Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 227713 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 227713 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Tweede wijzigingsverordening maatschappelijke ondersteuning Amsterdam 2015
De Verordening maatschappelijke ondersteuning Amsterdam 2015 als volgt te wijzigen:
A. Artikel 3.3 komt te luiden:
Artikel 3.3 Dienstverlening door het buurtteam en het Sociaal Wijkteam
B. Artikel 4.2, vijfde lid, onder a komt te luiden:
C. Artikel 4.2, zesde lid, onder a, komt te luiden:
D. Artikel 4.3 komt te luiden:
Artikel 4.3 Aanvullende criteria voor aanvullende individuele ondersteuning en ambulante ondersteuning
In aanvulling op artikel 4.1 kan een cliënt in aanmerking komen voor aanvullende individuele ondersteuning als
er als gevolg van een beperking of dreigende beperking op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie noodzaak is tot ondersteuning bij het inzetten van de eigen kracht, het structureren en uitvoeren van praktische activiteiten en het aanleren van vaardigheden bij het regelen van het dagelijks leven, bij het aangaan of onderhouden van sociale contacten en het versterken van het sociale netwerk van de cliënt en/of bij het participeren in de samenleving. De ondersteuning kan ook nodig zijn ter ontlasting van de persoon die gebruikelijke hulp of mantelzorg levert als er daarbij sprake is van (dreigende) overbelasting, en voor het signaleren van terugval of het voorkomen van escalatie, of
E. Artikel 4.6, onder b, te luiden:
F. Artikel 5.1.1, tweede lid, komt te luiden:
De toelichting op de Verordening maatschappelijke ondersteuning Amsterdam 2015 wordt als volgt gewijzigd:
A. De toelichting op artikel 3.3 wordt gewijzigd en komt te luiden:
Artikel 3.3 Dienstverlening door het buurtteam en het Sociaal Wijkteam
In elk stadsdeel is een buurtteamorganisatie met meerdere locaties actief waar Amsterdammers naar toe kunnen komen voor dienstverlening. Buurtteams bieden binnen de Wmo individuele en collectieve vormen van ondersteuning, begeleiding en cliëntondersteuning, en daarnaast sociaal raadsliedenwerk en schuldhulpverlening. Ook kan men er terecht voor informatie en advies op sociale levensdomeinen en voor toegang tot andere Wmo-voorzieningen. De dienstverlening is gericht op het bevorderen of stabiliseren van de zelfredzaamheid en de maatschappelijke participatie of het begeleiden van achteruitgang.
B. In de toelichting op artikel 4.2, wordt het vierde tekstblok gewijzigd en komt te luiden:
In de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2013/14, 33 841, nr. 3, blz. 39) is vermeld dat een gemeente kan bepalen dat het persoonsgebonden budget niet hoger mag zijn dan een percentage van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan het verlenen van adequate ondersteuning in natura. Gemeenten hebben daarmee ook de mogelijkheid om differentiatie aan te brengen in de hoogte van het persoonsgebonden budget. Amsterdam kan dan ook verschillende tarieven hanteren voor verschillende vormen van ondersteuning en voor verschillende typen hulpverleners. Gemeenten kunnen bij het vaststellen van tarieven in de verordening bijvoorbeeld onderscheid maken tussen professionele ondersteuning waarbij wordt gewerkt volgens de toepasselijke kwaliteitsstandaarden en niet-professionele ondersteuning.
In een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 17 mei 2017 heeft de rechter in een zaak van de gemeente Emmen bepaald dat essentialia van het voorzieningenpakket in de verordening dienen te worden vastgelegd. Hieronder valt ook de tariefdifferentiatie van het Pgb.
De gemeente heeft in april 2017 een opdracht gegeven aan onderzoeksbureau KPMG en gevraagd om objectief en onafhankelijk advies uit te brengen over passende en goed onderbouwde Pgb-tarieven voor hulp bij het huishouden, aanvullende individuele ondersteuning, dagbesteding en logeeropvang. Dit onderzoek getiteld ‘Doorontwikkeling Pgb-tarieven Wmo-voorzieningen’ is op 8 juni 2017 gepubliceerd. De Pgb-tarieven voor deze voorzieningen zijn gebaseerd op dit onderzoek.
Voor aanvullende individuele ondersteuning, dagbesteding en logeeropvang zijn de tarieven afgeleid van de vastgestelde tarieven die gelden voor de maatwerkvoorziening in natura, minus een afslagpercentage voor kostencomponenten die slechts gedeeltelijk van toepassing zijn op de Pgb-tarieven.
Het persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden wordt berekend via een puntensysteem. Het aantal vastgestelde punten maal het per punt geldende tarief bepaalt het budget. Aan de hand van de maatstaf voor hulp bij het huishouden worden aan de activiteiten en de frequentie ervan punten toegekend. Op basis van het aantal punten per jaar wordt de hoogte van het budget per week bepaald. Bij het bepalen van het tarief per punt is uitgegaan van het Pgb-tarief van € 18,24 per uur. Het Pgb-uurtarief en het tarief per punt zijn hierdoor automatisch aan elkaar gekoppeld. Het niet-professionele tarief voor aanvullende individuele ondersteuning en dagbesteding is vastgesteld op basis van de Wet Minimum Loon en minimumvakantiebijslag en een benchmark met diverse andere grote gemeenten.
C. De toelichting op artikel 4.3 komt te luiden:
Artikel 4.3 Aanvullende criteria voor aanvullende individuele ondersteuning en ambulante ondersteuning
Aanvullende individuele ondersteuning wordt geboden aan zelfstandig thuis wonende Amsterdammers die beperkingen ervaren bij het zelfstandig functioneren en het kunnen deelnemen aan de samenleving, of zonder de ondersteuning risico lopen om hun zelfredzaamheid te verliezen. Deze ondersteuning is aanvullend op de ondersteuning die door het buurtteam wordt geboden of via het Sociaal Wijkteam in postcodegebied Weesp wordt ingezet.
Aanvullende individuele ondersteuning kan ingezet worden ter ontlasting van de mantelzorger indien sprake is van (dreigende) overbelasting.
De geboden ondersteuning wordt niet zwaarder of langer ingezet dan nodig is.
Ambulante ondersteuning wordt geboden als er sprake is van meervoudige complexe problematiek op het gebied van psychiatrie, psychosociaal, verslaving een verstandelijke beperking of een forensische achtergrond. Ambulante ondersteuning bestaat uit intensieve en/of specialistische begeleiding die plaatsvindt op een zelfstandige of stabiele woonplek en die herstelgericht wordt ingezet op het vergroten en/of behouden van de zelfredzaamheid en participatie aan de maatschappij en het voorkomen, oplossen en beheersen van crisissituaties.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 22 juni 2022.
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
De belangrijkste wijziging in de Verordening maatschappelijke ondersteuning Amsterdam 2015 is het aanpassen van de voorziening Individuele ondersteuning als gevolg van het uitvoeringsbesluit en inkoopstrategie aanvullende ondersteuning Wmo 2021-2027 zoals die zijn vastgesteld door de raad op 12 maart 2020.
In artikel 3.3 wordt ‘ondersteuning’ vervangen door ‘dienstverlening’ als het gaat om de algemene taakomschrijving van de buurtteams. Het buurtteam biedt namelijk naast ondersteuning ook andere dienstverlening; schuldhulp, informatie en advies en regietaken. Ondersteuning is alleen dat deel van de dienstverlening waarbij medewerkers Amsterdammers zèlf ondersteunen met de algemene voorziening.
In artikel 4.2, lid 5 a is ‘aanvullende individuele ondersteuning’ toegevoegd als gevolg van uitvoeringsbesluit en inkoopstrategie aanvullende ondersteuning Wmo 2021-2027 waartoe de gemeenteraad besloot op 12 maart 2020.
In artikel 4.2, lid 6a is ‘aanvullende individuele ondersteuning’ toegevoegd als gevolg van uitvoeringsbesluit en inkoopstrategie aanvullende ondersteuning Wmo 2021-2027 waartoe de gemeenteraad besloot op 12 maart 2020.
In artikel 4.3 is ‘aanvullende individuele ondersteuning’ toegevoegd en is de omschrijving van ‘ambulante ondersteuning’ aangepast als gevolg van uitvoeringsbesluit en inkoopstrategie aanvullende ondersteuning Wmo 2021-2027 waartoe de gemeenteraad besloot op 12 maart 2020. Naast ondersteuning door het buurttteam blijft voor een specifieke doelgroep aanvullende individuele ondersteuning geleverd worden door gecontracteerde aanbieders. Daarvan wordt de Individuele begeleiding voor GGZ-cliënten met meervoudige complexe problematiek die zelfstandig wonen op termijn ondergebracht bij Maatschappelijke opvang/Beschermd wonen, tot die tijd vallen zij nog onder het product ambulante ondersteuning.
In artikel 4.6 is ‘aanvullende individuele ondersteuning’ toegevoegd als gevolg van uitvoeringsbesluit en inkoopstrategie aanvullende ondersteuning Wmo 2021-2027 waartoe de gemeenteraad besloot op 12 maart 2020.
In artikel 5.1.1 is ‘aanvullende individuele ondersteuning’ toegevoegd als gevolg van uitvoeringsbesluit en inkoopstrategie aanvullende ondersteuning Wmo 2021-2027 waartoe de gemeenteraad besloot op 12 maart 2020.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-227713.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.