COVID tweede steunregeling lokale vrijwilligersorganisaties jeugd Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

 

gelezen het voorstel van 10 mei 2022, zaaknummer 303243;

 

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

 

besluit vast te stellen de: COVID tweede steunregeling lokale vrijwilligersorganisaties jeugd Ede.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Algemene reserve: vrij besteedbare reserves, waarvoor geen verplichtingen gelden op grond van wet, statuten of subsidievoorwaarden om deze aan te houden (ook wel overige reserves genoemd);

  • b)

    ASV 2017: Algemene subsidieverordening Ede 2017;

  • c)

    Continuïteitsreserve: Een reserve die dient ter dekking van financiële risico’s en/of onvoorziene omstandigheden met als doel het waarborgen dat de onderneming of een instelling haar activiteiten in de toekomst zal (kunnen) blijven voortzetten.

  • d)

    Coronamaatregelen: maatregelen van het kabinet gericht op het maximaal onder controle houden van het coronavirus (COVID-19);

  • e)

    Lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd: organisaties voor jeugd gevestigd in de gemeente Ede en voornamelijk werken met vrijwilligers zoals; speeltuinen, speelotheek, scoutingverenigingen, kinderboerderijen en kindervakantieorganisaties.

  • f)

    Exploitatietekort: het negatieve resultaat over de exploitatie van het kalenderjaar 2021 waarbij rekening wordt gehouden met:

    • de lagere inkomsten als gevolg van de coronamaatregelen;

    • de reguliere vaste kosten die horen bij de exploitatie van de aanvrager;

    • de extra kosten als gevolg van de coronamaatregelen;

    • eventuele overige extra bijdragen of kosten.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

Het doel van de subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie de financiële positie van de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te verbeteren indien deze als gevolg van de coronamaatregelen is aangetast.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen een eenmalige subsidie verlenen als gedeeltelijke compensatie van de verliezen die worden geleden als gevolg van de coronamaatregelen in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.

Artikel 4. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, derde lid, van de ASV 2017 kunnen burgemeester en wethouders geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen indien zij van oordeel zijn dat:

  • a.

    In de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van het exploitatietekort.

  • b.

    De hoogte van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve per 31 december 2020, bij een exploitatietekort vanaf € 2.500,-, minimaal vier maal de hoogte van het exploitatietekort bedraagt.

  • c.

    Het exploitatietekort is ontstaan door het aangaan van omvangrijke nieuwe verplichtingen ten aanzien van activiteiten na 13 maart 2020 die, gelet op de onzekere economische situatie, niet passend waren.

Artikel 5. Subsidieontvanger

Voor subsidie komen in aanmerking lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de hoogte van het daadwerkelijke exploitatietekort van de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 met een maximum van € 5.000,-.

Artikel 7. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen een subsidieplafond vast voor deze regeling van € 25.000,-.

  • 2.

    Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdelen burgemeester en wethouders de subsidie naar evenredigheid.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen het subsidieplafonds eenmalig verhogen.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van op artikel 6, tweede lid, van de ASV 2017 wordt bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens aangeleverd:

    • a.

      het gespecificeerde opgave, inclusief toelichting, van het exploitatietekort voor de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021;

    • b.

      de begroting 2021;

    • c.

      de jaarrekening en de balans 2021 met daarin opgenomen de omvang van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve en eventuele mutaties van deze reserves vanaf 31 december 2020.

  • 2.

    In afwijking van artikel 7 van de ASV 2017 wordt een subsidieaanvraag uiterlijk 1 juli 2022 ingediend.

Artikel 9. Vaststellen subsidie

Burgemeester en wethouders stellen een subsidie op grond van deze regeling direct vast.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en vervalt op 1 maart 2023.

  • 2.

    Deze regeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: COVID tweede steunregeling lokale vrijwilligersorganisaties jeugd Ede.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 10 mei 2022, zaaknummer 303243.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

dr. ir. L.E. Meijer

de loco-burgemeester,

Toelichting

Algemeen

 

Doel van de regeling

Het doel van deze subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie de financiële positie van de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te verbeteren indien deze als gevolg van de coronamaatregelen zijn aangetast. Het gaat hierbij om organisaties voor jeugd gevestigd in de gemeente Ede en voornamelijk werken met vrijwilligers zoals; speeltuinen, speelotheek, scoutingverenigingen, kinderboerderijen en kindervakantieorganisaties.

 

Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het daadwerkelijke exploitatietekort over het jaar 2021. Daarbij wordt ook meegewogen dat instellingen inkomsten kunnen zijn misgelopen of extra kosten hebben gemaakt om activiteiten toch mogelijk te maken binnen de richtlijnen. Als een activiteit niet kan doorgaan kan dit ook kosten besparen. Of misschien heeft een sponsor een extra donatie gegeven als steun in de rug. Dit soort elementen wegen allemaal mee het resultaat van een instelling over 2021.

 

Subsidieplafond

Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld. Als het subsidieplafond wordt overschreden dan wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld. Dat wil zeggen dat de voor subsidie in aanmerking komende bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

 

Weigeringsgronden

Hoogte algemene reserve

In de beoordeling of steun wordt verleend wegen wij de algemene reserve en/of continuïteitsreserve mee. Dit doen we vanaf een exploitatietekort van € 2.500,-. Wanneer de hoogte van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve, bij een exploitatietekort vanaf € 2.500,-, minimaal viermaal de hoogte van het exploitatietekort bedraagt, dan wordt geen steun verleend. Rekenvoorbeeld: bij een exploitatietekort van € 3.000,- wordt een subsidie geweigerd als de algemene reserve € 12.000,- of meer bedraagt.

 

Het is belangrijk dat organisaties een gezonde financiële positie behouden. Als instellingen de opgebouwde reserves, voor zover die er al zijn, grotendeels of volledig moeten inzetten ter compensatie van het tekort over 2021 kunnen toekomstige tegenvallers niet meer worden opgevangen. Dat is onwenselijk. Als een instelling echter een aanzienlijke reserve heeft opgebouwd hoeft naar het oordeel van burgemeester en wethouders geen steun te worden verleend.

 

Geen omvangrijke nieuwe verplichtingen

Wij verwachten van organisaties dat zij verstandig beleid voeren in deze onzekere tijden. Het aangaan van omvangrijke nieuwe verplichtingen past daar niet bij en daarom kan een subsidie worden geweigerd indien dit aan de orde is.

 

Naar boven