Verkeersbesluit voor het inrichten van twee parkeerplaatsen voor elektrische auto’s aan Dunantstraat te Vriezenveen

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand hebben besloten om twee parkeerplaatsen in te richten ten behoeve van het laden van elektrische auto’s.

Inleiding

Wij hebben een schriftelijke aanvraag ontvangen voor het inrichten van een parkeerplaats voor het laden van een elektrische auto. De wenselijk locatie bevindt zich in een rij vrij liggende parkeerplaat-sen. Omdat er twee aansluitingen aan één paal zitten worden meteen twee parkeerplaatsen als zodanig ingericht.

Locatie

Het gaat om de oostzijde van de Dunantstraat in Vriezenveen. Hier ligt een behoorlijke hoeveelheid haaks op de weg aangelegde parkeerplaatsen. De laadpaal zal komen tussen de laatste en één na laatste parkeerplaats, ter hoogte van huisnummer 17. (Dit is overigens niet het adres van de aanvrager). Omdat er twee aansluitingen op één paal zitten kunnen straks twee elektrische auto’s geladen worden.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handels-wijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van ver-keersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbren-gen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid

Het college van Burgemeester en Wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeentelijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.

Hij heeft aangegeven geen bezwaar tegen dit besluit te hebben.

Gemeentelijk Mobiliteitsplan

Dit besluit past binnen de doelstellingen van de paragraaf ‘Duurzame mobiliteit’ van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Hierin staat ook omschreven dat van de gemeente verwacht mag worden dat zij een regisserende en faciliterende rol speelt wanneer het om dit thema gaat.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen belang(en) van het verkeersbesluit te noemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Met name voor elektrische voertuigen. Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’. Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

Verder zal dit besluit bijdragen aan ‘het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik’.

Beoordeling

Het gaat om een rij parkeerplaatsen langs de Dunantstraat die haaks op de weg zijn aangelegd. De parkeerdruk is laag. Er zijn geen belemmeringen om hier een laadpaal te plaatsen.

Afwegingen;

  • De laadpaal heeft twee aansluitingen en staat precies tussen de laatste en de één na laatste parkeerplaats van een rij. Naast de aanvrager kunnen straks ook andere e-rijders gebruik maken van deze locatie.

  • Er blijven voldoende parkeerplaatsen over voor ‘niet e-rijders’.

  • De aanvrager woont elders in Vriezenveen maar die locatie is minder geschikt voor het plaatsen van een laadpaal. De aanvrager is echter bereid om enkele tientallen meters te lopen van- en naar de locatie aan de Dunantstraat.

  • Er worden steeds meer elektrische auto’s aangeschaft. Een reguliere auto wordt hierop ingeruild. Het ‘verlies’ aan reguliere parkeerplaatsen is dus relatief.

Uitvoering

Het inrichten van de twee parkeerplaatsen voor elektrische auto’s gebeurt door aansluiting en plaat-sing van één laadpaal met twee aansluitingen. Daarnaast worden de benodigde verkeersborden RVV E4 (parkeerplaats) met een onderbord voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en pijlfiguraties geplaatst.

Financiën

Nu blijkt dat er gegarandeerde stroomafname zal zijn worden plaatsing en aansluiting gratis uitgevoerd door Vattenfall (hiermee hebben wij een contract).

Eindconclusie

Het inrichten van twee parkeerplaatsen voor elektrische auto’s past binnen de doelstellingen van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Het betreft hier met name de paragraaf over Duurzame Mobiliteit.

Er is een zorgvuldige belangenafweging geweest. Het besluit om over te gaan tot het inrichten van genoemde parkeerplaatsen kan genomen worden.

Besluit

Wij hebben besloten om:

  • 1.

    Twee reguliere parkeerplaatsen van de rij gelegen naast het perceel Dunantstraat 17 in Vriezenveen zodanig in te richten dat deze uitsluitend gebruikt kunnen worden voor het laden van elektrische auto’s.

  • 2.

    Een verkeersbord RVV E4 (parkeerplaats) te plaatsen.

  • 3.

    Een onderbord te plaatsen voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en twee pijlfiguraties die naar de beide parkeerplaatsen verwijzen.

  • 4.

    Het besluit algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Vriezenveen, PM

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

wethouder verkeer en vervoer

R. Koster

Naar boven