in totaal 12 elektrische auto’s worden geladen. Een verdubbeling van de capaciteit.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handels-wijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van ver-keersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbren-gen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. De bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen is bij besluit van 2 januari 2001 door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders gedelegeerd. Burgemeester en wethouders hebben de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de portefeuillehouder.

Advisering 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.

Hij bracht hierover een positief advies uit.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen belang(en) van het verkeersbesluit te noemen.

Gemeentelijk Mobiliteitsplan

Dit besluit past binnen de doelstellingen van de paragraaf ‘Duurzame mobiliteit’ van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Hierin staat omschreven dat van de gemeente verwacht mag worden dat zij een regisserende en faciliterende rol speelt wanneer het om dit thema gaat.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Met name voor elektrische voertuigen. Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’. Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

Verder zal dit besluit bijdragen aan ‘het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik’.

Beoordeling

Enkele jaren geleden heeft de gemeente medewerking verleend aan het mogen plaatsen van 3 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Hiervoor worden 6 parkeerplaatsen gebruikt. Wij krijgen nu een aanvraag om, naast de bestaande laadpalen, een tweede laadpaal, te mogen plaatsen. Hierdoor kan de laadcapaciteit worden verdubbeld.

Afwegingen;

  • De huidige laadpalen staan allemaal op grotere parkeerplaatsen. Het is geen probleem om naast de huidige laadpaal een tweede laadpaal te plaatsen. Er blijven ruim voldoende parkeerplaatsen over voor ‘niet e-rijders’.

  • Reguliere parkeerplaatsen gaan niet ten koste van parkeerplaatsen voor elektrische auto’s omdat er een elektrische auto in de plaats van een ‘brandstof’ auto is gekomen.

  • De elektriciteitskabel ligt er al en kan voldoende vermogen leveren. De laadcapaciteit kan daarom gemakkelijk worden uitgebreid.

Uitvoering

Het plaatsen en inrichten van de drie extra laadpalen gebeurt direct naast, of tegenover, de huidige laadpalen. Ook worden de benodigde verkeersborden RVV E4 (parkeerplaats), met een onderbord voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en pijlfiguraties geplaatst.

Het gaat om onderstaande locaties;

Manitobaplein 1 in Vriezenveen.

Julianastraat 27 in Vroomshoop.

Smitstraat 3 in Den Ham.

Eén en ander conform bijlage.

Eindconclusie

Het inrichten van de drie extra laadpunten voor elektrische auto’s past binnen de doelstellingen van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Het betreft hier met name de paragraaf over Duurzame Mobiliteit.

Er is een zorgvuldige belangenafweging geweest. Het besluit om over te gaan tot het plaatsen van laadpalen en bebording kan genomen worden.

Besluit

Wij hebben besloten om:

1. Zes reguliere parkeerplaatsen zodanig in te richten dat deze gebruikt kunnen worden voor het laden van elektrische auto’s. Te weten;

2 stuks op het Manitobaplein 1 in Vriezenveen

2 stuks bij Julianastraat 27 in Vroomshoop

2 stuks bij Smitstraat 3 in Den Ham

  • 2.

    Bij iedere laadpaal een verkeersbord RVV E4 (parkeerplaats) te plaatsen.

  • 3.

    Een onderbord te plaatsen voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en twee pijlfiguraties die naar de parkeerplaatsen verwijzen.

Vriezenveen, PM

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

wethouder R. Koster

Naar boven