Gemeenteblad van Bodegraven-Reeuwijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2022, 219442 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2022, 219442 | verkeersbesluit of -mededeling |
Instellen van een geslotenverklaring voor motorfietsen tussen de Kerkweg (Bodegraven) en kruising de Meije en de Hazekade
Burgemeester en Wethouders van Bodegraven-Reeuwijk
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.
Overwegingen ten aanzien van besluit
Na aanhoudende klachten van bewoners over geluidhinder en verkeersonveilige situaties, is in overleg met de bestuurders van de naastgelegen gemeenten Nieuwkoop en Woerden en de vertegenwoordigde wijk- en dorpsteams uit deze gemeente besloten om ten tijde van het motorseizoen een geslotenverklaring voor motorfietsen als proef in te stellen.
Op 8 maart 2021 hebben wij hiervoor een verkeersbesluit genomen, inhoudende een geslotenverklaring voor motorfietsen vanaf de Kerkweg tot aan de kruising de Meije en de Hazekade gedurende de weekenden (zaterdag, zondag en feestdagen van 09.00 uur tot 20.00 uur) in de periode van 1 april tot 1 oktober door plaatsing van het bord C 11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met de onderborden ‘zaterdag, zondag en feestdagen van 9.00 uur tot 20.00 uur en ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’.
Tijdens de proefperiode zijn er op verschillende momenten metingen uitgevoerd door MEETEL B.V.
Om een goed inzicht te verkrijgen van het effect van de geslotenverklaring op de hoeveelheid motorfietsen is in eerste instantie een nulmeting uitgevoerd. Deze nulmeting heeft plaatsgevonden in de periode 12 maart t/m 7 april 2021 en van 15 april t/m 3 mei 2021. Tijdens deze nulmeting waren er geen borden aanwezig.
Tijdens de geslotenverklaring – waarbij de bebording met de geslotenverklaring en de onderborden aanwezig waren - heeft er een meting plaatsgevonden in de periode van 11 juni t/m 28 juni 2021 en van 2 september t/m 23 september 2021.
Na afloop van de proefperiode is aan de hand van de meetresultaten uit de tellingen een analyse opgemaakt van de effecten van de maatregel op het aantal motorfietsen.
Hieruit zijn de hiernavolgende conclusies getrokken:
De gemiddelde snelheid (van alle voertuigen) op de meetpuntlocaties in de Meije (Bodegraven) ligt tussen de 34-36 km/uur. We hebben geconstateerd dat de snelheid van alle gemeten motorvoertuigen op de meetpuntlocaties in de Meije in juni en september lager ligt dan in de maand april.
In de weekenden zijn aantallen fietsers gemeten van 1000 – 1600 per dag.
We zien een afname van het aantal motorfietsen in het weekend tijdens de geslotenverklaring voor motoren.
We kunnen concluderen dat de vrees voor het verplaatsen van de problematiek (richting de Amstelkade gemeente Nieuwkoop) als gevolg van de geslotenverklaring van motoren de Meije onterecht is gebleken. Er is geen of nauwelijks sprake geweest van een toename van motorfietsen op de Amstelkade.
Om een beeld te verkrijgen van hoe de omwonenden de proef met de geslotenverklaring hebben ervaren is er een enquête uitgezet die men uitsluitend digitaal heeft kunnen invullen. Het invullen van de enquête was geheel vrijblijvend. De enquête was digitaal in te vullen via de website van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Men kon de enquête invullen gedurende een periode van twee weken.
Uit de enquêteresultaten zijn de volgende conclusies getrokken.
De enquête is ingevuld door 210 respondenten waarvan 195 aanwonend zijn in de Meije. De meerderheid van het aantal respondenten wil een continuering van de geslotenverklaring voor motoren in het weekend, zoals deze in toegepast in de proefperiode van 1 april 2021 tot 1 oktober 2021.
De reden voor gewenste afsluiting is gelijkelijk verdeeld tussen geluidsoverlast, verkeersveiligheid en te hard rijden.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een
verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden is het gewenst om een geslotenverklaring voor motorfietsen in te stellen vanaf de Kerkweg (Bodegraven) tot aan de kruising de Meije en de Hazekade gedurende de weekenden (zaterdag, zondag en feestdagen van 09.00 uur tot 18.00 uur) in de periode van 1 april tot 1 oktober door plaatsing van het bord C 11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met de onderborden ‘zaterdag , zondag en feestdagen van 09.00 uur tot 18.00 uur) en ‘uitgezonderd ontheffing houders’.
Verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers
In de Meije, en dan vooral tijdens de weekenden in het voorjaar en zomerperiode, is er sprake van een aanzienlijke toename van recreanten, waarbij allerlei soorten weggebruikers (motorrijders, wielrenners/fietsers, auto’s, wandelaars etc.) elkaar treffen. Deze vermenging maakt dat er sprake is van een gevoel van verkeersonveiligheid. Ook wordt veel overlast ondervonden door de aanwonenden van geluid door de aanzienlijke hoeveelheid motoren die zich op De Meije begeven.
De Meije heeft als wegcategorie een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, waar 60 km/u de snelheidslimiet is. Een deel van de Meije valt binnen de bebouwde kom en op dit deel van de weg geldt een snelheidslimiet van 30 km/u. De verkeersfunctie van de weg is ondergeschikt aan de woonfunctie. Ook wordt de Meije gekenmerkt door het vele recreatieve verkeer.
De geringe wegbreedte van De Meije, de functie van de weg, in combinatie met de hoeveelheid aan motoren - de wendbaarheid en acceleratievermogen van de motoren om snel en adequaat te passeren - levert een snelheidsverschil op tussen motoren en het langzame verkeer wat leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties. Het subjectieve verkeersonveiligheidgevoel neemt hierdoor toe voor met name wandelaars en fietsers.
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
De Meije is een uniek stukje veenweidegebied in Nederland. Een langgerekt lintdorp in het Nederlandse Groene Hart dat ligt aan het gelijknamige riviertje de Meije. De Meije is opgenomen in de Provinciale Milieuverordening van de provincie Zuid-Holland en aangewezen als stiltegebied “Nieuwkoop en de Meije’ en grenst pal aan het Natura 2000 gebied ‘Nieuwkoopse Plassen & De Haeck’.
De meeste geluidoverlast wordt veroorzaakt door de motorfietsen (te hard rijden, gierende en ronkende motor geluiden, rijden in grote colonnes, etc.). Het motorverkeer doet afbreuk aan de karaktereigenschappen van het gebied en de functie van de weg. Met de verkeersmaatregel wordt beoogd de hinder en overlast dat door het verkeer – en specifiek door de motorrijder - wordt veroorzaakt te beperken dan wel te voorkomen. De verkeersmaatregel draagt bij aan het beperken van onveilige verkeersituaties en verdere aantasting van het karakter van het gebied en de functie van de weg. Met de verkeersmaatregel wordt evenwicht gebracht in wat de weg en de omgeving nog kan dragen op de specifieke momenten waarvoor de verkeersmaatregel wordt ingesteld.
Advies Korpschef politie-eenheid Hollands-Midden
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerde van de korpschef van de politie-eenheid Hollands-Midden (hierna: de korpschef).
De resultaten van de metingen en de uitkomsten van de enquête over de proef met de geslotenverklaring voor motoren zijn op donderdag 20 januari 2022 besproken met de korpschef. Handhaving is het sluitstuk in de ‘keten’ en om die reden een belangrijk aspect in de definitieve besluitvorming.
De korpschef doet geen toezegging over de wijze en mate van politie inzet en de beschikbare handhavingscapaciteit. De korpschef geeft aan dat handhaving primair een zaak is van de gemeente zelf en dat handhaving door BOA’s dient te geschieden.
De korpschef beoordeelt of een verkeersbesluit op de juiste wettelijke gronden wordt genomen en ook handhaafbaar is. Conclusie is dat een geslotenverklaring met een ‘uitzondering van bestemmingsverkeer of ‘aanwonenden’ te ruim is en om die reden niet handhaafbaar. Dit brengt een negatief advies van de politie met zich mee.
Daarentegen is een ‘uitzondering voor ontheffing houders’ wel handhaafbaar.
Voor de fysieke handhaving van een geslotenverklaring kan worden overwogen om ANPR (Automatic Number Plate Recognition) - camera’s in te zetten.
Daarnaast kan worden gekeken naar fysieke aanpassingen (bijv. drempels) op straatniveau teneinde de route voor motoren onaantrekkelijk te maken.
Aandachtspunt bij de besluitvorming is uiteraard de locatie van de juiste bebording en wellicht dat vooraankondigingsborden in de ‘schil’ rond de afgesloten wegen een positieve bijdrage levert aan het voorkomen van negatiegedrag van een geslotenverklaring.
Advies gemeente Nieuwkoop en gemeente Woerden
Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemeente Nieuwkoop en de gemeente Woerden.
Beide gemeenten hebben positief geadviseerd op het voorgenomen besluit.
Voor het treffen van deze verkeersmaatregel is de reguliere voorbereidingsprocedure overeenkomstig titel 4.1 Algemene wet bestuursrecht van toepassing. De overweging om deze procedure te volgen is, dat de verkeersmaatregel in eerste aanleg als proef is uitgevoerd en direct belanghebbenden de gelegenheid hebben gehad door middel van de enquête en wijkteam overleggen hun standpunt kenbaar te maken. De belangen van direct belanghebbenden zijn voldoende inzichtelijk om tot dit besluit te komen.
Naar ons oordeel is op de Meije, en dan vooral tijdens de weekenden in de periode van maart tot oktober, sprake van een aanzienlijke toename van recreanten, waarbij allerlei soorten weggebruikers (motorrijders, wielrenners/fietsers, auto’s, wandelaars etc.) met elkaar samenkomen. Deze vermenging maakt dat er sprake is van een gevoel van verkeersonveiligheid. Ook wordt tijdens deze periode bij mooi weer, veel overlast ondervonden door de aanwonenden van geluid door de aanzienlijke hoeveelheid motoren die zich op De Meije begeven.
De verkeersonveiligheid ontstaat vooral bij de aanwezigheid van motorfietsen. Zij mengen zich eenvoudig met het overige verkeer. De combinatie van hoge intensiteiten, grote verschillen in onderlinge snelheden (hogere acceleratie van motorfietsen) en de smalle breedte van de weg zorgen ervoor dat de overige weggebruikers in onveilige verkeerssituaties terecht komen.
Uit de proef periode is gebleken dat het aantal motoren is gedaald en dat direct belanghebbenden minder geluidoverlast hebben ervaren. We hebben kunnen concluderen dat het verbod voorziet in een behoefte. De meerderheid van de geënquêteerden is voorstander van de voorzetting van de geslotenverklaring voor motorfietsen.
In de overweging om de verkeersmaatregel te continueren speelt mee dat het verbod slechts geld voor een bepaalde periode van het jaar (1 april tot 1 oktober) en voor een bepaald gedeelte van de week (weekend) en dat er voor het doorgaand verkeer een goede alternatieve route aanwezig is.
Fysieke maatregelen om de weg voor motorfietsen onaantrekkelijk maken, zijn overwogen maar zijn vanwege de beperkte breedte, de fysieke gesteldheid (slechte ondergrond) van de weg en de aanwezigheid van landbouwverkeer die zijn bestemming heeft in het gebied niet mogelijk.
Met in achtneming van alle belangen zijn wij van oordeel dat het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied, zwaarder weegt dan het belang van het gebruik van de weg door motorfietsen in de periode van de verkeersmaatregel.
Op grond van bovenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:
Een geslotenverklaring voor motorfietsen in te stellen vanaf de Kerkweg (Bodegraven) tot aan de kruising de Meije en de Hazekade gedurende de weekenden (zaterdag, zondag en feestdagen van 09.00 uur tot 18.00 uur) in de periode van 1 april tot 1 oktober;
Over te gaan tot plaatsing van het bord C 11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met de onderborden ‘zaterdag, zondag en feestdagen van 09.00 uur tot 18.00 uur) en ‘uitgezonderd ontheffinghouders’. Deze bebording te plaatsen op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,
De gemeentesecretaris, De Burgemeester,
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan: Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk, Postbus 401, 2410 AK Bodegraven. Een bezwaarschrift moet naam en adres bevatten van de indiener, de datum en zijn handtekening, een omschrijving van het besluit en de motivering van de bezwaren.
Bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
- Politiekorps Hollands Midden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-219442.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.