Gemeenteblad van Reusel-De Mierden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2022, 256366 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2022, 256366 | ander besluit van algemene strekking |
Beleid Maatschappelijk Verantwoord Inkopen gemeente Reusel-De Mierden (geactualiseerd 2022)
Het beleid Maatschappelijk Verantwoord Inkopen is vastgesteld door het college van de gemeente Reusel-De Mierden op 3 september 2013. Per 1 januari 2018 is de beleidsnotitie Social Return Zuidoost Brabant vastgesteld. Deze notitie is in mei 2022 geactualiseerd. In hoofdstuk 4 is deze beleidsnotitie opgenomen. De gemeente spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk waarbij ook oog is voor duurzaam en sociaal inkopen.
Omdat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in totaliteit meer behelst, en verder reikt dan de inkoop- en aanbesteding, wordt ervoor gekozen te spreken over maatschappelijk verantwoord inkopen.
In dit beleid wordt de processen inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen maatschappelijk verantwoord inkopen in de gemeente plaatsvindt. De gemeente leeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie verder hoofdstuk 2). Aangezien inkoop plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient de gemeente continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit beleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de gemeente.
Dit beleid betreft de gebieden
• Social return (on investment);
• Midden- en kleinbedrijf (MKB).
In de bijlagen zijn de stukken m.b.t. de implementatie en organisatie van Social Return Zuidoost Brabant opgenomen.
In dit inkoopbeleid wordt verstaan onder:
2. Gemeentelijke doelstellingen
De gemeente wil met dit beleid voor maatschappelijk verantwoord inkopen de volgende doelstellingen realiseren:
a. Duurzaam maatschappelijke verantwoord inkopen
Naast de financiële aspecten van inkoop wordt er ook rekening gehouden met de maatschappelijke gevolgen, zoals mens en milieu.
b. Sociaal maatschappelijke verantwoord inkopen
Naast de financiële aspecten van inkoop wordt er ook rekening gehouden met de maatschappelijke gevolgen, zoals mogelijkheden voor social return.
c. Oog voor het (regionaal) MKB
Naast de financiële aspecten van inkoop wordt er ook rekening gehouden met de maatschappelijke gevolgen voor het lokale midden- en kleinbedrijf.
Met deze doelen heeft de gemeente oog voor de navolgende gewenste effecten:
1. Het stimuleren van de regionale economie;
2. Het bevorderen van de samenwerking met partnerorganisaties, zoals het (gemeentelijke) SW-bedrijf;
3. Het stimuleren van deelname van inwoners van de gemeente aan de arbeidsmarkt c.q. arbeidsparticipatie;
4. Het stimuleren van marktwerking en het voorkomen van afhankelijkheid van ondernemers.
Om deze doelstellingen te realiseren zijn de juridische, ethische, ideële, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit beleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.
Dit beleid maatschappelijk verantwoord inkopen sluit geheel aan op het inkoopbeleid van de gemeente.
De gemeente heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. De gemeente streeft er naar om in 2015 100% duurzaam in te kopen. Duurzaam inkopen is het meenemen van sociale en milieuaspecten in het inkoopproces. Dit komt onder andere tot uitdrukking door het volgende:
• Bij inkooptrajecten wordt een inkoopstrategie opgesteld waarin mogelijke duurzame oplossingen worden onderzocht. In elk geval worden minimaal de door AgentschapNL opgestelde duurzaamheidscriteria meegenomen.
• De gemeente kiest ervoor om digitaal in te kopen (E-procurement, elektronisch aanbesteden en “catalog services” ).
3.2 Duurzaamheidscriteria Agentschap NL
Met betrekking tot een aantal ‘productgroepen’ zijn door AgentschapNL zogenaamde ‘duurzaamheidscriteria’ opgesteld. Het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) heeft bijvoorbeeld de duurzaamheidscriteria die betrekking hebben op de GWW-sector geschikt gemaakt voor toepassing in RAW-bestekken door middel van het opstellen van de ‘RAW-Catalogus Bepalingen – Duurzaam Inkopen’.
3.3 Duurzaam op een maatschappelijk verantwoorde wijze
Bij de sociale eisen en wensen die aan ondernemers gesteld worden binnen de kaders van het duurzaam inkopen ligt de focus veelal op het realiseren van goede arbeids-omstandigheden voor (productie)medewerkers, vaak in verre landen, aan het eind (of eigenlijk: het begin) van een lange keten van toeleveranciers.
Werken, leveringen en/of diensten die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen worden geweerd.
3.4 Manifest Professioneel Duurzaam Inkopen
Eind mei 2012 heeft de staatsecretaris van Infrastructuur en Milieu, de heer Atsma, gevraagd om de nieuwe visie op duurzaam inkopen te onderschrijven en het “Manifest Professioneel Duurzaam Inkopen” te ondertekenen.
Met ondertekening van het manifest verklaart de gemeente dat zij:
• de ambitie heeft om bij al haar inkopen te streven naar professioneel duurzaam inkopen;
• de ambitie heeft om in principe altijd bij de inkoop de centraal vastgestelde duurzaamheidseisen op milieuterrein en de sociale voorwaarden toe te passen en daarnaast de aanvullende centraal vastgestelde duurzaamheidwensen op milieugebied een zwaar gewicht te geven;
• in haar (bedrijfsvoerings-) jaarverslag zal rapporteren over concrete resultaten van duurzaam inkopen en de realisatie van haar duurzaamheidambities;
• desgevraagd zal meewerken aan de Monitor Duurzaam Inkopen van het Ministerie van I&M;
• good practices en ervaringen met duurzaam inkopen zal terugkoppelen aan PIANOo;
• er mee instemt dat zij wordt opgenomen op een lijst van organisaties die dit Manifest hebben ondertekend, te vinden op de website van PIANOo.
De gemeente Reusel-De Mierden heeft besloten om het manifest vooralsnog niet te ondertekenen.
De gemeente moedigt – daar waar mogelijk – innovatiegericht inkopen (en aanbesteden) aan. Bij innovatiegericht Inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat de gemeente ruimte aan de ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe oplossing, maar ook om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand product. Uiteraard moet de voorgestelde oplossing ook duurzaam zijn.
In de uitgebreide inkoopstrategie is voor duurzaam inkopen een aparte paragraaf opgenomen. Hierin worden keuzes gemotiveerd.
4.1 Beleid Social Return 2022 arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant
Social Return is een arbeidsmarktinstrument binnen het Regionaal Werkbedrijf (RWB) van de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant (ZOB). De opdracht van het RWB is om meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Op grond van de Participatiewet en de Wet Banenafspraak en quotum arbeid beperkten hebben werkgevers de verplichting banen beschikbaar te stellen. In dit kader maken de publieke opdrachtgevers in Zuidoost Brabant ook afspraken met organisaties bij de inkoop over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. Deze publieke opdrachtgevers vragen van hun opdrachtnemers in ruil voor de verkregen opdracht werkgelegenheid terug. Dit noemen we Social return of SROI (Social return on investment). Social return kan als hefboom ingezet worden om sociaal ondernemen te stimuleren (meer personen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan de slag op de arbeidsmarkt).
Er is geen generiek landelijk beleid op Social return. Wel wordt Social return door veel overheden waaronder gemeenten, waar mogelijk, op een uniformere wijze toegepast.
De gemeenten in ZOB hebben in 2018 gezamenlijk beleid en uitvoeringsvoorwaarden voor Social Return ontwikkeld en vastgesteld. Deze zijn geëvalueerd. Het resultaat is tweeledig. Enerzijds is het beleid ongewijzigd: de algemene en concrete beleidsuitgangspunten van 2018 zijn overgenomen in het beleid van 2022. Voor het overige is het beleid tekstueel aangepast aan actuele ontwikkelingen en wetgeving. Anderzijds zijn de uitvoeringsvoorwaarden aangepast aan nieuwe inzichten en veranderende behoeftes op de arbeidsmarkt. Er zijn meer stappen nodig om een match op de arbeidsmarkt tussen vacature en kandidaat uit de doelgroep te maken. Om dit mogelijk te maken vind verruiming van de invullingsmogelijkheden met scholing en maatschappelijk meerwaarde plaats. Met de aldus gewijzigde nieuwe uitvoeringsvoorwaarden krijgt de gewenste uitvoering van Social Return een stevige juridische basis.
In principe worden beleid en uitvoeringsvoorwaarden voor een periode van 4 jaar vastgesteld.
4.1.2 Toepassingsmogelijkheden en doelgroep Social return
Op grond van de Aanbestedingswet geldt dat een gemeente uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria mag stellen die in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht. De waarde, het karakter en de doorlooptijd van de opdracht bepalen de toepassingsmogelijkheden van Social return.
De aanbestedingswet geeft publieke organisaties de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan ondernemingen, werkplaatsen of programma’s ‘mits ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarme werknemers zijn’ (art. 2.82 Aanbestedingswet). Organisaties die voldoen aan deze (wettelijke) criteria worden ook wel 30+ (Abw) organisaties genoemd.
Vaak wordt Social return toegepast in de vorm van een minimumeis. De inschrijvers verplichten zich dan om een bepaald percentage (5% geldt als meest gebruikt percentage) van de opdrachtsom in te zetten om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden.
Er zijn ook andere mogelijkheden zoals het stellen van bijzondere uitvoeringsvoorwaarden, of het opnemen van gunningscriteria in de aanbesteding of het voorbehouden van een opdracht aan Sociale Werkvoorziening bedrijven.
Voor de gemeente is de gevraagde Social return inzet gebaseerd op het
uitgangspunt dat gestreefd wordt naar het maximum dat de markt bereid en in staat is aan te bieden zonder negatieve consequenties uit oogpunt van marktconformiteit en arbeidsmarktverstoring, zowel aan de vraag- als aanbodzijde. Praktijkervaring opgebouwd in het veld vormt daarbij een belangrijke richtsnoer.
Zorggerelateerde aanbestedingen
Landelijk is het speelveld van zorggerelateerde aanbestedingen anders dan van andere sectoren. Aanbestedingen zijn veelal regionaal, meerjarig, betreffen meerdere aanbieders tegelijkertijd, en er is weinig of geen marktwerking. Daarom waren de Social Return eisen in deze contracten eisen lager dan het regionale beleid voor Social Return uit 2018. Een PSO aspiranttrede was al voldoende voor een 100% invulling van de Social Return eis. Inmiddels zijn de zwaardere Social Return voorwaarden van 2018 toegepast in recente regionale aanbestedingen waarvoor Eindhoven penvoerder is.
De gemeenten in ZOB willen een kans bieden aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt en kiezen net als in 2018 voor een brede doelgroepbepaling.
Toegevoegd ten opzichte van 2018 is de doelgroep mensen van 50 jaar of ouder.
Voor elke doelgroep is in de Uitvoeringsvoorwaarden de waarde voor de invulling van Social return gespecificeerd.
4.2 Beleidsuitgangspunten en concrete invulling SR
4.2.1 Algemene beleidsuitgangspunten
De algemene beleidsuitgangspunten blijven ongewijzigd ten opzichte van 2018:
Gelijke spelregels voor de hele regio verminderen de regeldruk
Met gelijke spelregels voor Social return tussen de gemeenten is het voor opdrachtnemers snel duidelijk aan welke eisen zij moeten voldoen, en wordt de regeldruk voor de opdrachtnemers gereduceerd.
Met Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van TNO als alternatieve invulling van Social Return blijven we inzetten op duurzame arbeidsinschakeling. PSO certificering is namelijk onafhankelijk van een eventuele opdracht, de omvang of de looptijd hiervan. Daarmee belonen we ondernemers voor het (aantoonbaar) structureel werk maken van Social return in de organisatie. De inschrijvers en ketenpartners worden hierdoor gestimuleerd om duurzaam aan de slag te gaan met socialer ondernemen omdat duurzaam sociaal ondernemen bij een volgende opdracht ook wordt erkend en/of beloond.
Op twee manieren bereikt de invulling van social return ook de keten van de opdrachtnemer: als de opdrachtnemer inkoopt bij een sociaal werkbedrijf of sociale onderneming, en daarnaast telt bij een opdrachtnemer met PSO trede ook de inkoop, die hij doet bij leveranciers met een PSO trede, mee.
4.2.2 Concrete beleidsuitgangspunten
De Social return verplichting wordt in ieder geval – mits proportioneel – toegepast bij overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste € 100.000,-- ex BTW, in alle bedrijfssectoren en onafhankelijk van de aanbestedingsrechtelijke aanduiding van de overeenkomst als een opdracht voor een werk, levering of dienst. Onder de drempelwaarde van €100.000 mag het natuurlijk ook, als de wens en mogelijkheid bestaat, en kan alsnog een verplichting Social return in het contract worden overeengekomen.
Arbeidsintensieve en arbeidsextensieve opdrachten
De Social Return verplichting bedraagt bij arbeidsintensieve opdrachten (arbeidsdeel van minstens 30% van de totale opdrachtsom) minimaal 5% van de opdrachtsom.
Wanneer de opdracht arbeidsextensief is, (loonsom minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de Social Return verplichting minimaal 2% van de opdrachtsom.
De hierboven genoemde percentages worden per specifieke opdracht getoetst aan het proportionaliteitsbeginsel. Er is maatwerk mogelijk, als de opdracht gerelateerde arbeid nul of zeer gering is of als de opdracht zich bij uitstek leent voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Als de opdracht gerelateerde arbeid nul of zeer gering is:
Dit is het geval a) bij kortdurende opdrachten voor diensten en werken, b) bij kleine opdrachten en c) bij toeleveringen zonder dienstverleningscomponent. In zulke gevallen kunnen leveranciers uit oogpunt van proportionaliteit van eisen niet bij voorbaat gehouden worden aan de bovengenoemde Social return prestatie-eis van 2%. Veelal zal het percentage zelfs 0% moeten zijn. Wel kunnen gegadigden bij aanbesteding mede beoordeeld en geselecteerd worden op hun mate van sociaal ondernemen, bijvoorbeeld met de criteria van de PSO-ladder als maatstaf. Het haalbare percentage Social return wordt voorafgaand aan de aanbesteding vastgesteld.
Als de opdracht zich bij uitstek leent voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt:
Dit is met name het geval bij opdrachten die veel laaggeschoolde arbeid omvatten. Hierbij kan een percentage Social return als prestatie-eis (veel) hoger dan 5% worden gevraagd. Ook hier geldt dat het haalbare percentage Social return voorafgaand aan de aanbesteding wordt vastgesteld.
Maatwerk kan ook worden geïnitieerd door, naast Social Return als prestatie-eis, aanvullend Social Return als wens ofwel gunningcriterium op te voeren in een aanbesteding. De door de winnende leverancier op een gunningcriterium geboden inzet van Social Return wordt bij gunning eveneens een contractvoorwaarde.
4.2.3 Invulling van Social Return
Opdrachtnemer kan, zoals sinds 2018, op een of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan zijn Social return verplichting:
Met deze toevoegingen komen we graag tegemoet aan de behoefte bij opdrachtnemers aan meer mogelijkheden bij de invulling van social return, zeker in deze krappe arbeidsmarkt.
Toegevoegd is ook een hardheidsclausule waarmee meer maatwerk mogelijk is in gevallen waar de uitvoeringsvoorwaarden niet in voorzien.
In de uitvoeringsvoorwaarden worden de doelgroep en de concrete invulling van Social Return nader uitgewerkt in artikelen. Een bouwblokkentabel maakt de waarde van elke invulling en doelgroep meetbaar en kwantificeerbaar.
Social return kan gemeenten veel opleveren, maar vraagt ook om de juiste uitvoering met een investering in tijd en competenties.
Regiogemeenten in ZOB voeren ofwel zelf social return uit of hebben dit opgedragen aan de GRWRE Ergon of de GR WSD (Werkvoorzieningschap de Dommel) adviespunt Social Return. In een ambtelijk Kennisoverleg Social Return worden beleid en uitvoering van Social Return gemonitord aan de hand van landelijke ontwikkelingen en casussen.
Dienstverlening vanuit 04Werkt wordt met de daar beschikbare formatie aangeboden en ingezet als leveranciers dat wensen en nodig hebben.
4.3.1 De monitoring en effectmeting van Social return
Monitoring van Social return vindt zoveel mogelijk op eenduidige wijze plaats. Op dit moment wordt dit veelal via Wizzr gedaan. Het monitoren van de resultaten en procedures van Social return geeft inzicht in de kosten en baten, de toepasbaarheid, de successen en verbeterpunten van Social return voor bestuurders, werkgevers, interne en externe betrokkenen. Door een goede monitoring kan de kwaliteit van Social return versterkt en gewaarborgd worden.
4.3.2 De handhaving van Social return
In de uitvoeringsvoorwaarden is een boetebeding opgenomen, noodzakelijk om consequenties te verbinden aan het niet nakomen van de verplichting, en om zo schadeloosgesteld te worden voor het niet creëren van een stukje werkgelegenheid voor mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt. De boete is zodanig hoog dat er voor de opdrachtnemer geen prikkel van uitgaat om bewust af te zien van het voldoen aan de verplichting, daarom hoger dan de waarde van de verplichting zelf en is net als in 2018 gelijkgesteld aan anderhalf keer het niet ingezette percentage van de Social return verplichting.
De voorkeur heeft het natuurlijk om het niet op een boete te laten aankomen, en de leverancier te motiveren en faciliteren aan zijn verplichting te voldoen, en daar ook de voordelen van te ontdekken voor hemzelf als sociaal ondernemer en zijn medewerkers. Het doet immers ook jezelf, en je eigen ontwikkeling goed als je iets goeds voor een ander doet.
4.3.3 Een gezamenlijke set aan uitvoeringsvoorwaarden Social Return
Om een duidelijk kader te bieden voor alle betrokkenen bij Social return in Zuidoost Brabant dienen de “Uitvoeringsvoorwaarden Social return 2022, arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant” op de in het beleid gereguleerde onderdelen als gezamenlijke uitvoeringsvoorwaarden gehanteerd te worden.
4.4 Uitvoeringsvoorwaarden Social Return 2022, arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant, gemeente Reusel-De Mierden
Gemeenten kunnen bij het verlenen van opdrachten bijzondere voorwaarden stellen, onder meer in de vorm van social return. Op het moment dat een Gemeente uit de regio Zuidoost-Brabant een opdracht verleent aan een opdrachtnemer wordt dan een tegenprestatie gevraagd in de vorm van het bieden van werkgelegenheid en/of opleiding voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen ook deze personen de kans om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Gezien het belang van werk en de verantwoordelijkheid van gemeenten, worden bedrijven en instellingen op diverse manieren gestimuleerd om inwoners met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werk(ervaring) te helpen.
In document worden de navolgende definities gebruikt.
Coördinator social return: de functionaris van Opdrachtgever die verantwoordelijk is voor de toetsing van de uitvoering van de Social return verplichting door Opdrachtnemer. De taken van de coördinator zijn advisering, facilitering en monitoring. De coördinator is het aanspreekpunt voor de opdrachtnemer ten aanzien van de social return verplichting en stemt dit af met de contractbeheerder.
Ingeval de Overeenkomst een raamovereenkomst is, geldt voor de Social return verplichting dat deze met terugwerkende kracht, per in de Overeenkomst aangeduid tijdvak, komt te vervallen indien na het einde van het desbetreffende tijdvak zou blijken dat door de Opdrachtnemer minder omzet is gerealiseerd dan in de Overeenkomst als drempelwaarde voor de Social return verplichting is aangemerkt. Opdrachtnemer houdt voor zichzelf voor eigen rekening en risico het verloop van deze omzet bij. Voor eventuele, gelet op de gerealiseerde omzet onverplicht geleverde social return, heeft Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geen recht op compensatie of vergoeding, hoe ook genoemd.
Social return en verband met de Overeenkomst
Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer om ervoor te zorgen dat direct na uitvoering van de Overeenkomst een definitieve vaststelling kan plaatsvinden van zowel de omvang van de Social return verplichting als de uitvoering daarvan. Opdrachtgever kan, in geval de Overeenkomst in een oplevering c.q. acceptatie voorziet, die oplevering c.q. acceptatie weigeren, zolang Opdrachtnemer niet de benodigde informatie heeft verstrekt die nodig is een definitieve vaststelling van de omvang van de Social return verplichting en de uitvoering daarvan.
Van de bij artikel 6 genoemde periode kan worden afgeweken in het kader van een duurzame plaatsing van een kandidaat. Indien opdrachtnemer bij het verstrijken van de opdracht kan aantonen dat de plaatsing zal voortduren na deze periode, mag deze periode worden meegerekend voor de invulling van de social return verplichting. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat (de coördinator Social return van) Opdrachtgever het relevante bewijs ontvangt.
Opdrachtnemer kan op een of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan zijn Social return verplichting:
door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst een of meerdere van de volgende activiteiten op het gebied van arbeidsontwikkeling te verrichten;
i: activiteiten in het kader van om-, her, - en bijscholing van een of meerdere Kandidaten met als doel hun arbeidsmarktpositie te versterken. Deze activiteiten dienen in combinatie met het verrichten van arbeid door de kandidaten te worden verricht en dienen te worden verzorgd door een erkende opleiding of training. De ontwikkeling dient gericht te zijn op vakinhoudelijke kennis of persoonlijke arbeidsontwikkeling. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator social return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator social return van) Opdrachtgever of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van de betreffende kandidaten, of activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden / begeleiders op de werkvloer specifiek gericht op begeleiding/ondersteuning van Kandidaten.
De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator social return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator social return van) Opdrachtgever of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de effectieve begeleiding van kandidaten.
door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst maatschappelijke meerwaarde te bieden in de vorm van activiteiten voor kandidaten ter vergroting van hun perspectief op de arbeidsmarkt, zoals ter vergroting kennis, vaardigheden en arbeidsritme, zodat kandidaten de stap naar duurzaam betaald werk kunnen maken. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator social return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator social return van) Opdrachtgever of de activiteiten naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de ontwikkeling en/of re-integratie naar werk voor de betrokken kandidaten.
Tabel 11.1: Kandidaten Social return
Regeling Omschrijving Kandidaten Meetelperiode
PW / IOAW / IOAZ Personen die direct voorafgaande aan de instroom bij Opdrachtnemer vallen onder de werkingssfeer Participatiewet (PW), IOAW of IOAZ. Personen met uitgangspositie PW tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang zij in dienst blijven bij Opdrachtnemer, uiterlijk tot en met het eind van het derde jaar vanaf de instroom.
Wajong Personen tellen mee op grond van een claimbeoordeling volledig arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard (minimaal 35%), of die op basis van een jonggehandicapte status of op grond van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van een private verzekeraar arbeidsongeschikt zijn verklaard. Zolang personen een uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid ontvangen, kunnen zij volledig meetellen voor social return. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer en zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en zij een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.
WSW / indicatie beschut werk Personen tellen mee op grond van een indicatiebeschikking SW of beschut werk op grond van de Participatiewet. Personen met een indicatiebeschikking kunnen blijven meetellen voor social return zolang de indicatie geldig is. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en de indicatie geldig is.
Banenafspraak / Doelgroep-register Personen die onder de Participatiewet vallen en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Deze personen zijn bij het UWV in het doelgroepenregister opgenomen. Personen in het doelgroepenregister kunnen blijven meetellen voor social return zolang zij daarin blijven opgenomen. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en zolang zij in het doelgroepenregister zijn opgenomen.
Personen met als uitgangspositie WW-uitkering tellen pas mee als ze vóór instroom een half jaar of langer een WW-uitkering ontvingen. Als een persoon tijdens zijn recht op een WW-uitkering weer aan het werk gaat en binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, loopt de oude uitkering weer verder (herleving van de uitkering) voor de duur die de werkloze nog tegoed had. In dit geval telt de uitkeringsduur vóór het weer aan het werk gaan mee met de duur van de WW na het opnieuw werkloos worden (moet samen ook minimaal een half jaar zijn). Personen met uitgangspositie WW tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven uiterlijk tot en met het eind van het tweede jaar vanaf de instroom.
Entree-MBO, BOL / BBL niveau 1 of 2 + VSO / PRO Personen die een leerwerk- (BBL) of een stageovereenkomst (BOL) tot niveau 1 of 2, dan wel leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PRO) die een stageovereenkomst hebben met een werkgever voor een arbeidstoeleidingsstage tellen mee in het kader van invulling van de Social return verplichting. Vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze werkzaam zijn bij Opdrachtnemer c.q. gedurende de stageperiode bij Opdrachtnemer.
Tabel 12.1: Bouwblokkenmodel/normbedragen Social return
Kandidaat / Doelgroep Jaartarief t.b.v. invulling Social return verplichting (o.b.v. fulltime dienstverband) Jaartarief
omgerekend naar uurtarief (jaartarief/1.463 uur (JUS-norm )
Participatiewet/ IOAW/ IOAZ € 35.000, - € 23,92
WAO/ WIA/WAZ/ Wajong € 35.000, - € 23,92
Banenafspraak en geregistreerd in het doelgroepregister € 35.000, - € 23,92
Leerling BBL € 20.000, - € 13,67
Leerling BOL/VSO/PRO € 5.000, - € 3,42
Bonus 50 jaar of ouder behorend tot de doelgroep € 5.000, - € 3,42
Tabel 12.2: Forfaitaire tarieven arbeidsontwikkeling
Begeleiden (jobcoaching) personen uit de doelgroep in een onbetaald re-integratie- of werkervaringstraject.
€ 95,46,- ex BTW per besteed uur.
Vooraf akkoord van de coördinator social return vereist.
Maximaal 2 uur per week per deelnemende persoon.
Overige activiteiten in het kader van om-, her, - en bijscholing van kandidaten uit de doelgroep
Activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden / begeleiders op de werkvloer specifiek gericht op begeleiding / ondersteuning van de doelgroep social return Op basis van de factuur van de gemaakte kosten van scholing of training, exclusief btw, reis- en verblijfskosten. Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de training zelf.
Vooraf akkoord van de coördinator social return vereist.
Tabel 12.3: Tarieven maatschappelijke meerwaarde
Maatschappelijke meerwaarde Tarief / forfaitaire
Gastlessen voor kandidaten over het bedrijf, branche of sector
€ 100,- ex BTW per besteed uur
Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de activiteit.
Vooraf akkoord van de coördinator social return vereist. Maximaal 2 uur per les.
Bedrijfsbezoeken voor kandidaten
€ 100,- ex BTW per besteed uur
Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de activiteit. Vooraf akkoord van de coördinator social return vereist. Maximaal 4 uur per bezoek.
Activiteiten voor kandidaten gericht op het aanpakken van onderliggende problematiek bij de doelgroep
€ 100,- ex BTW per besteed uur of op basis van de factuur van de ingezette activiteit
Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de activiteit Vooraf akkoord van de coördinator social return vereist. Maximaal 4 uur per activiteit.
Overige activiteiten voor kandidaten Maatwerk Vooraf akkoord van de coördinator social return vereist, zowel op de inhoud als op de waardering
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de werving van Social return Kandidaten. Mocht er behoefte zijn aan ondersteuning bij de werving en selectie van Kandidaten voor de invulling van de Social return verplichting, dan kan het werkgeversservicepunt van de arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant 04Werkt daarin ondersteunen.
Prestatieladder Socialer Ondernemen
Artikel 14 voor de gemeenten: Best, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Son & Breugel, Valkenswaard en Veldhoven:
Opdrachtnemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van zijn) zijn Social return verplichting. Hiertoe bestaan er 2 mogelijkheden:
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Het bewijs hiertoe levert Opdrachtnemer door overlegging van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en). Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 50% van de Social returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Artikel 14 voor de gemeenten: Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden:
14. Opdrachtnemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van zijn) zijn Social return verplichting. Hiertoe bestaan er 3 mogelijkheden:
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Het bewijs hiertoe levert Opdrachtnemer door overlegging van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en). Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 85% van de Social returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 2 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 75% van de Social returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 50% van de Social returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Rapportering en verantwoording Social return
Opdrachtnemer neemt uiterlijk zeven dagen na het sluiten van de Overeenkomst contact op met de coördinator Social return van Opdrachtgever voor praktische afstemming over de voorgenomen invulling van de Social return verplichting. Op verzoek van de coördinator Social return kan een door Opdrachtnemer aan te leveren plan van aanpak daar onderdeel van uitmaken.
De (coördinator social return van) Opdrachtgever licht Opdrachtnemer op diens verzoek toe welke informatie nodig is en op welke wijze de informatie en documenten aangeleverd dient te worden. Opdrachtnemer zal medewerking verlenen aan de verificatieonderzoeken die door (de coördinator social return van) Opdrachtgever kunnen worden verricht.
Indien uiterlijk bij de eindoplevering of daaraan voorafgaande toezending van een slotfactuur door Opdrachtnemer, door Opdrachtnemer niet of niet in zijn geheel is voldaan aan de Social return verplichting, is Opdrachtnemer onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling aan Opdrachtgever een direct opeisbare boete verschuldigd die gelijk is aan anderhalf-maal de geldswaarde van het niet-ingevulde deel van de verplichting. Opdrachtgever heeft het recht een opgelegde boete te verrekenen met uitstaande vorderingen van de opdrachtnemer.
In individuele gevallen waarin de toepassing van deze uitvoeringsvoorwaarden, gelet op alle omstandigheden van het geval, naar het oordeel van Opdrachtgever onevenredig zou zijn, kan Opdrachtgever besluiten van toepassing hiervan af te wijken. Opdrachtgever toetst hiertoe of de toepassing van de uitvoeringsvoorwaarden geschikt, noodzakelijk en evenwichtig is gelet op de met de uitvoeringsvoorwaarden nagestreefde doelen.
5.1 De gemeente heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB).
Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De gemeente houdt echter bij haar inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit doet de gemeente door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan en stimuleren van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.
5.2 De gemeente heeft oog voor het regionale midden- en kleinbedrijf (MKB).
In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt rekening worden gehouden met de regionale economie en regionale ondernemers.
Local sourcing wordt bezien vanuit de regionale gedachte Zuidoost-Brabant, Bizob- of SRE-gebied. Het combineren van economische en de sociale voordelen pleit meer voor regionaal sourcen dan louter lokaal sourcen.
In gevallen van een meervoudig onderhandse aanbesteding wordt onderzocht welke regionale ondernemers geschikt zijn voor de opdracht. Bij openbare aanbestedingen wordt met de formulering van de geschiktheidscriteria rekening gehouden met regionale ondernemers.
Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de gemeente moet niet onnodig nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de inkoop.
6. Organisatorische uitgangspunten MVI
Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject en eindigend met de nazorg.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-256366.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.