Verkeersbesluit voor het aanwijzen van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat te Deventer als voetgangersgebied voor de periode van één jaar, kenmerk: 166437-2022

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• het intrekken van een eerder genomen verkeersbesluit voor het aanwijzen van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat als voetgangersgebied, gepubliceerd op 3 juli 2020.

• het aanwijzen van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat als voetgangersgebied, voor de periode 01-06-2022 t/m 01-06-2023, fietsen is de gehele dag toegestaan, snorfietsers niet toegestaan. Laden en lossen is toegestaan van 7:00 – 11:00 uur, door het plaatsen van borden G7 met onderborden, in overeenstemming met de bij dit besluit behorende tekening.

• het intrekken van een eerder genomen verkeersbesluit voor het instellen van eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers en bromfietsers in de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat, door het verwijderen van de borden C2 en C3 onderborden,

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

Het aanwijzen van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat als voetgangersgebied is één van de actiepunten die is opgenomen in de notitie Bereikbaarheid en parkeren. Deze notitie is in 2019 opgesteld door SDBM (Stichting Deventer Binnenstads Management). Daarnaast hebben afzonderlijke ondernemers in gesprekken met de gemeente verzocht om de invoering van een voetgangersgebied.

Een eerder verkeersbesluit, met dezelfde strekking wordt vanwege ingediende bezwaren door het college ingetrokken. De bezwaren hadden voornamelijk betrekking op de inperking van deze maatregel voor de bereikbaarheid van woningen en bedrijven.

Het college wil in de periode 1 juni 2022 – 1 juni 2023 een proef doen met het verruimen van de ontheffingenbeleid Voetgangersgebied voor bewoners en ondernemers uit de Kleine Overstraat, Vleeshouwerstraat, Treurnietsgang en Spijkerboorsteeg. Deze bewoners komen dan in aanmerking voor een ontheffing om het voetgangersgebied ook buiten de venstertijd met hun eigen motorvoertuig te berijden.

Kaarten van de huidige situatie en de nieuwe voorgestelde situatie staan op een bijlage die deel uitmaakt van dit verkeersbesluit.

 

Motivering en belangenafweging

De Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat zijn in eigendom en beheer van de gemeente Deventer en maken deel uit van het kernwinkelgebied van de binnenstad.

Het winkelgebied in de binnenstad is voetgangersgebied, met uitzondering van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat. In deze straten was tot op heden gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsverkeer de hele dag toegestaan. De afgelopen jaren hebben deze straten zich verder door ontwikkeld tot een aantrekkelijk winkel- en horecagebied en is het aantal bezoekers aanzienlijk toegenomen.

De inrichting van deze straten is overeenkomstig de inrichting van de straten in het kernwinkelgebied. De straten maken echter geen deel uit van het kernwinkelgebied maar van het z.g. dwaalmilieu (Omgevingsvisie Binnenstad) In tegenstelling tot de straten van het kernwinkelgebied en dwaalmilieu is in deze straten geen sprake van een voetgangersgebied. Dit leidt vooral tot onduidelijkheid bij verkeersgebruikers van deze straten.

Door de instelling van het voetgangersgebied in genoemde straten neemt het gemotoriseerde verkeer daar af. Door deze afname ontstaat een beter woon- en leefklimaat in deze straten. Een consequentie is wel dat de (auto)bereikbaarheid van de aanwezige woningen en bedrijven vermindert. In de voorgestelde situatie is gemotoriseerd verkeer (laden en lossen) dagelijks toegestaan van 7:00 tot 11:00 uur. Voor fietsers geldt geen beperking. Snorfietsers zijn niet toegestaan.

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Met het aanwijzen van beide straten als voetgangersgebied vermindert de hoeveelheid motorvoertuigen tijdens de drukste winkeltijden (11:00 tot 18:00), is er minder kans op conflicten tussen langzaam en snelverkeer en ontstaat er meer duidelijkheid over het geldende verkeersregime. Dit komt ten goede aan de veiligheid van voetgangers en fietsers.

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Met het aanwijzen van de straten als voetgangersgebied wordt de vrijheid van het gemotoriseerde verkeer ingeperkt voor gemotoriseerd verkeer. Binnen de venstertijden (7:00-11:00 uur) is het voetgangersgebied dagelijks toegankelijk voor laad- en losverkeer.

Het college komt tegemoet aan de wensen van bewoners en ondernemers uit de betrokken straten door als proef de ontheffingsmogelijkheden voor deze doelgroepen te verruimen. Het college is van mening dat de voordelen van het aanwijzen van de straten als voetgangersgebied zwaarder wegen dan de inperking van de vrijheid voor het overig verkeer.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Gemotoriseerd verkeer langs de terrassen aan de Grote Poot en Vleeshouwerstraat veroorzaakt overlast en hinder voor terrasbezoekers en bedienend personeel. Met de voorgestelde maatregel wordt de overlast en hinder voor bezoekers van de straten verminderd. Dit geldt ook voor de Grote Poot omdat als gevolg van deze maatregel geen sprake meer zal zijn van doorgaand gemotoriseerd verkeer. De maatregel heeft geen nadelige gevolgen voor het milieu.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Het gemotoriseerd verkeer tast het karakter aan van de straten die onderdeel uit maken van het winkelgebied van de Deventer binnenstad. Met de invoering van de maatregel verminderd hoeveelheid gemotoriseerd verkeer in de betrokken straten inclusief de Grote Poot.

 

Overleg met politie

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De adviezen van de verkeersadviseur zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.

Zienswijzen/draagvlak

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

In september 2019 zijn bewoners geïnformeerd over het voornemen de Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat als voetgangersgebied aan te wijzen. Op 3 juli 2020 heeft het college een verkeersbesluit genomen. In dit verkeersbesluit zijn ook de ingediende reacties op het voornemen meegewogen. Tegen het verkeersbesluit zijn acht bezwaren ingediend. Op 20 oktober 2020 zijn deze bezwaren behandeld in de bezwarencommissie. 23 december 2020 heeft de commissie haar advies uitgebracht. De commissie heeft geadviseerd de bezwaren gegrond te verklaren, het bestreden verkeersbesluit te herroepen en een nieuw inhoudelijk besluit te nemen. De commissie is van mening dat in de belangenafweging de belangen van bewoners en ondernemers onvoldoende zijn meegewogen, althans dit is onvoldoende in het verkeersbesluit (en in overige stukken) tot uitdrukking gekomen.

Het vigerende ontheffingenbeleid is geregeld in de beleidsregel ‘Ontheffingsregeling berijden voetgangersgebied’, vastgesteld door het college in mei 2015 (Gemeenteblad 2015, nr. 62525). Op basis van dat beleid is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen voor de periode tussen 18.00 en 23.00 uur. Ontheffingen voor de periode tussen 11.00 en 18.00 worden slechts in zeer uitzonderlijke situaties verleend om gemotoriseerd verkeer tijdens de drukste winkeltijden zoveel mogelijk te vermijden.

Het college is in gesprek gegaan met een afvaardiging van bewoners en ondernemers. Dit heeft geleid tot de bereidheid van het college om een proef te doen voor het instellen van een voetgangersgebied in combinatie met een verruiming van het ontheffingenbeleid voor bewoners en ondernemers, woonachtig en gevestigd in de Kleine Overstraat, Vleeshouwerstraat, Treurnietsgang en Spijkerboorsteeg.

De proef wordt door de gemeente geëvalueerd in samenspraak met bewoners en ondernemers. De evaluatie zal bestaan uit verkeerstellingen en enquêtes. De proef is voor de gemeente geslaagd als de proef leidt tot duidelijke afname van het gemotoriseerd verkeer, vooral tijdens de drukste winkeltijden (11:00 – 18:00 uur). De uitkomsten van de enquêtes kunnen aanleiding zijn om onderdelen van het ontheffingenbeleid te wijzigen.

Afhankelijk van de opgedane ervaringen tijdens de proefperiode zal na 1 juni 2023 een definitief verkeersbesluit worden genomen. De uitkomsten van de evaluatie kunnen aanleiding zijn voor aanvullende verkeersmaatregelen.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluit worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 1 juni 2022 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 30 mei 2021

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

 

 

Naar boven