Voornemen verkeersbesluit fietsstroken Prinses Amalialaan en Heiligerweg gedeeltelijk

 

Z/22/165744

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten,

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) daartoe gemachtigd in artikel 18, lid 1 sub d Wegenverkeerswet 1994;

gelet op de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten;

gelet op bevoegdheid tot mandatering aan het afdelingshoofd van de afdeling Openbare Ruimte krachtens de ‘Mandaat- en machtigingsregeling van de gemeente Eijsden-Margraten 2017, tweede wijziging’ alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of de verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegingen ten aanzien van het voorgenomen besluit

dat op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet en artikel 12 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,

uit het oogpunt van:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, lid 2, sub a Wegenverkeerswet);

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet);

• het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2 lid 1 sub a Wegenverkeerswet),

gewenst is om fietsstroken aan te wijzen en aan te leggen aan weerszijden van de Prinses Amalialaan en de Heiligerweg (voor wat betreft het weggedeelte gelegen tussen de Eijkerweg en de Prinses Amalialaan) zoals bedoeld in artikel 1, aanhef en onder n. van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

dat de fietsstroken door onderbroken strepen en het aanbrengen van fietssymbolen van de rijbaan worden gescheiden,

dat het voorgenomen besluit als volgt wordt gemotiveerd:

dat de Prinses Amalialaan en de Heiligerweg voor het gedeelte zoals dat hierboven is omschreven gebiedsontsluitingswegen betreffen waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt,

dat genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en in beheer zijn bij de gemeente,

dat genoemde gebiedsontsluitingswegen een verbinding vormen met bedrijventerrein Aan de Fremme waar tevens vrachtverkeer gebruik van maakt,

dat naast motorvoertuigen veel fietsers gebruik maken van deze wegen, waaronder scholieren en kinderen,

dat door het snelheidsverschil tussen de verkeersdeelnemers er op 50 km/uur wegen naar gestreefd om voor fietsers een aparte voorziening te realiseren,

dat op de Prinses Amalialaan en Heiligerweg (gedeeltelijk) momenteel aan beide zijden een fietssuggestiestrook (zonder fietssymbool) in rood asfalt is aangebracht,

dat fietsers gebruik maken van de rijbaan en de fietssuggestiestrook,

dat het gelet op de situatie en het aantal verkeersbewegingen wenselijk is dat fietsers een duidelijkere fietsvoorziening met een aparte status krijgen,

dat dit kan gebeuren door fietsstroken met onderbroken strepen met daarop fietssymbolen aan weerszijden van de straat te verwezenlijken,

dat de wegen met de fietsstroken de weg visueel versmallen, wat een gunstiger effect op de snelheid en daarmee de verkeersveiligheid heeft,

dat de kans op conflicten tussen motorvoertuigen en fietsers wordt verkleind,

dat in het kader van bevordering van verkeersveiligheid de mogelijkheden voor een vrijliggend fietspad werden overwogen,

dat het huidige profiel Prinses Amalialaan tussen de tegenover elkaar gelegen perceelkavels 13,75 meter bedraagt, met aan beide zijden van de weg een trottoir van 150 cm, aan een zijde parkeerhavens (200 cm), aan een zijde een groenstrook van 200 cm en een rijbaanbreedte van 6.75 cm,

dat dit profiel destijds bij de planvorming door het college is geaccordeerd,

dat voor verwezenlijking van een vrij liggend fietspad conform de minimale eisen van de ASVV 2021 (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) een profiel van minimaal 18 meter nodig is zonder groenstrook met aan een zijde parkeren,

dat een dergelijke profielruimte niet beschikbaar is,

dat een fietsstrook een goed alternatief is om de fietsers toch voldoende veiligheid te bieden,

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer advies is gevraagd aan de Politie Limburg – Basiseenheid Heuvelland,

dat de politie de in te stellen maatregelen aanvaardbaar en handhaafbaar acht,

dat het advies van de politie d.d. 23 april 2022 als bijlage wordt bijgevoegd,

dat dit voorgenomen verkeersbesluit kenbaar wordt gemaakt in het ‘Gemeenteblad' van 18 mei 2022 en vervolgens 4 weken ter inzage wordt gelegd,

VOORNEMENS ZIJN TE BESLUIT EN:

 

  • 1.

    om aan weerszijden van de Prinses Amalialaan en de Heiligerweg (voor wat betreft het weggedeelte gelegen tussen de Eijkerweg en de Prinses Amalialaan), fietsstroken (met fiets-symbool) als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder n. van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aan te wijzen en aan te leggen, conform bijgaande situatietekening.

 

Margraten, 18 mei 2022

Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,

Namens dezen,

T.H.P. Ruijters

Afdelingshoofd Openbare Ruimte

Mededelingen

 

Terinzagelegging voornemen tot verkeersbesluit

 

Het voorgenomen verkeersbesluit ligt voor iedereen van 19 mei tot en met 17 juni 2022 ter inzage in het Gemeentehuis. Belanghebbenden kunnen binnen deze periode hun schriftelijk gemotiveerde en ondertekende zienswijze richten aan het Afdelingshoofd Openbare Ruimte, Postbus 10, 6269 ZG MARGRATEN.

 

Bijlagen: situatietekening weggedeelte met fietsstroken Prinses Amalialaan en Heiligerweg

 

Naar boven