Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2022, 215538 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2022, 215538 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling extra onderwijsactiviteiten Den Haag 2022
Ten behoeve van het primair en voortgezet onderwijs in Den Haag is er een Subsidieregeling extra onderwijsactiviteiten Den Haag 2022 opgesteld conform de uitgangspunten van de Kadernota subsidiebeleid Den Haag 2020 - 2023 (RIS305416), de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 (RIS305417) en de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019 (RIS301035).Deze nieuwe regeling is opgesteld ten behoeve van extra onderwijsactiviteiten in het primair- en voortgezet onderwijs in Den Haag als gevolg van de toestroom van Oekraïense kinderen en jongeren die in Den Haag onderwijs gaan volgen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling extra onderwijsactiviteiten Den Haag 2022:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze regeling genoemde activiteiten.
Artikel 1.3 Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies
Het achterliggende maatschappelijke doel is het verbeteren van de kansengelijkheid voor alle Haagse kinderen, zodat zij hun potentieel optimaal kunnen benutten en later succesvol deel kunnen nemen aan de maatschappij.
Artikel 1. 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, uitvoering, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten, genoemd in deze regeling.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger werkt mee aan het onderzoek op grond van de door het college aangewezen toezichthouder;
b. de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;
c. de subsidieontvanger stelt, op verzoek van het college, de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, nadat de volledige digitale subsidieaanvraag om subsidie is ingediend.
Subsidies worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Artikel 1. 9 Wijze van verantwoorden
In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de subsidieaanvraag tot vaststelling tevens:
Hoofdstuk 2 Extra onderwijsactiviteiten in het Haagse onderwijs
Paragraaf 2. 1 Subsidie voor een k opklas
Artikel 2. 1 .1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is extra leerlingen met een taalachterstand in het primair onderwijs de taalachterstand in te laten lopen in hiervoor speciaal ingerichte groepen zodat de leerloopbaan van de leerling positief wordt beïnvloed.
Artikel 2. 1 .4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2. 1 .5 Subsidieplafond
Artikel 2. 1 .6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2. 2 Subsidie n ieuwkomers opvanggroepen
Artikel 2.2.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is meer Haagse nieuwkomers in het primair onderwijs extra ondersteuning te bieden op met name het onderdeel taal om zo succesvol Nederlands onderwijs te kunnen volgen en deel te kunnen nemen aan de Nederlandse samenleving.
De activiteiten, omschreven in het eerste lid, komen alleen in aanmerking voor subsidie indien:
a. de activiteiten niet gerealiseerd kunnen worden uit de Rijksbekostiging voor intensief NT2 onderwijs aan nieuwkomers en begeleiding naar het reguliere onderwijs;
b. het gaat om activiteiten voor afname van centrale en uniforme uitstroomtoetsen voor nieuwkomers na maximaal 15 maanden onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen met nieuwkomersgroepen.
Artikel 2 . 2 .4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2 . 2 .5 Subsidieplafond
Artikel 2 . 2 .6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.3 Subsidie internationale schakelklas
Artikel 2. 3 .1 Doel van de subsidie
Het doel van subsidie is om (taal)ondersteuning te organiseren voor leerlingen uit een internationale schakelklas, zodat zij beter kunnen aansluiten in het reguliere voortgezet onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten gericht op taalondersteuning in het regulier voortgezet onderwijs voor Haagse leerlingen die daarvoor een internationale schakelklas hebben doorlopen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs voor in Den Haag gevestigde scholen met een internationale schakelklas.
Artikel 2 . 3 .4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 350,- per leerling die uit een internationale schakelklas afkomstig is en gebruik maakt van de extra taalondersteuning.
Artikel 2 . 3 .5 Subsidieplafond
Artikel 2 . 3 .6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2 .4 Subsidie nieuwkomers in het onderwijs en samenleving
Artikel 2. 4 .1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het verbeteren van de aansluiting van nieuwkomers in het voortgezet onderwijs en de voorbereiding van nieuwkomers op deelname aan een vervolg- of beroepsopleiding en de arbeidsmarkt.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een activiteitenprogramma gericht op:
a. het begeleiden van nieuwkomers in het Haagse voortgezet onderwijs zodat de kans op een succesvolle deelname aan een vervolg- of beroepsopleiding en de vervolgstap op de arbeidsmarkt groter wordt;
b. deelname van nieuwkomers aan culturele activiteiten die bevorderen dat zij beter aansluiting vinden bij de Nederlandse samenleving;
c. het organiseren van bijeenkomsten en netwerken voor nieuwkomers gericht op de keuze voor een vervolg- of beroepsopleiding.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 2 . 4 .4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 350,- per nieuwkomer per activiteitenprogramma.
Artikel 2 . 4 .5 Subsidieplafond
Artikel 2 . 4 .6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.5 Subsidie meer kansengelijkheid bij de overgangen en meer flexibiliteit in de schoolroutes
Artikel 2. 5.1. Doel van de subsidie
a. de overstap van alle leerlingen uit het primair onderwijs naar het voorgezet onderwijs eerlijk, gelijktijdig en zo soepel mogelijk te laten verlopen;
b. te bevorderen dat alle leerlingen uit het voortgezet onderwijs voldoende geïnformeerd zijn om op basis van hun capaciteiten en voorkeur door te stromen naar het middelbaar of hoger beroepsonderwijs, werk of dagbesteding van hun keuze.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een extra impuls aan een activiteitenprogramma voor het in stand houden en updaten van de applicatie die het BOVO-proces ondersteunt, inclusief de centrale helpdesk voor ouders en de scholenwijzer.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband ten behoeve van Haagse scholen voor voortgezet onderwijs.
Artikel 2 . 5 .4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 100.000,- voor het kalenderjaar 2022.
Artikel 2 . 5 .5 Subsidieplafond
Artikel 2 . 5 .6 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling extra onderwijsactiviteiten Den Haag 2022.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-215538.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.