Wijziging van de regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)

 

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar, hierna te noemen de deelnemers;

 

overwegende dat

de gemeenten deel uitmaken van de oude regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN);

 

gezien het daartoe strekkende verzoek van het Bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN);

 

gelet op het bepaalde in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en de verkregen toestemming van de gemeenteraad van de gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar;

 

BESLUITEN

 

vast te stellen de navolgende wijziging van de regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN).

ARTIKEL I

De regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) wordt als volgt gewijzigd.

 

A.

In de aanhef wordt:

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Arnhem, berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar

Vervangen door:

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar

 

B.

Artikel 2 lid 1 wordt gewijzigd door ‘Bedrijfsvoeringsorganisatie doelgroepenvervoer regio Arnhem Nijmegen (DRAN)’ te vervangen door ‘Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)’.

 

C.

Artikel 6 lid 1 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

D.

Hoofdstuk 3 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

E.

Artikel 9 lid 2 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

 

F.

Artikel 10 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

De vergaderingen van het Bestuur zijn openbaar.

De deuren worden gesloten wanneer ten minste vijf van de aanwezige bestuursleden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.

Besluiten van het Bestuur zijn in beginsel openbaar.

Het Bestuur vergadert minimaal tweemaal per jaar en zo dikwijls als de voorzitter dat nodig oordeelt of ten minste één lid de voorzitter schriftelijk en met redenen omkleed hierom verzoekt. In het laatste geval wordt de vergadering binnen veertien dagen na een zodanig verzoek gehouden.

De leden van het Bestuur hebben ieder één stem. Bij stemming wordt besloten op basis van gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

Een lid van het Bestuur dat van opvatting is dat een besluit als bedoeld in lid 4 tot ongewenste en onrechtvaardige gevolgen leidt, voor de deelnemer die hij vertegenwoordigt, kan voorafgaande aan de vergadering een gemotiveerd en beargumenteerd schriftelijk verzoek indienen om via de escape-procedure te stemmen.

Bij stemming via de escape-procedure geldt dat besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen waarbij de leden van het Bestuur stemrecht hebben conform bijlage 1.

Voor het tot stand komen van een besluit via de escape-procedure zijn er ten minste vijf bestuursleden vereist die voor het besluit hebben gestemd.

Het bepaalde in artikel 28, eerste tot en met derde lid, van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing. Voor de raad dient het Bestuur te worden gelezen.

Het Bestuur stelt voor zijn vergaderingen een reglement van orde vast.

Artikel 10 lid 6 tot en met lid 8 zijn niet van toepassing op de artikelen 25 tot en met 28.

 

G.

Artikel 12 wordt gewijzigd.

Artikel 12 wordt gewijzigd van ‘Hoofd Bedrijfsvoeringsorganisatie DRAN’ naar ‘Directeur DRAN’.

Artikel 12 lid 1 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

Artikel 12 lid 2 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

Artikel 12 lid 3 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

Artikel 12 lid 4 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

Artikel 12 lid 5 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

Artikel 12 lid 6 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

 

H.

Artikel 13 lid 2 wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

 

I.

Artikel 17 lid 2 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

J.

Artikel 18 wordt gewijzigd, zodat het als volgt komt te luiden:

In de begroting van inkomsten en uitgaven wordt de raming van de verschuldigde bijdrage van elke gemeente voor het jaar waarvoor de begroting dient opgenomen.

Het Bestuur stelt de jaarlijkse verdeling van de kosten zoals worden opgenomen in de begroting, vast op basis van de volgende uitgangspunten:

De structurele kosten van de DRAN worden verdeeld over de deelnemers waarbij gewerkt gaat worden met een drempelbedrag. Het drempelbedrag wordt vastgesteld door het Bestuur. Het bedrag wat resteert wordt verdeeld op basis van inwonersaantallen per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar over de gemeenten die dat betreft (dat wil zeggen die in de kostenverdeling alleen op basis van inwoners boven het drempelbedrag uitkomen).

De kosten voor het callcenter worden verdeeld over de deelnemers waarbij gewerkt gaat worden met een drempelbedrag. Het drempelbedrag wordt vastgesteld door het Bestuur. Het bedrag wat resteert wordt verdeeld op basis van een prognose van de hoeveelheid declarabele ritten vraagafhankelijk vervoer (dat wil zeggen die in de kostenverdeling alleen op basis van ritten boven het drempelbedrag uitkomen).

Het Bestuur stelt jaarlijks de prognose van de vervoerskosten, zoals opgenomen in de begroting, vast op basis van het verwachte gebruik.

De gemeenten betalen bij wijze van voorschot, jaarlijks vóór 15 januari, 15 april, 15 juli en 15 oktober telkens één vierde gedeelte van de voor dat jaar geraamde bijdrage.

Bij het niet overeenkomstig het bepaalde in het vierde lid tijdig voldoen van de voorschotten kan aan die gemeente rente in rekening worden gebracht. Het Bestuur stelt hiertoe nadere regels vast.

 

K.

Artikel 19 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

L.

Artikel 21 wordt gewijzigd door ‘1 juli’ te vervangen door ’15 juli’.

 

M.

Artikel 23 sub c wordt gewijzigd door ‘het hoofd’ te vervangen door ‘de directeur’.

 

N.

Artikel 24 wordt gewijzigd, zodat het als volgt komt te luiden:

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Arnhem is belast met de zorg voor de archiefbescheiden van de DRAN en haar organen overeenkomstig de door de gemeenteraad van de gemeente Arnhem vastgestelde regeling.

Het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland oefent op grond van artikel 124 en artikel 273a van de Gemeentewet interbestuurlijk toezicht uit op de zorg voor en het beheer van de archiefbescheiden van de DRAN en haar organen overeenkomstig de voor het interbestuurlijk toezicht op de zorg en het beheer vastgestelde provinciale regeling.

De directeur van de DRAN is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de DRAN en haar organen.

De gemeentearchivaris van de gemeente Arnhem oefent toezicht uit op het in het derde lid bedoelde beheer overeenkomstig de door de gemeenteraad van de gemeente Arnhem vastgestelde regeling.

Voor de bewaring van de op grond van artikel 12, eerste lid en artikel 13, eerste lid van de Archiefwet 1995 over te brengen archiefbescheiden van de DRAN wordt de archiefbewaarplaats van de gemeente Arnhem aangewezen.

De gemeentearchivaris van de gemeente Arnhem is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de DRAN en haar organen die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

De aan de uitvoering van bedoeld archiefbeheer verbonden kosten komen ten laste van de DRAN, die dit doorberekent aan de deelnemers.

 

O.

Artikel 25 lid 4 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Het gemeentebestuur van de plaats van vestiging is belast met de toezending van de gewijzigde regeling aan gedeputeerde staten van de provincie Gelderland en met bekendmaking van de gewijzigde regeling in de Staatscourant.

 

P.

Artikel 27 wordt gewijzigd, zodat het als volgt komt te luiden:

Indien een deelnemer geheel of deels (per doelgroep) uit wenst te treden, zal het Bestuur in het kader van de in het derde lid bedoelde afwikkeling van de gevolgen daarvan op basis van een sociaal plan personeel aan deze deelnemer toewijzen.

De uittreding kan op twee manieren plaatsvinden:

gedurende de looptijd van voor deelnemer betreffende contract(en) met inachtneming van een termijn van aanzegging van het besluit aan de andere deelnemers van minimaal één jaar, met ingang van 1 januari van het opvolgende jaar.

bij afloop van de looptijd van voor deelnemer betreffende contract(en) met inachtneming van een termijn van aanzegging van het besluit aan de andere deelnemers van minimaal 15 maanden voordat het contract afloopt.

Een uittredingsplan wordt vastgesteld als ten minste tweederde van de deelnemers waaronder de uittredende deelnemer, daartoe besluit. Het Bestuur kan een onafhankelijke derde opdracht geven een uittredingsplan op te stellen, nadat op de inhoud van deze opdracht instemming is verkregen van het college van de deelnemer die wenst uit te treden. De kosten van het inschakelen van de onafhankelijke derde zijn voor rekening van de deelnemer die wenst uit te treden. Bij uittreding gedurende de looptijd van contract(en) zullen de financiële gevolgen van de uittreding voor rekening van de uittredende deelnemer komen. Bij een uittreding na afloop van de looptijd van het contract zullen alleen de directe kosten voor rekening van de uittredende deelnemer komen.

Het bepaalde in de vorige leden is, met uitzondering van het tweede lid, van overeenkomstige toepassing als de uittreding van een deelnemer betrekking heeft op een of meerdere doelgroepen. Voor uittredingsplan moet in dat geval deeluittredingsplan worden gelezen.

 

Q.

Artikel 31 wordt gewijzigd en komt te luiden:

Deze regeling treedt in werking na bekendmaking als bedoeld in artikel 26 van de Wgr en vervangt de regeling vastgesteld op 14 april 2016.

 

Toelichting

R.

De toelichting op artikel 15 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

S.

De toelichting op artikel 17 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

T.

De toelichting artikel 20 wordt gewijzigd door ‘Artikel 20’ te vervangen door ‘Artikel 22’ en ‘het bestuur’ te wijzigen naar ‘het Bestuur’.

 

U.

De toelichting op artikel 24 wordt gewijzigd door ‘het bestuur’ te vervangen door ‘het Bestuur’.

 

V.

De toelichting op artikel 27 wordt gewijzigd en komt te luiden:

In geval een uittreding op robuuste wijze verloopt, kan het verstandig zijn om een derde in te schakelen voor het maken van een uittredingsplan. Dit kan een onafhankelijke registeraccountant zijn, maar ook een andersoortig een financieel adviseur of een mediator behoort tot de mogelijkheden.

 

W.

De stemverhouding in bijlage 1 wordt vervangen door de bij dit besluit behorende en onlosmakelijk verbonden bijlag 1. Bijlage 1 wordt gewijzigd

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die, waarop het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt door plaatsing op de voet van artikel 139, tweede lid, van de Gemeentewet.

Bijlage 1  

Bijlage 1 stemverhouding DRAN

Naar boven