Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2022

1. Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2022. Het gaat om de wettelijke uitvoeringstaken, op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) die door de gemeente uitgevoerd worden, ten behoeve van de beleidsdoelen in het strategisch beleid (VTH-beleid Vlaardingen 2021 – 2025).

 

Het jaarlijks opstellen van een integraal uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

Onder de omgevingswet blijft een uitvoeringsprogramma nodig, met de insteek dat er wordt gewerkt vanuit de bedoelong. Dit uitvoeringsprogramma is een opstap naar het “doelgericht werken”.

 

In het VTH-beleidsplan heeft het gemeentebestuur de strategische en operationele kaders voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op de gebieden van bouwen en ruimtelijke ordening beschreven. In dit uitvoeringsprogramma is de concrete inzet van het team Bouw- en Woningtoezicht (BWT) uitgewerkt voor het jaar 2022. Per taakveld zijn de reguliere taken, de projecten en overige werkzaamheden uitgesplitst en beschreven. Tevens is per taak een ureninschatting gegeven. Hierdoor is het voor de lezer inzichtelijk wat team BWT in 2022 oppakt en wat niet. Het uitvoeringsprogramma is zodoende een concreet en realistisch document.

 

Naast dat een uitvoeringsprogramma duidelijkheid creëert, komt de noodzaak ook voort uit de actualiteit. Omgaan met een pandemie, de voorbereidingen op de uitvoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de lokale uitdagingen waarvoor de stad Vlaardingen zich gesteld ziet, raken namelijk rechtstreeks aan de dienstverlening van BWT. Deze ontwikkelingen vragen jaarlijks om een herbezinning op de uit te voeren taken en de wijze waarop deze werkzaamheden wordt uitgevoerd. Een uitvoeringsprogramma draagt hieraan bij.

 

Het is belangrijk om op te merken dat dit uitvoeringsprogramma ziet op alle uitvoeringstaken van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wabo:

 

  • 1.

    Vergunningen en Meldingen

  • 2.

    Toezicht en Handhaving

  • 3.

    Overige taakvelden (milieu en brandveiligheid)

Tot slot. Waar in dit uitvoeringsprogramma het gemeentebestuur of de gemeente Vlaardingen staat, wordt het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen bedoeld, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft.

2. De focus in 2022

2.1 Reguliere taken, projecten en overige werkzaamheden

Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2021-2024 prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen in de omgeving. Te denken valt aan het toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen, brandveiligheid in o.a. zorginstellingen en op kinderdagverblijven, het juiste gebruik van het bestemmingsplan zodat er geen gevaarlijke (woon)situaties kunnen ontstaan en hinder in de omgeving zoals geluid en stof. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden.

 

Naast deze reguliere taken zijn in dit Uitvoeringsprogramma 2022 een aantal projecten opgenomen. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2022, en eventueel de jaren daarna, (extra) aandacht moeten krijgen.

 

Ook zijn er overige werkzaamheden. Hierbij kan gedacht worden aan de uitvoering van rijksopdrachten, inspringen bij crises, de implementatie van nieuwe wetgeving, opstellen van nieuw beleid en andere voorkomende werkzaamheden.

 

2.2. Focus 2022

2.2.1 Het Herstelplan

Naast de uitvoering van verplichte wettelijke taken, houdt team BWT in 2022 een sterke focus op de uitvoering van het ‘Herstelplan: Voor een leefbaar en financieel gezond Vlaardingen’ . In het Beleidsplan is het Herstelplan kernachtig beschreven:1

 

  • ‘De gemeente Vlaardingen heeft een begrotingstekort en daarnaast grootstedelijke problematiek zoals sociale problematiek, ondermijning, hoge werkeloosheid, veel armoede en leefbaarheidsproblemen. Met het Herstelplan zoekt Vlaardingen een juiste weg richting een leefbare stad en gezonde overheidsfinanciën. Het Herstelplan beschrijft de topprioriteiten, de interventies en de financiën. Het Herstelplan moet gezien worden als een strak keurslijf voor de komende jaren, waarbinnen weinig speelruimte is. Het bepaalt wat Vlaardingen wél doet en niet doet. Dit betekent dat ook bij de uitvoering van dit VTH-beleid de keuzes uit het Herstelplan leidend zijn.’

Het Herstelplan richt zich op 4 thema’s: veiligheid, wonen, onderwijs en sociaal. De thema’s veiligheid en wonen raken de VTH-taken. Het Herstelplan benoemt een aantal zaken die daarbinnen opgepakt moeten worden:

 

  • Terugdringen van ondermijning. Vooral op de bedrijventerreinen Vergulde Hand en Groot Vettenoord.

  • Bestrijden van woonadresfraude. Hierop moet extra handhavingscapaciteit worden gezet.

  • Focus op High impact projecten, zoals het tegengaan van verpaupering op de locatie Koningin Wilhelminahaven en Museumkwartier. Hier moet de leefbaarheid verbeteren.

Team BWT levert in 2022 als uitwerking van dit Herstelplan een bijdrage aan de volgende 5 projecten:

 

  • 1.

    Integrale horecacontroles.

  • 2.

    Bedrijfscontroles op bedrijventerreinen in het kader van de terugdringing van ondermijning.

  • 3.

    Aanpak van illegale bewoning/ woonfraude.

  • 4.

    Aanpak van verpaupering van bedrijventerreinen.

  • 5.

    Aanpak van verpaupering van monumenten.

Hoofdstuk 3 van dit uitvoeringsprogramma concretiseert de rol van team BWT binnen deze 5 projecten. Daaraan is ook een urenindicatie gehangen van de beschikbare tijd vanuit team BWT.

 

2.2.2 Aanpak overtredingen met hoge prioriteit

Voor de vaststelling van het beleidsplan is een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd. Daaruit volgt een lijst met overtredingen die hoge prioriteit krijgen. Prioritering 1 heeft daarbij de hoogste urgentie en zo volgend. Daarom richt team BWT zich in 2022 in ieder geval op de aanpak van deze overtredingen:

 

Hoge prioriteit

Hoofdcategorie

Categorie overtreding

1

Bouwen

Toezicht constructieve veiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

2

Bouwen

Toezicht brandveiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

3

Bestaande bouw

Gebreken aan bestaande woongebouwen o.a. constructieve gebreken (appartementen, zorgcomplexen, instellingen)

4

Bestaande bouw

Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

5

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

Overtreding gebruiksvoorschriften woonwijken (incl. woonwijk centrum) (o.a. overbewoning)

6

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

Overtreding gebruiksvoorschriften gebouwen (m.n. illegale bewoning/ bedrijvigheid) bedrijventerreinen

7

Brandveiligheid

Zorg-, sport-, culturele-, overheidsinstelling, school, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf

8

Brandveiligheid

Bedrijven overig (verpauperde bedrijventerreinen)

9

Monumenten

Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

 

2.3. Doelstellingen 2022

Voor 2022 zijn de volgende doelstellingen vastgesteld:

 

  • Het Uitvoeringsprogramma 2023 ligt klaar ter vaststelling in november 2022.

  • Volledige implementatie van de Omgevingswet, waarbij in ieder geval alle wettelijke minimumvereisten zijn gerealiseerd.

  • Volledige implementatie van de Wet private kwaliteitsborging, waarbij in ieder geval alle wettelijke minimumvereisten zijn gerealiseerd

  • Alle aanvragen om een omgevingsvergunning zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld

  • Medio 2022 is de website van de gemeente Vlaardingen bijgewerkt met alle relevante informatie over de taken die worden uitgevoerd door team BWT.

  • Efficiënter toezicht en handhaving: In 2022 wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee toezicht digitaal verwerkt kan worden. Hiervoor zijn werkprocessen opgesteld. Informatie uit het systeem borgt de monitoring van de capaciteit op de thema’s, waardoor het team efficiënter kan werken. In 2022 draagt dit bijdragen aan een omschakeling van reactief toezicht naar proactief toezicht. Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt meer thema- en gebiedsgericht gewerkt.

3. Overzicht taken team BWT 2022

3.1 Team BWT gezamenlijk

Hoe is team BWT georganiseerd?

Team Bijzondere wetten en Bouw- en woningtoezicht (BWT) is verantwoordelijk voor alle uitvoeringstaken van vergunningverlening en toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Daarnaast wordt team BWT betrokken bij diverse projecten waaraan dit team op grond van bevoegdheid en/of expertise een bijdrage kan leveren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de aanpak van ondermijning of woonfraude.

Taken

Focus BWT

Urenraming

Opstellen uitvoeringsprogramma

Jaarlijks moet team BWT een uitvoeringsprogramma opstellen in november/december.

108

Opstellen jaarverslag

Jaarlijks moet team BWT een jaarverslag opstellen in januari/februari.

54

Bijwerken website

In samenwerking met team Communicatie moet de informatievoorziening t.a.v. de taken van team BWT sterk worden uitgebreid en verbeterd. Dit ook in het kader van de preventiestrategie (zie Beleidsplan).

Doelstelling: Inwoners en ondernemers beter faciliteren en inzicht bieden in het nut en de noodzaak van de uitvoering van VTH-taken.

Instrument: Inzet gemeentelijke website.

Aanpak: Behoefteonderzoek uitvoeren. Welke klantvragen zijn er? Vragen en antwoorden formuleren die aansluiten bij de klantbehoefte. Betere doorverwijzing naar het Beleidsplan en het HUP. Doorverwijzingen opnemen naar bemiddelende instanties zoals Buurtbemiddeling.

Verwacht resultaat: Beter geïnformeerde en gefaciliteerde inwoners en ondernemers.

Inzet: team BWT projectverantwoordelijke. Ondersteund door Wabo coördinator en team Communicatie.

72

 

3.2 Team BWT onderdeel Vergunningverlening

 

Hoe is Vergunningverlening georganiseerd?

Vergunningverlening werkt op basis van aanvragen en meldingen die binnenkomen via een centraal systeem, het Omgevingsloketonline.nl. De vergunningverlener is verantwoordelijk voor het gehele vergunningenproces. Het uitgangspunt is dat de vergunningverlener zelf toetst en indien nodig advies opvraagt. Daarbij kan het gaan om nader welstandelijk, planologisch, juridisch en/of constructief advies. Vergunningverlening heeft daarbij administratieve ondersteuning. De toezichthouders houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen.

Taken

Focus vergunningverlening

Urenraming

Vooroverleg

Bij regulier complexe aanvragen en bij uitgebreide aanvragen wordt een vooroverleg ingepland met de aanvrager, de Wabo coördinator en de beoogde casemanager. Het vooroverleg heeft het doel het komen tot een kansrijke, ontvankelijke aanvraag. Ook is het prettig dat de aanvrager kennismaakt met de casemanager, wat de samenwerking vergemakkelijkt. De in te dienen aanvraag wordt doorgenomen en de belangrijkste knelpunten worden besproken, zodat daarop geanticipeerd kan worden.

 

Onder de Omgevingswet wordt het vooroverleg als apart proces beschreven en vastgesteld.

600

Advies

Voorafgaand aan het indienen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, vragen veel aanvragers om advies: ‘Past mijn plan in het bestemmingsplan?’ ‘Is deze activiteit vergunningsvrij of niet?’. Door de toename van deze adviesvragen, is het takenpakket van vergunningverleners in de afgelopen jaren ruimer geworden.

98

Reguliere aanvraag basis

Het afhandelen van een enkelvoudige omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure. Met hierin oog voor het gemeentelijk Bibob beleid.

Reguliere aanvraag complex

Het afhandelen van een complexere enkelvoudige of meervoudige aanvraag. Vlaardingen is o.m. een stad met diverse bedrijven en inrichtingen. Hierdoor wordt de complexiteit vergroot als er vergunningen nodig zijn voor nieuwbouw of wijzigingen. Dit leidt o.m. tot vergunningen die bestaan uit verschillende activiteiten (bijv. Slopen, bouwen en milieu), maar kunnen ook bestaan uit activiteiten die betrekking hebben op monumenten en archeologie. Daarnaast heeft Vlaardingen ook te maken met andere milieu gerelateerde zaken zoals weg- en industrielawaai die van invloed kunnen zijn op het vergunning proces. .

Uitgebreide aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt met een uitgebreide procedure. Het betreft hier voornamelijk complexere aanvragen die veelal in strijd zijn met het bestemmingsplan.

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Sloopmeldingen gaan deels over bouwkundige sloop en deels over asbestverwijdering. De meldingen bouwkundige sloop worden met name beoordeeld op hun volledigheid (o.m. of er een sloopveiligheidsplan bij de melding is ingediend). De (sloop)asbestmeldingen worden sinds enige tijd afgehandeld door de DCMR. De meldingen brandveilig gebruik worden in mandaat afgehandeld door de VRR.

Gebruiksvergunning

Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik. De gebruiksvergunning wordt grotendeels in mandaat afgehandeld door de VRR. De VRR stelt de concept vergunning op die vervolgens door de gemeente ter inzage wordt gelegd, waarna de gemeente de vergunning uiteindelijk al dan niet verleend.

Totaal behandelen aanvragen en meldingen:

50932

Bouwopgave Woonvisie 2021-2030

In Vlaardingen werken we aan een woningvoorraad van 39.000 woningen tot 2030. Er wordt uitgegaan van de bouw van 2000 extra woningen in een periode van 10 jaar. Dit komt uit op gemiddeld 200 extra woningen per jaar. Voor de grootschalige nieuwbouw moeten extra uren vanuit vergunningverlening worden gereserveerd om zorg te kunnen dragen voor een voortvarende afhandeling van vergunningaanvragen.

791

Project private kwaliteitsborging

Op 1 janurai 2023 treedt de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren. De wet gaat gefaseerd in. Voor de implementatie van de Wkb moet vergunningverlening de volgende acties uitvoeren:

  • -

    Bepalen van uitgangspunten voor Vlaardingen bij de voorbereiding op de Wkb

  • -

    Beschrijven van de definitie gevolgklasse 1 en benoemen bijbehorende producten

  • -

    Bepalen nieuwe werkzaamheden en taken

  • -

    Bepalen benodigde capaciteit Wkb

  • -

    Analyse gevolgklasse 1 op werkvoorraad/ opstellen impactanalyse.

  • -

    Uitwerken bestuursakkoord voor Vlaardingen Nota specifiek Vlaardingse risicogebieden/ gelijkwaardigheden

  • -

    Werkprocessen beschrijven (o.m. werkwijze dossier bevoegd gezag, werkwijze risicoanalyse, samenwerking ketenpartners, uitvoeringscontroles, etc.)

  • -

    Methode van berekenen leges/ aanpassen Legesverordening 2021

  • -

    Financiële gevolgen van de Wkb in kaart brengen, (o.m. leges)

  • -

    Proefprojecten starten

  • -

    Opstellen van Plan van Aanpak

  • -

    Veranderingen in kaart brengen voor inrichting Portaal Leefomgeving/aansluiting DSO

  • -

    Uitwerken uitvoeringscontrole gevolgklasse 1 Wkb (toezicht)

  • -

    Handhavingsbeleid Wkb

  • -

    Opstellen nieuwe standaardbrieven

  • -

    Opstellen opleidingsprogramma Wkb

  • -

    Analyse noodzaak tot herziening servicelevel agreements (SLA’s) tussen gemeente en ketenpartners (DCMR, VRR)

1250

Project implementatie Omgevingswet

Op 1 januari 2023 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Dit betekent dat alle gemeenten in Nederland voor deze datum veranderingen met betrekking tot processen en dienstverlening ten aanzien van inwoners moeten realiseren. Een belangrijk onderdeel hierin is het aanpassen van het vergunningensysteem (Key2), waarbij een naadloze aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet resulteren in onder meer een snelle en transparante afhandeling van aanvragen, en ook een continu correct inzicht in de veranderde wet- en regelgeving.

 

Er is een plan van aanpak waarin staat omschreven welke acties in 2022 nog moeten worden opgepakt:

  • -

    Instellen adviescommissie rijksmonumenten

  • -

    Berekenen kostendekkendheid leges t.b.v. legesverordening

  • -

    Beschrijving nieuwe rol KCC in vergunningverleningsproces

  • -

    Tijdige beoordeling oude aanvragen voordat het nieuwe wettelijke regime gaat gelden

  • -

    Bepaling nieuwe taakverdeling en samenspel tussen de onderdelen vergunningverlening, toezicht en handhaving

Daarnaast lopen veel acties die in 2021 zijn gestart door in 2022. Voor het totaal overzicht zie bijlage 1.

1250

Overige taken

  • -

    Overleg VRR (20x per jaar)

  • -

    Overleg DCMR (10x jaar)

  • -

    Overleg RO (20x per jaar)

  • -

    Overleg Stedelijk Beheer

  • -

    Projectgroep overleg (diverse projecten vooroverleg)

  • -

    Project startups (PSU)

  • -

    Overleggen (team 1x/3wkn 1u, weekstart 1/week 0,5u, brede teamoverleg 1x/kwartaal 1u))

  • -

    Opleidingen, cursussen en symposia (1 dg/pp)

  • -

    Gegevensverwerking BAG

  • -

    Gegevensverwerking CBS

  • -

    ICT, interne werkafspraken, raadsvragen, algemeen beleid, volgen nieuwe ontwikkelingen, APO

  • -

    Leveren ambtelijk vertegenwoordiger welstand

  • -

    Onvoorzien

668

Totaal alle werkzaamheden 2022

9750 uur

 

3.3 BWT onderdeel Toezicht en Handhaving

Hoe is Toezicht en Handhaving georganiseerd?

Toezicht en Handhaving zijn binnen team BWT gerelateerd aan Wabo-activiteiten. Toezicht richt zich daarbij op 3 pijlers: toezicht op nieuwbouw, toezicht op bestaande bouw en toezicht naar aanleiding van meldingen, klachten en handhavingsverzoeken. Handhaving richt zich op het herstel van overtredingen door middel van het inzetten van het bestuursrechtelijk handhavingstraject. Tot slot leveren de onderdelen Toezicht en Handhaving expertise en capaciteit binnen een aantal projecten die lopen binnen de gemeente Vlaardingen.

Uit het Herstelplan volgen ook nieuwe projecten waarbij wordt uitgegaan van actief toezicht om zo in bepaalde gebieden binnen de gemeente Vlaardingen de leefbaarheid te verbeteren en verpaupering tegen te gaan.

Taken

Focus Toezicht/ Handhaving

Urenraming Toezicht

Urenraming Handhaving

Bouwen

  • Toezicht uitzetten bouwwerk

  • Toezicht constructieve veiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

  • Toezicht brandveiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

  • Toezicht opleveren bouwwerk

  • Toezicht hinder omgeving

2250

Incidenteel

Bouwopgave Woonvisie 2021-2030

Verdeeld over 10 jaar zijn er per jaar 7 bouwprojecten en 6 tot 7 sloopprojecten voorzien, door veranderende wetgeving zal op een deel van de bouwprojecten geen technisch toezicht plaatsvinden. Bij deze inschatting is ervan uitgegaan dat er 7 projecten per jaar onder het toezicht van de gemeente vallen. Toezicht op de omgeving rond het bouwproject en sloopprojecten blijven onverminderd van toepassing voor de gemeente. De uren zijn gebaseerd op sloop, bouw en ingebruikname van de woningen.

Er zijn in dit plan uren beschikbaar ten aanzien van toezicht en handhaving. De ervaring leert dat er met regelmaat illegale bouwwerken worden opgericht en hiermee veel meldingen zijn gemoeid.

715

Uren vallen onder bouwen illegaal

195

Uren vallen onder bouwen illegaal

Bouwen illegaal

Bouwen zonder of in afwijking van voorschriften van omgevingsvergunning.

600

930

Afhandelen bezwaarschriften omgevingsvergunningen

In 2020 zijn er 44 bezwaarschriften over omgevingsvergunningen ontvangen. In de urenraming is de juridische afhandeling van bezwaren opgenomen..

Incidenteel

Afhandeling door juridisch medewerkers RO

Woo verzoeken afhandelen

Jaarlijks worden aan de gemeente Wob verzoeken gedaan. Het team levert de informatie geanonimiseerd aan en een jurist stelt het concept besluit op.

Incidenteel

incidenteel

Slopen

  • Slopen zonder of in afwijking van voorschriften van omgevingsvergunning

incidenteel

incidenteel

Bestaande bouw

  • Gebreken aan bestaande woningen

  • Gebreken aan bestaande woongebouwen o.a. constructieve gebreken (appartementen, zorgcomplexen, instellingen)

  • Gebreken aan bestaande bouwwerken met een publieksfunctie (onderwijs e.d.)

  • Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

  • Hinder (waaronder stookinstallaties)

350

290

Project aanpak verpaupering monumenten

In de gemeente Vlaardingen zijn relatief veel monumentale panden die zich in een slechte onderhoudsstaat bevinden. Voor 2022 is er de capaciteit om ca. 4 panden te inspecteren, de verwachting is dat nagenoeg alle zaken een juridisch handhavingstraject worden.

210

350

Project aanpak verpaupering bedrijventerreinen

Het Herstelplan spreekt van de noodzakelijke aanpak van verpaupering binnen specifieke gebieden. Hiervan benoemt het Herstelplan ook voorbeelden: De Koningin Wilhelmina-haven en het Museumkwartier als entree van de stad. Binnen deze gebieden worden ca. 5 gebouwen geïnspecteerd en eventueel in een handhavingstraject opgenomen.

210

380

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

  • Overtreding gebruiksvoorschriften woonwijken (incl. woonwijk centrum) (o.a. overbewoning)

  • Overtreding gebruiksvoorschriften centrum (horeca, winkels, etc.)

  • Overtreding gebruiksvoorschriften gebouwen (m.n. illegale bewoning/ bedrijvigheid) bedrijventerreinen

638

985

Tijdelijke vergunningen

  • Overschrijding termijn tijdelijk gebruik (o.a. mantelzorgregeling)

  • Overschrijding instandhoudingstermijn tijdelijk bouwwerk

Incidenteel

Incidenteel

Welstand

Strijd met Welstand

incidenteel

Incidenteel

Werken/werkzaamheden

Uitvoering werken en werkzaamheden (ophogen, afgraven, egaliseren, draineren, verharden, dempen) zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning

incidenteel

Incidenteel

Brandveiligheid

Overtreding voorschriften brandveiligheid gebouwen en terreinen (Bouwbesluit)

418

280

Monumenten

  • Wijzigen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning monumenten

  • Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

  • Brandveiligheid Monumenten

incidenteel

Incidenteel

Klachten en meldingen

Jaarlijks worden ca. 200 klachten en meldingen over diverse onderwerpen gedaan, zoals illegale bewoning, illegale bouw, strijdig gebruik, etc.

In 2022 worden klachten op de aspecten veiligheid, gezondheid en ruimtelijk impact geprioriteerd (van direct constructief- en/of brandgevaar, naar gezondheidsaspecten, tot hinder). Op basis van de prioritering wordt bepaald of een klacht in behandeling wordt genomen. Heeft de klacht geen prioriteit dan wordt deze afgedaan met een brief dat vanwege de prioritering de klacht niet wordt afgehandeld.

433

730

Handhavings-verzoeken

Naast klachten en meldingen ontvangt de gemeente jaarlijks ongeveer 15 officiële handhavingsverzoeken. Handhavings-verzoeken gaan vaak over strijdig gebruik, bouwen in afwijking van de vergunning of strijdigheden met het Bouwbesluit 2012. Deze moeten worden afgehandeld.

433

613

Project horecacontroles

Jaarlijks worden vier integrale horecacontroles uitgevoerd. BWT levert capaciteit bij deze controles die door team veiligheid worden geleid. Naast BWT zijn ook de, brandweer, politie, voedsel- en warenautoriteit, inspecteur uitkeringen en een handhaver van team Toezicht en Handhaving aanwezig. Jaarlijks resulteert dit in ca. 32 zaken voor BWT.

90

Incidenteel

Deelname interventieteam

Aanpak illegale bewoning/ woonfraude en ondermijning

De aanpak op illegale (strijdige) bewoning en woonfraude is multidisciplinair. Vanuit verschillende invalshoeken kunnen meldingen komen die meerdere teams in hun vakgebied raken. Overlast is breder dan bijvoorbeeld lawaai, agressie of criminaliteit, er is ook sprake van verdringing op de woningmarkt en verpaupering van wijken. Team veiligheid zet een regisseur in op de fysieke problematiek, waarbij BWT verantwoordelijk is voor de ruimtelijke strijdigheden en bouwtechnische afwijkingen.

Naast klachten en meldingen op basis van prioritering, is hiermee een proactieve aanpak vastgesteld waarbij wordt geïnventariseerd en toezicht gehouden (geïnitieerd door de veiligheidsregisseur).BWT levert capaciteit bij deze aanpak. Onderzoek vindt plaats naar de eigenaren in relatie tot de panden die in bezit zijn. Het criterium veiligheid staat voorop maar het criminele aspect wordt meegewogen.

Ten aanzien van ondermijning worden jaarlijks twaalf integrale bedrijventerrein controles uitgevoerd. BWT levert capaciteit bij deze controles die geleid worden door team veiligheid. Naast BWT zijn ook de brandweer, politie, milieu-inspecteur en een handhaver van team Toezicht en Handhaving aanwezig. Jaarlijks resulteert dit in ca 36 zaken voor BWT.

1250

1250

Totaal alle werkzaamheden

7597

6003

4. Capaciteit 2022

4.1 Beschikbare capaciteit 2022

Binnen het team BWT is de onderstaande capaciteit beschikbaar.

 

4.2 Toelichting op inzet en verdeling capaciteit 2022

De afgelopen jaren heeft het team BWT met een beperkte bezetting gewerkt. Om uitvoering te geven aan de in hoofdstuk 3 omschreven taken moeten werkzaamheden duidelijk gekaderd worden.

 

In de totstandkoming van de berekening is beoordeeld hoe de capaciteit efficiënt ingezet kan worden. De keuzes ten aanzien van de wijze waarop de VTH-taken uitgevoerd zijn, worden zijn hieronder beschreven.

 

  • 1.

    Meldingen: Jaarlijks komen er iets minder dan 200 meldingen binnen over bouwen of gebruik in strijd met het bestemmingsplan. Een deel gaat over kleine strijdigheden, zoals een te hoge schutting, verkeerd geplaatste airco units, aan huis gebonden beroepen, of andere vergelijkbare zaken.

  • Prioritering: Meldingen worden gesorteerd op de aspecten veiligheid, gezondheid en ruimtelijk impact waaronder (milieu)hinder. Op basis van de prioritering wordt beoordeeld of een melding in behandeling wordt genomen. Heeft de melding geen prioriteit dan afdoen dat vanwege de prioritering de melding niet wordt afgehandeld.

  • 2.

    Bezwaar en beroep omgevingsvergunningen: Sinds 2019 zijn de bezwaar en beroepsprocedures ten aanzien van omgevingsvergunningen belegd bij de handhavingsjuristen. Voorheen was dit een taak van de juridisch medewerkers van ruimtelijke ordening.

 

  • Werkverdeling: Bezwaar tegen een omgevingsvergunning wordt in nagenoeg alle zaken gemaakt op de ruimtelijke procedure. De kennis over dit specifieke onderdeel is een primaire taak van een juridisch medewerker ruimtelijke ordening. De afhandeling van bezwaar en beroepszaken op een omgevingsvergunning wordt, als het een ruimtelijk aspect heeft, belegd bij het team ruimtelijke ordening. Bezwaren ten aanzien van het Bouwbesluit 2012 of de juridische procedure zijn belegd bij team BWT.

  • 3.

    Afhandelen Woo -verzoeken: Sinds medio 2020 is het afhandelen van Woo-verzoeken door de stafjuristen verlegd naar de handhavingsjuristen. Dit betreffen verzoeken ten aanzien van omgevingsvergunningen en handhavingszaken.

  • Efficiënt werken: het afhandelen van Woo-verzoeken wordt gedaan door de stafjurist. Conform afspraak leveren de teams de informatie geanonimiseerd aan en maakt de stafjurist het concept besluit.

  • 4.

    Verpaupering monumenten versus verpaupering bedrijventerreinen en bestaande bouw:

  • Ten aanzien van de verpaupering van monumenten is in de huidige tabel voorzien voor 16 panden. Ten aanzien van verpaupering bedrijventerreinen zijn 5 objecten voorzien en een deel van de controles bestaande bouw betreffen verpauperde panden.

  • Bundelen projecten: Gezien de beperkte capaciteit binnen het team wordt tussen 20 panden een verdeling gemaakt tussen 10 verpauperde monumenten, 5 panden op de bedrijventerreinen en 5 panden met betrekking tot bestaande bouw. Hierbij is het criterium dat vanuit zichtlocaties wordt gewerkt ten aanzien van de bedrijventerreinen (randen bedrijventerreinen en doorgaande wegen). Voor de prioritering is de staat van het pand leidend (instortingsgevaar, gevelbeeld, verder verval).

  • 5.

    Projectmatig toezicht: Illegale bewoning/ woonfraude is een actueel probleem binnen de gemeente Vlaardingen. Woningen worden opgekocht door particulier verhuurders om er vervolgens groepen (met name arbeidsmigranten) te huisvesten. Hierdoor worden starters uit de woningmarkt verdreven. Vaak gaat de huisvesting gepaard met andere problematiek zoals overlast, discrepanties met de BRP en gemeentelijke heffingen, uitbuiting van de migranten, etc. Afhankelijk van de capaciteit die beschikbaar wordt gesteld op dit onderwerp is de omvang van de controles en handhaving te bepalen.

 

  • Ten aanzien van het projectmatig toezichthouden wordt in 2022 naast klachten en meldingen op basis van prioritering, een proactieve aanpak aangehouden. Er wordt geïnventariseerd en toezicht gehouden (per jaar in nader te bepalen panden). Onderzoek vindt plaats naar de eigenaren in relatie tot de panden die in bezit zijn. Er worden maximaal 50 zaken opgepakt per jaar waarvan maximaal 20 zaken een juridisch handhavingstraject kunnen volgen. Het criterium veiligheid staat voorop maar het criminele aspect wordt meegewogen. Er wordt contact gezocht met de handhavingspartners (zoals de vreemdelingenpolitie, belastingdienst, team veiligheid) en waar mogelijk gezamenlijk opgetreden. De bestuurlijke boete kan onderdeel van de aanpak zijn vanuit team Toezicht & Handhaving.

  • 6.

    Doorkijk naar de Wet private kwaliteitsborging (Wkb): In de capaciteitsberekening is ervan uitgegaan dat alle taken ten aanzien van nieuwbouw worden uitgevoerd. In de huidige bezetting is er ca. 0,75 FTE beschikbaar voor toezichtstaken op nieuwbouw. Om goed toezicht te kunnen houden op nieuwbouwprojecten is minimaal 1,9 FTE nodig.

  • Vanaf 2023 wordt waarschijnlijk de Wkb van kracht, vanaf dat moment zal er privaat toezicht plaatsvinden ten aanzien van kleinere bouwwerken. Tegelijkertijd blijft de gemeente verantwoordelijk voor handhaving en oplevering in afwijking van technische voorschriften.

  • In de huidige situatie is het toezicht op kleine bouwwerken nihil en vindt handhaving alleen plaats op basis van meldingen. Met de komst van de Wkb wordt er van de gemeente een formele afhandeling verwacht van de aangedragen afwijkingen en handhavings-vraagstukken. Naar verwachting levert de Wkb geen bijdrage aan een lagere capaciteitsbehoefte voor bouwtoezicht en juridische handhaving maar juist een extra belasting op het team.

5. Monitoring

Het monitoren van de uitvoering is wettelijk vereist. Dit is verankerd in het Besluit omgevingsrecht. Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, werkt team BWT naar verwachting vanaf het 3e kwartaal 2022 met een nieuw registratiesysteem: Portaal Leefomgeving. Portaal Leefomgeving wordt op dit moment nog (door)ontwikkeld zodat in kwartaal 3 van 2022 volledig volgens de Omgevingswet kan worden gewerkt. In 2022 wordt naast het Portaal Leefomgeving een eigen administratie bijgehouden, zodat ook over de ontbrekende maanden gegevens beschikbaar zijn.

 

Portaal Leefomgeving functioneert o.a. als een zaaksysteem zodat team BWT niet zelf meer hoeft te administreren. Alle taken van team BWT worden binnen dit systeem geregistreerd en gemonitord. Binnen dit systeem zijn alle taken gekoppeld aan de vastgestelde werkprocessen. Hierdoor is het nog niet mogelijk om jaarlijks overzichten te genereren van:

 

  • -

    Alle geregistreerde zaken (o.a. meldingen, klachten, formele handhavingsverzoeken, aangevraagde vergunningen, uitgevoerde controle, Wob-verzoeken)

  • -

    Doorlooptijden (moment van registratie tot afhandeling)

  • -

    Inzicht in- en output per proces en medewerker

Portaal Leefomgeving registreert vooralsnog geen:

  • -

    Bezwaar- en beroepszaken. Dit wordt handmatig bijgehouden.

  • -

    Projecten onder het Herstelplan. Ook dit wordt handmatig bijgehouden. Per uit te voeren project worden afspraken gemaakt op welke wijze de voortgang en het aantal gewerkte uren worden geregistreerd.

6. Evaluatie

Jaarlijkse evaluatie is nodig om te kunnen beoordelen of het gevoerde beleid effectief is en uitvoering geeft aan de gestelde prioriteiten en doelen. Het jaarverslag wordt jaarlijks in het 1e kwartaal aan het college aangeboden en daarna ter informatie gedeeld met de raad. Aan de opbouw van het verslag zijn geen wettelijke eisen gesteld. Wel is gesteld dat rapportage plaatsvindt over de resultaten van het uitgevoerde beleid. Het Portaal Leefomgeving zal deze rapportage vergemakkelijken (zoiets?).

 

Het Portaal Leefomgeving gaat naar verwachting een grote bijdrage leveren aan de jaarlijkse evaluatie van de uitgevoerde VTH-taken. Ten eerste zijn met dit systeem meer data beschikbaar ten opzichte van de huidige situatie. Ten tweede is het beter mogelijk om jaren te vergelijken en knelpunten binnen (werk)processen op te lossen. Hierdoor houden raad, college en de uitvoering meer grip op de geboekte resultaten en wordt sturing op vastgestelde doelstellingen eenvoudiger.

Naar boven