Gemeenteblad van Bergeijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2022, 243433 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2022, 243433 | beleidsregel |
Uitvoeringsvoorwaarden Social Return 2022, arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant 2022, gemeente Bergeijk
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,
gelet op titel 4.3 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
Uitvoeringsvoorwaarden Social Return 2022, arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant 2022, gemeente Bergeijk voor alle nieuwe aanbestedingen en contracten.
Uitvoeringsvoorwaarden Social Return 2022, arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant, gemeente Bergeijk
Gemeenten kunnen bij het verlenen van opdrachten bijzondere voorwaarden stellen, onder meer in de vorm van Social Return. Op het moment dat een Gemeente uit de regio Zuidoost-Brabant een opdracht verleent aan een opdrachtnemer wordt dan een tegenprestatie gevraagd in de vorm van het bieden van werkgelegenheid en/of opleiding voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen ook deze personen de kans om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Gezien het belang van werk en de verantwoordelijkheid van gemeenten, worden bedrijven en instellingen op diverse manieren gestimuleerd om inwoners met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werk(ervaring) te helpen.
In document worden de navolgende definities gebruikt.
Coördinator Social Return: de functionaris van Opdrachtgever die verantwoordelijk is voor de toetsing van de uitvoering van de Social Return verplichting door Opdrachtnemer. De taken van de coördinator zijn advisering, facilitering en monitoring. De coördinator is het aanspreekpunt voor de opdrachtnemer ten aanzien van de Social Return verplichting en stemt dit af met de contractbeheerder.
Ingeval de Overeenkomst een raamovereenkomst is, geldt voor de Social Return verplichting dat deze met terugwerkende kracht, per in de Overeenkomst aangeduid tijdvak, komt te vervallen indien na het einde van het desbetreffende tijdvak zou blijken dat door de Opdrachtnemer minder omzet is gerealiseerd dan in de Overeenkomst als drempelwaarde voor de Social Return verplichting is aangemerkt.
Opdrachtnemer houdt voor zichzelf voor eigen rekening en risico het verloop van deze omzet bij. Voor eventuele, gelet op de gerealiseerde omzet onverplicht geleverde Social Return, heeft Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geen recht op compensatie of vergoeding, hoe ook genoemd.
Social Return en verband met de Overeenkomst
Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer om ervoor te zorgen dat direct na uitvoering van de Overeenkomst een definitieve vaststelling kan plaatsvinden van zowel de omvang van de Social Return verplichting als de uitvoering daarvan.
Opdrachtgever kan, in geval de Overeenkomst in een oplevering c.q. acceptatie voorziet, die oplevering c.q. acceptatie weigeren, zolang Opdrachtnemer niet de benodigde informatie heeft verstrekt die nodig is een definitieve vaststelling van de omvang van de Social Return verplichting en de uitvoering daarvan.
Van de bij artikel 6 genoemde periode kan worden afgeweken in het kader van een duurzame plaatsing van een kandidaat. Indien opdrachtnemer bij het verstrijken van de opdracht kan aantonen dat de plaatsing zal voortduren na deze periode, mag deze periode worden meegerekend voor de invulling van de Social Return verplichting. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat (de coördinator Social Return van) Opdrachtgever het relevante bewijs ontvangt.
Opdrachtnemer kan op een of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan zijn Social Return verplichting:
a ctiviteiten in het kader van om-, her, - en bijscholing van een of meerdere Kandidaten met als doel hun arbeidsmarktpositie te versterken. Deze activiteiten dienen in combinatie met het verrichten van arbeid door de kandidaten te worden verricht en dienen te worden verzorgd door een erkende opleiding of training. De ontwikkeling dient gericht te zijn op vakinhoudelijke kennis of persoonlijke arbeidsontwikkeling.
De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator social return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator Social Return van) Opdrachtgever of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van de betreffende kandidaten, of
activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden / begeleiders op de werkvloer specifiek gericht op begeleiding/ondersteuning van Kandidaten.
De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator Social Return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator Social Return van) Opdrachtgever of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de effectieve begeleiding van kandidaten.
door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst een of meerdere van de volgende activiteiten op het gebied van arbeidsontwikkeling te verrichten;
door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst maatschappelijke meerwaarde te bieden in de vorm van activiteiten voor kandidaten ter vergroting van hun perspectief op de arbeidsmarkt, zoals ter vergroting kennis, vaardigheden en arbeidsritme, zodat kandidaten de stap naar duurzaam betaald werk kunnen maken.
De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator Social Return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator Social Return van) Opdrachtgever of de activiteiten naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de ontwikkeling en/of re-integratie naar werk voor de betrokken kandidaten.
Tabel 11.1: Kandidaten Social return
Tabel 12.1: Bouwblokkenmodel/normbedragen Social Return
Jaartarief [1] |
(jaartarief/1.463 uur (JUS-norm [2] ) |
|
---|---|---|
WSW[3] |
||
[1] Tarieven zijn ‘all inclusive’ tarieven, dus ook inclusief begeleidingskosten en/of werkgeverslasten.
[2] Jaar Uren Systematiek.
[3] In geval van detachering via een sociaal werkbedrijf of ondernemer zoals bedoeld in artikel 2.82 van de Aanbestedingswet 2012 wordt de volledige inleenvergoeding meegeteld.
Tabel 12.2: Forfaitaire tarieven arbeidsontwikkeling
Tabel 12.3: Tarieven maatschappelijke meerwaarde
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de werving van Social Return Kandidaten. Mocht er behoefte zijn aan ondersteuning bij de werving en selectie van Kandidaten voor de invulling van de Social Return verplichting, dan kan het werkgeversservicepunt van de arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant 04Werkt daarin ondersteunen.
Prestatieladder Socialer Ondernemen #_ftnref1 [4]
[4] Bij regionale contracten zullen de PSO-voorwaarden van de meerderheid van de deelnemende gemeenten van toepassing zijn.
Artikel 14 voor de gemeenten: Best, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Son & Breugel, Valkenswaard en Veldhoven:
Opdrachtnemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van zijn) zijn Social Return verplichting. Hiertoe bestaan er 2 mogelijkheden:
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Het bewijs hiertoe levert Opdrachtnemer door overlegging van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en). Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 50% van de Social Returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Artikel 14 voor de gemeenten: Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden:
Opdrachtnemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van zijn) zijn Social Return verplichting. Hiertoe bestaan er 4 mogelijkheden:
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Het bewijs hiertoe levert Opdrachtnemer door overlegging van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en). Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 85% van de Social Returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 2 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 75% van de Social Returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 50% van de Social Returnverplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.
Rapportering en verantwoording Social Return
Opdrachtnemer neemt uiterlijk zeven dagen na het sluiten van de Overeenkomst contact op met de coördinator Social Return van Opdrachtgever voor praktische afstemming over de voorgenomen invulling van de Social Return verplichting. Op verzoek van de coördinator Social Return kan een door Opdrachtnemer aan te leveren plan van aanpak daar onderdeel van uitmaken.
De (coördinator social return van) Opdrachtgever licht Opdrachtnemer op diens verzoek toe welke informatie nodig is en op welke wijze de informatie en documenten aangeleverd dient te worden. Opdrachtnemer zal medewerking verlenen aan de verificatieonderzoeken die door (de coördinator social return van) Opdrachtgever kunnen worden verricht.
Indien uiterlijk bij de eindoplevering of daaraan voorafgaande toezending van een slotfactuur door Opdrachtnemer, door Opdrachtnemer niet of niet in zijn geheel is voldaan aan de Social Return verplichting, is Opdrachtnemer onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling aan Opdrachtgever een direct opeisbare boete verschuldigd die gelijk is aan anderhalf-maal de geldswaarde van het niet-ingevulde deel van de verplichting. Opdrachtgever heeft het recht een opgelegde boete te verrekenen met uitstaande vorderingen van de opdrachtnemer.
In individuele gevallen waarin de toepassing van deze uitvoeringsvoorwaarden, gelet op alle omstandigheden van het geval, naar het oordeel van Opdrachtgever onevenredig zou zijn, kan Opdrachtgever besluiten van toepassing hiervan af te wijken. Opdrachtgever toetst hiertoe of de toepassing van de uitvoeringsvoorwaarden geschikt, noodzakelijk en evenwichtig is gelet op de met de uitvoeringsvoorwaarden nagestreefde doelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-243433.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.