Gemeenteblad van Bronckhorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bronckhorst | Gemeenteblad 2022, 241970 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bronckhorst | Gemeenteblad 2022, 241970 | beleidsregel |
Beleidsregel Misbruik en Oneigenlijk gebruik Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers gemeente Bronckhorst
Het doel en de vormen van bijstand
De Tozo is een op artikel 78f van de Participatiewet gebaseerde algemene maatregel van bestuur. Met deze regeling wordt beoogd bepaalde zelfstandigen tijdelijk financieel te ondersteunen. De Tozo kent twee vormen van bijstand. De tijdelijke inkomensondersteuning in de vorm van bijstand voor levensonderhoud en bijstand in de vorm van een lening ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal.
In artikel 18 Tozo is de mogelijkheid opgenomen om de regeling te verlengen. De Tozo is verlengd tot 1 oktober 2021.
We onderscheiden de volgende tijdvakken:
Tozo 1: aanvragen vanaf 1 maart tot 1 juni 2020;
Tozo 2: aanvragen vanaf 1 juni 2020 tot 1 oktober 2020;
Tozo 3: aanvragen vanaf 1 oktober 2020 tot 1 april 2021;
Hoofdstuk 2 Uitgangspunten controle en handhaving Tozo
Tijdens de persconferentie op 17 maart 2020 gaf minister Koolmees al aan dat snelle hulp aan zelfstandigen met financiële problemen door de coronacrisis voorop staat.
De wens van de snelle uitvoerbaarheid brengt met zich mee dat het een eenvoudige regeling moet zijn die binnen de capaciteit van gemeenten is uit te voeren. Dat betekent dat de administratieve lasten, zowel voor zelfstandigen als voor gemeenten, beperkt moeten blijven. In het Besluit Mandaat, volmacht en machtiging 2021, is de mandatering aan het ROZ voor wat betreft de uitvoering van o.a. de Tozo geregeld.
Doelstelling controle en handhaving
Het doel is om misbruik en oneigenlijk gebruik van de Tozo-regeling zoveel mogelijk aan te pakken. Via de beleidsregel 'Misbruik en oneigenlijk gebruik Tozo' (beleid M&O Tozo) wordt in onze gemeente de controle van de Tozo-regelingen vastgelegd. We stellen deze regels op binnen de kaders van de financiële verordening.
Hoofdstuk 3 Inrichting controle op misbruik en oneigenlijk gebruik Tozo
De gemeente Bronckhorst richt zich in het M&O beleid Tozo op de aard en de diepgang van de controle achteraf. Daarbij moet opgemerkt worden dat bij de uitwerking van de Tozo de snelheid van het invoeren van de regeling zwaar woog en dat gemeenten in staat moesten zijn veel aanvragen snel af te handelen. Dat betekent dat de administratieve lasten voor zowel de aanvrager als de gemeente beperkt werden. Hierdoor kreeg controle achteraf meer aandacht.
Op basis van de door ons aangeleverde lijstwerk voert het Inlichtingenbureau (IB) een 100% controle uit op de bsn-nummers van ondernemers die Tozo aanvroegen. Het IB koppelt deze bsn-nummers met data die niet via SUWl-net wordt geleverd. Het IB levert dan per dossier van een klant een signaal of nader onderzoek noodzakelijk is.
Het IB ontwikkelde in opdracht van het ministerie van SZW lijstwerk met diverse signalen die relevant zijn voor controles op de Tozo-regeling. Wij kozen ervoor om dit lijstwerk te benutten. Hieruit komen echter dusdanig veel signalen voor, dat we ervoor kiezen om per signaal een risico-afweging te maken voor aanvullende controles. Deze afwegingen zijn expliciet in dit controleplan opgenomen.
Wij richten ons primair op de volgende 16 risicosignalen. Een aantal onderdelen zijn bij de aanvraag gecontroleerd. De signalen hieronder zijn dan nogmaals gecontroleerd.
Bij geconstateerde afwijking wordt de uitkering geblokkeerd voor onderzoek en aanvullende informatie bij de betrokkene opgevraagd (opschorting/hersteltermijn). Blijkt uit het onderzoek dat er onterechte uitkering is verstrekt, dan vorderen wij deze terug.
De financiële administratie participatie screent de aard van de ontvangen signalen van het IB. Alle signalen die overblijven uit de screening betrekken we in de controle.
Hierna wordt per bron aangegeven hoe we omgaan met bovenstaande risicosignalen, die voortkomen op de IB-lijsten.
Met behulp van lijstwerk wordt gecontroleerd of er o.a. meerdere Tozo-uitkeringen op 1 adres zijn aangevraagd/uitgekeerd.
Op basis van de IB-signalen wordt in de controles achteraf gecontroleerd of na aanvraag wijzigingen zijn doorgevoerd in de zeggenschap of het bestaan van de onderneming. Als dat zo is, wordt hier nader onderzoek naar verricht. Er is een detailrapportage met KvK gegevens met ondernemingen die TOZO hebben ontvangen beschikbaar gesteld door het IB.
Toen de Tozo werd ingevoerd, was er geen duidelijkheid over ondernemers die nog als student stonden aangemeld. Inmiddels is dit duidelijk. In de handreiking Tozo is vermeld dat er geen reparatieacties achteraf worden uitgevoerd over die eerste periode. De DUO signalen worden onderzocht in de controles achteraf.
De IB-signalen zijn een goed middel om deze DJl-indicatoren te ondervangen. Elk signaal dat voorkomt op de lijsten van het IB wordt nader onderzocht.
Ondernemers verklaren in de aanvraag dat zij aan het urencriterium voldoen. Als uit de IB-signalen blijkt dat de zelfstandigenaftrek is toegepast, mag de gemeente hiervan uit gaan. Als deze indicator echter op "nee" staat, zegt dat niet altijd dat het urencriterium niet wordt gehaald. Daarom wordt deze indicator alleen meegewogen als ook andere indicatoren aanleiding geven voor nader onderzoek. Het zelfstandig beoordelen van het urencriterium is vrijwel onmogelijk.
Op de IB-lijsten is dit een belangrijke indicator voor nader onderzoek. Met behulp van het IB kunnen schattingen/verklaringen van aanvragers worden gecontroleerd.
In 2021 zijn de meeste signalen opgevolgd. Dat wil zeggen het analyseren van de lijst, het vormen van de 'bakjes' en het opvolgen van de items waar geconstateerd is dat het een terecht signaal was. Ook heeft daadwerkelijke terugvordering plaatsgevonden. De opvolging van enkele IB-signalen, waaronder die van aanvraag op hetzelfde adres, wordt in 2022 verder opgepakt. Dat voornamelijk omdat er nog veel onduidelijkheid is over hoe deze controle aangepakt moet worden.
Hoofdstuk 4 Niet-naleving van de Tozo
De bijstand in de vorm van bedrijfskapitaal is een lening die moet worden terugbetaald. De bijstand voor levensonderhoud vormt een aanvulling tot het sociaal minimum bovenop de inkomsten uit de onderneming, en wordt 'om niet' verstrekt. Dit betekent dat de zelfstandige deze aanvulling niet hoeft terug te betalen. De Inlichtingenplicht van artikel 17 Participatiewet is van toepassing op de Tozo. Dat betekent dat iedereen die een beroep doet op de regeling verplicht is om op eigen initiatief inlichtingen te verstrekken die van invloed kunnen zijn op het recht op uitkering of de hoogte van de uitkering.
Terugvordering van de verstrekte bijstand voor levensonderhoud
Wij vorderen ten onrechte verstrekte bijstand terug op grond van de Participatiewet en het debiteurenbeleid Pw, loaw, loaz en BBZ 2004 gemeente Bronckhorst.
We nemen als uitgangspunt dat terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand niet voortkomt uit schending van de inlichtingenplicht tenzij uit nader onderzoek is gebleken dat opzettelijk de inlichtingenplicht is geschonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-241970.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.