Gemeenteblad van Zoetermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2022, 226369 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2022, 226369 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling gemeentelijke monumenten Zoetermeer 2023
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
bouwhistorisch onderzoek: in een schriftelijke rapportage vastgelegd onderzoek naar de bouwgeschiedenis en bouwhistorische waarden van een gemeentelijk monument, bedoeld als onderbouwing voor de aanwijzing van een object als beschermd gemeentelijk monument of als toetsingskader voor de werkzaamheden met het oog op de instandhouding van een gemeentelijk monument;
subsidiabele kosten: kosten die noodzakelijk zijn om de onderdelen van een gemeentelijk monument, die monumentale waarden bezitten, op sobere en doelmatige wijze te herstellen of te conserveren. Kosten die uitsluitend of overwegend worden gemaakt voor de verbetering van het wooncomfort of onderhoud aan niet monumentale onderdelen vallen buiten deze regeling;
Artikel 2 Toepassing Algemene subsidieverordening Zoetermeer
De algemene subsidieverordening Zoetermeer is van toepassing op het verstrekken van subsidies in gevolge deze regeling, behalve voor zover bij of krachtens deze regeling op enig punt van de algemene subsidieverordening Zoetermeer wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel van de regeling
Het doel van deze subsidieregeling is het ondersteunen van eigenaren bij de instandhouding van Zoetermeerse gemeentelijke monumenten middels het bijdragen in de kosten van herbestemmingsonderzoek en instandhoudingswerkzaamheden.
HOOFDSTUK 5 SUBSIDIEVERSTREKKING
Een aanvraag tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling moet conform de algemene subsidieverordening Zoetermeer tenminste dertien weken voor de start van de te subsidiëren activiteit worden ingediend.
Artikel 12 Ontvankelijkheid subsidieaanvraag
De aanvrager dient binnen de in de mededeling aangegeven termijn de aanvraag aan te vullen met de nog ontbrekende gegevens of deze gegevens desgevraagd te verduidelijken. Wanneer de gevraagde gegevens en/of duidelijkheid niet binnen deze termijn zijn geleverd, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
HOOFDSTUK 6 VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Artikel 14 Termijn aanvang en beëindiging activiteiten
Bij het verlenen van de subsidie kunnen de volgende verplichtingen worden opgelegd ten aanzien van aanvang en afronding van de activiteiten:
Bij het verlenen van de subsidie kunnen de volgende verplichtingen worden opgelegd ten aanzien van de uitvoering:
De eigenaar is verplicht om aan door het college aangewezen personen van de gemeente toegang tot de bouwplaats(en) en het werk te verlenen, alsook inzage te geven in alle op de instandhoudingswerkzaamheden betrekking hebbende stukken.
HOOFDSTUK 7 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Indien de toepassing van deze regeling zou leiden tot onbillijkheid van overwegende aard, kan het college gelet op het belang van de monumentenzorg afwijken van de bepalingen van deze regeling.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze regeling zijn belast de bij besluit van het college aan te wijzen personen.
Toelichting bij de Subsidieregeling gemeentelijke monumenten Zoetermeer 2023
Deze subsidieregeling vervangt de Subisidieregeling onderhoud monumenten Zoetermeer uit 2016. Deze regeling bleek niet in alle opzichten te voldoen aan de wens van de gemeente om over de wijze waarop verleende subsidies worden besteed inhoudelijk te kunnen adviseren en toezicht te houden op de uitvoering. De nu voorliggende regeling voorziet wel in mogelijkheden om aan deze aspecten vorm en inhoud te geven. Dit vooral door het koppelen van de regeling aan de inhoudelijke Leidraad subsidies Gemeentelijke Monumenten Zoetermeer. Deze leidraad is als beleidsregel door het college vastgesteld.
Deze subsidieregeling is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld op grond van de in artikel 2 van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 (ASV) toegekende bevoegdheid om subsidieregelingen vast te stellen.
Bij het opstellen van deze regeling is daar waar mogelijk aansluiting gezocht bij de bepalingen in de ASV. Op enkele punten kent deze regeling afwijkende bepalingen, omdat die beter passen bij het onderwerp van deze regeling.
Artikelen waarvan de inhoud voor zich spreekt worden hier niet nader toegelicht.
In dit artikel wordt een aantal begrippen verklaard voor zover de betekenis niet zonder meer uit het algemene spraakgebruik kan worden afgeleid. Er is onder andere voor gekozen hier te benoemen dat Team Erfgoed bestaat uit de beleidsmedewerkers erfgoed van de gemeente Zoetermeer.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten: herbestemmingsonderzoek
In dit artikel is geregeld dat een subsidie kan worden gegeven voor onderzoek naar mogelijk nieuwe functies van gemeentelijke monumenten met inachtneming van de cultuurhistorische waarde van het betreffende pand. Dit is alleen mogelijk wanneer het een pand betreft dat geen woonfunctie heeft. In lid 2 zijn randvoorwaarden opgenomen waaraan zo’n onderzoek moet voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen. Onder sub a is sprake van bouwhistorisch onderzoek. Dit betreft onderzoek als bedoeld in de ‘Richtlijnen bouwhistorisch onderzoek 2009’ (Richtlijnen bouwhistorisch onderzoek | Publicatie | Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten: instandhoudingswerkzaamheden
In dit artikel is geregeld onder welke voorwaarden subsidie kan worden verleend voor onderhouds- en/of reparatiewerkzaamheden aan gemeentelijke monumenten. In dit artikel (lid 2) is de relatie tussen het verkrijgen van subsidie en de randvoorwaarde dat werkzaamheden moet worden uitgevoerd conform de Leidraad subsidies Gemeentelijke Monumenten Zoetermeer geregeld. Ook is hier geregeld welke soorten kosten wel en niet voor subsidie in aanmerking komen.
Artikel 6 Vereisten om voor subsidie in aanmerking te komen
In sub c is geregeld dat alleen subsidie wordt verstrekt wanneer het belang van de monumentenzorg voldoende wordt gediend. Hiermee wordt bedoeld dat werkzaamheden gericht moeten zijn op ondersteuning van het behoud van de cultuurhistorische waarden van het monument en technisch en functioneel degelijk worden uitgevoerd.
In dit artikel zijn regels opgenomen over hoe toekenning van subsidies plaatsvindt. In eerste instantie worden subsidies toegekend op volgorde van binnenkomst van aanvragen. Wanneer het subsidieplafond bijna bereikt is, regelt lid 3 hoe het resterende budget wordt toegekend.
Deze regeling gaat niet uit van een systeem van bevoorschotting, maar van vaststellen en toekennen. Dat vloeit voort uit de Algemene subsidieverordening die voorschrijft dat voor subsidies tot 5000 euro gekozen wordt voor directe toekenning in plaats van het uitkeren van een voorschot en verantwoording achteraf. Hier is voor gekozen om de administratieve lasten voor kleinere subsidies te beperken.
In dit artikel is in lid 2 aangegeven aan welke vereisten een aanvraag moet voldoen om in behandeling te worden genomen.
Net als bij de aanvraagtermijn in artikel 11 is aangesloten bij de termijnen in de ASV.
Artikel 14 Termijn aanvang en beëindiging activiteiten
Om te voorkomen dat verleende subsidies ongebruikt blijven, zijn in dit artikel bepalingen opgenomen over de termijn waarbinnen de besteding van de gesubsidieerde activiteiten moet worden gestart en afgerond. De regeling kent wel een mogelijkheid om daar op aanvraag van af te wijken.
Dit artikel biedt de mogelijkheid om verplichtingen op te leggen aan subsidieontvangers, om te bereiken dat werkzaamheden worden uitgevoerd op een manier die leidt tot de gewenste kwaliteit.
In combinatie met artikel 15 biedt dit artikel de mogelijkheid aan Team Erfgoed om toe te zien op een juiste uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 17 Verplichtingen na afronding van de activiteiten
Met lid 2 onder c wordt bedoeld dat het complete onderzoek dient te worden opgestuurd naar Team Erfgoed en niet alleen het eindrapport. Dus ook onderliggende onderzoeken dienen te worden opgestuurd, zoals een bouwhistorisch onderzoek.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-226369.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.