Gemeenteblad van Vlaardingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlaardingen | Gemeenteblad 2022, 244594 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlaardingen | Gemeenteblad 2022, 244594 | beleidsregel |
Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2022
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2022. Het gaat om de wettelijke uitvoeringstaken, op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) die door de gemeente uitgevoerd worden, ten behoeve van de beleidsdoelen in het strategisch beleid (VTH-beleid Vlaardingen 2021 – 2025).
Het jaarlijks opstellen van een integraal uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.
Onder de omgevingswet blijft een uitvoeringsprogramma nodig, met de insteek dat er wordt gewerkt vanuit de bedoelong. Dit uitvoeringsprogramma is een opstap naar het “doelgericht werken”.
In het VTH-beleidsplan heeft het gemeentebestuur de strategische en operationele kaders voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op de gebieden van bouwen en ruimtelijke ordening beschreven. In dit uitvoeringsprogramma is de concrete inzet van het team Bouw- en Woningtoezicht (BWT) uitgewerkt voor het jaar 2022. Per taakveld zijn de reguliere taken, de projecten en overige werkzaamheden uitgesplitst en beschreven. Tevens is per taak een ureninschatting gegeven. Hierdoor is het voor de lezer inzichtelijk wat team BWT in 2022 oppakt en wat niet. Het uitvoeringsprogramma is zodoende een concreet en realistisch document.
Naast dat een uitvoeringsprogramma duidelijkheid creëert, komt de noodzaak ook voort uit de actualiteit. Omgaan met een pandemie, de voorbereidingen op de uitvoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de lokale uitdagingen waarvoor de stad Vlaardingen zich gesteld ziet, raken namelijk rechtstreeks aan de dienstverlening van BWT. Deze ontwikkelingen vragen jaarlijks om een herbezinning op de uit te voeren taken en de wijze waarop deze werkzaamheden wordt uitgevoerd. Een uitvoeringsprogramma draagt hieraan bij.
Het is belangrijk om op te merken dat dit uitvoeringsprogramma ziet op alle uitvoeringstaken van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wabo:
Tot slot. Waar in dit uitvoeringsprogramma het gemeentebestuur of de gemeente Vlaardingen staat, wordt het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen bedoeld, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft.
2.1 Reguliere taken, projecten en overige werkzaamheden
Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2021-2024 prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen in de omgeving. Te denken valt aan het toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen, brandveiligheid in o.a. zorginstellingen en op kinderdagverblijven, het juiste gebruik van het bestemmingsplan zodat er geen gevaarlijke (woon)situaties kunnen ontstaan en hinder in de omgeving zoals geluid en stof. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden.
Naast deze reguliere taken zijn in dit Uitvoeringsprogramma 2022 een aantal projecten opgenomen. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2022, en eventueel de jaren daarna, (extra) aandacht moeten krijgen.
Ook zijn er overige werkzaamheden. Hierbij kan gedacht worden aan de uitvoering van rijksopdrachten, inspringen bij crises, de implementatie van nieuwe wetgeving, opstellen van nieuw beleid en andere voorkomende werkzaamheden.
Naast de uitvoering van verplichte wettelijke taken, houdt team BWT in 2022 een sterke focus op de uitvoering van het ‘Herstelplan: Voor een leefbaar en financieel gezond Vlaardingen’ . In het Beleidsplan is het Herstelplan kernachtig beschreven:1
‘De gemeente Vlaardingen heeft een begrotingstekort en daarnaast grootstedelijke problematiek zoals sociale problematiek, ondermijning, hoge werkeloosheid, veel armoede en leefbaarheidsproblemen. Met het Herstelplan zoekt Vlaardingen een juiste weg richting een leefbare stad en gezonde overheidsfinanciën. Het Herstelplan beschrijft de topprioriteiten, de interventies en de financiën. Het Herstelplan moet gezien worden als een strak keurslijf voor de komende jaren, waarbinnen weinig speelruimte is. Het bepaalt wat Vlaardingen wél doet en niet doet. Dit betekent dat ook bij de uitvoering van dit VTH-beleid de keuzes uit het Herstelplan leidend zijn.’
Het Herstelplan richt zich op 4 thema’s: veiligheid, wonen, onderwijs en sociaal. De thema’s veiligheid en wonen raken de VTH-taken. Het Herstelplan benoemt een aantal zaken die daarbinnen opgepakt moeten worden:
Team BWT levert in 2022 als uitwerking van dit Herstelplan een bijdrage aan de volgende 5 projecten:
Hoofdstuk 3 van dit uitvoeringsprogramma concretiseert de rol van team BWT binnen deze 5 projecten. Daaraan is ook een urenindicatie gehangen van de beschikbare tijd vanuit team BWT.
2.2.2 Aanpak overtredingen met hoge prioriteit
Voor de vaststelling van het beleidsplan is een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd. Daaruit volgt een lijst met overtredingen die hoge prioriteit krijgen. Prioritering 1 heeft daarbij de hoogste urgentie en zo volgend. Daarom richt team BWT zich in 2022 in ieder geval op de aanpak van deze overtredingen:
Voor 2022 zijn de volgende doelstellingen vastgesteld:
Efficiënter toezicht en handhaving: In 2022 wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee toezicht digitaal verwerkt kan worden. Hiervoor zijn werkprocessen opgesteld. Informatie uit het systeem borgt de monitoring van de capaciteit op de thema’s, waardoor het team efficiënter kan werken. In 2022 draagt dit bijdragen aan een omschakeling van reactief toezicht naar proactief toezicht. Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt meer thema- en gebiedsgericht gewerkt.
3. Overzicht taken team BWT 2022
3.2 Team BWT onderdeel Vergunningverlening
Hoe is Vergunningverlening georganiseerd? Vergunningverlening werkt op basis van aanvragen en meldingen die binnenkomen via een centraal systeem, het Omgevingsloketonline.nl. De vergunningverlener is verantwoordelijk voor het gehele vergunningenproces. Het uitgangspunt is dat de vergunningverlener zelf toetst en indien nodig advies opvraagt. Daarbij kan het gaan om nader welstandelijk, planologisch, juridisch en/of constructief advies. Vergunningverlening heeft daarbij administratieve ondersteuning. De toezichthouders houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen. |
||
Bij regulier complexe aanvragen en bij uitgebreide aanvragen wordt een vooroverleg ingepland met de aanvrager, de Wabo coördinator en de beoogde casemanager. Het vooroverleg heeft het doel het komen tot een kansrijke, ontvankelijke aanvraag. Ook is het prettig dat de aanvrager kennismaakt met de casemanager, wat de samenwerking vergemakkelijkt. De in te dienen aanvraag wordt doorgenomen en de belangrijkste knelpunten worden besproken, zodat daarop geanticipeerd kan worden. Onder de Omgevingswet wordt het vooroverleg als apart proces beschreven en vastgesteld. |
||
Voorafgaand aan het indienen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, vragen veel aanvragers om advies: ‘Past mijn plan in het bestemmingsplan?’ ‘Is deze activiteit vergunningsvrij of niet?’. Door de toename van deze adviesvragen, is het takenpakket van vergunningverleners in de afgelopen jaren ruimer geworden. |
||
Het afhandelen van een enkelvoudige omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure. Met hierin oog voor het gemeentelijk Bibob beleid. |
||
Het afhandelen van een complexere enkelvoudige of meervoudige aanvraag. Vlaardingen is o.m. een stad met diverse bedrijven en inrichtingen. Hierdoor wordt de complexiteit vergroot als er vergunningen nodig zijn voor nieuwbouw of wijzigingen. Dit leidt o.m. tot vergunningen die bestaan uit verschillende activiteiten (bijv. Slopen, bouwen en milieu), maar kunnen ook bestaan uit activiteiten die betrekking hebben op monumenten en archeologie. Daarnaast heeft Vlaardingen ook te maken met andere milieu gerelateerde zaken zoals weg- en industrielawaai die van invloed kunnen zijn op het vergunning proces. . |
||
Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt met een uitgebreide procedure. Het betreft hier voornamelijk complexere aanvragen die veelal in strijd zijn met het bestemmingsplan. |
||
Sloopmeldingen gaan deels over bouwkundige sloop en deels over asbestverwijdering. De meldingen bouwkundige sloop worden met name beoordeeld op hun volledigheid (o.m. of er een sloopveiligheidsplan bij de melding is ingediend). De (sloop)asbestmeldingen worden sinds enige tijd afgehandeld door de DCMR. De meldingen brandveilig gebruik worden in mandaat afgehandeld door de VRR. |
||
Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik. De gebruiksvergunning wordt grotendeels in mandaat afgehandeld door de VRR. De VRR stelt de concept vergunning op die vervolgens door de gemeente ter inzage wordt gelegd, waarna de gemeente de vergunning uiteindelijk al dan niet verleend. |
||
50932 |
||
In Vlaardingen werken we aan een woningvoorraad van 39.000 woningen tot 2030. Er wordt uitgegaan van de bouw van 2000 extra woningen in een periode van 10 jaar. Dit komt uit op gemiddeld 200 extra woningen per jaar. Voor de grootschalige nieuwbouw moeten extra uren vanuit vergunningverlening worden gereserveerd om zorg te kunnen dragen voor een voortvarende afhandeling van vergunningaanvragen. |
||
Op 1 janurai 2023 treedt de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren. De wet gaat gefaseerd in. Voor de implementatie van de Wkb moet vergunningverlening de volgende acties uitvoeren:
|
||
Op 1 januari 2023 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Dit betekent dat alle gemeenten in Nederland voor deze datum veranderingen met betrekking tot processen en dienstverlening ten aanzien van inwoners moeten realiseren. Een belangrijk onderdeel hierin is het aanpassen van het vergunningensysteem (Key2), waarbij een naadloze aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet resulteren in onder meer een snelle en transparante afhandeling van aanvragen, en ook een continu correct inzicht in de veranderde wet- en regelgeving. Er is een plan van aanpak waarin staat omschreven welke acties in 2022 nog moeten worden opgepakt:
Daarnaast lopen veel acties die in 2021 zijn gestart door in 2022. Voor het totaal overzicht zie bijlage 1. |
||
|
||
3.3 BWT onderdeel Toezicht en Handhaving
4.2 Toelichting op inzet en verdeling capaciteit 2022
De afgelopen jaren heeft het team BWT met een beperkte bezetting gewerkt. Om uitvoering te geven aan de in hoofdstuk 3 omschreven taken moeten werkzaamheden duidelijk gekaderd worden.
In de totstandkoming van de berekening is beoordeeld hoe de capaciteit efficiënt ingezet kan worden. De keuzes ten aanzien van de wijze waarop de VTH-taken uitgevoerd zijn, worden zijn hieronder beschreven.
Prioritering: Meldingen worden gesorteerd op de aspecten veiligheid, gezondheid en ruimtelijk impact waaronder (milieu)hinder. Op basis van de prioritering wordt beoordeeld of een melding in behandeling wordt genomen. Heeft de melding geen prioriteit dan afdoen dat vanwege de prioritering de melding niet wordt afgehandeld.
Werkverdeling: Bezwaar tegen een omgevingsvergunning wordt in nagenoeg alle zaken gemaakt op de ruimtelijke procedure. De kennis over dit specifieke onderdeel is een primaire taak van een juridisch medewerker ruimtelijke ordening. De afhandeling van bezwaar en beroepszaken op een omgevingsvergunning wordt, als het een ruimtelijk aspect heeft, belegd bij het team ruimtelijke ordening. Bezwaren ten aanzien van het Bouwbesluit 2012 of de juridische procedure zijn belegd bij team BWT.
Bundelen projecten: Gezien de beperkte capaciteit binnen het team wordt tussen 20 panden een verdeling gemaakt tussen 10 verpauperde monumenten, 5 panden op de bedrijventerreinen en 5 panden met betrekking tot bestaande bouw. Hierbij is het criterium dat vanuit zichtlocaties wordt gewerkt ten aanzien van de bedrijventerreinen (randen bedrijventerreinen en doorgaande wegen). Voor de prioritering is de staat van het pand leidend (instortingsgevaar, gevelbeeld, verder verval).
Projectmatig toezicht: Illegale bewoning/ woonfraude is een actueel probleem binnen de gemeente Vlaardingen. Woningen worden opgekocht door particulier verhuurders om er vervolgens groepen (met name arbeidsmigranten) te huisvesten. Hierdoor worden starters uit de woningmarkt verdreven. Vaak gaat de huisvesting gepaard met andere problematiek zoals overlast, discrepanties met de BRP en gemeentelijke heffingen, uitbuiting van de migranten, etc. Afhankelijk van de capaciteit die beschikbaar wordt gesteld op dit onderwerp is de omvang van de controles en handhaving te bepalen.
Ten aanzien van het projectmatig toezichthouden wordt in 2022 naast klachten en meldingen op basis van prioritering, een proactieve aanpak aangehouden. Er wordt geïnventariseerd en toezicht gehouden (per jaar in nader te bepalen panden). Onderzoek vindt plaats naar de eigenaren in relatie tot de panden die in bezit zijn. Er worden maximaal 50 zaken opgepakt per jaar waarvan maximaal 20 zaken een juridisch handhavingstraject kunnen volgen. Het criterium veiligheid staat voorop maar het criminele aspect wordt meegewogen. Er wordt contact gezocht met de handhavingspartners (zoals de vreemdelingenpolitie, belastingdienst, team veiligheid) en waar mogelijk gezamenlijk opgetreden. De bestuurlijke boete kan onderdeel van de aanpak zijn vanuit team Toezicht & Handhaving.
Doorkijk naar de Wet private kwaliteitsborging (Wkb): In de capaciteitsberekening is ervan uitgegaan dat alle taken ten aanzien van nieuwbouw worden uitgevoerd. In de huidige bezetting is er ca. 0,75 FTE beschikbaar voor toezichtstaken op nieuwbouw. Om goed toezicht te kunnen houden op nieuwbouwprojecten is minimaal 1,9 FTE nodig.
In de huidige situatie is het toezicht op kleine bouwwerken nihil en vindt handhaving alleen plaats op basis van meldingen. Met de komst van de Wkb wordt er van de gemeente een formele afhandeling verwacht van de aangedragen afwijkingen en handhavings-vraagstukken. Naar verwachting levert de Wkb geen bijdrage aan een lagere capaciteitsbehoefte voor bouwtoezicht en juridische handhaving maar juist een extra belasting op het team.
Het monitoren van de uitvoering is wettelijk vereist. Dit is verankerd in het Besluit omgevingsrecht. Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, werkt team BWT naar verwachting vanaf het 3e kwartaal 2022 met een nieuw registratiesysteem: Portaal Leefomgeving. Portaal Leefomgeving wordt op dit moment nog (door)ontwikkeld zodat in kwartaal 3 van 2022 volledig volgens de Omgevingswet kan worden gewerkt. In 2022 wordt naast het Portaal Leefomgeving een eigen administratie bijgehouden, zodat ook over de ontbrekende maanden gegevens beschikbaar zijn.
Portaal Leefomgeving functioneert o.a. als een zaaksysteem zodat team BWT niet zelf meer hoeft te administreren. Alle taken van team BWT worden binnen dit systeem geregistreerd en gemonitord. Binnen dit systeem zijn alle taken gekoppeld aan de vastgestelde werkprocessen. Hierdoor is het nog niet mogelijk om jaarlijks overzichten te genereren van:
Portaal Leefomgeving registreert vooralsnog geen:
Jaarlijkse evaluatie is nodig om te kunnen beoordelen of het gevoerde beleid effectief is en uitvoering geeft aan de gestelde prioriteiten en doelen. Het jaarverslag wordt jaarlijks in het 1e kwartaal aan het college aangeboden en daarna ter informatie gedeeld met de raad. Aan de opbouw van het verslag zijn geen wettelijke eisen gesteld. Wel is gesteld dat rapportage plaatsvindt over de resultaten van het uitgevoerde beleid. Het Portaal Leefomgeving zal deze rapportage vergemakkelijken (zoiets?).
Het Portaal Leefomgeving gaat naar verwachting een grote bijdrage leveren aan de jaarlijkse evaluatie van de uitgevoerde VTH-taken. Ten eerste zijn met dit systeem meer data beschikbaar ten opzichte van de huidige situatie. Ten tweede is het beter mogelijk om jaren te vergelijken en knelpunten binnen (werk)processen op te lossen. Hierdoor houden raad, college en de uitvoering meer grip op de geboekte resultaten en wordt sturing op vastgestelde doelstellingen eenvoudiger.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-244594.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.