Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2022, 227228 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2022, 227228 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op artikel 5.1.2A van de Algemene Plaatselijke Verordening tot een algemeen verbod op het aanbieden van deelmobiliteit in de openbare ruimte zonder vergunning van het college en artikel 160 Gemeentewet
Deelmobiliteit: systeem van deelvoertuigen die door meerdere huishoudens gebruikt worden;
Deelvoertuig: een publiek toegankelijk voertuig, dat voor een korte duur (tijd) en tegen betaling in een netwerk wordt aangeboden door een commerciële aanbieder;
eHUBS: locaties waar verschillende vormen van elektrische deelmobiliteit in samenhang worden aangeboden, ontwikkeld als onderdeel van een Europees project. De eHUBS zijn mede mogelijk gemaakt door bijdragen vanuit het Interregprogramma Noord-West Europa van de Europese Commissie.
Elektrische fiets (e-fiets): een fiets, uitgerust met elektrische trapondersteuning, met een maximumsnelheid van 25 km/h;
Elektrische scooter (e-scooter): een motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h of 25 km/h (ook wel bromfiets of snorfiets genoemd), uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;
Interoperabiliteit: set aan standaarden en afspraken, gericht op wederzijdse openstelling van dienstverlening tussen verschillende aanbieders van deelmobiliteit;
Laadpaalkleven: het langdurig en/of onnodig bezet houden van een elektrisch oplaadpunt door een elektrische auto terwijl deze reeds is opgeladen;
MaaS: (Mobility as a Service) het aanbod van verschillende soorten mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform met realtime informatie aan klanten worden aangeboden, door klanten worden geboekt, betaald en transacties worden afgehandeld;
Plaatsingsplan: digitale geografisch georiënteerde weergave van de gemeente met kenmerken zoals de afbakening van zones en eHUBS, aantallen per zone en bijvoorbeeld aangewezen locaties waar wel of niet geparkeerd mag worden.
Standplaatsgebonden deelauto: deelauto die wordt aangeboden op de daarvoor bestemde parkeerplaats. De auto moet na iedere rit naar deze parkeerplaats worden teruggebracht.
Zonebased deelauto: deelauto die wordt aangeboden in een daarvoor bestemd gebied (zone), overeenkomstig met een vergunningszone voor betaald parkeren. De deelauto heeft geen vaste parkeerplaats waarnaar de auto na een rit moet worden teruggebracht. Wel moet de deelauto altijd naar de daarvoor bestemde zone worden teruggebracht.
Freefloating deelauto: deelauto die wordt aangeboden binnen het hele gebied voor betaald parkeren. De deelauto heeft geen vaste parkeerplaats en kan in ieder regulier parkeervak worden achtergelaten. De deelauto kan gebruikt worden voor enkele ritten, zowel binnen de stad, alsmede ook naar andere plaatsen waar aanbieder een zone heeft om desbetreffende auto achter te kunnen laten.
TOMP-API: een software-interface die het mogelijk maakt dat applicaties van MaaS providers met aanbieders van deelmobiliteit kunnen communiceren.
Vergunning: vergunning om voertuigen op openbare plaatsen ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden, als bedoeld in artikel 5.1.2A van de Algemene plaatselijke verordening.
Vergunningenplafond: het maximum aantal vergunningen dat wordt verleend voor een bepaalde categorie voertuigen;
Voertuigenplafond: het maximum aantal voertuigen van een bepaalde categorie voertuigen waarvoor de vergunningen worden verleend.
Artikel 2.1 Categorieën en typen voertuigen
Het college verleent uitsluitend vergunningen voor deelauto’s, deelscooters en deelfietsen.
Artikel 2.3 Vergunningen voor bestaande deelauto’s
Het college verleent vergunningen met een looptijd van vier jaar na de datum van vergunningverlening voor de deelauto’s waarvoor op peildatum 17 mei 2022 een (zonebased) parkeervergunning is verleend en/of een vaste parkeerplaats is gereserveerd.
Artikel 4.1 Verdelingsprocedure schaarse vergunningen deelfietsen, deelscooter, standplaatsgebonden deelauto’s
Het college voert een vergelijkende toets uit voor aanvragen voor deelfietsen, deelscooters en standplaatsgebonden deelauto’s indien er, nadat de aanvragen voor zover nodig tijdig zijn aangevuld of de termijn om de aanvraag aan te vullen ongebruikt is verstreken, meer aanvragen zijn ingediend die voldoen aan de voorwaarden genoemd in artikel 3.2 dan het aantal vergunningen dat het vergunningenplafond toelaat.
Indien aanvragen een gelijk aantal punten hebben dan wordt vergunning verleend aan de aanvrager die op het eerste onderdeel van de beoordeling in artikel 4.2 het hoogst scoort. Indien daarna nog steeds niet op basis van de puntentelling kan worden uitgemaakt op welke aanvraag een vergunning kan worden verleend, wordt met behulp van een loting bepaald op welke aanvraag een vergunning wordt verleend.
In de beslissing op de aanvraag ontvangt iedere aanvrager informatie over het aan hem toegekende aantal punten op de verschillende onderdelen. De inschrijvers die een vergunning krijgen moeten er rekening mee houden dat hun inschrijvingen openbaar worden gemaakt, nu grote delen daarvan onderdeel gaan uitmaken van hun vergunning. Indien op basis van het vergunningenplafond twee vergunningen kunnen worden verleend en de twee hoogst scorende aanvragen gezamenlijk het voertuigenplafond overschrijden wordt de hoogst scorende aanvraag toegekend. Voor de resterende aantallen van het voertuigenplafond wordt de eerstvolgende hoogst scorende in de gelegenheid gesteld zijn vergunningaanvraag op de aantallen aan te passen tot het voertuigenplafond bereikt is.
Als de vergunninghouder(s) 100% van het aantal vergunde voertuigen exploiteert en het voertuigenplafond voor de gehele stad nog niet is bereikt, wordt elke vergunninghouder ieder jaar, gedurende de looptijd van zijn vergunning, in de gelegenheid gesteld om een aanvulling op zijn vergunning te verkrijgen om extra voertuigen aan te bieden tot maximaal het voertuigenplafond voor de gehele stad. Als meerdere vergunninghouders hiervoor in aanmerking willen komen en daarmee het voertuigenplafond per vergunning wordt bereikt of overschreden, dan wordt het resterende aantal voertuigen naar rato verdeeld.
Artikel 4.2 Beoordelingscriteria en puntentelling voor de vergelijkende toets voor schaarse vergunningen
Bij de aanvraag dient de aanvrager een toelichting met onderstaande onderdelen in te dienen, waarbij geldt dat ieder hieronder genummerd onderdeel maximaal 1500 woorden mag beslaan en van schrijfbeveiliging dient te zijn voorzien:
Een onderhoudsparagraaf, waarin ten minste is beschreven hoe vaak deelvoertuigen minimaal onderhouden worden, hoe de voertuigen geïnspecteerd worden op gebreken, hoe snel kapotte deelvoertuigen van straat gehaald worden en hoe snel deelvoertuigen met een (bijna) lege accu opgeladen of van straat gehaald worden;
Een klachtenparagraaf waarin de aanbieder weergeeft hoe klachten en meldingen van klanten en derden (niet – zijnde klanten) kunnen worden ingediend, binnen welke termijn en op welke wijze klachten worden opgevolgd, hoe de afhandeling van klachten wordt geregistreerd en hoe de indiener van de klacht op de hoogte wordt gesteld van de afhandeling. De registratie van klachten is onderdeel van de kwartaalrapportage;
Een marketingparagraaf waarin de aanbieder uiteenzet hoe deze vanaf de periode voorafgaand aan de start van de exploitatie haar dienst onder de aandacht gaat brengen en welke aanpak wordt ingezet om inwoners kennis te laten maken met de deelvoertuigen en te motiveren dit te gaan gebruiken. Daarnaast wenst de gemeente dat de aanbieder aangeeft hoe zij (te lange) stilstand van voertuigen probeert te voorkomen;
Artikel 5.2 Verplichtingen ten aanzien van data en interoperabiliteit
De vergunninghouder werkt mee aan het realiseren van een dashboard voor monitoring en analyse, en daarvoor een real-time GPS-trace aan de voertuigen te koppelen waarbij de vergunninghouder gebruik maakt van de door het college voorgeschreven standaarden die zoveel mogelijk overeenkomen met landelijke standaarden (zoals bijvoorbeeld gehanteerd in het kader van de MaaS-pilots) en waarbij de GPS-trace – die in voertuig of app kan zitten - informatie geeft over de locatie met een intervaltijd van 15-30 seconden. Per trace is daarbij in ieder geval de volgende informatie te lezen:
Artikel 5.5 Verplichtingen ten aanzien van onderhoud deelvoertuigen
De vergunninghouder zorgt ervoor dat deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan scooters zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPS tracking systeem), binnen 24 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat worden gehaald of ter plaatse gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse);
Hoofdstuk 6 Overgangsrecht bestaande situatie
Artikel 6.2 Overgangsbepaling Freefloating deelauto’s i.h.k.v. pilot flexibele parkeermachtiging
De in de hoofdstukken 2, 3, 4 en 5 opgenomen artikelen en plafonds zijn niet van toepassing op deelmobiliteit die wordt gefaciliteerd in het kader van de pilot flexibele parkeermachtiging voor freefloating en zone-based deelauto’s. Deze uitzonderingspositie geldt tot de einddatum van deze pilot, te weten 1 mei 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-227228.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.