Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (10e wijziging)

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Meierijstad, ieder voor zover bevoegd;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 59a van de Gemeentewet en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

overwegende, dat het wenselijk is de Mandaatregeling met bijbehorende registers te actualiseren in verband met o.a. de inwerkingtreding van de Wet open overheid en de Omgevingswet ;

b e s l u i t:

vast te stellen de:

Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (10e wijziging)

I Wijziging registers

A.

Het register ALGEMEEN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

  • In rubriek 13 is in verband met de invoering van de Omgevingswet het begrip omgevingsdocumenten toegevoegd;

  • In rubriek 17 zijn mede in verband met de invoering van de Omgevingswet de begrippen participatie en uitdaagrecht ingevoegd;

  • Rubriek 20 is aangevuld in verband met de invoering van de Wet open overheid per 1 mei 2022;

  • In rubriek 21 is een opmerking geplaatst over het mandaat dat bij besluit van 15 maart 2022 is verleend aan de directeur van de ODBN. (zie ook register VTH).

B.

Het register WERKATELIER BELEID SOCIAAL DOMEIN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: Na rubriek 2 is een nieuwe rubriek 3 ingevoegd. Het betreft hier het mandaat voor het flexibel toepassen van het vastgesteld woningbouwprogramma dat voor deze wijziging nog is ondergebracht bij het werkatelier GOEP. Dit omdat de woningbouwregisseurs onder het werkatelier BELEID SOCIAAL DOMEIN vallen. De na de ingevoegde rubriek volgende rubrieken zijn vernummerd.

C.

Het register WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

  • Op 1 januari 2023 treedt – naar verwachting- de Omgevingswet in werking. Het register wordt daarvoor op diverse plaatsen in technisch juridische zin aangepast. Voorlopig worden zowel de huidige (Wro) als de toekomstige (Omgevingswet) juridische grondslagen nog naast elkaar genoemd;

  • In rubriek 2 is de bevoegdheid tot het verbinden van een voorwaarde aan een vergunning omtrent het betalen van een exploitatiebijdrage c.q. kostenverhaal toegevoegd. Dit geldt alleen als het werkatelier Goep besluit over de vergunning. In veel gevallen zal die besluitvorming plaatsvinden door vergunningverleners van VTH. Tevens is verwezen naar het afzonderlijke mandaatbesluit aan de directeur van de ODBN van 15 maart 2022;

  • In rubriek 5 is het instrument van de Omgevingstafel voor complexe initiatieven t beschreven. Afhankelijk van de aard van het initiatief wordt het voortouw genomen door een medewerker van GOEP (bij planwijziging) of van VTH (bij vergunningverlening);

  • In rubriek 7 is aangegeven dat de afhandeling an verzoeken om planschade /nadeelcompensatie geschiedt door GOEP. Met de Omgevingswet treedt ook de regeling voor nadeelcompensatie in werking. Het overgrote deel van aanvragen om nadeelcompensatie zal betrekking hebben op planschade. Hierom is er voor gekozen om alle bevoegdheden terzake van de afhandeling van planschade en nadeelcompensatie, in ieder geval vooralsnog, te mandateren aan het werkatelier GOEP.

D.

Het register WERKATELIER GRONDZAKEN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

  • In verband met het arrest van de Hoge Raad van 26 november 2021 (ECLI:NL:HR:2021:1778) geldt het leerstuk van de schaarse rechten ook voor de verkoop van gemeentelijke eigendommen(gronden en gebouwen). Het gelijkheidsbeginsel brengt mee dat het overheidslichaam, teneinde gelijke kansen te realiseren, een passende mate van openbaarheid moet verzekeren met betrekking tot de beschikbaarheid van de onroerende zaak, de selectieprocedure, het tijdschema en de toe te passen selectiecriteria. Het overheidslichaam moet hierover tijdig voorafgaand aan de selectieprocedure duidelijkheid scheppen door informatie over deze aspecten bekend te maken op zodanige wijze dat (potentiële) gegadigden daarvan kennis kunnen nemen. Voor zover nodig zal de Nota grondzaken hier nog op worden aangevuld. Waar van belang is in het register vermeld dat de vaststelling van de uitgifteprocedure is gemandateerd;

  • Toegevoegd is een nieuwe rubriek 6 over het afrekenen van een exploitatieplan dan wel een publiekrechtelijk kostenverhaal onder de Omgevingswet zoals bijv. opgenomen in een omgevingsplan.

E.

Het register WERKATELIER INTEGRALE VEILIGHEID, OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID EN CRISISBEHEERSING wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

Rubriek 5 is geschrapt omdat de rechter het verbod tot het zichtbaar dragen van kleding van outlaw motor gangs onverbindend heeft verklaard. De betreffende bepalingen zullen ook uit de APV worden geschrapt.

F.

Het register WERKATELIER OPENBAAR GEBIED wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

  • De toelichting bij rubriek 7 is geschrapt omdat de Afvalstoffenverordening -in elk geval vooralsnog – niet zal opgaan in de Verordening fysieke leefomgeving;

  • In rubriek 11 is bepaald dat er geen mandaat geldt voor de eerste aanwijzing van gebieden waar de bepalingen over de opvang van hemelwater ook geldt voor nieuwe woningen. Mandaat geldt wel voor aanpassing van reeds door het college aangewezen gebieden;

  • In rubriek 12 is de toelichting geschrapt omdat de Beheersverordening begraafplaatsen niet zal opgaan in de Vfl.

G.

Het register WERKATELIER VTH wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

  • Op 1 januari 2023 treedt – naar verwachting- de Omgevingswet in werking. Het register wordt daarvoor op diverse plaatsen in technisch juridische zin aangepast. Voorlopig worden zowel de huidige (Wro) als de toekomstige (Omgevingswet) juridische grondslagen nog naast elkaar genoemd;

  • In rubriek 1 is de bevoegdheid tot het verbinden van een voorwaarde aan een vergunning omtrent het betalen van een exploitatiebijdrage c.q. kostenverhaal toegevoegd. (zie ook register GOEP) Tevens is verwezen naar het afzonderlijke mandaatbesluit aan de directeur van de ODBN van 15 maart 2022;

  • In rubriek 2 wordt het instrument van de Omgevingstafel voor complexe initiatieven beschreven. Afhankelijk van de aard van het initiatief wordt het voortouw genomen door een medewerker van GOEP (bij planwijziging) of van VTH (bij vergunningverlening);.

  • In het register wordt op een aantal plaatsen verwezen naar het mandaatbesluit van 15 maart 2022 aan de Directeur van de ODBN.

H.

Het register WERKATELIER ONDERNEMEND wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

Bij de Havenbeheersverordening en de Marktverordening is aangegeven dat deze opgaan in de Verordening fysieke leefomgeving Meierijstad. Zodra dat het geval is zijn de mandaten gebaseerd op die verordening.

I

Het REGISTER VASTGOEDBEHEER wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

In de nieuwe rubriek is aangeduid dat bij verkoop van onroerende zaken het beleid vastgesteld in de Kadernota Vastgoed, zoals eventueel aangevuld n.a.v. het arrest van de Hoge raad van 26 november 2021 (Didam) dient te worden gevolgd. (zie voor toelichting bij letter D hierboven)

II Inwerkingtreding

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld op 10 mei 2022.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris,

De burgemeester,

Register Algemeen

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER ALGEMEEN (Tekst na 10e wijziging Mandaatregeling)

De mandaten opgenomen in dit register gelden voor alle functionarissen c.q werkateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Zie ook Mandaatregister per afzonderlijk werkatelier

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. LET OP: Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in artikel 4 en 6 van de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen:

a. het vragen van inlichtingen bij derden;

b. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens;

c. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen. (bijv. uitleg bestemmingsplan, verordening of milieurichtlijnen of beleidsregels);

d. het doen van BTW-aangiften;

e. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen;

f. het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven. ( bijv. Welstand, GGD, Argonaut, Onderwijsinspectie, Landelijk bureau Bibob, Justis, Adviescommissie agrarische bouwaanvragen, adviseur op grond van de Procedureverordening planschadevergoeding);

g. het zenden van ontvangstbevestigingen;

h. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen;

i. het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen;

j. het verzenden van uitnodigingen voor een gesprek (bijv. aangaande of bijdrage, het verstrekken of inwinnen van informatie e.d.);

k. het opzeggen van abonnementen op tijdschriften.

BenW /Burg.

M

 

 

 

 

 

1. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

Besluiten met betrekking tot privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor zover die verband houden met werkterrein opgedragen aandachtsgebied van het werkatelier(s), (bijv. aangaan en opzeggen van huur-,pacht en koopcontracten, het besluiten op aansprakelijkheidsstellingen, aanvaarding schenking, cessie etc.) met uitzondering van de besluiten als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 Gemeentewet (deelneming in stichtingen e.d.);

 

BenW

M/G

 

Opmerking: Bij contracten op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken: budgethouder (tot € 5000,--) . Bij contracten vanaf €5000,-- medewerker werkatelier inkoop. Als het contract betrekking heeft op een rekenkameronderzoek is de griffier bevoegd. Zie rubriek 4 onder a1 en a2.

Bij overige contracten (niet zijnde verwerkersovereenkomsten) mandaat aan projectleider en medewerkers van de betreffende ateliers. Bij contracten met financiële gevolgen waarover nog niet eerder door het bevoegd orgaan of de bevoegde gemandateerde medewerker is besloten zie ook hierna onder 4 !

Mandaat voor het al dan niet aangaan van een verwerkersovereenkomsten wordt uitsluitend verleend aan de medewerker die hoofdverantwoordelijk is voor de uitwisseling van de in de overeenkomst aangeduide persoonsgegevens. Dit onder de voorwaarde dat voor het ondertekenen de instemming van de privacy-officer noodzakelijk is.

Artikel 169, lid 4 van de Gemeentewet dient in acht genomen te worden (plicht tot informeren gemeenteraad over rechtshandelingen als de raad daarom vraagt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente). Geen mandaat als de raad zijn bedenkingen kenbaar maakt.

 

Voor het formeel aanvaarden van een schenkingen, legaten e.d. aan de gemeente is instemming portefeuillehouder vereist.

*De bevoegdheid van de griffier geldt als de raad besluit om de griffier de bevoegdheid te geven om op te treden als budgethouder voor het budget voor raadswerkzaamheden.

3. VOLMACHT EN MACHTIGING

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (volmacht) bij privaatrechtelijke rechtshandelingen: (koop, huur, pacht, aanvaarding schenking, cessie etc.)

a. is de onderliggende bevoegdheid gemandateerd (bijvoorbeeld de bevoegdheid te beslissen over de inhoud van een koopovereenkomst) dan mag de bevoegde functionaris ook de daaruit voorvloeiende vertegenwoordigingshandelingen (bijvoorbeeld ondertekenen van het contract en passering koopaktes namens gemeente) uitoefenen.

b. Ook voor de gevallen waarin de onderliggende bevoegdheid niet door het bevoegde bestuursorgaan is gemandateerd (het college of de burgemeester besluit zelf) wordt hierbij volmacht verstrekt voor het ter uitvoering van het besluit benodigde vertegenwoordigingshandelingen

Burg.

M/G*

Notaris en andere derden

Contracten m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten worden ondertekend door de inkoopbevoegde medewerker (zie 4 onder a1 en a2 !).

Verwerkersovereenkomsten worden uitsluitend ondertekend door de medewerker die bevoegd is te besluiten tot het aangaan van die overeenkomst.

Van bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt als de burgemeester of de portefeuillehouder de wens te kennen heeft gegeven van de bevoegdheid gebruik te willen maken. (zie mandaatregeling).

Ondermandaat (volmacht) mogelijk aan notaris en andere derden voor bijv. het passeren van akten bij grondverkopen en vestiging zakelijke rechten.

*De bevoegdheid van de griffier geldt als de raad besluit om de griffier de bevoegdheid te geven om op te treden als budgethouder voor het budget voor raadswerkzaamheden.

TOELICHTING verschil rubriek 2 en 3

Het nemen van beslissingen over privaatrechtelijke overeenkomsten is een zaak van het college (160 Gemeentewet). (zie rubriek 2)

De burgemeester is op grond van 171 van de Gemeentewet bevoegd de gemeente te vertegenwoordigen in en buiten rechte. Dit betreft o.a. het ondertekenen van contracten). De volmacht tot het uitoefenen van deze bevoegdheid is in deze rubriek vastgesteld.

4. FINANCIËLE VERPLICHTINGEN

a. Algemeen: bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen

1. Het aangaan van een financiële verplichting op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken door het sluiten en ondertekenen van een contract.

2. In afwijking van het bepaalde onder 1 geldt voor het oproepen van een prestatie opgenomen in een raamcontract (het sluiten van een deelcontract) mandaat aan projectleider/medewerker betreffende vakatelier.

3. Voor het aangaan van andere dan hiervoor onder 1 en 2 genoemde financiële verplichtingen ter uitvoering van besluitvorming van college en raad (i.v.m. o.a. subsidies, uitkeringen, grondaankopen, aansprakelijkheidsstellingen wegens onrechtmatige daad of niet-nakoming van contracten, betalingen personeel (m.u.v. besluiten over externe inhuur –zie hiervoor onder a 1), geldt het bepaalde elders in dit register of het register van het betreffende vakatelier

4. Programmadragers en strategisch adviseurs hebben de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen voor zover dat voor de uitoefening van hun werkzaamheden (bewaking collegeprogramma en opstellen van strategisch beleid) noodzakelijk is. Programmadragers hebben budget om hun programma’s op te starten

 

 

 

b. Spoedeisende uitgaven (inkoop leveringen) Bonnenboek

Bij spoedeisende aanschaf van materiaal (leveringen) kan in afwijking van het bepaalde onder a.1 gebruik worden gemaakt van het Bonnenboek.

BenW/B

a 1: Budgethouder of - beheerder /M werkatelier inkoop)/G*

 

 

 

a 2: M/G*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b.M/G*

 

Ad a1

Bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten wordt gemandateerd aan:

a. de aangewezen budgethouder of budgetbeheerder als de opdrachtwaarde lager is dan € 5000,-- ;

b. medewerkers werkatelier inkoop als de opdrachtwaarde € 5000,-- of meer bedraagt

c. de Griffier als de verplichting betrekking heeft op een rekenkameronderzoek

 

De voorwaarden opgenomen in het Inkoopbeleid en –procedure zijn onverkort van toepassing.

Aangaan verplichting alleen mogelijk bij voldoende, geoormerkt budget en eventuele limieten en beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad.

Het aangaan van een verplichting door werkatelier inkoop geschiedt uitsluitend met instemming van de budgetverantwoordelijk projectleider of andere budgetverantwoordelijk medewerker van het betreffende werkatelier. Indien zij niet tot overeenstemming komen beslist de themaverantwoordelijke leidinggevende(zie inkoopbeleid).

 

Mandaat aan externe projectleiders onder voorbehoud instemming themadirecteur.

* zie opmerking over bevoegdheid griffier in rubriek 3

Ad a 4. bij inkoop geldt het hiervoor bepaalde onder 1 van deze rubriek.

 

Ad b. mandaat alleen voor spoedeisende gevallen bij bedragen tot maximaal € 250,-- exclusief BTW (Bonnenboek). De opdracht-bon dient achteraf te worden geaccordeerd door leidinggevende.

5. FACTUREN

Het akkoord verklaren van facturen.

BenW/Burg.

L//G*/M**

 

De factuur moet overeenkomen met de verstrekte opdracht (zo niet: nieuwe of aanvullende opdracht) Akkoordverklaring zo mogelijk op basis van prestatieverklaring (bijv. in de vorm van foto, pakbon, opleveringsrapport, urenstaat).Bij verzamelfacturen checken bij de personen die de levering hebben geaccepteerd

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3.

** akkoordverklaring van facturen voorbehouden is aan budgethouders, dan wel de door dezen op grond van de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad aangewezen budget- of kredietbeheerders.

6. BETALINGSOPDRACHTEN

Het tekenen van betalingsopdrachten aan 1e en 2e fiatteur

BenW

M*/G**

 

*De betreffende medewerkers zijn:

a. Bedrijfsleider accommodatie van Werkatelier exploitatie accommodaties: voor de Incasso-batch voor de zwembaden en terugbetalingen van ten onrechte of te veel betaalde zwemlesgelden;

b. Medewerker managementinfo en formatiebeheer bij Werkatelier Personeels- en salarisadministratie: voor Salaris-Batch en betalingen van voorschotten salarissen;

c. Financieel medewerker van werkatelier Financieel beleid en advisering: voor het terugbetalen van kasgeldleningen, de betaling van rente en aflossing van vaste geldleningen en het aangaan van vaste geldleningen;

d. Beleidsmedewerker bij werkatelier Beheer openbaar groen voor terugbetaling van verkeerd gewogen afval bij de milieustraat;

e. Het tekenen van betalingsopdrachten geschiedt door de 1e fiatteur in geval een opdracht betrekking heeft op ten onrechte ontvangen bedragen of in geval van ontvangsten die doorgestort moeten worden op andere bankrekeningen op naam van de gemeente Meierijstad.

** zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3.

7. BELASTINGEN Besluiten m.b.t. heffing en invordering belastingen

Heffings- en invorderings ambtenaar aangewezen door het college

*

 

* Zie afzonderlijk mandaatbesluit van Heffings- en invorderingsambtenaar en mandaat aan BSOB.

8. UITVOERING WERKEN,LEVERINGEN EN DIENSTEN Besluiten tot a. Aanwijzing directievoerders en toezichthouders (anders dan toezichthouders als bedoeld in de Awb)

b. Opdragen van meer- en minderwerk, bestekswijzigingen en regiewerk bij de in uitvoering zijnde werken. .

BenW

L of door DIR aange- wezen projectleider of andere budgetverantwoordelijke)

M (directievoerder)

 

Ad b. bestekwijzigingen en meer/minderwerk dienen binnen de bestuurlijke opdracht van het college te vallen. Ondermandaat mogelijk met inachtneming aanwijzingen verstrekker ondermandaat

9. SUBSIDIES

a. Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen afrekenen en bevoorschotten van incidentele subsidies op grond van gemeentelijke subsidieregelingen.

b. Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen, afrekenen en bevoorschotten van jaarlijkse subsidies alsmede het verstrekken van voorschotten m.b.t. subsidies tot krachtens in gemeentelijke subsidieregelingen opgenomen normen

c Besluiten m.b.t. vaststellen subsidieplafonds conform het door college van BenW vastgestelde overzicht subsidies.

d. De bevoegdheid tot het aanvragen van subsidies door de gemeente bij derden (bijv. Europese subsidies).

BenW

M

 

Ad a 1. Mandaat geldt zonder meer als het beleid voor incidentele subsidieverlening expliciet is vastgesteld in de vorm van een subsidieregeling of een raadsbesluit tot beschikbaarstelling van een krediet. Als er geen sprake is van een expliciet vastgesteld beleid mag alleen gebruik gemaakt worden van het mandaat na instemming van de portefeuillehouder.

Jaarlijks wordt de portefeuillehouder(s) een overzicht verstrekt van de met mandaat verleende/geweigerde subsidies.

Ad b. 1. Subsidiebesluiten betreffende: Wijk- en dorpsraden, Gemeenschapshuizen, Sport en cultuur, Onderwijs en Jeugd (m.u.v. besluiten o.g.v. de Onderwijshuisvestingverordening), jeugdwerk/jeugdvakantieactiviteiten, Welzijn en maatschappelijk werk worden gemandateerd aan de medewerkers van het werkatelier secretariële en administratieve ondersteuning die belast zijn met het nemen van subsidiebesluiten. Voorwaarde bij besluiten tot verlening (of vaststelling zonder voorafgaande verlening) is dat de subsidie gelijk is aan de subsidie opgenomen de door het college vast te stellen subsidiestaat. Voorts dient de besluitvorming plaats te vinden met instemming van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het beleid.

In afwijking van het hiervoor bepaalde worden de subsidiebe- sluiten m.b.t. de hierna genoemde volgende instellingen op het gebied van Kunst en cultuur en Welzijn(Jeugdzorg) gemandateerd aan respectievelijk de beleidsmedewerkers kunst en cultuur van het atelier Sport, kunst en cultuur en beleidsmedewerker sociaal domein.

Kunst en cultuur: Bibliotheek, Kunststichting Meierijstad, Mariendael, Stichting Kunstgroep de Compagnie,Theater Blauwe kei, Cultuur Haven Veghel, Stichting Phoenix cultuur (waaronder Marktplaats cultuureducatie en CMK regeling),Stichting Fabriek Magnifique, Spectrum Schijndel, Harmonie Cecilia Schijndel,KEG, kunst culturele evenementen Schijndel,Lokale omroep (Slovu, Los, en TV Meierij).

Welzijn (jeugdzorg) Welzijn de Meierij, ONS Welzijn, MEE, Lumens en Farent,(afzonderlijk of in samenwerkingsverband via Coöperatie Sociaal Werk Meierijstad U.A)

Voorwaarde is dat portefeuillehouder moet instemmen.

Ad b2. M.b.t. subsidiebesluiten voor Monumenten en erfgoed wordt de bevoegdheid gemandateerd aan de vergunningverleners van VTH, onder de voorwaarde dat de aanvraag ter advisering wordt voorgelegd aan de bevoegde commissie en dat het besluit conform het advies van die commissie is.

Ad b3 Voor subsidies krachtens regionale en gemeenschappelijke regelingen geldt alleen tekenmandaat.

Ad d. Er dient voldoende budget te zijn voor de tegenprestatie van de gemeente die eventueel bij het subsidiebesluit wordt geëist.

10. PERSOONSGEGEVENS: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Het beheren van de verwerking van persoonsgegevens welke vallen onder werkingssfeer van de AVG en de daarop gebaseerde wetgeving en eventuele regelingen, het nemen van besluiten ter zake de uitvoering van de AVG en het verstrekken van informatie hieromtrent.

BenW/Burg.

M

 

 

11. TOEGANGSBEVEILIGING BASELINE INFORMATIEBEVEILIGING OVERHEID (BIO)

Besluiten m.b.t. het verlenen van toegangsrechten dan wel functieprofielen voor bij de gemeente in gebruik zijnde applicaties

BenW

L

 

De eigenaar van een applicatie is bevoegd tot het toekennen van de autorisaties. In de meeste gevallen is dit de proceseigenaar van het proces (keten) die de applicatie ondersteunt. Indien er geen applicatie-eigenaar of proceseigenaar aangewezen is, dan is dit altijd de secretaris.”

12. BASISREGISTRATIES en WET KENBAARHEID PUBLIEKRECHTELIJKE BEPERKINGEN (WKPB)

Het beheren en bewerken van registers Wkpb en alle wettelijke basisregistraties en- administraties ((o.a. Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie personen (BRP) Paspoorten en Identiteitskaarten, Basisregistratie Topografie (BRT), Basisregistratie Nieuw handelsregister(NHR), Basisregistratie kadaster (BRK) Basisregistratie Onroerende Zaken (WOZ) Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en het uitvoeren van alle verdere daaruit voortvloeiende werkzaamheden (bv. elektronisch waarmerken en het verstrekken van wettelijke verklaringen).

BenW

M

 

Opmerking m.b.t. Wet Bag en huisnummering: zie registers gegevensbeheer en VTH.

13. DIGITAAL WAARMERKEN EN PUBLICEREN

Het digitaal waarmerken en publiceren van digitale bestanden (o.a. digitale bestemmingsplannen, omgevingsdocumenten , verordeningen en besluiten).

BenW

M

 

 

14. AMBTSHALVE AANVRAGEN

Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is. (bijv. omgevingsvergunning).

BenW/Burg

M

 

 

15. CONCRETISERENDE BESLUITEN VAN ALGEMENE STREKKING

Het wijzigen van besluiten ter uitwerking of invulling van een algemene norm in een algemeen verbindend voorschrift, zoals een verordening of andere regeling. (Bijv aanwijzing alcoholverbodsgebieden, aanwijzing hondenuitlaatgebieden, , aanwijzing plaatsen waar het verboden is te venten, te collecteren, muziek te maken)

BenW/Burg

M

 

 

16. ADVISERING/AKKORDERING AANVRAGEN BIJ DERDEN

Het voorzien van aanvragen van derden van een advies of akkoordverklaring t.b.v. het verkrijgen van een overheidsbijdrage of -beschikking (bijv. advisering t.b.v. aanvraag vergunning t.b.v. ontgronding; verklaringen bij gereedmeldingen van woningen; huursubsidie e.d.).

Raad (del)/

BenW/Burg.

M.

 

 

17. BESCHIKKINGEN ALGEMEEN

a. Het verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen:

1. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen;

2. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten;

3. het verzorgen van voorgeschreven bekendmaking van aanvragen en de daarop genomen besluiten (waaronder 3:41 en 3:42 Awb);

4. het horen van (derden-) belanghebbenden;

5. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen;

6. het verdagen van de beslissingstermijn;

7. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen.

8. besluiten m.b.t. het volgen van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure of de uitvoering van de verordening of regeling op het gebied van inspraak, participatie en uitdaagrecht

b. Het indienen van zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van medeoverheden.

c Het nemen van besluiten op ingebrekestellingen m.b.t. vaststelling van dwangsommen bij niet tijdig beslissen als bedoeld in artikel 4:18 Awb.

 

Raad (del)/

BenW/Burg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BenW

Raad/(del) BenW / Burg

 

 

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a.8 Bij toepassing Omgevingswet geldt dat artikel 16.65 Ow en het raadsbesluit waarin wordt besloten wanneer bij een Bopa zonder meer de UOV wordt gevolgd in acht dient te worden genomen.

b. Instemming van portefeuillehouder noodzakelijk.

 

c. Bevoegd is de medewerker die ook bevoegd is om te beslissen op de onderliggende aanvraag.

18. BEZWAARSCHRIFT, BEROEP EN HOGER BEROEP & MEDIATION

a. Het nemen van besluiten op ingediende bezwaarschriften, mits voldaan wordt aan de specifieke voorwaarden

b. Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaarschriften.(o.a bieden mogelijkheid herstel vormverzuim, het indienen van een verweerschrift, de verdaging van de beslistermijn en het verschijnen ter hoorzitting ),

c. Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter zake van de behandeling van (hoger) beroepschriften, waaronder in ieder geval begrepen: het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep.

d. Vertegenwoordiging gemeente/bestuursorgaan bij procedures

Het aanwijzen van personen die de gemeente of de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen bij de behandeling van bezwaarschriften, het voeren van rechtsgedingen (bestuurlijk, civiel, strafrechtelijk en fiscaal) bij de rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het bedrijfsleven, het Gerechtshof, de Hoge Raad en Gedeputeerde Staten, voor zover niet in het register van het betreffende vakatelier anders gemeld

e. Besluiten m.b.t. het voeren van verweer in civielrechtelijke gedingen en het voegen in strafprocessen.

f. Bevoegdheid tot:het als gemeente zelf aanspannen van civielrechtelijke gedingen.

g. Besluiten m.b.t. de keuze voor mediation.

Raad (del)/

BenW/ Burg.

 

a. L/M

 

b. M

 

 

 

c. M

 

 

 

d. L

 

 

 

 

 

e.M (jur. zaken)

 

f en g. M (jur. Zaken

 

a. De voorwaarden zijn:

1. De beslissing op bezwaar is conform het advies dat is uitgebracht door de Commissie voor rechtsbescherming;

2. De portefeuillehouder dient (middels een reply op een e-mail met het conceptbesluit of anderszins ) in te stemmen met het conceptbesluit;

3. Mandaat om te besluiten geldt niet als het besluit waartegen het bezwaar zich richt, door het college of de burgemeester zelf is genomen (zijnde een besluit dat niet onder mandaat is genomen);

4. Artikel 10:3 van de Awb dient strikt in acht genomen te worden (degene die het besluit op bezwaar neemt mag niet degene zijn die ook het primaire besluit met mandaat heeft genomen).

Dit beslismandaat geldt, gezien de bijzondere aard en totstandkomingsprocedure, niet voor raadsbesluiten. Bij raadsbesluiten geldt het mandaat in bezwaar- beroep, hoger beroep en mediationzaken uitsluitend voor voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Beslissingsbevoegdheid bij bezwaarschriften tegen belastingaanslagen ligt bij heffings- en invorderingsambtenaar. Voor mandaat behandeling bezwaarschriften zie afzonderlijk besluit.

b. Zie Verordening op de commissie rechtsbescherming: handelingen samenhangend met ontvankelijkheidstoets (vormverzuim e.d.) geschieden door de medewerkers Jur. Zaken Overige handelingen door medewerkers vakatelier.

 

b. Bevoegdheid tot instelling van beroep en hoger beroep blijft bij bevoegd orgaan. De door de mandataris aangewezen persoon is bevoegd alles te doen wat in het belang van de gemeente of het betrokken bestuursorgaan is (incl. financiële afwikkeling geschil tijdens comparitie of regiezitting) Bij vakateliers met eigen juridische adviseurs en/of medewerkers wordt de gemeente in publiekrechtelijke rechtsgedingen vertegenwoordigd door die medewerkers. Medewerkers Juza kunnen door Leidinggevende Juza worden aangewezen voor alle gedingen.

f. Instemming portefeuillehouder noodzakelijk. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen. t

g. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.

19. KLACHTEN (INTERN KLACHTRECHT).

Raad/BenW /Burg

Burg/AD/TD/L

 

**Zie specifieke regels opgenomen in de beleidsregels over het intern klachtrecht.

20. WOB, WOO en WET HERGEBRUIK OVERHEIDSINFORMATIE

a. Afdoening aanvragen om informatie (WOB en WOO) dan wel hergebruik (Who). Handelingen m.b.t. het actief openbaar maken van overheidsinformatie.

b. Aanwijzing contactpersoon Woo

Raad (del)/

BenW/Burg.

M/D

 

a-Mandaat M

b. Mandaat Directeur bedrijfsvoering

21. TOEZICHT EN HANDHAVING

a. Besluiten m.b.t. aanwijzing toezichthouders en eventuele beperking bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

b. Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom. Daaronder in ieder geval begrepen de spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluiten m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang) besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht, besluiten m.b.t. stuiting verjaring en besluiten m.b.t. het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.

BenW/Burg.

a. L/ODBN

 

b. M/ODBN

 

Mandaat ook aan directeur ODBN voor de gevallen genoemd in afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022 (zie register werkatelier VTH)

 

 

b. Tot de bevoegdheid behoren alle handelingen zoals de oplegging van een last, voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

 

 

22. OPVRAGEN GEGEVENS UIT ALGEMENE REGISTERS

Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters (o.a. in verband met het verlenen van onderscheidingen en het verlenen van vergunningen)

BenW./B

M

 

 

12. AANGIFTE STRAFBARE FEITEN

Het doen van aangifte van strafbare feiten (bijv. wegens beschadiging gemeente-eigendom, fraude, bedreiging )

BenW/B

M

 

 

12. Personeelszaken

zie bijlage bij dit register

 

 

 

 

Register werkatelier Beleid Sociaal Domein

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER BELEID SOCIAAL DOMEIN (tekst na 10e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. Besluiten m.b.t. aanvragen vergunningen op grond van de Leegstandswet

BenW

M

 

 

2. Besluiten m.b.t aanvragen VROM-starterslening

BenW

M

 

 

3. De bevoegdheid tot het wijzigen c.q. flexibel toepassen van het vastgestelde woningbouwprogramma, met inachtneming van de in het besluit tot vaststelling van het woningbouwprogramma opgenomen marges en voorwaarden.

BenW

M

 

M = woningbouwregisseur na instemming leidinggevende.

4. JEUGDWET: ZORGMELDINGEN

a. Het afhandelen van zorgmeldingen van de politie (art. 12a Wet maatschappelijke ondersteuning).

b. Het afhandelen van zorgmeldingen over vermoedens van kindermishandeling(art. 12a Wet maatschappelijke ondersteuning).

BenW

Directeur van de Gecertificeerde Instelling/BJZ voor onderdeel AMKH (Veilig Thuis)

medewerker Veilig Thuis

 

5. JEUGDWET:SPOEDMACHTIGING GESLOTEN JEUGDHULP

a. Het buiten kantoortijden indienen van een verzoek bij de kinderrechter gericht op het verkrijgen van een spoedmachtiging voor gesloten jeugdhulp( artikel 6.1.8 eerste lid Jeugdwet , art. 6.1.12 zesde lid Jeugdwet en art. 4 tweede lid van de Verordening Jeugdhulp)

BenW

Regiodirecteur Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Noordoost

teamlid Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Noordoost

 

6. Besluiten op grond van de Wet Kinderopvang en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen en verordening .

BenW

M

 

Zie ook registers werkatelier Toegang en werkatelier Beleidondersteuning sociaal domein.

Besluiten op aanvragen om Sociaal medische indicatie kinderopvang zijn gemandateerd aan het Werkatelier Toegang.

De bevoegdheden m.b.t. Subsidieverlening aan instellingen voor kinderopvang zijn opgenomen in het Register Algemeen (Subsidies)

De bevoegdheid om te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning en het nemen van formele handhavingsbesluiten ligt bij beleidsmedewerker Sociaal Domein maar ook bij medewerkers werkatelier Beleidondersteuning Sociaal Domein

7. Besluiten m.b.t. vervoersvoorzieningen (leerlingenvervoer)

BenW

M

 

De bevoegdheid tot het nemen van besluiten ligt bij beleidsmedewerker Sociaal Domein maar ook bij medewerkers werkatelier Beleidondersteuning Sociaal Domein

8. Besluiten en uitvoeringshandelingen m.b.t. de Wet publieke gezondheidszorg

BenW

M

Dir. Ons Welzijn en Welzijn de Meierij en door hen aan te wijzen medewerkers

Mandaat betreft uitvoeringshandelingen ter uitvoering van de wet. Ondermandaat mogelijk aan Ons Welzijn en Welzijn De Meierij. voor ondergeschikte praktische zaken, zoals het afleggen van huisbezoeken, het geven van voorlichting etc..

Register werkatelier Gebiedsontwikkeling en Planologie

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE (Tekst na 10e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling!

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. Besluiten m.b.t. overeenkomsten over wijziging van een bestemmingsplan of omgevingsplan en grondexploitatie, inclusief verhaal nadeelcompensatie.

BenW

L

 

 

2. Besluiten m.b.t. (aanvragen om) omgevingsvergunningen op grond van de Wabo en Ow, daaronder tevens begrepen alle voorbereidingshandelingen en besluiten m.b.t. het betalen van exploitatiebijdragen c.q. kostenverhaal en het ambtshalve wijzigen, aanvullen en/of het geheel dan wel gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunningen.

BenW

ODBN/M

 

Mandaat aan medewerkers GOEP v.w.b. OPA en BOPA-(Overige besluiten: zie register VTH) en Directeur ODBN, voor zover bevoegdheid is gemandateerd aan de Directeur van de ODBN (zie afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022)

 

3. De bevoegdheid tot het toepassen van afd. 3.4 Awb jo. art. 16.65 lid 4 Ow (uitgebreide procedure voorbereiding vergunning buitenplanse omgevingsplanactiviteit.

BenW

M (van zowel GOEP als VTH ) zie ook register VTH

 

Voorwaarde: instemming portefeuillehouder

Zie ook Register Algemeen voor bevoegdheid inspraak, participatie en het uitdaagrecht

4. Met ruimtelijke procedures en omgevingsvergunningen samenhangende voorbereidings-, c.q. uitvoeringshandelingen en besluiten en rechtshandelingen (bijvoorbeeld hogere waarden geluid, (aanmeld)notitie vormvrije mer-beoordeling, selectiebesluit archeologie, projectplan, explosievenonderzoek, het voorschrijven van en goedkeuren van een landschapsinpassingsplan of erfbeplantingsplan).

BenW

M

 

Mandaat voor besluitvormig m.b.t. geluid, mer en archeologie wordt verleend onder de voorwaarde dat advies van de deskundig adviseur zoals ODBN of regioarcheoloog wordt ingewonnen en dit advies wordt gevolgd.

Let op: Bevoegdheden gemeenteraad zijn niet begrepen in dit mandaat.

5. Adviseren over wenselijkheid en haalbaarheid van complexe initiatieven in de fysieke leefomgeving aan intake- en omgevingstafels als voorstadium van een eventuele aanvraag om wijziging van het bestemmingsplan of omgevingsplan. (zie ook Register VTH voor vergelijkbare bevoegdheid m.b.t. complexe initiatieven in de fysieke leefomgeving)

 

 

BenW

 

M(van zowel GOEP als VTH ) zie ook register VTH

 

Zie ook register werkatelier VTH

Het gaat hier om complexe initiatieven die breder kunnen zijn dan alleen een mogelijke afwijking van het bestemmingsplan of omgevingsplan. (belangrijk milieuaspect, een groot omvangrijk bedrijfsgebouw etc.) Het kan dus ook een initiatief zijn dat past in het bestemmingsplan of omgevingsplan (OP) maar dat om andere reden complex is.

De voorzitter van de tafel formuleert na inbreng van de medewerkers de algehele conclusie over de wenselijkheid en haalbaarheid van het initiatief. De resultaten van het overleg worden periodiek teruggekoppeld met de portefeuillehouder.

Aan de omgevingstafel neemt de ‘beslisser’ die rol op zich waardoor de initiatiefnemer na de omgevingstafel alle ingrediënten heeft om een aanvraag omgevingsvergunning in te dienen en er al kader is voor een ‘conceptvergunning’.

6. De bevoegdheid tot het afwijzen van een aanvraag om wijziging van het bestemmingsplan of omgevingsplan (betreft een door de Raad aan het college gedelegeerde bevoegdheid) ).

BenW

M

 

Toelichting: Zie ook delegatiebesluit waarin bepaald is welke onderdelen van het bestemmingsplan of omgevingsplan B&W zelf kunnen/mogen aanpassen.

7. Besluiten m.b.t. de afhandeling van aanvragen om vergoeding van planschade als bedoeld in artikel 6.1 Wro c.q. nadeelcompensatie als bedoeld in Titel 4.5 van de Awb en/of hoofdstuk 15 van de Omgevingswet en daarop gebaseerde verordening c.q. regeling in het omgevingsplan. Onder dit mandaat valt de bevoegdheid tot het afwijzen of buiten behandeling laten van kennelijk ongegronde of kennelijk niet-ontvankelijke aanvragen.

BenW

M(juridisch adviseur)

 

Mandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat het advies van de op grond van de verordening ingeschakelde adviseur wordt gevolgd. Bij aanvragen die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn geldt deze voorwaarde niet.

 

8. MONUMENTEN EN ARCHEOLOGIE

a. Besluiten m.b.t. het aanwijzen tot een gemeentelijk monument (inclusief het intrekken van een aanwijzing).

b. Besluiten m.b.t. gemeentelijke monumentensubsidie.

c. Besluit m.b.t. oplegging duldplicht als bedoeld in artikel 57, lid 2 van de Monumentenwet 1988 (o.g.v Erfgoedwet geldend tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

BenW

M

 

Voorwaarden: instemming portefeuillehouder en uitsluitend na positief advies van de betreffende commissie

VERTEGENWOORDIGING GEMEENTE IN RECHTE

9 Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken.

Burg/BenW

M(juridisch adviseur)

 

 

Register werkatelier Grondzaken

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER GRONDZAKEN (Tekst na 9e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

1. Besluiten m.b.t aanvragen van kopers om ontheffing van de verboden opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden tot verkoop, vervreemding of verhuur van woningbouwkavels en bedrijfskavels.

BenW

M

 

 

2. Besluiten m.b.t. verkoop door de gemeente van kavels voor woningbouw, bedrijven en reststroken, daarbij inbegrepen de bevoegdheid af te wijken van de criteria opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden.

Tevens is hieronder begrepen het bepalen van de procedure die bij de uitgifte van grond wordt gevolgd.

BenW

M

 

Mandaat als wordt voldaan aan de criteria die zijn opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden. Als moet worden afgeweken van de criteria geldt de voorwaarde dat de portefeuillehouder moet instemmen met het voorgenomen besluit.

3. Besluiten m.b.t. de aankoop, verkoop en ruiling van gronden benodigd voor het realiseren van een voorziening van de gemeente of derden waartoe college eerder heeft besloten. Besluiten m.b.t. optieverlening zijn in deze bevoegdheid begrepen. Tevens is hieronder begrepen het bepalen van de procedure die bij de uitgifte van grond wordt gevolgd.

BenW

M

 

Als in het besluit van het college het bedrag van de aankoop, verkoop of ruiling nog niet is begrepen alleen mandaat na instemming portefeuillehouder.

4. Besluiten m.b.t. het vestigen en opzeggen van zakelijke rechten (o.a. opstalrecht, mandeligheid, hypotheek en erfdienstbaarheid) en kwalitatieve verplichtingen op gemeentelijke eigendommen en eigendommen van derden. Tevens is hieronder begrepen het bepalen van de procedure die bij de uitgifte van grond wordt gevolgd.

BenW

M

 

Bevoegdheid tot vestiging en opzeggen zakelijk recht op gemeentelijk eigendom alleen mogelijk na instemming portefeuillehouder.

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijk vastgoed (gebouwen); zie register werkatelier Vastgoedbeheer

5. Besluiten m.b.t. het verhuren, verpachten, in gebruik geven c.q. commercieel beheren van gemeente-eigendommen (gronden) met alle daaraan verwante bevoegdheden. Tevens is hieronder begrepen het bepalen van de procedure die bij de uitgifte van grond wordt gevolgd.

 

BenW

M

 

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijk vastgoed (gebouwen); zie register werkatelier Vastgoedbeheer

6. Het afrekenen van een vastgesteld exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.20 van de Wro dan wel het afrekenen van een publiekrechtelijk kostenverhaal voor werken, werkzaamheden en maatregelen zoals opgenomen in het omgevingsplan of een omgevingsvergunning.

BenW

M

 

 

Register werkatelier Integrale Veiligheid, Openbare Orde en Veiligheid en Crisisbeheersing

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER INTEGRALE VEILIGHEID, OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID EN CRISISBEHEERSING( tekst na 10e wijzing Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. Opiumwet

Besluiten o.g.v. artikel 13b Opiumwet; met toepassing van het beleid inzake bestuurlijke handhaving van artikel 13b Opiumwet en het daarop vastgestelde Handhavingsarrangement

Burgemeester

M

 

Zie ook REGISTER ALGEMEEN HANDHAVING (instemming portefeuillehouder met formeel besluit)

2. Huisverbod

a. Ondertekening van het door de burgemeester te nemen besluit tot het opleggen van een huisverbod als bedoeld in artikel 3 lid 1 Wet tijdelijk huisverbod en het verrichten van navolgende feitelijke handelingen ter uitvoering van een huisverbod:

1. Ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens te besluiten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod, overleg te plegen met Bureau Jeugdzorg (artikel 3 lid 1 juncto art. 2 lid 3 Wet tijdelijk huisverbod);

2. In een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift gesteld kan worden, het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon (artikel 3 lid 1 juncto artikel 2 lid 7 Wet tijdelijk huisverbod);

3. Het mededelen van het huisverbod en de consequentie van niet naleven, aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie vooradvies en/of hulpverlening en Bureau Jeugdzorg (ingeval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan) (artikel 3 lid 1 juncto artikel 2 lid 8 Wet tijdelijk huisverbod).

4. Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank (artikel 3 lid 1 juncto artikel 5 lid 1 Wet tijdelijk huisverbod).

b. Het in zeer spoedeisende gevallen waarin onmiddellijk optreden vereist is opleggen van een huisverbod.

Burgemeester

Hulpofficier van justitie (HOVJ) belast met de uitvoering van het huisverbod.

 

 

3. Bevolkingszorg

Bevoegdheden m.b.t. piketdiensten en aanwijzing functionarissen bevolkingszorg.

Burgemeester

Veiligheids-regio

 

(Zie Mandaatregeling bevolkingszorg van de Veiligheidsregio)

4. Gebiedsontzegging /gebiedsverbod

Besluiten m.b.t. het opleggen van een gebiedsontzegging als bedoeld in artikel 2:78 van de APV en het opleggen van verboden en geboden als bedoeld in artikel 172a en 172b van de Gemeentewet (de Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast).

Burgemeester

Teamchef politie /HOVJ/ M

ambtenaren aangesteld voor de uitvoering van de politietaak

Mandaat Districtschef politie geldt alleen voor het geven van een waarschuwing en het opleggen van een eerste gebiedsontzegging (2:78 APV) en het in verband daarmee behandelen van zienswijzen. (zie betreffende beleidsregels)

Register werkatelier Openbaar Gebied

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER OPENBAAR GEBIED (Tekst na 10e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

GEVONDEN ZAKEN

1. Gevonden zaken: Het nemen van alle besluiten bedoeld in de artikelen 5:5 t/m 5:12 van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. gevonden zaken, voor zover betrekking hebbende op (brom-)fietsen en zwerfdieren(besluiten m.b.t. overige gevonden zaken bij Atelier KCC)

Burg.

M

 

 

INZET PERSONEEL ,MATERIAAL EN MATERIEEL

2. Besluiten tot het inzetten van personeel, materiaal, materieel en externe diensten in het kader van de functionaliteit en veiligheid van de openbare ruimte.

BenW

M(storings coördinator)

 

De dienstdoende storingscoördinator heeft mandaat binnen de bestaande (raam)contracten. Voor opdrachtvertrekking buiten bestaande contracten reikt de bevoegdheid tot een bedrag van € 5000,--

VERKEER

3. Besluiten m.b.t. aanvragen (waaronder ambtshalve) om verkeersbesluiten

BenW

M

 

 

4. Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer.

BenW

M

 

 

5. Bevoegdheden m.b.t. de aanstelling van verkeersregelaars en –brigadiers. Burg M Mandaat geldt ook voor medewerkers VTH

Burg

M

 

Mandaat geldt ook voor medewerkers VTH

6. Besluiten m.b.t. ontheffingen op grond van artikel 149 Wegenverkeerswet en artikel 87 RVV (inclusief besluiten m.b.t. ontheffingen voor bijzondere transporten en parkeerontheffingen).

BenW

M

RDW

 

AFVALSTOFFEN

7. Besluiten m.b.t. ontheffingen Afvalstoffenverordening of de Verordening fysieke leefomgeving.

BenW

 

M

 

 

WONINGONTRUIMING

8. Besluiten ter uitvoering van artikel 556, derde lid van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering (afvoer, opslag, verkoop, schenking, teruggaaf of vernietiging van inboedels bij gedwongen woningontruimingen en verhaal van kosten op de executant) ) BenW M

BenW

 

 

Ondermandaat is mogelijk aan een door de gemandateerde aangewezen organisatie of functionaris.

KABELS EN LEIDINGEN

 

9. Besluiten m.b.t. het leggen of verleggen van kabels, buizen en leidingen in de zin van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken:(WIBON),

de Telecommunicatiewet of andere wetgeving en de daarop gebaseerde verordeningen. (waaronder in ieder geval begrepen de AVOI, de Verordening fysieke leefomgeving, de Telecommunicatieverordening en de APV)

BenW

M

 

Opmerking: De AVOI gaat in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2023 over in de Verordening fysieke leefomgeving. Daarnaast zal er een afzonderlijke Telecommunicatieverordening komen te gelden.

RIOLERING, HEMEL- EN GRONDWATER

 

10. Bevoegdheden m.b.t. aansluitingen op de gemeentelijke riolering voor zover niet begrepen in de omgevingsvergunning. (geven van aanwijzingen, nota’s e.d.)

BenW

M

 

 

11. Besluiten m.b.t de uitvoering en naleving van hoofdstuk 6 van de Verordening fysieke leefomgeving (afvoer hemelwater en grondwater) , waaronder besluiten m.b.t. aanvragen om ontheffingen alsmede de algemene regels van hoofdstuk 2 (zorgplichtbepalingen) voor zover die betrekking hebben op het bepaalde in hoofdstuk 6.

BenW

M

 

De eerste gebiedsaanwijzing als bedoeld in artikel 6.4, derde lid van de VFL valt niet onder het mandaat. Wijziging van door het college aangewezen gebieden wel, zij het onder de voorwaarde dat de portefeuillehouder moet instemmen met de voorgenomen wijziging. r

BEGRAAFPLAATSEN

 

3. Besluiten op grond van de regelgeving m.b.t. de algemene begraafplaatsen: alle taken ter uitvoering van de Wet op de lijkbezorging en de daarop gebaseerde verordening betreffende gemeentelijke begraafplaatsen die niet ondergebracht zijn bij het WERKATELIER BURGERZAKEN

BenW

M

 

 

 

Register werkatelier VTH

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER VTH. (Tekst na10e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

Per 1-1-2023 gaan diverse wetten en regelingen op in de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving, zoals het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Voorts wordt in verband met de invoering van de Omgevingswet een aantal bepalingen uit huidige verordeningen overgebracht naar de Verordening fysieke leefomgeving (Vfl). Vooruitlopend daarop wordt daar in dit register alvast naar verwezen.

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) en OMGEVINGSWET (Ow)

Besluiten m.b.t. (aanvragen om) omgevingsvergunningen op grond van de Wabo en Ow, daaronder tevens begrepen alle voorbereidingshandelingen en besluiten m.b.t. het betalen van exploitatiebijdragen c.q. kostenverhaal en het ambtshalve wijzigen, aanvullen en/of het geheel dan wel gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunningen

BenW

ODBN/M

 

Mandaat aan medewerkers VTH m.u.v. OPA en BOPA- zie register GOEP) en Directeur ODBN, voor zover bevoegdheid is gemandateerd aan de directeur van de ODBN (zie afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022)

2. Adviseren over wenselijkheid en haalbaarheid van complexe initiatieven in de fysieke leefomgeving aan intake- en omgevingstafels als voorstadium van een eventuele aanvraag om wijziging van het bestemmingsplan of omgevingsplan. (zie ook Register VTH voor vergelijkbare bevoegdheid m.b.t. complexe initiatieven in de fysieke leefomgeving)

 

BenW

M (van zowel VTH als GOEP) zie ook register GOEP

 

Zie ook register werkatelier GOEP

Het gaat hier om complexe initiatieven die breder kunnen zijn dan alleen een mogelijke afwijking van het bestemmingsplan of omgevingsplan. (belangrijk milieuaspect, een groot omvangrijk bedrijfsgebouw etc.) Het kan dus ook een initiatief zijn dat past in het bestemmingsplan of omgevingsplan (OP) maar dat om andere reden complex is.

De voorzitter van de tafel formuleert na inbreng van de medewerkers de algehele conclusie over de wenselijkheid en haalbaarheid van het initiatief. De resultaten van het overleg worden periodiek teruggekoppeld met de portefeuillehouder.

Aan de omgevingstafel neemt de ‘beslisser’ die rol op zich waardoor de initiatiefnemer na de omgevingstafel alle ingrediënten heeft om een aanvraag omgevingsvergunning in te dienen en er al kader is voor een ‘conceptvergunning’.

3. De bevoegdheid tot het toepassen van afd. 3.4 Awb jo. art. 16.65 lid 4 Ow (uitgebreide procedure voorbereiding vergunning buitenplanse omgevingsplanactiviteit.

BenW

M (van zowel VTH als GOeP) zie ook register GOeP

 

Voorwaarde: instemming portefeuillehouder

Zie ook Register Algemeen voor bevoegdheid inspraak, participatie en uitdaagrecht.

4. BOUWBESLUIT/ BESLUIT BOUWWERKEN LEEFOMGEVING(Bbl)/ BESLUIT ACTIVITEITEN LEEFOMGEVING (Bal) / /BOUWVERORDENING/ VERORDENING FYSIEKE LEEFOMGEVING (Vfl) /HUISNUMMERING

a. Het nemen van besluiten en afhandeling van meldingen op grond van het Bouwbesluit/Bbl, Bal en/of Bouwverordening/Vfl. en/of het opleggen of wijzigen van maatwerkvoorschriften.

b. Besluiten over het toekennen en intrekken van huisnummers op grond van de Verordening naamgeving en nummering in verband met de omgevingsvergunningplichtige en meldingplichtige activiteiten bouwen en/of slopen.

BenW

ODBN/M

 

a. Mandaat aan medewerker VTH en de directeur van de ODBN (zie afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022)

 

b. Voor het besluiten op aanvragen om een huisnummer die niet samenhangen met een omgevingsvergunningplichtige activiteit bouwen of slopen: zie register Werkatelier Gegevensbeheer. Voor besluiten betreffende naamgeving: zie register Gebiedsontwikkeling

Denk hierbij aan de bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1 welke ook woningen kunnen zijn.

 

5. ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)/ VERORDENING FYSIEKE LEEFOMGEVING

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de APV, de Verordening fysieke leefomgeving, vergunningen of ontheffingen, alsmede besluiten in het kader van toezicht en handhaving (zie ook 12). Hiervan uitgezonderd zijn bevoegdheden m.b.t.:

1. het (ver)leggen van kabels en leidingen. Vergunningverlening voor kabels en leidingen valt in de meeste gevallen onder de werking van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur, (AVOI) of, na de vaststelling van de Verordening fysieke leefomgeving 2e tranche, onder die verordening c.q. de Telecommunicatieverordening (zie werkatelier Openbaar gebied);

2.ontheffing gebruik gemeentewapen en –logo (zie werkatelier communicatie /online).

3. regen- en hemelwaterafvoer als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Verordening fysieke leefomgeving (zie werkatelier Openbaar gebied)

4. vergunningverlening bedrijven (2:40a APV), bestuurlijke ophouding (2:75 APV), veiligheidsrisicogebieden (2:76 APV), cameratoezicht openbare plaatsen (2:76 APV), gebiedsontzegging (2:78 APV), woonoverlast (2:79 APV). Deze taken zijn ondergebracht bij het Werkatelier Integrale veiligheid, openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing.

BenW/Burg

M

 

 

6. OPSTIJGEN VAN BALLONNEN, HELICOPTERS E.D.

De bevoegdheid tot het plegen van overleg met het college van gedeputeerde staten als bedoeld in artikel 35 van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, of vergelijkbare bevoegdheid zoals opgenomen in de Omgevingswet of de daarop gebaseerde regelgeving.

Burg

M

 

 

7. ALCOHOLWET

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Alcoholwet .

Burg

M

 

 

8. ZONDAGSWET

Besluiten m.b.t. ontheffingen en het opleggen van nadere voorschriften en beperkingen.

Burg

M

 

 

9. KANSSPELEN

a. Besluiten m.b.t. aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten

b. Besluiten m.b.t. kienen en loterijen.

Burg

M

 

 

10. WET NATUURBESCHERMING/OMGEVINGSWET

Het aanvragen van ontheffingen en vergunningen als bedoeld in de Wet natuurbescherming (o.a. schadelijk wild ) of de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving.

BenW

M

 

 

11. WEGSLEEPVERORDENING MEIERIJSTAD en 174 WVW

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Wegsleepverordening Meierijstad en artikel 174 WVW.

BenW/Burg

M (BOA’s en Markt-meesters).

politie en personeel van sleepbedrijf

Zie ook register van het Werkatelier Ondernemend voor de mandatering van de bevoegdheid op grond van de Wegsleepverordening aan de onder dat atelier vallende marktmeesters.

12. Bevoegdheden m.b.t. de aanstelling van verkeersregelaars en –brigadiers.

Burg

M

 

Mandaat geldt ook voor medewerkers van het werkatelier Openbaar Gebied

13. TOEZICHT EN HANDHAVING

a. Besluiten m.b.t. de aanwijzing van toezichthouders en eventuele beperking van de bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

b. Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom op het gebied van de fysieke leefomgeving, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten , waaronder in ieder geval begrepen: alle Wabo activiteiten, activiteiten Omgevingswet, de Verordening fysieke leefomgeving, de APV, de Afvalstoffenverordening, de Alcoholwet en overige bijzondere wetten, voor zover niet opgedragen aan het werkatelier Integrale veiligheid, openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing. Hieronder vallen alle besluiten en handelingen m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom bij (dreigende) overtreding van voorschriften genoemd in dit register en het Register Algemeen voor zover behorende tot het taakgebied van de werkateliers VTH en ODBN*

a. Aanwijzing toezichthouders (voor zover in dienst van de GR Veiligheidsregio Brabant Noord) belast met het toezicht op de bij deze GR belegde taken, voor zover niet al geregeld in de betreffende GR.

.BenW/Burg

 

 

b.BenW/Burg

.L/ODBN

 

 

b.M/ODBN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c. RCB / VRBN

 

a. Mandaat directeur ODBN voor aanwijzing toezichthouders in het kader van de aan de dienst opgedragen taken. (zie b)

 

b. Mandaat medewerker VTH en directeur ODBN (zie afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022) De bevoegdheid omvat mede alle aan de oplegging van een last voorafgaande en navolgende handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie)

 

 

 

 

 

 

 

 

c. Betreft taken op het gebied van toezicht op het gebied van brandveiligheid en brandveilig gebruik op grond van de Woningwet, Bouwbesluit, Wabo / Omgevingswet en daarop gebaseerde regelgeving en APV.

VERTEGENWOORDIGING GEMEENTE IN RECHTE

14. Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken.

Burg/BenW

ODBN/M(juridisch medewerker)

 

Mandaat medewerker VTH en de directeur van de ODBN (zie afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022)

Register werkatelier Ondernemend

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER ONDERNEMEND ( Tekst na 10e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. Besluiten op grond van de Winkeltijdenwet en de Verordening inzake de winkeltijden

BenW

M

 

 

2. Besluiten op grond van de Havenbeheerverordening dan wel de Verordening fysieke leefomgeving Meierijstad voor zover betreffende havenbeheer

BenW

Havenmeester

 

De Havenbeheersverordening gaat i.v.m. de invoering van de Omgevingswet geheel op in de Verordening fysieke leefomgeving. Zodra dat het geval is worden genoemde bevoegdheden geacht te zijn gemandateerd op grond van die verordening.

3. Besluiten op grond van de Marktverordening dan wel de Verordening fysieke leefomgeving Meierijstad voor zover betreffende weekmarkten..

BenW

Marktmeester

 

De Marktverordening gaat i.v.m. de invoering van de Omgevingswet geheel op in de Verordening fysieke leefomgeving. Zodra dat het geval is worden genoemde bevoegdheden geacht te zijn gemandateerd op grond van die verordening.

4. WEGSLEEPVERORDENING MEIERIJSTAD

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Wegsleepverordening Meierijstad.

BenW.

Marktmeesters).

politie en personeel van sleepbedrijf

Zie ook register van het Werkatelier VTH voor de mandatering van deze bevoegdheid aan de onder dat atelier vallende Boa’s.

Register werkatelier Vastgoedbeheer

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD – REGISTER WERKATELIER VASTGOEDBEHEER (Tekst na 10e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en de daarop gebaseerde beleidsregels, m.u.v. de bevoegdheden tot het vaststellen van het programma, het overzicht en het bekostigingsplafond alsmede besluiten op aanvragen voor huisvesting met een spoedeisend karakter en bekostiging bouwvoorbereiding.

BenW

L

 

 

2. Besluitvorming (toekenning, uitbetaling, verrekening etc.) over vergoedingen op basis van een overeenkomst aangaande doordecentralisatie huisvestingskosten voortgezet onderwijs.

BenW

L

 

 

3. Verkoop onroerende zaken in eigendom van de gemeente

BenW

L

 

Het beleid vastgesteld in de Kadernota Vastgoed, van december 2018, en het eventueel aanvullende beleid n.a.v. het arrest van de Hoge Raad van 26 november 2021 dienen te worden gevolgd.

 

Naar boven